이 연구는 학술 논문 텍스트를 분석하여 학문 목적 한국어 교육에서의 읽기와 쓰기 교육을 위한 기초 자료를 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 국어학 분야의 실제 학술 논문을 대상으로 내용 요소를 제외한 형식 요소 전체를 추출하여 분석하였다. 형식 요소로는 기존의 텍스트 분석에 관한 연구에서 제시한 텍스트 의미 구조 표지를 간략히 살펴보았고, 이 밖에 특정 텍스트의 전형적인 내용을 나타내는 형식 요소로 ‘내용 표지’라는 개념을 설정하여 이를...
이 연구는 학술 논문 텍스트를 분석하여 학문 목적 한국어 교육에서의 읽기와 쓰기 교육을 위한 기초 자료를 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 국어학 분야의 실제 학술 논문을 대상으로 내용 요소를 제외한 형식 요소 전체를 추출하여 분석하였다. 형식 요소로는 기존의 텍스트 분석에 관한 연구에서 제시한 텍스트 의미 구조 표지를 간략히 살펴보았고, 이 밖에 특정 텍스트의 전형적인 내용을 나타내는 형식 요소로 ‘내용 표지’라는 개념을 설정하여 이를 분석하였다.텍스트 의미 구조 표지는 명제 간의 관계를 나타내는 표지로서 텍스트 분석에 관한 기존의 연구에서 텍스트 분석의 보편적인 틀로 제시되었으나 특정한 장르의 텍스트를 분석하는 데 한계가 있다. 따라서 본 연구에서는 명제 간의 관계 종류를 나타내는 관계 종류 규정 표지의 사용 양상만을 간략히 분석하였는데, 이는 관계 종류 규정 표지가 텍스트의 의미상 기본 단위인 명제의 연결 관계를 나타낸다는 점에서 학습자의 텍스트 이해와 생산에 필수적인 요소이기 때문이다.내용 표지’는 이 연구에서 설정한 새로운 개념으로서 특정한 장르의 텍스트가 보이는 전형적인 내용을 언어로 표현한 형식 요소를 일컫는다. 학술 논문과 같이 그 형식상 전형성이 강한 텍스트 장르의 경우 장르적 특수성을 반영할 수 있는 새로운 분석의 틀이 필요한데 ‘내용 표지’는 해당 장르의 실제 텍스트를 분석하여 그 전형적인 내용 요소로부터 추출한 표지이기 때문에 특정 장르 텍스트의 분석틀로 적합하다. 본 연구에서는 인문 과학 분야 학술 논문 텍스트의 서론, 본론, 결론에 나타나는 전형적인 내용 요소로부터 ‘내용 표지’의 체계를 세우고, 이에 따라 실제 학술 논문 텍스트를 분석하여 ‘내용 표지’를 추출․유형화한 후 이를 예와 함께 제시하였다.이 연구에서 분석한 학술 논문 텍스트의 ‘내용 표지’는 실제 학술 논문으로부터 추출된 표지로 학술 논문에서의 한국어의 사용 양상을 여과 없이 보여준다는 점에서 학문 목적 한국어 학습자들의 학문적인 읽기와 쓰기 교육에 직접적으로 활용이 가능한 교수․학습 자료가 될 수 있을 것이다.
이 연구는 학술 논문 텍스트를 분석하여 학문 목적 한국어 교육에서의 읽기와 쓰기 교육을 위한 기초 자료를 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 국어학 분야의 실제 학술 논문을 대상으로 내용 요소를 제외한 형식 요소 전체를 추출하여 분석하였다. 형식 요소로는 기존의 텍스트 분석에 관한 연구에서 제시한 텍스트 의미 구조 표지를 간략히 살펴보았고, 이 밖에 특정 텍스트의 전형적인 내용을 나타내는 형식 요소로 ‘내용 표지’라는 개념을 설정하여 이를 분석하였다.텍스트 의미 구조 표지는 명제 간의 관계를 나타내는 표지로서 텍스트 분석에 관한 기존의 연구에서 텍스트 분석의 보편적인 틀로 제시되었으나 특정한 장르의 텍스트를 분석하는 데 한계가 있다. 따라서 본 연구에서는 명제 간의 관계 종류를 나타내는 관계 종류 규정 표지의 사용 양상만을 간략히 분석하였는데, 이는 관계 종류 규정 표지가 텍스트의 의미상 기본 단위인 명제의 연결 관계를 나타낸다는 점에서 학습자의 텍스트 이해와 생산에 필수적인 요소이기 때문이다.내용 표지’는 이 연구에서 설정한 새로운 개념으로서 특정한 장르의 텍스트가 보이는 전형적인 내용을 언어로 표현한 형식 요소를 일컫는다. 학술 논문과 같이 그 형식상 전형성이 강한 텍스트 장르의 경우 장르적 특수성을 반영할 수 있는 새로운 분석의 틀이 필요한데 ‘내용 표지’는 해당 장르의 실제 텍스트를 분석하여 그 전형적인 내용 요소로부터 추출한 표지이기 때문에 특정 장르 텍스트의 분석틀로 적합하다. 본 연구에서는 인문 과학 분야 학술 논문 텍스트의 서론, 본론, 결론에 나타나는 전형적인 내용 요소로부터 ‘내용 표지’의 체계를 세우고, 이에 따라 실제 학술 논문 텍스트를 분석하여 ‘내용 표지’를 추출․유형화한 후 이를 예와 함께 제시하였다.이 연구에서 분석한 학술 논문 텍스트의 ‘내용 표지’는 실제 학술 논문으로부터 추출된 표지로 학술 논문에서의 한국어의 사용 양상을 여과 없이 보여준다는 점에서 학문 목적 한국어 학습자들의 학문적인 읽기와 쓰기 교육에 직접적으로 활용이 가능한 교수․학습 자료가 될 수 있을 것이다.
This study is to provide basic data for reading and writing education programs of Korean for academic purposes by analysing various texts and their structural elements from actual academic papers from the study of Korean Language. In the study Two structural elements were reviewed and analysed ; Mar...
This study is to provide basic data for reading and writing education programs of Korean for academic purposes by analysing various texts and their structural elements from actual academic papers from the study of Korean Language. In the study Two structural elements were reviewed and analysed ; Marker of text-structure that was previously introduced in the existing literature and specific Content Markers that was newly defined in this study as one of the structural elements to represent typical contents in certain texts.In Chapter 2, for systematic analysis of Marker of text-structure and Content Marker, existing theories about the Maker of text-structure and its construct in academic papers were briefly introduced. In Chapter 3 Content Markers of paper texts were extracted from general construct of academic papers in the humanities and their typical content elements.In Chapter 4 actual texts from academic papers were analysed based on the Marker of text-structure and the systems of content elements reviewed in previous Chapter 2 and 3. The analysis mainly focused on the Content Marker because Content Markers could include most of the Marker of text-structure and also were more suitable for an analysis of texts from a certain genre.For the Marker of text-structure, only usages of the Attribute Marker were briefly analyzed. The Content Markers were presented with examples produced by categorized expressions from the texts based on the system that was divided in Chapter 3.In Chapter 5, with summary of the whole study until Chapter 4, limitations and significance of the study and research subjects need to be addressed for further analytic study in the future were presented.
This study is to provide basic data for reading and writing education programs of Korean for academic purposes by analysing various texts and their structural elements from actual academic papers from the study of Korean Language. In the study Two structural elements were reviewed and analysed ; Marker of text-structure that was previously introduced in the existing literature and specific Content Markers that was newly defined in this study as one of the structural elements to represent typical contents in certain texts.In Chapter 2, for systematic analysis of Marker of text-structure and Content Marker, existing theories about the Maker of text-structure and its construct in academic papers were briefly introduced. In Chapter 3 Content Markers of paper texts were extracted from general construct of academic papers in the humanities and their typical content elements.In Chapter 4 actual texts from academic papers were analysed based on the Marker of text-structure and the systems of content elements reviewed in previous Chapter 2 and 3. The analysis mainly focused on the Content Marker because Content Markers could include most of the Marker of text-structure and also were more suitable for an analysis of texts from a certain genre.For the Marker of text-structure, only usages of the Attribute Marker were briefly analyzed. The Content Markers were presented with examples produced by categorized expressions from the texts based on the system that was divided in Chapter 3.In Chapter 5, with summary of the whole study until Chapter 4, limitations and significance of the study and research subjects need to be addressed for further analytic study in the future were presented.
주제어
#학문 목적 한국어 교육
#텍스트 분석
#학술 논문
#텍스트 의미 구조 표지
#내용 표지
#text analysis
#Korean education for academic purposes
#academic papers
#Markers of text-structure
#Content Marker
학위논문 정보
저자
박지순
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의 한국어교육 전공
지도교수
이희자
발행연도
2006
총페이지
v, 137 p.
키워드
학문 목적 한국어 교육,
텍스트 분석,
학술 논문,
텍스트 의미 구조 표지,
내용 표지,
text analysis,
Korean education for academic purposes,
academic papers,
Markers of text-structure,
Content Marker
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.