PAH는 잔류성 유기 오염물질로 건강에 대한 영향 특히 발암성 때문에 그 중요성이 증가 하고 있다. 주요 발생원인 자동차의 등록대수가 증가하고 있고 PAH 발생이 많은 디젤 차량의 경우 2005년 판매 허용으로 도시 대기 중 PAH의 농도는 증가할 것으로 예측된다.
이에 본 연구는 디젤자동차의 친환경 대체연료인 Biodiesel에서 발생되는 배출가스 규제물질 및 미규제물질인 PAHs의 발생량과 발생특성을 살펴보기 위하여 주로 사용되고 있는 ...
PAH는 잔류성 유기 오염물질로 건강에 대한 영향 특히 발암성 때문에 그 중요성이 증가 하고 있다. 주요 발생원인 자동차의 등록대수가 증가하고 있고 PAH 발생이 많은 디젤 차량의 경우 2005년 판매 허용으로 도시 대기 중 PAH의 농도는 증가할 것으로 예측된다.
이에 본 연구는 디젤자동차의 친환경 대체연료인 Biodiesel에서 발생되는 배출가스 규제물질 및 미규제물질인 PAHs의 발생량과 발생특성을 살펴보기 위하여 주로 사용되고 있는 BD20(Biodiesel; 2 + LSD; 8)과 비교대상으로 LSD, ULSD을 실험대상으로 하였으며, 미국 유럽의 여러 국가에서 실시하고 있는 정용량시료채취장치(CVS ; Constant volume sampler)를 이용하여 100일에 걸쳐 연속적으로 입자상 PAH를 채취하여 US EPA에서 규정한 우과를 보면 Biodiesel는 세탄가가 경유에 비해 높게 나타났으며, 매연을 많이 선 PAH 16종을 대상으로 하여 HPLC로 분석 하였다. 연료의 물성 분석 결과 배출시키는 황성분과, 방향족 성분은 거의 존재하지 않는 것을 볼 수 있었다.
다양한 종류로 구성되어 있는 배출가스 및 PAHs의 농도를 평가하기 위여 국내에서 채택하고 있는 CVS-75모드를 이용하여 각각 연료별 농도를 평가, 산출하였다. 배출가스 실험결과 NOx를 제외한 mechanical과 Common rail에서 PM, HC, CO 모두 저감 되었으나, 미국의 환경보호국(EPA)에서 발간된 Biodiesel의 배출에 대한 기술보고서 초안과는 약간의 차이가 있었으며, 자동차의 주행패턴에 따라 PAHs 저감효율은 Southwest Research Institute National연구소에서 Biodiesel 위원회에 제출한 연구결과를 만족하였다. 이 결과는 제한적이고 또 부가적인 연구의 필요성이 지적되지만 수치적으로는 경유와 혼합하거나 순수 Biodiesel만 사용하는 경우 공히 발암물질이 상당량 감소하는 것으로 나타났다.
향후 디젤자동차에 사용되고 있는 신종 및 청정경유(바이오디젤)의 환경성 평가를 지속적으로 추진하여 신종연료에 대한 기술적인 기초자료를 확보하고, 바이오디젤유가 디젤기관의 대체연료로서의 본격적인 시작을 알리는 계기를 마련하고자 한다.
PAH는 잔류성 유기 오염물질로 건강에 대한 영향 특히 발암성 때문에 그 중요성이 증가 하고 있다. 주요 발생원인 자동차의 등록대수가 증가하고 있고 PAH 발생이 많은 디젤 차량의 경우 2005년 판매 허용으로 도시 대기 중 PAH의 농도는 증가할 것으로 예측된다.
이에 본 연구는 디젤자동차의 친환경 대체연료인 Biodiesel에서 발생되는 배출가스 규제물질 및 미규제물질인 PAHs의 발생량과 발생특성을 살펴보기 위하여 주로 사용되고 있는 BD20(Biodiesel; 2 + LSD; 8)과 비교대상으로 LSD, ULSD을 실험대상으로 하였으며, 미국 유럽의 여러 국가에서 실시하고 있는 정용량시료채취장치(CVS ; Constant volume sampler)를 이용하여 100일에 걸쳐 연속적으로 입자상 PAH를 채취하여 US EPA에서 규정한 우과를 보면 Biodiesel는 세탄가가 경유에 비해 높게 나타났으며, 매연을 많이 선 PAH 16종을 대상으로 하여 HPLC로 분석 하였다. 연료의 물성 분석 결과 배출시키는 황성분과, 방향족 성분은 거의 존재하지 않는 것을 볼 수 있었다.
다양한 종류로 구성되어 있는 배출가스 및 PAHs의 농도를 평가하기 위여 국내에서 채택하고 있는 CVS-75모드를 이용하여 각각 연료별 농도를 평가, 산출하였다. 배출가스 실험결과 NOx를 제외한 mechanical과 Common rail에서 PM, HC, CO 모두 저감 되었으나, 미국의 환경보호국(EPA)에서 발간된 Biodiesel의 배출에 대한 기술보고서 초안과는 약간의 차이가 있었으며, 자동차의 주행패턴에 따라 PAHs 저감효율은 Southwest Research Institute National연구소에서 Biodiesel 위원회에 제출한 연구결과를 만족하였다. 이 결과는 제한적이고 또 부가적인 연구의 필요성이 지적되지만 수치적으로는 경유와 혼합하거나 순수 Biodiesel만 사용하는 경우 공히 발암물질이 상당량 감소하는 것으로 나타났다.
향후 디젤자동차에 사용되고 있는 신종 및 청정경유(바이오디젤)의 환경성 평가를 지속적으로 추진하여 신종연료에 대한 기술적인 기초자료를 확보하고, 바이오디젤유가 디젤기관의 대체연료로서의 본격적인 시작을 알리는 계기를 마련하고자 한다.
"PAH" is a persistent organic contaminant of which importance is increasing due to the for human health, in terms of cancer sources are considered motor vehicle and diesel cars are much more important in this aspect, Diesel passenger cars are allowed to be sold from 2005 in Korea, which will be a fa...
"PAH" is a persistent organic contaminant of which importance is increasing due to the for human health, in terms of cancer sources are considered motor vehicle and diesel cars are much more important in this aspect, Diesel passenger cars are allowed to be sold from 2005 in Korea, which will be a factor to increase atmospheric carcinogenic potential much more then before.
This research compared the emission from diesel cars using "BD20(Biodiesel: 2㎖ + LSD: 8㎖)" with "LSD", "ULSD" in order to observe and compare PAHs emission levels "CVS(constant volume sampler)" system that is an official test procedure in many countries in Europe and America, and obtained samples to analyse particle PAHs during 100 days, and analyzed the samples "HPLC" with a standard of "16 kind of PAH" provided by US EPA.
Accroding to the analysis result of fuel property, the cetane number of Biodiesel was higher than diesel, and it contained very little aromatic compounds.
In order to evaluate exhaust gas and the emission of PAHs we analyzed the pro of fuel, and tested diesel cars by CVS-75Mode.
Exhaust gas experimental results of biodiesel showed lower level of "PM", "HC", "CO" for both mechanical and common rail engine except for "NOx". By the results of test following the driving pattern of automobiles, PAHs emission trend was consistent with the research result from Southwest Research Institute.
This result is limited restrictive and it needs a many additional researches, but it may be a signibicant possibility to decrease of carcinogenic substances, from automobiles regardless of mixing with diesel or using itself.
In order to shorten the period of wide application of new-concept diesel alternatives like biodiesel, accumulated tests and different aspects of experimental researches are necessary, which will eventually a lot to improving human health and welfare.
"PAH" is a persistent organic contaminant of which importance is increasing due to the for human health, in terms of cancer sources are considered motor vehicle and diesel cars are much more important in this aspect, Diesel passenger cars are allowed to be sold from 2005 in Korea, which will be a factor to increase atmospheric carcinogenic potential much more then before.
This research compared the emission from diesel cars using "BD20(Biodiesel: 2㎖ + LSD: 8㎖)" with "LSD", "ULSD" in order to observe and compare PAHs emission levels "CVS(constant volume sampler)" system that is an official test procedure in many countries in Europe and America, and obtained samples to analyse particle PAHs during 100 days, and analyzed the samples "HPLC" with a standard of "16 kind of PAH" provided by US EPA.
Accroding to the analysis result of fuel property, the cetane number of Biodiesel was higher than diesel, and it contained very little aromatic compounds.
In order to evaluate exhaust gas and the emission of PAHs we analyzed the pro of fuel, and tested diesel cars by CVS-75Mode.
Exhaust gas experimental results of biodiesel showed lower level of "PM", "HC", "CO" for both mechanical and common rail engine except for "NOx". By the results of test following the driving pattern of automobiles, PAHs emission trend was consistent with the research result from Southwest Research Institute.
This result is limited restrictive and it needs a many additional researches, but it may be a signibicant possibility to decrease of carcinogenic substances, from automobiles regardless of mixing with diesel or using itself.
In order to shorten the period of wide application of new-concept diesel alternatives like biodiesel, accumulated tests and different aspects of experimental researches are necessary, which will eventually a lot to improving human health and welfare.
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