도시철도 차량은 타 철도에 비해 1량당 많은 승객을 운송하는 철도이다. 차량의 현가장치는 진동을 감소시켜 주행 안정성 및 승차감을 향상하는데 목적이 있다. 이러한 현가장치의 영향은 차량의 중요한 요소라 할 수 있다. 차량에 발생하는 진동의 원인은 수많은 요소가 복합적으로 작용하여 특정 요소의 원인분석으로 해결할 수는 없지만, 그 중 차체의 진동에 많은 영향을 주는 요소인 공기 스프링의 강성변화가 차량의 동특성에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 본 연구에서는 차량의 동특성을 확인하기 위하여 상업운행과 같은 조건으로 주행시험을 실시하여 상하 및 좌우방향 진동특성을 확인하였으며, 시험 결과 속도가 증가할수록 상하방향 가속도 진폭은 서서히 증가하지만, 좌우방향 진폭은 60km/h 이상에서 급격히 증가하는 것을 확인하였다. 공기 스프링의 영향을 해석하기 위하여 ...
도시철도 차량은 타 철도에 비해 1량당 많은 승객을 운송하는 철도이다. 차량의 현가장치는 진동을 감소시켜 주행 안정성 및 승차감을 향상하는데 목적이 있다. 이러한 현가장치의 영향은 차량의 중요한 요소라 할 수 있다. 차량에 발생하는 진동의 원인은 수많은 요소가 복합적으로 작용하여 특정 요소의 원인분석으로 해결할 수는 없지만, 그 중 차체의 진동에 많은 영향을 주는 요소인 공기 스프링의 강성변화가 차량의 동특성에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 본 연구에서는 차량의 동특성을 확인하기 위하여 상업운행과 같은 조건으로 주행시험을 실시하여 상하 및 좌우방향 진동특성을 확인하였으며, 시험 결과 속도가 증가할수록 상하방향 가속도 진폭은 서서히 증가하지만, 좌우방향 진폭은 60km/h 이상에서 급격히 증가하는 것을 확인하였다. 공기 스프링의 영향을 해석하기 위하여 다물체 동역학 해석 프로그램인 ADAMS/Rail을 이용하였다. 해석에 대한 검증은 시험결과와 비교하였고, 해석모델은 M차량 1량만을 모델링하였으며, 정성적으로 일치함을 확인하였다. 검증된 모델을 이용하여 2차 현가장치인 공기스프링의 강성을 변화하여 차체에서 발생하는 좌우, 상하 가속도와 임계속도의 변화를 해석하였다. 해석 결과 상하, 좌우 강성치가 증가할수록 가속도는 현재 상태와 비슷한 결과를 얻었으며, 주행안정성은 더 높은 속도까지 확보되는 것을 확인하였다.
도시철도 차량은 타 철도에 비해 1량당 많은 승객을 운송하는 철도이다. 차량의 현가장치는 진동을 감소시켜 주행 안정성 및 승차감을 향상하는데 목적이 있다. 이러한 현가장치의 영향은 차량의 중요한 요소라 할 수 있다. 차량에 발생하는 진동의 원인은 수많은 요소가 복합적으로 작용하여 특정 요소의 원인분석으로 해결할 수는 없지만, 그 중 차체의 진동에 많은 영향을 주는 요소인 공기 스프링의 강성변화가 차량의 동특성에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 본 연구에서는 차량의 동특성을 확인하기 위하여 상업운행과 같은 조건으로 주행시험을 실시하여 상하 및 좌우방향 진동특성을 확인하였으며, 시험 결과 속도가 증가할수록 상하방향 가속도 진폭은 서서히 증가하지만, 좌우방향 진폭은 60km/h 이상에서 급격히 증가하는 것을 확인하였다. 공기 스프링의 영향을 해석하기 위하여 다물체 동역학 해석 프로그램인 ADAMS/Rail을 이용하였다. 해석에 대한 검증은 시험결과와 비교하였고, 해석모델은 M차량 1량만을 모델링하였으며, 정성적으로 일치함을 확인하였다. 검증된 모델을 이용하여 2차 현가장치인 공기스프링의 강성을 변화하여 차체에서 발생하는 좌우, 상하 가속도와 임계속도의 변화를 해석하였다. 해석 결과 상하, 좌우 강성치가 증가할수록 가속도는 현재 상태와 비슷한 결과를 얻었으며, 주행안정성은 더 높은 속도까지 확보되는 것을 확인하였다.
Urban Railway Vehicles are the vehicles which transport more passengers than any other railroad vehicles. The passengers in the vehicle may sensitively feel the movement of the vehicle during the operation. The purpose of suspension on the vehicle is to improve the runability and smooth riding, redu...
Urban Railway Vehicles are the vehicles which transport more passengers than any other railroad vehicles. The passengers in the vehicle may sensitively feel the movement of the vehicle during the operation. The purpose of suspension on the vehicle is to improve the runability and smooth riding, reducing the vibration. This effect of suspension is the important element of vehicles. Although the cause of vibration occurred from vehicles cannot be solved by the specific method because there are many reasons working multiply, the effect on the air spring which affects the vibration of vehicles a lot was studied. In this study, vertical and lateral vibration characteristics were acquired, with the operation under the same condition as the commercial service to verify dynamic characteristics and were analyzed by ADAMS/Rail which is the analysis program of multiple material dynamics. The verification on the analysis was compared with the testing results and the vibration occurred from the body was confirmed, using the verified model and changing rigidity of air spring as Secondary suspension. The test result shows that vertical acceleration amplitude increases slowly but lateral amplitude increases dramatically from 60km/h as the speed are increasing. Analysis model was only one cart of M vehicle and it qualitatively shows the same result. Using this verified model, the result of analysis after changing rigidity of air spring shows that the more vertical and lateral rigidity value, the better runability is secured.
Urban Railway Vehicles are the vehicles which transport more passengers than any other railroad vehicles. The passengers in the vehicle may sensitively feel the movement of the vehicle during the operation. The purpose of suspension on the vehicle is to improve the runability and smooth riding, reducing the vibration. This effect of suspension is the important element of vehicles. Although the cause of vibration occurred from vehicles cannot be solved by the specific method because there are many reasons working multiply, the effect on the air spring which affects the vibration of vehicles a lot was studied. In this study, vertical and lateral vibration characteristics were acquired, with the operation under the same condition as the commercial service to verify dynamic characteristics and were analyzed by ADAMS/Rail which is the analysis program of multiple material dynamics. The verification on the analysis was compared with the testing results and the vibration occurred from the body was confirmed, using the verified model and changing rigidity of air spring as Secondary suspension. The test result shows that vertical acceleration amplitude increases slowly but lateral amplitude increases dramatically from 60km/h as the speed are increasing. Analysis model was only one cart of M vehicle and it qualitatively shows the same result. Using this verified model, the result of analysis after changing rigidity of air spring shows that the more vertical and lateral rigidity value, the better runability is secured.
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