본 논문은 『오델로』(Othello)에 나타난 Iago의 악행 동기에 대한 연구이다. 셰익스피어는 이 극의 주인공 Othello를 통해 음모와 질투의 잘못된 힘으로 극화되는 악에 대항하는 선을 보여주고 있다. 그런데 자세히 살펴보면 이 극의 모든 사건은 Iago의 계획에 의해 진행된다. Iago가 영웅은 아니지만, 이 극 전체를 좌우하며 모두를 파멸에 이르게 하는 가장 중요한 등장인물이라고 볼 수 있다. 따라서 본고는 Iago를 잘 이해하지 않고서는 이 극을 이해하기가 거의 불가능하다는 전제에서 출발한다. Iago는 완벽한 이기주의자다. 그는 다른 사람들에 대한 양심, 명예, 혹은 그 어떠한 배려도 어리석다고 생각하며, 자신의 의지와 동기가 행동 결정에 가장 중요한 요소라고 생각한다. Iago는 정직의 탈을 쓰고 그의 강력한 의지력과 차디찬 동기만을 이용하여 이기주의적 목적을 추구한다. 철저한 이기주의자인 그는 자신의 인생경험에 대한 절대적인 우월감으로 가득차 있기도 하다. 그는 악행 자체에 만족하기 보다는 그의 ...
본 논문은 『오델로』(Othello)에 나타난 Iago의 악행 동기에 대한 연구이다. 셰익스피어는 이 극의 주인공 Othello를 통해 음모와 질투의 잘못된 힘으로 극화되는 악에 대항하는 선을 보여주고 있다. 그런데 자세히 살펴보면 이 극의 모든 사건은 Iago의 계획에 의해 진행된다. Iago가 영웅은 아니지만, 이 극 전체를 좌우하며 모두를 파멸에 이르게 하는 가장 중요한 등장인물이라고 볼 수 있다. 따라서 본고는 Iago를 잘 이해하지 않고서는 이 극을 이해하기가 거의 불가능하다는 전제에서 출발한다. Iago는 완벽한 이기주의자다. 그는 다른 사람들에 대한 양심, 명예, 혹은 그 어떠한 배려도 어리석다고 생각하며, 자신의 의지와 동기가 행동 결정에 가장 중요한 요소라고 생각한다. Iago는 정직의 탈을 쓰고 그의 강력한 의지력과 차디찬 동기만을 이용하여 이기주의적 목적을 추구한다. 철저한 이기주의자인 그는 자신의 인생경험에 대한 절대적인 우월감으로 가득차 있기도 하다. 그는 악행 자체에 만족하기 보다는 그의 지력과 능력이 신임을 받아 우월감을 느낄 때 가장 만족감을 얻는다. Iago의 악행 동기는 두 가지로 표현되는 것 같다. 첫 번째 동기는 Othello가 Iago 자신이 갈망했던 부관자리를 Cassio에게 준데서 찾을 수 있다. Iago는 자신이 Cassio보다 부관으로서 더 자격이 있다고 생각하기 때문에 Cassio의 진급이 그를 질투의 도가니로 몰아간다. 또 다른 동기는 Othello와 그의 아내 Emilia와의 불륜에 대한 소문으로 야기된 성적 질투심이다. 그러나 이러한 두 가지 동기들은 모두 피상적인 변명에 불과하다. Iago는 사람을 먼저 증오하고 나서 증오의 동기를 찾으려고 하는 부류의 사람이기 때문이다. Iago는 명백한 동기를 가지고 악행을 진행하지 않는다. 위의 두 가지 동기들은 외견상 서로 다른 동기처럼 보이지만, 사실상 하나의 근원적 동기를 가지고 있다. 즉 두 동기 모두 이기주의자 이아고의 우월성과 자존심에 상처를 준 것에 대한 본능적인 반감과 분노의 표시이다. Cassio와 Othello의 넉넉한 품성이 이기주의자 Iago에게 반갑지 않은 열등감을 일으키게 한 것이다. 결론적으로 본 논문은 Iago에게 이기주의는 마음과 행동의 핵심이며, 철학이며, 독특한 생활방식이다. 그 이기주의가 바로 Othello와 Cassio를 파괴할 동기라고 피력한다.
본 논문은 『오델로』(Othello)에 나타난 Iago의 악행 동기에 대한 연구이다. 셰익스피어는 이 극의 주인공 Othello를 통해 음모와 질투의 잘못된 힘으로 극화되는 악에 대항하는 선을 보여주고 있다. 그런데 자세히 살펴보면 이 극의 모든 사건은 Iago의 계획에 의해 진행된다. Iago가 영웅은 아니지만, 이 극 전체를 좌우하며 모두를 파멸에 이르게 하는 가장 중요한 등장인물이라고 볼 수 있다. 따라서 본고는 Iago를 잘 이해하지 않고서는 이 극을 이해하기가 거의 불가능하다는 전제에서 출발한다. Iago는 완벽한 이기주의자다. 그는 다른 사람들에 대한 양심, 명예, 혹은 그 어떠한 배려도 어리석다고 생각하며, 자신의 의지와 동기가 행동 결정에 가장 중요한 요소라고 생각한다. Iago는 정직의 탈을 쓰고 그의 강력한 의지력과 차디찬 동기만을 이용하여 이기주의적 목적을 추구한다. 철저한 이기주의자인 그는 자신의 인생경험에 대한 절대적인 우월감으로 가득차 있기도 하다. 그는 악행 자체에 만족하기 보다는 그의 지력과 능력이 신임을 받아 우월감을 느낄 때 가장 만족감을 얻는다. Iago의 악행 동기는 두 가지로 표현되는 것 같다. 첫 번째 동기는 Othello가 Iago 자신이 갈망했던 부관자리를 Cassio에게 준데서 찾을 수 있다. Iago는 자신이 Cassio보다 부관으로서 더 자격이 있다고 생각하기 때문에 Cassio의 진급이 그를 질투의 도가니로 몰아간다. 또 다른 동기는 Othello와 그의 아내 Emilia와의 불륜에 대한 소문으로 야기된 성적 질투심이다. 그러나 이러한 두 가지 동기들은 모두 피상적인 변명에 불과하다. Iago는 사람을 먼저 증오하고 나서 증오의 동기를 찾으려고 하는 부류의 사람이기 때문이다. Iago는 명백한 동기를 가지고 악행을 진행하지 않는다. 위의 두 가지 동기들은 외견상 서로 다른 동기처럼 보이지만, 사실상 하나의 근원적 동기를 가지고 있다. 즉 두 동기 모두 이기주의자 이아고의 우월성과 자존심에 상처를 준 것에 대한 본능적인 반감과 분노의 표시이다. Cassio와 Othello의 넉넉한 품성이 이기주의자 Iago에게 반갑지 않은 열등감을 일으키게 한 것이다. 결론적으로 본 논문은 Iago에게 이기주의는 마음과 행동의 핵심이며, 철학이며, 독특한 생활방식이다. 그 이기주의가 바로 Othello와 Cassio를 파괴할 동기라고 피력한다.
This thesis presents a study related to the motive of Iago's malignity revealed in Othello written by William Shakespeare. Through the hero Othello Shakespeare shows us that good, the permanency of truth and innocence, is against evil, the false strength of intrigue and jealousy. But all the events ...
This thesis presents a study related to the motive of Iago's malignity revealed in Othello written by William Shakespeare. Through the hero Othello Shakespeare shows us that good, the permanency of truth and innocence, is against evil, the false strength of intrigue and jealousy. But all the events of the play are caused or invented by the character, Iago. Although Iago is not a hero, he is a very important character who governs the entire action of the play, including that of the hero Othello, and becomes a driving force which pushes this play to catastrophe. Almost all of the play is developed by Iago's plan. Therefore it is nearly impossible to understand this tragedy without an appropriate understanding of Iago. Iago's belief is an absolute egoism. He holds that conscience or honor or any kind of regard for others is foolish, and regards will and reason as the most important criteria for an action. Iago pursues only his egoistic object, disguising himself with a mask of honesty, depending only on his strong will and ice-cold reason. The rascal, as an egoist to the backbone, is proud of his absolute superiority through his life experiences. Iago's satisfaction does not come from vice-like satisfaction in acting out the evil for the sake of evil itself, but from having confidence in his intelligence and ability, and realizing them. The most delightful thing in the world to him would be something that gives an extreme satisfaction to his sense of power and superiority. His seeming motives can be divided into two parts. One is that Othello has promoted Cassio to be the lieutenant which he is so eager to be. And Cassio's promotion consequently drives Iago toward a terrifying offence. He thinks that he has a better claim than Cassio. The other motive is the sexual jealousy caused by doubts due to the rumor of a liaison between Othello and his wife Emilia. But these reasons are only excuses. After he hates people in advance, he tries to seek after the motivation of hatred. Therefore, Iago does not progress evil conduct by means of obvious motivation. Thus, each motive looks like a different thing, but may be regarded as a thing which originates from his instinctive repulsion and egoistic wrath at the injury of his superiority and pride. Cassio's virtue and Othello's goodness cause an unwelcome feeling of inferiority in Iago the egoist. In conclusion, this thesis argues that his egoism is the core of his mind and action, his philosophy, his sole life principle, and the motivation to ruin Othello and Cassio.
This thesis presents a study related to the motive of Iago's malignity revealed in Othello written by William Shakespeare. Through the hero Othello Shakespeare shows us that good, the permanency of truth and innocence, is against evil, the false strength of intrigue and jealousy. But all the events of the play are caused or invented by the character, Iago. Although Iago is not a hero, he is a very important character who governs the entire action of the play, including that of the hero Othello, and becomes a driving force which pushes this play to catastrophe. Almost all of the play is developed by Iago's plan. Therefore it is nearly impossible to understand this tragedy without an appropriate understanding of Iago. Iago's belief is an absolute egoism. He holds that conscience or honor or any kind of regard for others is foolish, and regards will and reason as the most important criteria for an action. Iago pursues only his egoistic object, disguising himself with a mask of honesty, depending only on his strong will and ice-cold reason. The rascal, as an egoist to the backbone, is proud of his absolute superiority through his life experiences. Iago's satisfaction does not come from vice-like satisfaction in acting out the evil for the sake of evil itself, but from having confidence in his intelligence and ability, and realizing them. The most delightful thing in the world to him would be something that gives an extreme satisfaction to his sense of power and superiority. His seeming motives can be divided into two parts. One is that Othello has promoted Cassio to be the lieutenant which he is so eager to be. And Cassio's promotion consequently drives Iago toward a terrifying offence. He thinks that he has a better claim than Cassio. The other motive is the sexual jealousy caused by doubts due to the rumor of a liaison between Othello and his wife Emilia. But these reasons are only excuses. After he hates people in advance, he tries to seek after the motivation of hatred. Therefore, Iago does not progress evil conduct by means of obvious motivation. Thus, each motive looks like a different thing, but may be regarded as a thing which originates from his instinctive repulsion and egoistic wrath at the injury of his superiority and pride. Cassio's virtue and Othello's goodness cause an unwelcome feeling of inferiority in Iago the egoist. In conclusion, this thesis argues that his egoism is the core of his mind and action, his philosophy, his sole life principle, and the motivation to ruin Othello and Cassio.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.