우리나라 실업계 고등학교에서 디자인 교육은 6차 교육과정부터 본격적으로 시작되었다고 볼 수 있다. 이시기에 개설된 디자인과는 처음부터 디자인 전공교사 수급에 문제점을 안고 출발하였다. 고등학교 교육과정은 학생들에게 예정된 성과를 거둘 수 있는 학습을 받을 수 있게 함으로써 교육의 목적과 목표를 달성할 수 있도록 교육을 효과적으로 하는데 본질이 있다. 교육과정은 실업계 고등학교의 디자인과 공예를 하나로 묶어‘디자인 공예’통합교과로 개편하고, 학교 교육과정 편성은 균형형, 완성형, 계속형의 세 가지로 학교 실정에 따라 조정이 가능하도록 했다. 그러나 7차 교육과정은 제도적인 측면 외에 물리적인 공간과 시설, 교사수급, 학생선발, ...
우리나라 실업계 고등학교에서 디자인 교육은 6차 교육과정부터 본격적으로 시작되었다고 볼 수 있다. 이시기에 개설된 디자인과는 처음부터 디자인 전공교사 수급에 문제점을 안고 출발하였다. 고등학교 교육과정은 학생들에게 예정된 성과를 거둘 수 있는 학습을 받을 수 있게 함으로써 교육의 목적과 목표를 달성할 수 있도록 교육을 효과적으로 하는데 본질이 있다. 교육과정은 실업계 고등학교의 디자인과 공예를 하나로 묶어‘디자인 공예’통합교과로 개편하고, 학교 교육과정 편성은 균형형, 완성형, 계속형의 세 가지로 학교 실정에 따라 조정이 가능하도록 했다. 그러나 7차 교육과정은 제도적인 측면 외에 물리적인 공간과 시설, 교사수급, 학생선발, 진로지도 등 여러 가지 과제를 안고 있다. 학교는 주어진 범위 안에서 교육과정을 설계하고, 교사는 가르치고 학생은 3년간의 과정을 이수하면 된다지만 일선교사 입장에선 무엇인가 나사가 하나 빠진 채 7차 교육과정이 굴러가고 있는 느낌을 지울 수 없다. 시대의 변화의 흐름에 따라 교육과정의 개선을 필요로 하는 실업계 고등학교의 디자인 교육과정이 얼마나 시대의 흐름과 실기 학습을 통해 학생의 기초 학습훈련과, 미적직관력, 발견력을 길러 효과적인 디자인 학습과정에 도달해 있으며 디자인 본질을 살려 운영되고 있는지를 알고자한다. 실업계 고등학교 디자인과 디자인 교육의 개념 및 목적과 교과과정 운영방범에 대한 분석을 통하여 실업계 고등학교 디자인교육에 나타나는 공통적인 문제점을 파악하였고, 두 번째로는 실업계 고등학교의 7차 교육과정안에서 디자인 교육현황과 전반적인 실기교육환경 실태를 조사 분석하여 문제점을 도출하였다. 첫째, 실업계 고등학교의 디자인교육 개념이 정립되어야 한다. 실업계 고등학교에서 적정한 디자인교육의 내용개발과 교수 및 학습방법의 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 실업계 고등학교의 수업시수의 부족과 디자인 교사 양성의 수급문제의 해결이다. 전문교사의 충원 그리고, 실습실 및 실습 기자재 등을 해소하여 실업계 고등학교가 추구하는 인재양성에 힘을 쏟아 부어야한다. 7차 교육과정에서는 계속형, 완성형, 균형형의 세 가지 교육과정 편성 방향을 제시하였다. 교육과정 편성방향의 특성을 살려 문제점을 분석을 통해 나타난 문제점들을 바탕으로 하여 실업계 고등학교 7차 교육과정의 개선방안을 계속형, 완성형, 균형형에 맞추어 모색?제안함으로써, 우리나라 실업계 고등학교 디자인과 디자인교육의 방향설정에 도움이 되며 다양한 경험 습득을 위한 직업교육과 계속교육을 병행하여 창의적인 디자이너를 양성할 수 있어야 할 것이다.
우리나라 실업계 고등학교에서 디자인 교육은 6차 교육과정부터 본격적으로 시작되었다고 볼 수 있다. 이시기에 개설된 디자인과는 처음부터 디자인 전공교사 수급에 문제점을 안고 출발하였다. 고등학교 교육과정은 학생들에게 예정된 성과를 거둘 수 있는 학습을 받을 수 있게 함으로써 교육의 목적과 목표를 달성할 수 있도록 교육을 효과적으로 하는데 본질이 있다. 교육과정은 실업계 고등학교의 디자인과 공예를 하나로 묶어‘디자인 공예’통합교과로 개편하고, 학교 교육과정 편성은 균형형, 완성형, 계속형의 세 가지로 학교 실정에 따라 조정이 가능하도록 했다. 그러나 7차 교육과정은 제도적인 측면 외에 물리적인 공간과 시설, 교사수급, 학생선발, 진로지도 등 여러 가지 과제를 안고 있다. 학교는 주어진 범위 안에서 교육과정을 설계하고, 교사는 가르치고 학생은 3년간의 과정을 이수하면 된다지만 일선교사 입장에선 무엇인가 나사가 하나 빠진 채 7차 교육과정이 굴러가고 있는 느낌을 지울 수 없다. 시대의 변화의 흐름에 따라 교육과정의 개선을 필요로 하는 실업계 고등학교의 디자인 교육과정이 얼마나 시대의 흐름과 실기 학습을 통해 학생의 기초 학습훈련과, 미적직관력, 발견력을 길러 효과적인 디자인 학습과정에 도달해 있으며 디자인 본질을 살려 운영되고 있는지를 알고자한다. 실업계 고등학교 디자인과 디자인 교육의 개념 및 목적과 교과과정 운영방범에 대한 분석을 통하여 실업계 고등학교 디자인교육에 나타나는 공통적인 문제점을 파악하였고, 두 번째로는 실업계 고등학교의 7차 교육과정안에서 디자인 교육현황과 전반적인 실기교육환경 실태를 조사 분석하여 문제점을 도출하였다. 첫째, 실업계 고등학교의 디자인교육 개념이 정립되어야 한다. 실업계 고등학교에서 적정한 디자인교육의 내용개발과 교수 및 학습방법의 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 실업계 고등학교의 수업시수의 부족과 디자인 교사 양성의 수급문제의 해결이다. 전문교사의 충원 그리고, 실습실 및 실습 기자재 등을 해소하여 실업계 고등학교가 추구하는 인재양성에 힘을 쏟아 부어야한다. 7차 교육과정에서는 계속형, 완성형, 균형형의 세 가지 교육과정 편성 방향을 제시하였다. 교육과정 편성방향의 특성을 살려 문제점을 분석을 통해 나타난 문제점들을 바탕으로 하여 실업계 고등학교 7차 교육과정의 개선방안을 계속형, 완성형, 균형형에 맞추어 모색?제안함으로써, 우리나라 실업계 고등학교 디자인과 디자인교육의 방향설정에 도움이 되며 다양한 경험 습득을 위한 직업교육과 계속교육을 병행하여 창의적인 디자이너를 양성할 수 있어야 할 것이다.
It seems that the designing education began in the 6th Education Course in our vocational high schools in Korea. Of course at that time we knew that there were problems in supplying and demanding design professionals. The real nature of the whole course of a high school is to give chances for studen...
It seems that the designing education began in the 6th Education Course in our vocational high schools in Korea. Of course at that time we knew that there were problems in supplying and demanding design professionals. The real nature of the whole course of a high school is to give chances for students to take lessons to realize the anticipated results and to help them reach the goal and aim. The education authorities integrated applied crafts and designing at a vocational high schools and reorganized high schools and reorganized `design crafts`, high schools and reorganized `design crafts`, the course consists of balance, completion, and continuation, which can be adjusted by each school. There, however, are still various problems in the 7th Education Course. For instance, in addition to the education system, space, facilities, supply and demand in professionals, picking out applicants, academic and career counseling, and so on. Schools are supposed to plan in the given category, teachers are supposed to teach, and the given category, teachers are supposed to teach, and students to complete the three-year regular course, but I, one of the teachers, now can't but feel the 7th one is underway with a screw loosened. With the changes of the times, I would like to know how much the designing classes at vocational high schools have been attained to meet the demands of the times and have had our students get basic schooling and esthetic intuitive and discoverable power through a practical classes. And I also want to know how well they are managed with the real nature of designing, though they need improvement. schooling and esthetic intuitive and discoverable power through a practical classes. And I also want to know how well they are managed with the real nature of designing, though they need improvement.
It seems that the designing education began in the 6th Education Course in our vocational high schools in Korea. Of course at that time we knew that there were problems in supplying and demanding design professionals. The real nature of the whole course of a high school is to give chances for students to take lessons to realize the anticipated results and to help them reach the goal and aim. The education authorities integrated applied crafts and designing at a vocational high schools and reorganized high schools and reorganized `design crafts`, high schools and reorganized `design crafts`, the course consists of balance, completion, and continuation, which can be adjusted by each school. There, however, are still various problems in the 7th Education Course. For instance, in addition to the education system, space, facilities, supply and demand in professionals, picking out applicants, academic and career counseling, and so on. Schools are supposed to plan in the given category, teachers are supposed to teach, and the given category, teachers are supposed to teach, and students to complete the three-year regular course, but I, one of the teachers, now can't but feel the 7th one is underway with a screw loosened. With the changes of the times, I would like to know how much the designing classes at vocational high schools have been attained to meet the demands of the times and have had our students get basic schooling and esthetic intuitive and discoverable power through a practical classes. And I also want to know how well they are managed with the real nature of designing, though they need improvement. schooling and esthetic intuitive and discoverable power through a practical classes. And I also want to know how well they are managed with the real nature of designing, though they need improvement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.