재활용 분리수거 활동이 초등학생의 환경태도에 미치는 영향 : 농촌 소규모 3학년 어린이들의 체험활동 중심으로 Effects of Recycling - Segregated collection Activities on the environmental attitude of elementary 3rd grade students : Focusing on experiences activities in small - size rural elementary school원문보기
초등학교의 환경교육에서 중요한 문제인 교내 쓰레기 문제를 해결하기 위하여 농촌 지역의 특성과 초등학생들의 활동 수준을 고려하여 재활용 분리수거활동 프로그램을 구안하고, 이 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 연구를 수행하였다. 연구에 참여한 학생은 경기도 가평군 소재의 2개 초등학교 3학년 2개 반 73명이었다. 이들을 실험반과 비교반으로 구분하여, 실험반은 재활용 분리수거활동 프로그램에 따라 학습하도록 하였으며, 비교반은 일상적인 생활지도 방식으로 재활용 분리수거를 학습하도록 하였고, 환경에 대한 인식과 태도에 대한 사전·사후 검사를 실시하여, 재활용 분리수거 활동 프로그램의 효과를 확인하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 재활용 분리수거 활동 프로그램은 농촌 지역 환경적 특성과 초등학교 3학년 학생들이 직접 실천할 수 있는 환경문제를 중심으로 개발하였다. 개발된 프로그램에는 농촌지역 쓰레기발생과 문제점 알기, 환경지킴이 활동, 재활용 센터 방문 등의 체험 활동이 많이 포함되었기 때문에 학생들의 환경 태도에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 재활용 분리수거 활동프로그램을 적용한 실험반 학생의 재활용 분리수거 문제 인식, 재활용 태도의 변화, 재활용 분리수거 실천태도의 변화, 음식분리수거 태도의 변화, 환경보전 실천에 대한 관심도는 비교반 학생들에 비해 유의하게 향상되는 것으로 나타났다. 이 결과로 볼 때, 농촌지역의 재활용-분리수거 활동은 초등학교 3학년 학생들의 환경에 대한 여러 가지 태도 등을 향상시킬 수 있는 것으로 판단된다. 본 연구에서 나타난 결과를 바탕으로 초등학교 학생들의 보다 발전된 환경교육을 시행하기 위해서는 우선, 지역의 실정에 맞고 학년 단계에 맞는 프로그램이 개발될 필요가 있으며, 학교에서 활동이 연계적이고 일관성 있는 시행할 필요가 있을 것이며, 나아가, 초등학교와 가정 및 ...
초등학교의 환경교육에서 중요한 문제인 교내 쓰레기 문제를 해결하기 위하여 농촌 지역의 특성과 초등학생들의 활동 수준을 고려하여 재활용 분리수거활동 프로그램을 구안하고, 이 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 연구를 수행하였다. 연구에 참여한 학생은 경기도 가평군 소재의 2개 초등학교 3학년 2개 반 73명이었다. 이들을 실험반과 비교반으로 구분하여, 실험반은 재활용 분리수거활동 프로그램에 따라 학습하도록 하였으며, 비교반은 일상적인 생활지도 방식으로 재활용 분리수거를 학습하도록 하였고, 환경에 대한 인식과 태도에 대한 사전·사후 검사를 실시하여, 재활용 분리수거 활동 프로그램의 효과를 확인하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 재활용 분리수거 활동 프로그램은 농촌 지역 환경적 특성과 초등학교 3학년 학생들이 직접 실천할 수 있는 환경문제를 중심으로 개발하였다. 개발된 프로그램에는 농촌지역 쓰레기발생과 문제점 알기, 환경지킴이 활동, 재활용 센터 방문 등의 체험 활동이 많이 포함되었기 때문에 학생들의 환경 태도에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 재활용 분리수거 활동프로그램을 적용한 실험반 학생의 재활용 분리수거 문제 인식, 재활용 태도의 변화, 재활용 분리수거 실천태도의 변화, 음식분리수거 태도의 변화, 환경보전 실천에 대한 관심도는 비교반 학생들에 비해 유의하게 향상되는 것으로 나타났다. 이 결과로 볼 때, 농촌지역의 재활용-분리수거 활동은 초등학교 3학년 학생들의 환경에 대한 여러 가지 태도 등을 향상시킬 수 있는 것으로 판단된다. 본 연구에서 나타난 결과를 바탕으로 초등학교 학생들의 보다 발전된 환경교육을 시행하기 위해서는 우선, 지역의 실정에 맞고 학년 단계에 맞는 프로그램이 개발될 필요가 있으며, 학교에서 활동이 연계적이고 일관성 있는 시행할 필요가 있을 것이며, 나아가, 초등학교와 가정 및 지역사회의 환경교육 활동이 연계되어 지도할 수 있는 교육 시스템이 필요할 것이며, 이에 대한 효과도 보다 자세하게 연구될 필요가 있을 것이다.
초등학교의 환경교육에서 중요한 문제인 교내 쓰레기 문제를 해결하기 위하여 농촌 지역의 특성과 초등학생들의 활동 수준을 고려하여 재활용 분리수거활동 프로그램을 구안하고, 이 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 연구를 수행하였다. 연구에 참여한 학생은 경기도 가평군 소재의 2개 초등학교 3학년 2개 반 73명이었다. 이들을 실험반과 비교반으로 구분하여, 실험반은 재활용 분리수거활동 프로그램에 따라 학습하도록 하였으며, 비교반은 일상적인 생활지도 방식으로 재활용 분리수거를 학습하도록 하였고, 환경에 대한 인식과 태도에 대한 사전·사후 검사를 실시하여, 재활용 분리수거 활동 프로그램의 효과를 확인하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 재활용 분리수거 활동 프로그램은 농촌 지역 환경적 특성과 초등학교 3학년 학생들이 직접 실천할 수 있는 환경문제를 중심으로 개발하였다. 개발된 프로그램에는 농촌지역 쓰레기발생과 문제점 알기, 환경지킴이 활동, 재활용 센터 방문 등의 체험 활동이 많이 포함되었기 때문에 학생들의 환경 태도에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 재활용 분리수거 활동프로그램을 적용한 실험반 학생의 재활용 분리수거 문제 인식, 재활용 태도의 변화, 재활용 분리수거 실천태도의 변화, 음식분리수거 태도의 변화, 환경보전 실천에 대한 관심도는 비교반 학생들에 비해 유의하게 향상되는 것으로 나타났다. 이 결과로 볼 때, 농촌지역의 재활용-분리수거 활동은 초등학교 3학년 학생들의 환경에 대한 여러 가지 태도 등을 향상시킬 수 있는 것으로 판단된다. 본 연구에서 나타난 결과를 바탕으로 초등학교 학생들의 보다 발전된 환경교육을 시행하기 위해서는 우선, 지역의 실정에 맞고 학년 단계에 맞는 프로그램이 개발될 필요가 있으며, 학교에서 활동이 연계적이고 일관성 있는 시행할 필요가 있을 것이며, 나아가, 초등학교와 가정 및 지역사회의 환경교육 활동이 연계되어 지도할 수 있는 교육 시스템이 필요할 것이며, 이에 대한 효과도 보다 자세하게 연구될 필요가 있을 것이다.
Values and attitude towards the environment begin to form in elementary school. Thus, environmental education is effective to promote children's sensibility on the environment, to increase their interest and concern on it, and to make them have friendly attitudes towards it. As a measure of such edu...
Values and attitude towards the environment begin to form in elementary school. Thus, environmental education is effective to promote children's sensibility on the environment, to increase their interest and concern on it, and to make them have friendly attitudes towards it. As a measure of such education, experiential learning activities are being emphasized, where children can see, feel and experience for themselves in a familiar environment surrounding them. The sample of 73 students in this research was selected from two of the third-grade classes in M elementary school and K elementary school, both located in Gapyeoung-gun, Gyeonggi-do. Then, they were divided into an experimental group and a comparative group. The experimental group participated in recycling and separate collection activity program, while the comparative group was taught by usual teaching methods. Then, their changes in recognition and attitude towards the environment were reviewed, before and after the training. The recycling and separate collection activity program was developed with considerations on safety, local characteristics and students ability to participate in the program. The results of this research are as follows: First, the recycling and separate collection activity program developed by this research was focused on the local characteristics of rural communities, as well as the environment of school area directly surrounding 3rd grade children. Second, the recycling and separate collection activity program significantly increased children's recognition on recycling/separate collection matters, positively changed their attitude towards recycling, positively change their practicing of recycling/separate collection, positively change their attitude towards separate food waste collection, and increased their interest in practicing environmental preservation. Based on the results of this research, the following proposals can be made for environmental education necessary for elementary school children. First, the contents of environmental education should be selected and organized according to grades. Also, schedule should be secured to provide environmental education in certain time. Second, program should be developed to fit into local characteristics and academic level, providing connective and consistent environmental education. Third, activities for environmental education in elementary school can be effective only if connective guidances are provided among school, home and local community. Forth, the recycling and separate collection activity program used in this research was limited to 3rd graders in small-size rural schools. Additional research may be necessary to see how long their attitudes last according to different grades.
Values and attitude towards the environment begin to form in elementary school. Thus, environmental education is effective to promote children's sensibility on the environment, to increase their interest and concern on it, and to make them have friendly attitudes towards it. As a measure of such education, experiential learning activities are being emphasized, where children can see, feel and experience for themselves in a familiar environment surrounding them. The sample of 73 students in this research was selected from two of the third-grade classes in M elementary school and K elementary school, both located in Gapyeoung-gun, Gyeonggi-do. Then, they were divided into an experimental group and a comparative group. The experimental group participated in recycling and separate collection activity program, while the comparative group was taught by usual teaching methods. Then, their changes in recognition and attitude towards the environment were reviewed, before and after the training. The recycling and separate collection activity program was developed with considerations on safety, local characteristics and students ability to participate in the program. The results of this research are as follows: First, the recycling and separate collection activity program developed by this research was focused on the local characteristics of rural communities, as well as the environment of school area directly surrounding 3rd grade children. Second, the recycling and separate collection activity program significantly increased children's recognition on recycling/separate collection matters, positively changed their attitude towards recycling, positively change their practicing of recycling/separate collection, positively change their attitude towards separate food waste collection, and increased their interest in practicing environmental preservation. Based on the results of this research, the following proposals can be made for environmental education necessary for elementary school children. First, the contents of environmental education should be selected and organized according to grades. Also, schedule should be secured to provide environmental education in certain time. Second, program should be developed to fit into local characteristics and academic level, providing connective and consistent environmental education. Third, activities for environmental education in elementary school can be effective only if connective guidances are provided among school, home and local community. Forth, the recycling and separate collection activity program used in this research was limited to 3rd graders in small-size rural schools. Additional research may be necessary to see how long their attitudes last according to different grades.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.