음악교육은 다양한 음악활동을 통하여 음악성을 계발하고 창의적인 표현 능력과 감상 능력을 기르며 음악적 심성을 계발하여 보다 풍요롭고 의미 있는 삶을 영위하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 음악교육의 목적을 달성하는데 있어서 악기 연주는 음악 개념을 더욱 분명하게 해 주고 풍부한 음악에 대한 감수성을 증진시키는 효과적인 교육활동이다. 제 7차 교육과정에서는 교과활동으로서의 음악교육뿐만 아니라 특별활동으로서의 음악교육의 중요성이 부각되고 있으며, 특별활동에서 관현악 합주 활동이 차지하는 위치가 점점 커져가고 있다. 최근 음악에 대한 긍정적인 인식과 특기.적성 교육활동의 확대로 많은 학생들이 악기를 배우고 있으며 관현악부를 운영하는 초등학교의 수도 증가하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 관현악 합주 활동이 감상능력 신장에 어떤 영향을 주는지 알아보고자 하는데 있다. 연구대상은 본 연구자가 근무하는 부산광역시 해운대구에 소재한 S초등학교 관현악부 학생 60명과 일반학생 60명이며, 그 구체적인 연구 방법으로 첫째, 기악교육의 교육적 의미와 관현악 합주 지도 방법, 감상의 본질에 대해 문헌적 고찰을 하였고, 둘째, 주 2회 특기.적성 교육활동 시간을 이용하여 관현악 합주 활동을 실시하였으며, 셋째, 관현악 합주활동이 감상능력 신장에 미치는 효과를 검증하였다. 감상능력 검사지는 인지적 감상능력(리듬, 가락, 화성, 형식, 셈여림, 빠르기, 음색에 대한 인지적 감상능력)과 음악적 심성(음악적 정서, 음악에 대한 애호심, 음악에 대한 가치 내면화)의 내용으로 구성하였으며, 6개월 간의 시차를 두고 사전.사후 검사를 실시하여 비교집단과 실험집단을 분석하였다. 위와 같은 연구로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 본 연구에서 적용한 관현악 합주 활동은 리듬, 가락, 화성, 형식, 셈여림, 빠르기, 음색의 인지적 감상능력을 신장시키는 데 효과적인 교육활동임을 알 수 있었다. 특히, 화성, 형식에 대한 ...
음악교육은 다양한 음악활동을 통하여 음악성을 계발하고 창의적인 표현 능력과 감상 능력을 기르며 음악적 심성을 계발하여 보다 풍요롭고 의미 있는 삶을 영위하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 음악교육의 목적을 달성하는데 있어서 악기 연주는 음악 개념을 더욱 분명하게 해 주고 풍부한 음악에 대한 감수성을 증진시키는 효과적인 교육활동이다. 제 7차 교육과정에서는 교과활동으로서의 음악교육뿐만 아니라 특별활동으로서의 음악교육의 중요성이 부각되고 있으며, 특별활동에서 관현악 합주 활동이 차지하는 위치가 점점 커져가고 있다. 최근 음악에 대한 긍정적인 인식과 특기.적성 교육활동의 확대로 많은 학생들이 악기를 배우고 있으며 관현악부를 운영하는 초등학교의 수도 증가하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 관현악 합주 활동이 감상능력 신장에 어떤 영향을 주는지 알아보고자 하는데 있다. 연구대상은 본 연구자가 근무하는 부산광역시 해운대구에 소재한 S초등학교 관현악부 학생 60명과 일반학생 60명이며, 그 구체적인 연구 방법으로 첫째, 기악교육의 교육적 의미와 관현악 합주 지도 방법, 감상의 본질에 대해 문헌적 고찰을 하였고, 둘째, 주 2회 특기.적성 교육활동 시간을 이용하여 관현악 합주 활동을 실시하였으며, 셋째, 관현악 합주활동이 감상능력 신장에 미치는 효과를 검증하였다. 감상능력 검사지는 인지적 감상능력(리듬, 가락, 화성, 형식, 셈여림, 빠르기, 음색에 대한 인지적 감상능력)과 음악적 심성(음악적 정서, 음악에 대한 애호심, 음악에 대한 가치 내면화)의 내용으로 구성하였으며, 6개월 간의 시차를 두고 사전.사후 검사를 실시하여 비교집단과 실험집단을 분석하였다. 위와 같은 연구로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 본 연구에서 적용한 관현악 합주 활동은 리듬, 가락, 화성, 형식, 셈여림, 빠르기, 음색의 인지적 감상능력을 신장시키는 데 효과적인 교육활동임을 알 수 있었다. 특히, 화성, 형식에 대한 인지능력은 실험집단이 비교집단에 비해 높은 상승 결과를 보여 주었다. 둘째, 음악적 심성 계발에 긍정적인 영향을 미치는 결과를 얻었다. 음악적 심성은 음악적 정서, 음악에 대한 애호심, 음악의 가치 내면화의 총 세 영역에 걸쳐 검사를 실시한 결과, 음악의 가치 내면화 검사에서 가장 높은 상승 결과를 보여 주었다. 앞으로 많은 초등학생들이 관현악 합주 활동을 통하여 음악 개념을 형성하고 아름다운 심성을 기르도록 체계적이고 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이며, 초등학교 어린이들의 수준에 맞는 합주 악곡의 개발과 지도 교사의 지도 방법 개선을 위한 노력이 뒤따라야 할 것이다.
음악교육은 다양한 음악활동을 통하여 음악성을 계발하고 창의적인 표현 능력과 감상 능력을 기르며 음악적 심성을 계발하여 보다 풍요롭고 의미 있는 삶을 영위하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 음악교육의 목적을 달성하는데 있어서 악기 연주는 음악 개념을 더욱 분명하게 해 주고 풍부한 음악에 대한 감수성을 증진시키는 효과적인 교육활동이다. 제 7차 교육과정에서는 교과활동으로서의 음악교육뿐만 아니라 특별활동으로서의 음악교육의 중요성이 부각되고 있으며, 특별활동에서 관현악 합주 활동이 차지하는 위치가 점점 커져가고 있다. 최근 음악에 대한 긍정적인 인식과 특기.적성 교육활동의 확대로 많은 학생들이 악기를 배우고 있으며 관현악부를 운영하는 초등학교의 수도 증가하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 관현악 합주 활동이 감상능력 신장에 어떤 영향을 주는지 알아보고자 하는데 있다. 연구대상은 본 연구자가 근무하는 부산광역시 해운대구에 소재한 S초등학교 관현악부 학생 60명과 일반학생 60명이며, 그 구체적인 연구 방법으로 첫째, 기악교육의 교육적 의미와 관현악 합주 지도 방법, 감상의 본질에 대해 문헌적 고찰을 하였고, 둘째, 주 2회 특기.적성 교육활동 시간을 이용하여 관현악 합주 활동을 실시하였으며, 셋째, 관현악 합주활동이 감상능력 신장에 미치는 효과를 검증하였다. 감상능력 검사지는 인지적 감상능력(리듬, 가락, 화성, 형식, 셈여림, 빠르기, 음색에 대한 인지적 감상능력)과 음악적 심성(음악적 정서, 음악에 대한 애호심, 음악에 대한 가치 내면화)의 내용으로 구성하였으며, 6개월 간의 시차를 두고 사전.사후 검사를 실시하여 비교집단과 실험집단을 분석하였다. 위와 같은 연구로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 본 연구에서 적용한 관현악 합주 활동은 리듬, 가락, 화성, 형식, 셈여림, 빠르기, 음색의 인지적 감상능력을 신장시키는 데 효과적인 교육활동임을 알 수 있었다. 특히, 화성, 형식에 대한 인지능력은 실험집단이 비교집단에 비해 높은 상승 결과를 보여 주었다. 둘째, 음악적 심성 계발에 긍정적인 영향을 미치는 결과를 얻었다. 음악적 심성은 음악적 정서, 음악에 대한 애호심, 음악의 가치 내면화의 총 세 영역에 걸쳐 검사를 실시한 결과, 음악의 가치 내면화 검사에서 가장 높은 상승 결과를 보여 주었다. 앞으로 많은 초등학생들이 관현악 합주 활동을 통하여 음악 개념을 형성하고 아름다운 심성을 기르도록 체계적이고 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이며, 초등학교 어린이들의 수준에 맞는 합주 악곡의 개발과 지도 교사의 지도 방법 개선을 위한 노력이 뒤따라야 할 것이다.
Musical education enable to develop the musicality, expressive ability of originality, ability of appreciating music through various musical activities. Ultimately, it is aimed at affluent and meaningful life. To attain this object, the playing on a musical instrument is effective educational activi...
Musical education enable to develop the musicality, expressive ability of originality, ability of appreciating music through various musical activities. Ultimately, it is aimed at affluent and meaningful life. To attain this object, the playing on a musical instrument is effective educational activity that would make the music conception be clear and improve sensibility to music. Music education is embossed as the general and special course in the 7th curriculum, and especially, the orchestral music concert is being important in the special course (special activity). These days, the positive recognition of music and spreading the special activity make the students learn the music instrument and the elementary school start to run the orchestra. The aim of this study is find that the orchestra activity give influence on development of the music appreciation. The subject of this study is 60 students belonging in the orchestra and 60 students who don't join the orchestra in Busan Haeundae S elementary students that this researcher works. Thestudy is divided as three ways. First, the consideration of literature cited to educational meaning of music instrument, teaching method of orchestra concert and the nature of appreciation. Second, the practice of orchestra concert activity using the special educational class in twice a week. Third, verification of the effect which the orchestra activity give the appreciation. The test of music appreciation was divided to cognitive appreciate ability (rhythm, tune, harmony, foam, dynamics, tempo, tone) and musical nature (musical feeling, affection to music, internalizing the musical value). The second experiment was carried out after 6 months of the first experiment, and it's analyzed two teams (orchestra and non-orchestra students)through the pre-inspection and post-inspection. As this study, the result is such as following, First, this study show that the orchestra activity is effective activity to improve the rhythm, tune, harmony, foam, dynamics, tempo and tone. Especially, the group in orchestra show higher result in harmony, foam and cognition of tone. Second, this study show a positive result on development of the musical nature. Above all, the internalizing the musical value caused best result. According to the this study, continuous and structured research has to be conducted through the elementary orchestra activity, and it's necessary to write orchestral works to level of elementary students, and it's demanding for the teacher to try to improve the teaching method.
Musical education enable to develop the musicality, expressive ability of originality, ability of appreciating music through various musical activities. Ultimately, it is aimed at affluent and meaningful life. To attain this object, the playing on a musical instrument is effective educational activity that would make the music conception be clear and improve sensibility to music. Music education is embossed as the general and special course in the 7th curriculum, and especially, the orchestral music concert is being important in the special course (special activity). These days, the positive recognition of music and spreading the special activity make the students learn the music instrument and the elementary school start to run the orchestra. The aim of this study is find that the orchestra activity give influence on development of the music appreciation. The subject of this study is 60 students belonging in the orchestra and 60 students who don't join the orchestra in Busan Haeundae S elementary students that this researcher works. Thestudy is divided as three ways. First, the consideration of literature cited to educational meaning of music instrument, teaching method of orchestra concert and the nature of appreciation. Second, the practice of orchestra concert activity using the special educational class in twice a week. Third, verification of the effect which the orchestra activity give the appreciation. The test of music appreciation was divided to cognitive appreciate ability (rhythm, tune, harmony, foam, dynamics, tempo, tone) and musical nature (musical feeling, affection to music, internalizing the musical value). The second experiment was carried out after 6 months of the first experiment, and it's analyzed two teams (orchestra and non-orchestra students)through the pre-inspection and post-inspection. As this study, the result is such as following, First, this study show that the orchestra activity is effective activity to improve the rhythm, tune, harmony, foam, dynamics, tempo and tone. Especially, the group in orchestra show higher result in harmony, foam and cognition of tone. Second, this study show a positive result on development of the musical nature. Above all, the internalizing the musical value caused best result. According to the this study, continuous and structured research has to be conducted through the elementary orchestra activity, and it's necessary to write orchestral works to level of elementary students, and it's demanding for the teacher to try to improve the teaching method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.