본 논문은 1920~30년대 서울이 중심 상업가로가 가지는 성격을 밝혀보고, 그러한 가로의 성격 속에서 도심지 한옥상가가 가지는 특성을 재조명하는 것을 그 목적으로 하고 있다.
동아시아에서 ‘근대(近代)’란 유럽 중심의 세계사에서와는 달리 ‘서구화’와 동격으로 취급되어 지는 경향이 있다. 우리나라의 경우 여기에 일본에 의한 식민지 지배라는 요소가 하나 더 추가되는데, 때문에 일본인에 의해 ‘전달받은’ 문화로서 근대를 이해할 수 있다. 우리나라의 근대가 가지는 특징적인 성격을 바탕으로 600년이 넘는 긴 역사를 가진 도시 서울에 존재하고 있던 상업적 성격의 도시조직과 건축 유형이 1920~30년대 서울의 도시공간에서 어떠한 변화과정을 거쳤는지, 그리고 새롭게 나타난 도시건축의 모습은 어떠한 것이었는지를 살펴보았다. 이를 위해 당시 서울의 도시공간에서 나타나는 필지변화, 가로변화, 건물의 분포 그리고 건물의 상업적 프로그램을 고찰하였다.
종로와 남대문로는 서울 도시구조의 근간을 이루는 ...
본 논문은 1920~30년대 서울이 중심 상업가로가 가지는 성격을 밝혀보고, 그러한 가로의 성격 속에서 도심지 한옥상가가 가지는 특성을 재조명하는 것을 그 목적으로 하고 있다.
동아시아에서 ‘근대(近代)’란 유럽 중심의 세계사에서와는 달리 ‘서구화’와 동격으로 취급되어 지는 경향이 있다. 우리나라의 경우 여기에 일본에 의한 식민지 지배라는 요소가 하나 더 추가되는데, 때문에 일본인에 의해 ‘전달받은’ 문화로서 근대를 이해할 수 있다. 우리나라의 근대가 가지는 특징적인 성격을 바탕으로 600년이 넘는 긴 역사를 가진 도시 서울에 존재하고 있던 상업적 성격의 도시조직과 건축 유형이 1920~30년대 서울의 도시공간에서 어떠한 변화과정을 거쳤는지, 그리고 새롭게 나타난 도시건축의 모습은 어떠한 것이었는지를 살펴보았다. 이를 위해 당시 서울의 도시공간에서 나타나는 필지변화, 가로변화, 건물의 분포 그리고 건물의 상업적 프로그램을 고찰하였다.
종로와 남대문로는 서울 도시구조의 근간을 이루는 간선도로로서 도성계획의 일부로서 성립된 시전이 위치해 있었던 중심 상업 지역이었다. 고종에 의한 도시개조계획과 일제 식민정부의 경성시구개정사업, 조선시가지 계획령 등 일련의 근대적 도시화 작업이 진행되면서 서울의 도시공간은 1920~30년대 급격한 변화를 겪게 되는데, 여기에는 당시 진고개를 중심으로 자리 잡고 있던 일인 상권의 확장도 큰 영향을 미쳤다. 그리고 도시화와 상업화로 촉발되어진 변화의 흐름 속에서 시전 중심의 전통적인 상업 지역으로서 비슷한 공간적 성격을 가지고 있던 종로와 남대문로는 점차 다른 도시화의 양상을 보이게 되었다. 종로의 경우 조선인 거주지의 중심으로 도시화의 과정에서 배제된 채 존재하였고, 반면 남대문로는 일본인 거주지인 남촌지역에 닿아있는 지리적 조건의 유리함으로 인해 남촌과 거의 동시에 도시화가 이루어졌다. 이러한 상반된 도시화의 과정은 일본인들의 종로 진출이 본격적으로 나타나기 시작한 1920년대 초반까지 두드러지게 나타나고 있으며, 이후 종로 역시 늦게나마 도시화의 과정을 겪게 되었다.
그러나 연구의 대상이 된 1920~30년대 종로 1가와 남대문로의 도시공간이 가지는 성격은 이러한 종로와 남대문로의 상반된 도시화의 양상을 찾아보기 어렵다. 먼저 종로 1가는 조선인의 토지점유율이 높기는 하지만, 비교적 많은 수의 일본인 지주가 존재하고 있으며, 대부분의 건물이 한옥보다는 양식건물과 일식상가로 채워지고 있음이 확인된다. 남대문로의 경우 진고개를 중심으로 확장되어 나가던 일인 상권의 직접적인 영향을 받은 남대문로 2가와 3가는 일인들의 높은 토지 점유율을 보이면서 2층 이상의 서양식 건물, 일식상가가 주를 이루고 있다. 반면 남대문로 1가와 4가는 남촌에서 상대적으로 먼 지리적 조건으로 인해 남대문로 2, 3가에 맞닿은 부분으로부터 서서히 변화하는 모습을 보이고 있으며, 조선인의 토지 점유율이 높으며, 한옥상가가 가로변 건물의 주를 이루고 있다.
분석결과 두 지역에서 나타나고 있는 도시화의 정도는 비슷한데, 도리어 종로 1가 지역이 남대문로 1, 4가보다 더 발달하고 있는 듯한 모습마저 보이고 있다. 이는 종로 1가의 분석 자료로 사용된 사진자료가 1930년대 촬영된 것으로서 이미 1920년대 중반 이후 나타나기 시작한 도시화의 모습이 상당히 이루어진 이후의 시점이었기 때문으로 추정된다. 그러나 다른 한편으로 종로 1가의 가로변 필지에서 한옥보다 양옥이 두드러지게 나타나고 있고, 일식상가도 빈번하게 눈에 띠고 있기는 하지만 여전히 도로의 뒤편, 즉 피맛길을 중심으로 존재하는 건물들은 단층의 한옥상가들로 조선시대 시전행랑의 모습이 여전히 유지되고 있는 것은 남대문로에서 나타나고 있는 도시화의 모습과 다른 점이다.
종로와 남대문로가 가지는 도시공간의 특성을 바탕으로 1920~30년대 두 도심가로변에 위치하고 있었던 한옥상가(혹은 일식상가)의 특성을 필지의 크기와 형상, 구법 및 재료, 입면 구성요소, 기능 등 네 가지 카테고리로 정리하였다. 이상에서 설정한 네 개의 목록은 분석의 대상이 된 15채의 한옥상가들을 도시에서 건물의 형태와 구조, 그리고 건물 내부의 공간적 이용에까지 거시적 관점으로부터 미시적 관점에 이르기까지 점진적으로 분석하기 위한 도구들이다.
먼저 연구범위가 된 지역에서 필지의 형태는 세장형보다는 선형이나 정방형이 주를 이루고 있는데, 한옥상가들은 대부분 선형필지와 정방형 필지를 중심으로 분포하고 있으며, 세장형 필지에서는 일식상가가 확인되었다.
다음으로 구법 및 재료의 특성은 입면 구성요소의 특성과 직접적인 연관성을 갖는다. 전통 목조의 구법으로 지어진 한옥상가의 경우 한옥의 규모가 2층 이상이 되면 목조 난간을 입면에 가지고 있는 경우가 대부분이었다. 반면 새로운 구법 및 재료, 즉 조적벽체 위에 한식 지붕이 올려져 있는 한옥상가나 일식 상가의 경우 입면의 구성요소 또한 서양식 입면을 갖는 경우가 많았다. 종종 이들 서양식 입면을 가지는 한옥상가에서 난간을 가지고 있는 경우가 발견되기도 하는데, 이는 한옥이 기본적으로 목구조의 뼈대를 가지고 있을 때 나타나는 모습으로 목구조 방식의 한옥에서 나타나는 입면 특성과 조적조 방식의 한옥에서 나타나는 입면의 특성이 동시에 나타나는 경우라고 할 수 있다.
마지막으로 한옥의 입면에서 나타나는 차이는 또한 건물이 수행하는 상업 기능에도 그대로 연결되고 있음이 확인된다. 전통 목조 방식으로 지어진 난간을 가지는 2층 한옥상가나 단층의 한옥상가의 경우 대부분 시전행랑으로부터 이어져 내려온 전통적인 상업기능이 그대로 이어지는 경우가 많았고, 새로운 구법과 재료로 지어진 한옥의 경우 건물에 담기는 상업기능이 전자에 비해 좀더 유동적이었다. 다른 한편으로 이러한 한옥의 구조방식, 입면구성 요소, 상업 기능을 역방향으로 엮어서 살펴보면, 당시 새롭게 등장한 상업 프로그램이 기존 한옥의 변용 혹은 새로운 유형의 한옥의 출현에 지대한 영향을 끼치고 있음을 발견할 수 있다.
본 논문은 1920~30년대 서울이 중심 상업가로가 가지는 성격을 밝혀보고, 그러한 가로의 성격 속에서 도심지 한옥상가가 가지는 특성을 재조명하는 것을 그 목적으로 하고 있다.
동아시아에서 ‘근대(近代)’란 유럽 중심의 세계사에서와는 달리 ‘서구화’와 동격으로 취급되어 지는 경향이 있다. 우리나라의 경우 여기에 일본에 의한 식민지 지배라는 요소가 하나 더 추가되는데, 때문에 일본인에 의해 ‘전달받은’ 문화로서 근대를 이해할 수 있다. 우리나라의 근대가 가지는 특징적인 성격을 바탕으로 600년이 넘는 긴 역사를 가진 도시 서울에 존재하고 있던 상업적 성격의 도시조직과 건축 유형이 1920~30년대 서울의 도시공간에서 어떠한 변화과정을 거쳤는지, 그리고 새롭게 나타난 도시건축의 모습은 어떠한 것이었는지를 살펴보았다. 이를 위해 당시 서울의 도시공간에서 나타나는 필지변화, 가로변화, 건물의 분포 그리고 건물의 상업적 프로그램을 고찰하였다.
종로와 남대문로는 서울 도시구조의 근간을 이루는 간선도로로서 도성계획의 일부로서 성립된 시전이 위치해 있었던 중심 상업 지역이었다. 고종에 의한 도시개조계획과 일제 식민정부의 경성시구개정사업, 조선시가지 계획령 등 일련의 근대적 도시화 작업이 진행되면서 서울의 도시공간은 1920~30년대 급격한 변화를 겪게 되는데, 여기에는 당시 진고개를 중심으로 자리 잡고 있던 일인 상권의 확장도 큰 영향을 미쳤다. 그리고 도시화와 상업화로 촉발되어진 변화의 흐름 속에서 시전 중심의 전통적인 상업 지역으로서 비슷한 공간적 성격을 가지고 있던 종로와 남대문로는 점차 다른 도시화의 양상을 보이게 되었다. 종로의 경우 조선인 거주지의 중심으로 도시화의 과정에서 배제된 채 존재하였고, 반면 남대문로는 일본인 거주지인 남촌지역에 닿아있는 지리적 조건의 유리함으로 인해 남촌과 거의 동시에 도시화가 이루어졌다. 이러한 상반된 도시화의 과정은 일본인들의 종로 진출이 본격적으로 나타나기 시작한 1920년대 초반까지 두드러지게 나타나고 있으며, 이후 종로 역시 늦게나마 도시화의 과정을 겪게 되었다.
그러나 연구의 대상이 된 1920~30년대 종로 1가와 남대문로의 도시공간이 가지는 성격은 이러한 종로와 남대문로의 상반된 도시화의 양상을 찾아보기 어렵다. 먼저 종로 1가는 조선인의 토지점유율이 높기는 하지만, 비교적 많은 수의 일본인 지주가 존재하고 있으며, 대부분의 건물이 한옥보다는 양식건물과 일식상가로 채워지고 있음이 확인된다. 남대문로의 경우 진고개를 중심으로 확장되어 나가던 일인 상권의 직접적인 영향을 받은 남대문로 2가와 3가는 일인들의 높은 토지 점유율을 보이면서 2층 이상의 서양식 건물, 일식상가가 주를 이루고 있다. 반면 남대문로 1가와 4가는 남촌에서 상대적으로 먼 지리적 조건으로 인해 남대문로 2, 3가에 맞닿은 부분으로부터 서서히 변화하는 모습을 보이고 있으며, 조선인의 토지 점유율이 높으며, 한옥상가가 가로변 건물의 주를 이루고 있다.
분석결과 두 지역에서 나타나고 있는 도시화의 정도는 비슷한데, 도리어 종로 1가 지역이 남대문로 1, 4가보다 더 발달하고 있는 듯한 모습마저 보이고 있다. 이는 종로 1가의 분석 자료로 사용된 사진자료가 1930년대 촬영된 것으로서 이미 1920년대 중반 이후 나타나기 시작한 도시화의 모습이 상당히 이루어진 이후의 시점이었기 때문으로 추정된다. 그러나 다른 한편으로 종로 1가의 가로변 필지에서 한옥보다 양옥이 두드러지게 나타나고 있고, 일식상가도 빈번하게 눈에 띠고 있기는 하지만 여전히 도로의 뒤편, 즉 피맛길을 중심으로 존재하는 건물들은 단층의 한옥상가들로 조선시대 시전행랑의 모습이 여전히 유지되고 있는 것은 남대문로에서 나타나고 있는 도시화의 모습과 다른 점이다.
종로와 남대문로가 가지는 도시공간의 특성을 바탕으로 1920~30년대 두 도심가로변에 위치하고 있었던 한옥상가(혹은 일식상가)의 특성을 필지의 크기와 형상, 구법 및 재료, 입면 구성요소, 기능 등 네 가지 카테고리로 정리하였다. 이상에서 설정한 네 개의 목록은 분석의 대상이 된 15채의 한옥상가들을 도시에서 건물의 형태와 구조, 그리고 건물 내부의 공간적 이용에까지 거시적 관점으로부터 미시적 관점에 이르기까지 점진적으로 분석하기 위한 도구들이다.
먼저 연구범위가 된 지역에서 필지의 형태는 세장형보다는 선형이나 정방형이 주를 이루고 있는데, 한옥상가들은 대부분 선형필지와 정방형 필지를 중심으로 분포하고 있으며, 세장형 필지에서는 일식상가가 확인되었다.
다음으로 구법 및 재료의 특성은 입면 구성요소의 특성과 직접적인 연관성을 갖는다. 전통 목조의 구법으로 지어진 한옥상가의 경우 한옥의 규모가 2층 이상이 되면 목조 난간을 입면에 가지고 있는 경우가 대부분이었다. 반면 새로운 구법 및 재료, 즉 조적벽체 위에 한식 지붕이 올려져 있는 한옥상가나 일식 상가의 경우 입면의 구성요소 또한 서양식 입면을 갖는 경우가 많았다. 종종 이들 서양식 입면을 가지는 한옥상가에서 난간을 가지고 있는 경우가 발견되기도 하는데, 이는 한옥이 기본적으로 목구조의 뼈대를 가지고 있을 때 나타나는 모습으로 목구조 방식의 한옥에서 나타나는 입면 특성과 조적조 방식의 한옥에서 나타나는 입면의 특성이 동시에 나타나는 경우라고 할 수 있다.
마지막으로 한옥의 입면에서 나타나는 차이는 또한 건물이 수행하는 상업 기능에도 그대로 연결되고 있음이 확인된다. 전통 목조 방식으로 지어진 난간을 가지는 2층 한옥상가나 단층의 한옥상가의 경우 대부분 시전행랑으로부터 이어져 내려온 전통적인 상업기능이 그대로 이어지는 경우가 많았고, 새로운 구법과 재료로 지어진 한옥의 경우 건물에 담기는 상업기능이 전자에 비해 좀더 유동적이었다. 다른 한편으로 이러한 한옥의 구조방식, 입면구성 요소, 상업 기능을 역방향으로 엮어서 살펴보면, 당시 새롭게 등장한 상업 프로그램이 기존 한옥의 변용 혹은 새로운 유형의 한옥의 출현에 지대한 영향을 끼치고 있음을 발견할 수 있다.
This thesis aims at clarifying the character of Seoul's main commercial street during 1920~30's, and retracing the properties of commercial Hanok downtown.
In East Asia, 'modern' which means 'industrialize' and 'urbanize' in Western history, tends to deal with 'westernize' as the same meaning. F...
This thesis aims at clarifying the character of Seoul's main commercial street during 1920~30's, and retracing the properties of commercial Hanok downtown.
In East Asia, 'modern' which means 'industrialize' and 'urbanize' in Western history, tends to deal with 'westernize' as the same meaning. Furthermore, in Korea, the factor of the colonial period is added. On this account, we can understand 'modern' as the culture transmitted by Japan. Based on our specific experience of modern era, in the historical background of Seoul which has been established as a capital over 600years, I had considered changes of lots and streets, a distribution of buildings and its mercantile programs in Seoul's urban space during 1920~30's to discover what is the changing process of commercial urban fabric and architectural typology, and what is the phases of new urban architecture.
Jongno(鐘路) and Namdaemunno(南大門路) were principal streets of Seoul and main commercial area where Si-Jon(市廛), a part of capital plan during Josun dynasty, was located. According to the urbanizing operation such as the urban reconstruction plan by king Kojong, the urban planing of Kyoung-sung and the urban district planing of Josun, Seoul's urban area went through sudden changes during 1920~30's. Moreover the extension of Japanese commercial district that was established in Jingogae, affected these urban changes as previously stated. At that time, Jongno and Namdaemunno, which have similar space character as a traditional commercial district, began to show different urbanizing aspects; that is, Jongno existed as the center of Korean residential district excluding from urbanizing process, but Namdaemunno locating nearby Japanese district, Namchon, was completed its urbanization simultaneously with Namchon's urbanization. These opposed urbanization tendency were shown conspicuously until early 1920's, when Japanese began to extend their district to Jongno, and then Jongno went through the urbanization.
However, it is hard to find different urban features which Jongno-1ga and Namdaemunno had during 1920~30's. In Jongno-1ga, though Korean landowner rate was higher than Japanese, most constructions were western or Japanese style buildings than Hanoks. Compared to Jongno-1ga, Namdaemunno-1&4ga had high Korean landowner rate and numerous Hanok along the street, while Namdaemunno-2&3ga had high Japanese landowner rate and western or Japanese style buildings which were over 2-stories. In fact, the urbanization degree of these two area seemed to be similar, and also Jongno 1ga was developed more than Namdaemunno-1&4ga. It is because that most photo-materials for Jongno-1ga were taken in 1930's, when Jongno had been urbanized since middle 1920's.
Even so, there were a lot of western or Japanese style buildings than Hanok, along the back street of Jongno, Pymatgol, quite a few 1-story Hanoks were still existed and maintained the figure of traditional commercial street. This is the different point between Jongno and Namdaemunno.
I tried to arrange characters of commercial Hanok on the side of the street with four categories. They are size of lots, building method and material, elements of the elevation and commercial functions, based on the urban character of Jongno and Namdaemunno. Moreover, these four categories are means for analyzing 15 Hanoks from city to interior space.
The relations between four categories are as follows.
First, within the research limits, linear A linear lot has a roadside edge which is longer than the other side.
or square lots take a large percentage than the deep and narrow one. Most Hanoks were located in these forms of lots.
Then, the characters of building structure or material have direct relation to the elements of elevation. If a 2-story commercial Hanok was constructed in traditional wooden structure, it would commonly have a balustrade on its elevation. In contrast, if the Hanok was built in new building structure or material, bricks, it would commonly have a westernized form of elevation like an arch, lintel, and cornice. Although a few westernized Hanok had a wooden balustrade, they were based in the wooden structure. So this is the case that elevation characters of the traditional Hanok and the westernized Hanok which has brick structure are shown both ways.
Finally, I can see the differences of Hanoks' elevation is linked to building's commercial functions. a 1-story or 2-story commercial Hanok which has wooden structure with balustrade, usually maintained traditional mercantile function of Si-Jon(市廛), whereas a Hanok which was built in new structure and material is more flexible than the former. On the other hand, if you see the relationship between Hanok's structure, elevation and commercial function reversely, the modern commercial program affected the emergence of new typological Hanok and the modification of existing Hanok.
This thesis aims at clarifying the character of Seoul's main commercial street during 1920~30's, and retracing the properties of commercial Hanok downtown.
In East Asia, 'modern' which means 'industrialize' and 'urbanize' in Western history, tends to deal with 'westernize' as the same meaning. Furthermore, in Korea, the factor of the colonial period is added. On this account, we can understand 'modern' as the culture transmitted by Japan. Based on our specific experience of modern era, in the historical background of Seoul which has been established as a capital over 600years, I had considered changes of lots and streets, a distribution of buildings and its mercantile programs in Seoul's urban space during 1920~30's to discover what is the changing process of commercial urban fabric and architectural typology, and what is the phases of new urban architecture.
Jongno(鐘路) and Namdaemunno(南大門路) were principal streets of Seoul and main commercial area where Si-Jon(市廛), a part of capital plan during Josun dynasty, was located. According to the urbanizing operation such as the urban reconstruction plan by king Kojong, the urban planing of Kyoung-sung and the urban district planing of Josun, Seoul's urban area went through sudden changes during 1920~30's. Moreover the extension of Japanese commercial district that was established in Jingogae, affected these urban changes as previously stated. At that time, Jongno and Namdaemunno, which have similar space character as a traditional commercial district, began to show different urbanizing aspects; that is, Jongno existed as the center of Korean residential district excluding from urbanizing process, but Namdaemunno locating nearby Japanese district, Namchon, was completed its urbanization simultaneously with Namchon's urbanization. These opposed urbanization tendency were shown conspicuously until early 1920's, when Japanese began to extend their district to Jongno, and then Jongno went through the urbanization.
However, it is hard to find different urban features which Jongno-1ga and Namdaemunno had during 1920~30's. In Jongno-1ga, though Korean landowner rate was higher than Japanese, most constructions were western or Japanese style buildings than Hanoks. Compared to Jongno-1ga, Namdaemunno-1&4ga had high Korean landowner rate and numerous Hanok along the street, while Namdaemunno-2&3ga had high Japanese landowner rate and western or Japanese style buildings which were over 2-stories. In fact, the urbanization degree of these two area seemed to be similar, and also Jongno 1ga was developed more than Namdaemunno-1&4ga. It is because that most photo-materials for Jongno-1ga were taken in 1930's, when Jongno had been urbanized since middle 1920's.
Even so, there were a lot of western or Japanese style buildings than Hanok, along the back street of Jongno, Pymatgol, quite a few 1-story Hanoks were still existed and maintained the figure of traditional commercial street. This is the different point between Jongno and Namdaemunno.
I tried to arrange characters of commercial Hanok on the side of the street with four categories. They are size of lots, building method and material, elements of the elevation and commercial functions, based on the urban character of Jongno and Namdaemunno. Moreover, these four categories are means for analyzing 15 Hanoks from city to interior space.
The relations between four categories are as follows.
First, within the research limits, linear A linear lot has a roadside edge which is longer than the other side.
or square lots take a large percentage than the deep and narrow one. Most Hanoks were located in these forms of lots.
Then, the characters of building structure or material have direct relation to the elements of elevation. If a 2-story commercial Hanok was constructed in traditional wooden structure, it would commonly have a balustrade on its elevation. In contrast, if the Hanok was built in new building structure or material, bricks, it would commonly have a westernized form of elevation like an arch, lintel, and cornice. Although a few westernized Hanok had a wooden balustrade, they were based in the wooden structure. So this is the case that elevation characters of the traditional Hanok and the westernized Hanok which has brick structure are shown both ways.
Finally, I can see the differences of Hanoks' elevation is linked to building's commercial functions. a 1-story or 2-story commercial Hanok which has wooden structure with balustrade, usually maintained traditional mercantile function of Si-Jon(市廛), whereas a Hanok which was built in new structure and material is more flexible than the former. On the other hand, if you see the relationship between Hanok's structure, elevation and commercial function reversely, the modern commercial program affected the emergence of new typological Hanok and the modification of existing Hanok.
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