주지하는 바와 같이 한우는 지난 오천년 동안 우리 민족과 더불어 농경을 위한 역용우에서 1970년대 이후, 산업화가 진전되면서 육용우로 용도는 바뀌었으나 산업적인 위치와 역할 등 중요성은 매우 크다. 한우는 외국의 어떠한 품종보다도 우수하고 맛있는 고기의 제공과 함께 중요한 단백질 공급원으로서 우리 국민에게 사랑을 받고 있으며 앞으로도 그 역할이 매우 중요하다고 판단된다. UR·WTO협정체결 이후, 쇠고기와 생우시장은 2001년 수입자유화 됨에 따라서 한우산업은 대내외적으로 끊임없는 도전에 직면하고 있으며 최근에는 구제역, 브루셀라병, 소해면상뇌증 등 각종질병 및 식품사고 등으로 어려운 조건에 처해있다. 또한, 수질오염, 악취 등 환경문제는 각종규제 강화의 어려움 속에서도 생산액이 지속적으로 증가하고 있는 대표적인 품목이다. 우리나라 농림업 생산액 37.3조원(2004년) 가운데 축산업관련 생산액은 29.1%에 해당하는 10.8조원이며, 품목별 생산액의 순위를 보면 미곡, 돼지, 한(육)우, 우유, 계란 등 상위 5대 품목 중에서 4대 품목이 축산업으로 이들 5대 품목은 전체 농림업 생산액의 51%의 점유율을 나타내고 있다. 한우산업은 농림업의 3대 품목에 해당되는 중요한 위치를 차지하고 있다. 한우산업의 역할은 앞으로 우리 국민의 정서적인 문제뿐만 아니라 농가소득을 향상시킬 수 있는 전략적인 품목으로 부상하고 있으며 순수한 혈통을 유지·발전시켜 나아가면서 시대적 요구에 부응하여 안심하고 맛있는 한우고기의 수요확대를 위한 연구와 개발을 위한 노력이 선행되어야 한다. 따라서 한우 브랜드 생산 및 브랜드 관리실태를 조사·분석하여 소비자로 하여금 한우고기를 안심하고 먹을 수 있도록 하는 수요확대 방안의 수립과 품질차별화가 브랜드 생산의 기본 목표이며 고급육 생산의 개념이라고 할 수 있다. 국내에 알려진 축산물 브랜드는 770여개나 되며 한우브랜드는 200여개가 넘는다고 발표되었다(2004년 농림부). 조사결과, 한우 브랜드 경영체에서 1,000두 미만을 사육하고 있는 경영체가 65%를 점하고 있으며, 4,000두 이상의 규모화 된 경영체가 15개에 불과하다는 것은 아직까지 브랜드로서의 역할과 기능을 제대로 하지 못했다는 결론을 얻을 수 있다. 또한, 고품질 한우고기 생산과 혈통기반이 되는 브랜드 경영체 지역의 ...
주지하는 바와 같이 한우는 지난 오천년 동안 우리 민족과 더불어 농경을 위한 역용우에서 1970년대 이후, 산업화가 진전되면서 육용우로 용도는 바뀌었으나 산업적인 위치와 역할 등 중요성은 매우 크다. 한우는 외국의 어떠한 품종보다도 우수하고 맛있는 고기의 제공과 함께 중요한 단백질 공급원으로서 우리 국민에게 사랑을 받고 있으며 앞으로도 그 역할이 매우 중요하다고 판단된다. UR·WTO협정체결 이후, 쇠고기와 생우시장은 2001년 수입자유화 됨에 따라서 한우산업은 대내외적으로 끊임없는 도전에 직면하고 있으며 최근에는 구제역, 브루셀라병, 소해면상뇌증 등 각종질병 및 식품사고 등으로 어려운 조건에 처해있다. 또한, 수질오염, 악취 등 환경문제는 각종규제 강화의 어려움 속에서도 생산액이 지속적으로 증가하고 있는 대표적인 품목이다. 우리나라 농림업 생산액 37.3조원(2004년) 가운데 축산업관련 생산액은 29.1%에 해당하는 10.8조원이며, 품목별 생산액의 순위를 보면 미곡, 돼지, 한(육)우, 우유, 계란 등 상위 5대 품목 중에서 4대 품목이 축산업으로 이들 5대 품목은 전체 농림업 생산액의 51%의 점유율을 나타내고 있다. 한우산업은 농림업의 3대 품목에 해당되는 중요한 위치를 차지하고 있다. 한우산업의 역할은 앞으로 우리 국민의 정서적인 문제뿐만 아니라 농가소득을 향상시킬 수 있는 전략적인 품목으로 부상하고 있으며 순수한 혈통을 유지·발전시켜 나아가면서 시대적 요구에 부응하여 안심하고 맛있는 한우고기의 수요확대를 위한 연구와 개발을 위한 노력이 선행되어야 한다. 따라서 한우 브랜드 생산 및 브랜드 관리실태를 조사·분석하여 소비자로 하여금 한우고기를 안심하고 먹을 수 있도록 하는 수요확대 방안의 수립과 품질차별화가 브랜드 생산의 기본 목표이며 고급육 생산의 개념이라고 할 수 있다. 국내에 알려진 축산물 브랜드는 770여개나 되며 한우브랜드는 200여개가 넘는다고 발표되었다(2004년 농림부). 조사결과, 한우 브랜드 경영체에서 1,000두 미만을 사육하고 있는 경영체가 65%를 점하고 있으며, 4,000두 이상의 규모화 된 경영체가 15개에 불과하다는 것은 아직까지 브랜드로서의 역할과 기능을 제대로 하지 못했다는 결론을 얻을 수 있다. 또한, 고품질 한우고기 생산과 혈통기반이 되는 브랜드 경영체 지역의 암소는 브랜드 목표(육량·육질)에 알맞은 씨수소를 계획교배 하여 생산된 혈통등록우를 같은 지역 비육농가에서 같은 사양관리 방식으로 비육시킨다면 균일한 품질의 한우고기가 생산될 것이다. 한우브랜드 사업이 성공하기 위해서는 생산기반, 혈통등록, 품질의 균일성, 위생 및 안전성, 물량공급 능력 등 어느 것 한 가지라도 소홀하게 다룰 수 없다. 한우 브랜드를 건전하게 육성하기 위해서는, ① 생산기반 확대로 안정적인 물량을 공급할 것, ② 균일한 품질의 한우고기를 공급할 것, ③ 등급, 풍미, 다즙성, 연도 등 맛과 관련된 요인의 분석 등 차별화요소를 강화해 나아가야 한다. 대내외적으로 수많은 경쟁 상대국이나 주변의 다른 브랜드 업체와도 경쟁을 해야 될 것이며, 국민이 한우고기를 선호할 수 있도록 보다 많은 연구와 노력이 필요할 것이다.
주지하는 바와 같이 한우는 지난 오천년 동안 우리 민족과 더불어 농경을 위한 역용우에서 1970년대 이후, 산업화가 진전되면서 육용우로 용도는 바뀌었으나 산업적인 위치와 역할 등 중요성은 매우 크다. 한우는 외국의 어떠한 품종보다도 우수하고 맛있는 고기의 제공과 함께 중요한 단백질 공급원으로서 우리 국민에게 사랑을 받고 있으며 앞으로도 그 역할이 매우 중요하다고 판단된다. UR·WTO협정체결 이후, 쇠고기와 생우시장은 2001년 수입자유화 됨에 따라서 한우산업은 대내외적으로 끊임없는 도전에 직면하고 있으며 최근에는 구제역, 브루셀라병, 소해면상뇌증 등 각종질병 및 식품사고 등으로 어려운 조건에 처해있다. 또한, 수질오염, 악취 등 환경문제는 각종규제 강화의 어려움 속에서도 생산액이 지속적으로 증가하고 있는 대표적인 품목이다. 우리나라 농림업 생산액 37.3조원(2004년) 가운데 축산업관련 생산액은 29.1%에 해당하는 10.8조원이며, 품목별 생산액의 순위를 보면 미곡, 돼지, 한(육)우, 우유, 계란 등 상위 5대 품목 중에서 4대 품목이 축산업으로 이들 5대 품목은 전체 농림업 생산액의 51%의 점유율을 나타내고 있다. 한우산업은 농림업의 3대 품목에 해당되는 중요한 위치를 차지하고 있다. 한우산업의 역할은 앞으로 우리 국민의 정서적인 문제뿐만 아니라 농가소득을 향상시킬 수 있는 전략적인 품목으로 부상하고 있으며 순수한 혈통을 유지·발전시켜 나아가면서 시대적 요구에 부응하여 안심하고 맛있는 한우고기의 수요확대를 위한 연구와 개발을 위한 노력이 선행되어야 한다. 따라서 한우 브랜드 생산 및 브랜드 관리실태를 조사·분석하여 소비자로 하여금 한우고기를 안심하고 먹을 수 있도록 하는 수요확대 방안의 수립과 품질차별화가 브랜드 생산의 기본 목표이며 고급육 생산의 개념이라고 할 수 있다. 국내에 알려진 축산물 브랜드는 770여개나 되며 한우브랜드는 200여개가 넘는다고 발표되었다(2004년 농림부). 조사결과, 한우 브랜드 경영체에서 1,000두 미만을 사육하고 있는 경영체가 65%를 점하고 있으며, 4,000두 이상의 규모화 된 경영체가 15개에 불과하다는 것은 아직까지 브랜드로서의 역할과 기능을 제대로 하지 못했다는 결론을 얻을 수 있다. 또한, 고품질 한우고기 생산과 혈통기반이 되는 브랜드 경영체 지역의 암소는 브랜드 목표(육량·육질)에 알맞은 씨수소를 계획교배 하여 생산된 혈통등록우를 같은 지역 비육농가에서 같은 사양관리 방식으로 비육시킨다면 균일한 품질의 한우고기가 생산될 것이다. 한우브랜드 사업이 성공하기 위해서는 생산기반, 혈통등록, 품질의 균일성, 위생 및 안전성, 물량공급 능력 등 어느 것 한 가지라도 소홀하게 다룰 수 없다. 한우 브랜드를 건전하게 육성하기 위해서는, ① 생산기반 확대로 안정적인 물량을 공급할 것, ② 균일한 품질의 한우고기를 공급할 것, ③ 등급, 풍미, 다즙성, 연도 등 맛과 관련된 요인의 분석 등 차별화요소를 강화해 나아가야 한다. 대내외적으로 수많은 경쟁 상대국이나 주변의 다른 브랜드 업체와도 경쟁을 해야 될 것이며, 국민이 한우고기를 선호할 수 있도록 보다 많은 연구와 노력이 필요할 것이다.
This study was conducted to develope domestic Hanwoo brand and investigate the up-to-date state of Hanwoo brand industry. As well known so far, Hanwoo have lived together with our nation over five millenniums. The role of the Hanwoo was at first for a cultivation of the agricultural field. But, thei...
This study was conducted to develope domestic Hanwoo brand and investigate the up-to-date state of Hanwoo brand industry. As well known so far, Hanwoo have lived together with our nation over five millenniums. The role of the Hanwoo was at first for a cultivation of the agricultural field. But, their role was changed from working cattle into beef producing cattle since 1970 with the progress of industrialization. Nevertheless, their roles and positions are still very important in the industrial point of view. It has been suggested that Hanwoo is very important for the role of the future from now on. In addition, Hanwoo beef is delicious than any other foreign brand beef and is loved very much by the consumers providing important protein sources. After UR and WTO agreement, beef and cattle market were liberalized since 2001 and then Hanwoo industry confronted serious situation. In recent years, Hanwoo industry faced the more difficult situation than before by the various diseases including foot and mouth disease, brucellosis and bovine spongy form encephalopathy, pathogenic avian influenza and many further accidents related with foods. Furthermore, environmental problem including water contamination and odor problem is typical concerns growing continuously even under the severe consolidation of control. The livestock industry production is 10.8 trillion which is 29.1% of 37.3 trillion of total agriculture and forestry production. When it is divided by item base, they are in the order of rice pork, Hanwoo(Holstein beef), milk and eggs. Livestock industry including pork, Hanwoo(Holstein beef), milk and eggs covers out of top 5 items which is 51% of total agriculture and forestry production. So to speak, Hanwoo industry is standing very importantly at the third item from the top. The role of Hanwoo industry is considered very importantly as strategic item not only for the emotional feeling but also improvement of income of agricultural farm. For this purpose, much more efforts in research and development should be required for encouraging the consumers to consume much more Hanwoo beef which is safe and delicious with keeping and developing the pure Hanwoo strain. Therefore, the establishment of strategy for pushing the consumers to consume much more Hanwoo beef and differentiation of Hanwoo brand can be the targeted concept for the high quality beef production. In order to satisfy this purpose, the studies on the Hanwoo brand production and investigation of managing state of Hanwoo brand should be undertaken to guarantee the consumers to enjoy Hanwoo beef. It has been reported that there are more than 770 brands of animal products and Hanwoo brands are more than 200 out of total brands. Based on the investigation of Hanwoo brands, 65% of total Hanwoo brand farm is feeding below 1000 heads and the big scale farm which feed more than 4000 heads held only 15 farms. This means that Hanwoo brand industry did not do successfully their roles and function. For the high quality beef production, female breeding is very important to accomplish the well planned high quality brand beef production. In order to satisfy this purpose, female breeding should be undertaken by well designed selection with male breeding stock having excellent genetic ability under the control of well organized brand group or area. For the successful Hanwoo brand business, the working infra for brand beef production, the management of breeding record, singularity of products, safety and supplying capacity of products must be carefully controled. In order words, ① stable supply of brand products by the enlargement of production basis ② supplying of similar quality of Hanwoo beef ③ taste including meat grade, flavor, juiciness, softness should be considered for the successful fostering of Hanwoo brand industry. All together, Hanwoo brand industry should compete with many other competitive country or other brand companies, and much researches and efforts are needed for the promotion of consumption by the end consumers.
This study was conducted to develope domestic Hanwoo brand and investigate the up-to-date state of Hanwoo brand industry. As well known so far, Hanwoo have lived together with our nation over five millenniums. The role of the Hanwoo was at first for a cultivation of the agricultural field. But, their role was changed from working cattle into beef producing cattle since 1970 with the progress of industrialization. Nevertheless, their roles and positions are still very important in the industrial point of view. It has been suggested that Hanwoo is very important for the role of the future from now on. In addition, Hanwoo beef is delicious than any other foreign brand beef and is loved very much by the consumers providing important protein sources. After UR and WTO agreement, beef and cattle market were liberalized since 2001 and then Hanwoo industry confronted serious situation. In recent years, Hanwoo industry faced the more difficult situation than before by the various diseases including foot and mouth disease, brucellosis and bovine spongy form encephalopathy, pathogenic avian influenza and many further accidents related with foods. Furthermore, environmental problem including water contamination and odor problem is typical concerns growing continuously even under the severe consolidation of control. The livestock industry production is 10.8 trillion which is 29.1% of 37.3 trillion of total agriculture and forestry production. When it is divided by item base, they are in the order of rice pork, Hanwoo(Holstein beef), milk and eggs. Livestock industry including pork, Hanwoo(Holstein beef), milk and eggs covers out of top 5 items which is 51% of total agriculture and forestry production. So to speak, Hanwoo industry is standing very importantly at the third item from the top. The role of Hanwoo industry is considered very importantly as strategic item not only for the emotional feeling but also improvement of income of agricultural farm. For this purpose, much more efforts in research and development should be required for encouraging the consumers to consume much more Hanwoo beef which is safe and delicious with keeping and developing the pure Hanwoo strain. Therefore, the establishment of strategy for pushing the consumers to consume much more Hanwoo beef and differentiation of Hanwoo brand can be the targeted concept for the high quality beef production. In order to satisfy this purpose, the studies on the Hanwoo brand production and investigation of managing state of Hanwoo brand should be undertaken to guarantee the consumers to enjoy Hanwoo beef. It has been reported that there are more than 770 brands of animal products and Hanwoo brands are more than 200 out of total brands. Based on the investigation of Hanwoo brands, 65% of total Hanwoo brand farm is feeding below 1000 heads and the big scale farm which feed more than 4000 heads held only 15 farms. This means that Hanwoo brand industry did not do successfully their roles and function. For the high quality beef production, female breeding is very important to accomplish the well planned high quality brand beef production. In order to satisfy this purpose, female breeding should be undertaken by well designed selection with male breeding stock having excellent genetic ability under the control of well organized brand group or area. For the successful Hanwoo brand business, the working infra for brand beef production, the management of breeding record, singularity of products, safety and supplying capacity of products must be carefully controled. In order words, ① stable supply of brand products by the enlargement of production basis ② supplying of similar quality of Hanwoo beef ③ taste including meat grade, flavor, juiciness, softness should be considered for the successful fostering of Hanwoo brand industry. All together, Hanwoo brand industry should compete with many other competitive country or other brand companies, and much researches and efforts are needed for the promotion of consumption by the end consumers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.