다양한 학부모 교육참여 제도가 시행되고 있는 오늘날, 실질적인 학부모 참여를 보장하기 위해서는 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식과 기대를 파악할 필요가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식과 실태를 파악하고, 장애요인을 분석하여 학부모 참여가 적극적이고 바람직한 방향으로 나아갈 수 있도록 객관적인 기초자료를 제공하려는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식은 어떠한가? 2. 학부모의 학교교육 참여실태는 어떠한가? 3. ...
다양한 학부모 교육참여 제도가 시행되고 있는 오늘날, 실질적인 학부모 참여를 보장하기 위해서는 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식과 기대를 파악할 필요가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식과 실태를 파악하고, 장애요인을 분석하여 학부모 참여가 적극적이고 바람직한 방향으로 나아갈 수 있도록 객관적인 기초자료를 제공하려는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식은 어떠한가? 2. 학부모의 학교교육 참여실태는 어떠한가? 3. 학부모의 학교교육 참여의욕은 어떠한가? 4. 학부모의 학교교육 참여의 장애요인은 무엇인가? 5. 학부모의 학교교육 참여 확대 방안은 무엇인가? 이상의 연구 문제들을 규명하기 위하여 조사연구를 실시하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 학교교육 참여에 대한 학부모의 인식, 참여 실태, 참여 의욕, 학부모 참여의 장애요인, 학부모의 학교교육 참여 확대 방안 등 5개의 질문 영역으로 구성된 질문지이다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 자녀의 교육효과를 높이고 학교교육 발전에 기여할 수 있으므로 학부모 참여가 필요하다고 인식하고 있다. 이와 같은 학교교육 참여에 대한 긍정적인 인식에도 불구하고 학교와 가정과의 관계는 부정적으로 인식하고 있다. 그러므로 학교는 학교와 지역사회와의 관계를 개선하고 교육효과를 극대화하기 위하여 학부모의 학교교육 참여를 확대해야 한다. 둘째, 학교교육은 학교의 자율에 맡겨야 한다고 대부분 생각하고 있으며, 학교교육에 참여하는 것은 교사의 교육에 대한 권리를 침해하는 것이란 생각 때문에, 학교교육에 참여하는 것은 바람직하지 않다고 생각하고 있었다. 이에 대한 학부모들의 의식전환을 꾀할 수 있는 연수 등의 교육이 실시된다면 학부모들의 학교교육 참여가 더욱 활성화될 것이다. 셋째, 학부모들은 자원봉사자가 되어 학교교육 현장에 봉사활동으로 참여하고 있는 것에는 청소해주기, 교통안전지도 등 자녀들의 위생 및 건강과 안전에 관계있는 활동에 주로 참여하고 있었고 시험지 채점이나 학습자료 제작 등에는 참여하고 있는 학부모들이 극히 적었다. 따라서 학부모를 자원봉사자로 참여시킬 때 교사의 고유 업무와 학부모가 봉사할 수 있는 일을 구분하여 참여를 유도해야 할 것이다. 넷째, 학부모들이 자원인사가 되어 학생들을 지도한 영역은 예·체능 특기 지도와 교과지도, 예절지도 등을 경험하였으나 전반적으로 아주 미약한 경험을 한 것으로 나타났다. 학교와 담임교사는 가정환경조사를 통해 학부모 자원인사 실태를 정확히 파악하여 학교교육에 그들의 전문적인 능력이 활용될 수 있도록 적극 참여할 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 다섯째, 학부모들의 학교교육 참여를 활성화하기 위하여 정기적인 대화의 장을 마련하고, 학부모들의 의견을 수렴할 수 있는 학부모회등을 재구성하여 학교운영위원회의 기능과 역할을 보완해야 한다.
다양한 학부모 교육참여 제도가 시행되고 있는 오늘날, 실질적인 학부모 참여를 보장하기 위해서는 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식과 기대를 파악할 필요가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식과 실태를 파악하고, 장애요인을 분석하여 학부모 참여가 적극적이고 바람직한 방향으로 나아갈 수 있도록 객관적인 기초자료를 제공하려는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학부모의 학교교육 참여에 대한 인식은 어떠한가? 2. 학부모의 학교교육 참여실태는 어떠한가? 3. 학부모의 학교교육 참여의욕은 어떠한가? 4. 학부모의 학교교육 참여의 장애요인은 무엇인가? 5. 학부모의 학교교육 참여 확대 방안은 무엇인가? 이상의 연구 문제들을 규명하기 위하여 조사연구를 실시하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 학교교육 참여에 대한 학부모의 인식, 참여 실태, 참여 의욕, 학부모 참여의 장애요인, 학부모의 학교교육 참여 확대 방안 등 5개의 질문 영역으로 구성된 질문지이다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 자녀의 교육효과를 높이고 학교교육 발전에 기여할 수 있으므로 학부모 참여가 필요하다고 인식하고 있다. 이와 같은 학교교육 참여에 대한 긍정적인 인식에도 불구하고 학교와 가정과의 관계는 부정적으로 인식하고 있다. 그러므로 학교는 학교와 지역사회와의 관계를 개선하고 교육효과를 극대화하기 위하여 학부모의 학교교육 참여를 확대해야 한다. 둘째, 학교교육은 학교의 자율에 맡겨야 한다고 대부분 생각하고 있으며, 학교교육에 참여하는 것은 교사의 교육에 대한 권리를 침해하는 것이란 생각 때문에, 학교교육에 참여하는 것은 바람직하지 않다고 생각하고 있었다. 이에 대한 학부모들의 의식전환을 꾀할 수 있는 연수 등의 교육이 실시된다면 학부모들의 학교교육 참여가 더욱 활성화될 것이다. 셋째, 학부모들은 자원봉사자가 되어 학교교육 현장에 봉사활동으로 참여하고 있는 것에는 청소해주기, 교통안전지도 등 자녀들의 위생 및 건강과 안전에 관계있는 활동에 주로 참여하고 있었고 시험지 채점이나 학습자료 제작 등에는 참여하고 있는 학부모들이 극히 적었다. 따라서 학부모를 자원봉사자로 참여시킬 때 교사의 고유 업무와 학부모가 봉사할 수 있는 일을 구분하여 참여를 유도해야 할 것이다. 넷째, 학부모들이 자원인사가 되어 학생들을 지도한 영역은 예·체능 특기 지도와 교과지도, 예절지도 등을 경험하였으나 전반적으로 아주 미약한 경험을 한 것으로 나타났다. 학교와 담임교사는 가정환경조사를 통해 학부모 자원인사 실태를 정확히 파악하여 학교교육에 그들의 전문적인 능력이 활용될 수 있도록 적극 참여할 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 다섯째, 학부모들의 학교교육 참여를 활성화하기 위하여 정기적인 대화의 장을 마련하고, 학부모들의 의견을 수렴할 수 있는 학부모회등을 재구성하여 학교운영위원회의 기능과 역할을 보완해야 한다.
Today, there are many school participation programs for the parents and it is necessary to examine the parents' cognition and expectations in the parents' participation in school education in order to guarantee the parents' participation. Therefore, the study has a purpose of providing an objective ...
Today, there are many school participation programs for the parents and it is necessary to examine the parents' cognition and expectations in the parents' participation in school education in order to guarantee the parents' participation. Therefore, the study has a purpose of providing an objective data that can lead the parents' participation in the school education to the positive and desirable direction by examining the parents' cognition and the status of the parents' participation in the school education. The study also analyzed the obstacles of the parents' participation. In order to attain the purpose of the study, the following problems were established. 1. Is there a significant difference in the parents' cognition on the participation in the school education? 2. Is there a significant difference in the parents' participation in the school education? 3. Is there a significant difference in the parents' will of participating in the school education? 4. What are the obstacles of the parents' participation in the school education? 5. How can the parents' participation in the school education be improved? In order to solve the above problems, an investigative study was carried out. The tool used in this study is a survey that has 5 sections of questions about parents' cognition, participation status, will to participate, obstacles of their participation and plans to improve the parents' participation in the school education. The followings show the conclusions of the study. First, the parents cognize that it is necessary to participate in the school education since they can help improve the educational effects of their children and contribute to development of the school education. Even though they have a positive idea on the participation in the school education, most of them think of the relationship between school and home negatively. Therefore, the schools should improve the relationship with the local society and the parents' participation in the school education in order to maximize the education effects. Secondly, most of the parents think that the school education should be dealt only by the school and they think that they are violating the rights of the teachers by participating in the school education so they think it is inappropriate to participate in the school education. If there are training programs that can change such thoughts of the parents, the parents' participation in the school education will be more active. Third, most of the parents mainly participate in activities related to hygiene and health of the children such as cleaning, traffic control and etc. There are very few parents who participate in grading tests, creating study materials, and etc. Therefore, when the parents participate in the school education, the school should classify their duties into duties of teachers and duties of parents. Fourth, some of the parents have experience of teaching art, P.E, and manners but their experience is very insignificant. Therefore, the schools and the teachers should examine the parents' participation in the school education based on the parents' background factors in order to help the parents use their professional abilities in the school education. Fifth, the school should have regular meetings with the parents in order to activate the parents' participation in the school education and create an association of parents that can take in different opinions of the parents in order to reinforce the functions and roles of the school management committee.
Today, there are many school participation programs for the parents and it is necessary to examine the parents' cognition and expectations in the parents' participation in school education in order to guarantee the parents' participation. Therefore, the study has a purpose of providing an objective data that can lead the parents' participation in the school education to the positive and desirable direction by examining the parents' cognition and the status of the parents' participation in the school education. The study also analyzed the obstacles of the parents' participation. In order to attain the purpose of the study, the following problems were established. 1. Is there a significant difference in the parents' cognition on the participation in the school education? 2. Is there a significant difference in the parents' participation in the school education? 3. Is there a significant difference in the parents' will of participating in the school education? 4. What are the obstacles of the parents' participation in the school education? 5. How can the parents' participation in the school education be improved? In order to solve the above problems, an investigative study was carried out. The tool used in this study is a survey that has 5 sections of questions about parents' cognition, participation status, will to participate, obstacles of their participation and plans to improve the parents' participation in the school education. The followings show the conclusions of the study. First, the parents cognize that it is necessary to participate in the school education since they can help improve the educational effects of their children and contribute to development of the school education. Even though they have a positive idea on the participation in the school education, most of them think of the relationship between school and home negatively. Therefore, the schools should improve the relationship with the local society and the parents' participation in the school education in order to maximize the education effects. Secondly, most of the parents think that the school education should be dealt only by the school and they think that they are violating the rights of the teachers by participating in the school education so they think it is inappropriate to participate in the school education. If there are training programs that can change such thoughts of the parents, the parents' participation in the school education will be more active. Third, most of the parents mainly participate in activities related to hygiene and health of the children such as cleaning, traffic control and etc. There are very few parents who participate in grading tests, creating study materials, and etc. Therefore, when the parents participate in the school education, the school should classify their duties into duties of teachers and duties of parents. Fourth, some of the parents have experience of teaching art, P.E, and manners but their experience is very insignificant. Therefore, the schools and the teachers should examine the parents' participation in the school education based on the parents' background factors in order to help the parents use their professional abilities in the school education. Fifth, the school should have regular meetings with the parents in order to activate the parents' participation in the school education and create an association of parents that can take in different opinions of the parents in order to reinforce the functions and roles of the school management committee.
주제어
#초등학교 학부모 학교교육 참여
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.