논문 초록 본 연구는 매체를 활용한 교육의 한 방법으로 신문 사설과 칼럼을 소재로 한 학습의 효용성 검증을 통해 NIE(신문 활용 교육)의 방향 설정에 도움을 주고자 하는 데 그 목적이 있다. 현대 사회에서 매체는 인간 생활에 필수적인 요소가 되었다. 이에 따라 매체 교육도 문화 교육의 관점에서 나아가 매체 언어교육이라는 문제의식에 힘입어 본격화되기 시작하였다. 그 중에서도 신문을 국어과 교육에서 매체에 대한 접근능력뿐만 아니라 정보 이해력, 비판적 수용과 창조적 활용능력을 키우기 위한 학습 소재로서 그 중요성을 더해가고 있다. 특히 고교생들에게 신문 사설과 칼럼은 현대인에게 필요한 시사 상식을 익히고 나아가 언어 능력과 논술 능력을 신장시키기 위한 소재로서 그 학습 프로그램이나 이론 연구가 활발히 전개될 필요가 있다. 본 연구의 1장에서는 연구의 취지를 밝히고 선행 연구 검토를 통해 연구의 범위와 방향을 잡았다. 2장에서는 매체 교육에 대한 이론적 배경을 고찰하고, 한국 매체 교육의 현황속에서 문제점을 찾았다. 3장에서는 학교에서의 국어과 교육과 신문 활용 교육(NIE) 관계를 검토하였다. 국어과 텍스트로서의 신문 사설·칼럼의 활용 가능성을 모색하고 사설·칼럼의 성격과 유형을 논의하였다. 4장에서는 실험 연구에 앞서 사설·칼럼을 활용한 읽기·쓰기 교수 학습 실험을 설계하였다. 우선 고교 교사와 고교생의 인식 조사 결과 분석을 바탕으로 국어과 교수-학습 자료로서의 사설.칼럼 활용 방향을 잡았다. 또한 실험의 절차와 방법도 다루었다. 5장에서는 이 자료를 연구 목표에 맞는 사고 영역이나 논술 능력 항목으로 세분화하여 평가 분석하였다. 그 결과 NIE를 실시했을 경우 언어 영역에서는 비판적 사고력과 ...
논문 초록 본 연구는 매체를 활용한 교육의 한 방법으로 신문 사설과 칼럼을 소재로 한 학습의 효용성 검증을 통해 NIE(신문 활용 교육)의 방향 설정에 도움을 주고자 하는 데 그 목적이 있다. 현대 사회에서 매체는 인간 생활에 필수적인 요소가 되었다. 이에 따라 매체 교육도 문화 교육의 관점에서 나아가 매체 언어교육이라는 문제의식에 힘입어 본격화되기 시작하였다. 그 중에서도 신문을 국어과 교육에서 매체에 대한 접근능력뿐만 아니라 정보 이해력, 비판적 수용과 창조적 활용능력을 키우기 위한 학습 소재로서 그 중요성을 더해가고 있다. 특히 고교생들에게 신문 사설과 칼럼은 현대인에게 필요한 시사 상식을 익히고 나아가 언어 능력과 논술 능력을 신장시키기 위한 소재로서 그 학습 프로그램이나 이론 연구가 활발히 전개될 필요가 있다. 본 연구의 1장에서는 연구의 취지를 밝히고 선행 연구 검토를 통해 연구의 범위와 방향을 잡았다. 2장에서는 매체 교육에 대한 이론적 배경을 고찰하고, 한국 매체 교육의 현황속에서 문제점을 찾았다. 3장에서는 학교에서의 국어과 교육과 신문 활용 교육(NIE) 관계를 검토하였다. 국어과 텍스트로서의 신문 사설·칼럼의 활용 가능성을 모색하고 사설·칼럼의 성격과 유형을 논의하였다. 4장에서는 실험 연구에 앞서 사설·칼럼을 활용한 읽기·쓰기 교수 학습 실험을 설계하였다. 우선 고교 교사와 고교생의 인식 조사 결과 분석을 바탕으로 국어과 교수-학습 자료로서의 사설.칼럼 활용 방향을 잡았다. 또한 실험의 절차와 방법도 다루었다. 5장에서는 이 자료를 연구 목표에 맞는 사고 영역이나 논술 능력 항목으로 세분화하여 평가 분석하였다. 그 결과 NIE를 실시했을 경우 언어 영역에서는 비판적 사고력과 논리적 사고력과 관련된 문제에서 효과가 높게 나타났으며, 논술 능력에서는 검증하고자 한 세 영역, 즉 이해력, 창의력, 논리력 모두에서 효과가 검증되었다. 특히 상위권 학생의 경우 효과의 폭이 넓었다. 본 연구는 고교생들에게 NIE를 실시했을 경우 그 효과를 볼 수 있는 구체적 분야를 확인했다는 점과 사설·칼럼 학습의 한 모형을 검증함으로써 매체 활용 교육의 방향을 모색하는 데 도움을 주게 되었다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
논문 초록 본 연구는 매체를 활용한 교육의 한 방법으로 신문 사설과 칼럼을 소재로 한 학습의 효용성 검증을 통해 NIE(신문 활용 교육)의 방향 설정에 도움을 주고자 하는 데 그 목적이 있다. 현대 사회에서 매체는 인간 생활에 필수적인 요소가 되었다. 이에 따라 매체 교육도 문화 교육의 관점에서 나아가 매체 언어교육이라는 문제의식에 힘입어 본격화되기 시작하였다. 그 중에서도 신문을 국어과 교육에서 매체에 대한 접근능력뿐만 아니라 정보 이해력, 비판적 수용과 창조적 활용능력을 키우기 위한 학습 소재로서 그 중요성을 더해가고 있다. 특히 고교생들에게 신문 사설과 칼럼은 현대인에게 필요한 시사 상식을 익히고 나아가 언어 능력과 논술 능력을 신장시키기 위한 소재로서 그 학습 프로그램이나 이론 연구가 활발히 전개될 필요가 있다. 본 연구의 1장에서는 연구의 취지를 밝히고 선행 연구 검토를 통해 연구의 범위와 방향을 잡았다. 2장에서는 매체 교육에 대한 이론적 배경을 고찰하고, 한국 매체 교육의 현황속에서 문제점을 찾았다. 3장에서는 학교에서의 국어과 교육과 신문 활용 교육(NIE) 관계를 검토하였다. 국어과 텍스트로서의 신문 사설·칼럼의 활용 가능성을 모색하고 사설·칼럼의 성격과 유형을 논의하였다. 4장에서는 실험 연구에 앞서 사설·칼럼을 활용한 읽기·쓰기 교수 학습 실험을 설계하였다. 우선 고교 교사와 고교생의 인식 조사 결과 분석을 바탕으로 국어과 교수-학습 자료로서의 사설.칼럼 활용 방향을 잡았다. 또한 실험의 절차와 방법도 다루었다. 5장에서는 이 자료를 연구 목표에 맞는 사고 영역이나 논술 능력 항목으로 세분화하여 평가 분석하였다. 그 결과 NIE를 실시했을 경우 언어 영역에서는 비판적 사고력과 논리적 사고력과 관련된 문제에서 효과가 높게 나타났으며, 논술 능력에서는 검증하고자 한 세 영역, 즉 이해력, 창의력, 논리력 모두에서 효과가 검증되었다. 특히 상위권 학생의 경우 효과의 폭이 넓었다. 본 연구는 고교생들에게 NIE를 실시했을 경우 그 효과를 볼 수 있는 구체적 분야를 확인했다는 점과 사설·칼럼 학습의 한 모형을 검증함으로써 매체 활용 교육의 방향을 모색하는 데 도움을 주게 되었다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
Abstract A Study of Promotion of Reading and Writing Abilities Through NIE for the High School Students The purpose of this thesis is to help the educators in deciding a direction for NIE(Newspaper In Education) through utility verification of editorial and column. Nowadays media are a necessary ele...
Abstract A Study of Promotion of Reading and Writing Abilities Through NIE for the High School Students The purpose of this thesis is to help the educators in deciding a direction for NIE(Newspaper In Education) through utility verification of editorial and column. Nowadays media are a necessary element in human life. Accordingly, media education including NIE is necessary in school. It will be argued and demonstrated that NIE is verified in the promotion of high school students' ability of reading and writing in this thesis. Chapter 1 discusses about the purpose and research procedure of this thesis. Chapter 2 investigate a theoretical background of media education in general and specifically NIE by literature survey. Chapter 3 discusses current status of NIE in Korean Language education in Korea. In chapter 4, a designated plan will be presented for an experiment investigating the possibility of promotion of the ability of reading and writing skills utilizing editorials and columns in newspaper of high school students. For this study a testing group and a control group of tenth and eleventh grades of each of two high schools in the metropolitan areas have been chosen and NIE is provided with only to the testing group. The testing group were given internet lecture using editorials and columns by their teachers after schools for three months. To the control group nothing have given but regular lessons. After three months, two tests of problem solving with reading and writing were given to the two groups. Although the tests were given to total of two hundred students actually, the data of only 94 which were participated in the teaching and the tests actively were selected and analyzed in this study. The data of students' works of the two tests firstly were evaluated and given grades by three experts who are all doctoral candidates whose specialization were composition or reading education. In chapter 5 the evaluated data were analyzed by statistics to assess the utility and effect of the NIE in detail. As a result, the utility and positives effect of the NIE were proved both in the promotion of reading and writing ability in general, and particularly in the critical and logical thinking and constructing persuasive writing. Especially, it was found that high level of students were more benefitted from the NIE than ordinary students. In conclusion, the fact that NIE to high school students were verified implies that language education utilizing media including newspaper in addition to textbooks will be beneficial and helpful in promoting not only students' language ability but also cognitive development.
Abstract A Study of Promotion of Reading and Writing Abilities Through NIE for the High School Students The purpose of this thesis is to help the educators in deciding a direction for NIE(Newspaper In Education) through utility verification of editorial and column. Nowadays media are a necessary element in human life. Accordingly, media education including NIE is necessary in school. It will be argued and demonstrated that NIE is verified in the promotion of high school students' ability of reading and writing in this thesis. Chapter 1 discusses about the purpose and research procedure of this thesis. Chapter 2 investigate a theoretical background of media education in general and specifically NIE by literature survey. Chapter 3 discusses current status of NIE in Korean Language education in Korea. In chapter 4, a designated plan will be presented for an experiment investigating the possibility of promotion of the ability of reading and writing skills utilizing editorials and columns in newspaper of high school students. For this study a testing group and a control group of tenth and eleventh grades of each of two high schools in the metropolitan areas have been chosen and NIE is provided with only to the testing group. The testing group were given internet lecture using editorials and columns by their teachers after schools for three months. To the control group nothing have given but regular lessons. After three months, two tests of problem solving with reading and writing were given to the two groups. Although the tests were given to total of two hundred students actually, the data of only 94 which were participated in the teaching and the tests actively were selected and analyzed in this study. The data of students' works of the two tests firstly were evaluated and given grades by three experts who are all doctoral candidates whose specialization were composition or reading education. In chapter 5 the evaluated data were analyzed by statistics to assess the utility and effect of the NIE in detail. As a result, the utility and positives effect of the NIE were proved both in the promotion of reading and writing ability in general, and particularly in the critical and logical thinking and constructing persuasive writing. Especially, it was found that high level of students were more benefitted from the NIE than ordinary students. In conclusion, the fact that NIE to high school students were verified implies that language education utilizing media including newspaper in addition to textbooks will be beneficial and helpful in promoting not only students' language ability but also cognitive development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.