미야자키 하야오(宮崎駿) 감독의 <하울의 움직이는 성(ハウルの動く城)>(2004)은 영국의 판타지 소설 작가인 다이아나 윈 존스 (Diana Wynne Jones)의 소설『하울의 움직이는 성(Howl's Moving Castle)』을 원작으로 삼고 있다. 감독은 소설의 텍스트를 다양한 모티브로 삼아 자신만의 풍부한 상상력의 원천으로 삼고 있다. 새로운 이미지로 재구성하는 그의 창작 과정을 살펴보는 본 논문은 그의 작품을 창작의 원천이 된 원작 소설과 비교 연구해 보고자 한다. 본 연구는 미야자키 감독과 그만의 창작 방식을 구현할 수 있게 한 공간인 제작사 스튜디오 지브리 대한 논의에서 시작하여, 그의 작품세계를 총체적으로 파악하는 것을 포함한다. 특히 본고는 원작과 애니메이션의 ...
미야자키 하야오(宮崎駿) 감독의 <하울의 움직이는 성(ハウルの動く城)>(2004)은 영국의 판타지 소설 작가인 다이아나 윈 존스 (Diana Wynne Jones)의 소설『하울의 움직이는 성(Howl's Moving Castle)』을 원작으로 삼고 있다. 감독은 소설의 텍스트를 다양한 모티브로 삼아 자신만의 풍부한 상상력의 원천으로 삼고 있다. 새로운 이미지로 재구성하는 그의 창작 과정을 살펴보는 본 논문은 그의 작품을 창작의 원천이 된 원작 소설과 비교 연구해 보고자 한다. 본 연구는 미야자키 감독과 그만의 창작 방식을 구현할 수 있게 한 공간인 제작사 스튜디오 지브리 대한 논의에서 시작하여, 그의 작품세계를 총체적으로 파악하는 것을 포함한다. 특히 본고는 원작과 애니메이션의 내러티브 구조, 캐릭터, 작가의 주제의식으로 세분해서 분석하고, 그 변형과 차이가 원작과 애니메이션의 주제의식의 차이에서 비롯되었음을 밝히는 데 그 목적이 있다. 미야자키의 주제의식이 반전사상에 기반하고 있음은 익히 알려진 바이고, <하울의 움직이는 성>은 전통적인 로망의 사랑 이야기에서 주인공들이 자유를 향한 여정을 통해 주체와 순수성을 회복하는 모험 이야기로 변형됨으로써 그의 주제의식을 보다 분명히 보여주고 있다. 이 점은 원작의 주제의식이 전통적인 관점의 인간관계-사랑, 스승-제자관계-에 주목하고 있는 것과 대조를 이루며, 사랑을 하나의 사건으로 하여 자유를 찾는다는 점에서 미야자키의 세계관을 분명히 보여준다.
미야자키 하야오(宮崎駿) 감독의 <하울의 움직이는 성(ハウルの動く城)>(2004)은 영국의 판타지 소설 작가인 다이아나 윈 존스 (Diana Wynne Jones)의 소설『하울의 움직이는 성(Howl's Moving Castle)』을 원작으로 삼고 있다. 감독은 소설의 텍스트를 다양한 모티브로 삼아 자신만의 풍부한 상상력의 원천으로 삼고 있다. 새로운 이미지로 재구성하는 그의 창작 과정을 살펴보는 본 논문은 그의 작품을 창작의 원천이 된 원작 소설과 비교 연구해 보고자 한다. 본 연구는 미야자키 감독과 그만의 창작 방식을 구현할 수 있게 한 공간인 제작사 스튜디오 지브리 대한 논의에서 시작하여, 그의 작품세계를 총체적으로 파악하는 것을 포함한다. 특히 본고는 원작과 애니메이션의 내러티브 구조, 캐릭터, 작가의 주제의식으로 세분해서 분석하고, 그 변형과 차이가 원작과 애니메이션의 주제의식의 차이에서 비롯되었음을 밝히는 데 그 목적이 있다. 미야자키의 주제의식이 반전사상에 기반하고 있음은 익히 알려진 바이고, <하울의 움직이는 성>은 전통적인 로망의 사랑 이야기에서 주인공들이 자유를 향한 여정을 통해 주체와 순수성을 회복하는 모험 이야기로 변형됨으로써 그의 주제의식을 보다 분명히 보여주고 있다. 이 점은 원작의 주제의식이 전통적인 관점의 인간관계-사랑, 스승-제자관계-에 주목하고 있는 것과 대조를 이루며, 사랑을 하나의 사건으로 하여 자유를 찾는다는 점에서 미야자키의 세계관을 분명히 보여준다.
Miyazaki Hayao's Howl's Moving Castle is a modification of Diana Wynne Jones's romantic fantasy novel, Howl's Moving Castle. The Director uses the text of novel as diverse motives and extends it to the luxuriant origin of his imagination. In this comparative study of his animation with the original ...
Miyazaki Hayao's Howl's Moving Castle is a modification of Diana Wynne Jones's romantic fantasy novel, Howl's Moving Castle. The Director uses the text of novel as diverse motives and extends it to the luxuriant origin of his imagination. In this comparative study of his animation with the original text will show his own way of making films with newly invented images This study starts with investigations of the director himself, Studio Ghibli, which allows his own style of making animations, and thoroughly comprehends his world of whole works. Especially, this work specifically analyze the narrative structure and the characters of the original text and the animation. And it aims to illuminate that change and difference are from the difference of thematic thought. It is well-known that Miyazaki's thematic thought is a part based on his anti-war campaign. He's changed a traditional love story into a adventures to regain subject and purity through searching for the freedom in war. He reevaluates love as an event to transform traditional way of life into a newly discovered way to the freedom. This point of view toward themes shows his own style of dealing with themes.
Miyazaki Hayao's Howl's Moving Castle is a modification of Diana Wynne Jones's romantic fantasy novel, Howl's Moving Castle. The Director uses the text of novel as diverse motives and extends it to the luxuriant origin of his imagination. In this comparative study of his animation with the original text will show his own way of making films with newly invented images This study starts with investigations of the director himself, Studio Ghibli, which allows his own style of making animations, and thoroughly comprehends his world of whole works. Especially, this work specifically analyze the narrative structure and the characters of the original text and the animation. And it aims to illuminate that change and difference are from the difference of thematic thought. It is well-known that Miyazaki's thematic thought is a part based on his anti-war campaign. He's changed a traditional love story into a adventures to regain subject and purity through searching for the freedom in war. He reevaluates love as an event to transform traditional way of life into a newly discovered way to the freedom. This point of view toward themes shows his own style of dealing with themes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.