과학기술의 발달로 현대 무기체계가 고도의 첨단 기술집합체로 발전됨에 따라 무기 자체뿐만 아니라 이에 부수된 제반 지원요소가 하나의 부분체계로서 기능을 발휘하지 않는 한 만족할 만한 효과를 기대할 수 없게 되었으며, 이러한 무기체계는 전문조직에 의한 기술적, 계량적 분석과 효율적인 예산투입 및 과학적이고 체계적인 관리가 필수조건이 되고 있다. 따라서 전력증강의 핵심은 성능이 우수한 무기체계를 획득하는데 그치지 않고, 획득 후 수명주기간 운영유지비용을 최소화할 수 있는 무기체계를 획득하는 데 있다. 이를 구체화하고 실현시키는 업무로서 ...
과학기술의 발달로 현대 무기체계가 고도의 첨단 기술집합체로 발전됨에 따라 무기 자체뿐만 아니라 이에 부수된 제반 지원요소가 하나의 부분체계로서 기능을 발휘하지 않는 한 만족할 만한 효과를 기대할 수 없게 되었으며, 이러한 무기체계는 전문조직에 의한 기술적, 계량적 분석과 효율적인 예산투입 및 과학적이고 체계적인 관리가 필수조건이 되고 있다. 따라서 전력증강의 핵심은 성능이 우수한 무기체계를 획득하는데 그치지 않고, 획득 후 수명주기간 운영유지비용을 최소화할 수 있는 무기체계를 획득하는 데 있다. 이를 구체화하고 실현시키는 업무로서 종합군수지원(ILS) 제도의 필요성에 대해서는 우리 군의 모든 실무자나 정책결정자들이 공감하고 있다. 그러나 종합군수지원 업무의 성격상 사업추진과정에서 무기체계 획득 이전에 ILS 소요를 정확히 예측하고 100% 반영한다는 것은 거의 불가능하며, ILS 소요 반영결과는 무기체계 획득 후 장기간 운영해 보아야만 성공여부를 판단할 수 있기 때문에 사업담당자들의 관심은 자연히 소홀해지고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 방위사업청 신설 등으로 변화되는 무기체계 획득환경 하에서 우리 군의 ILS 업무의 문제점을 살펴보고, 이에 대한 발전방향을 모색하여 무기체계 획득시 효율적인 ILS 업무를 수행하도록 하는 데 있다. 연구의 범위는 무기체계 획득업무와 연계하여 ILS 업무수행절차 및 수행체계, ILS 요소별 관리실태를 분석하고, 발전방향을 제시하는데 중점을 두었으며, 이를 위해 우리나라에서 최초로 개발된 KT-1 항공기의 ILS 개발사례 분석을 통해 문제점을 도출하고 발전방향을 모색하였다. 본 연구는 5개의 장으로 구성되었으며, 제1장은 연구배경 및 목적을 서술하였고, 제2장에서는 ILS에 대한 이론적 고찰내용을 언급하였다. 제3장에서는 KT-1 항공기의 ILS 개발실태 분석을 통하여 무기체계 획득시 ILS 업무의 문제점을 도출하였으며, 제4장에서 무기체계 획득시 ILS 업무 발전방향을 제시하고, 제5장에서는 연구결과를 요약하면서 결론을 맺었다. 무기체계 획득시 ILS 업무의 문제점은 첫째, ILS의 조직 및 전문화 관리미흡, 둘째, 획득단계별 ILS 업무수행 절차 미흡, 셋째, ILS 요소별 관리절차 미흡, 넷째, 개발인력 및 개발자료 관리체계 미흡 등이다. 이에 대한 발전방향으로는 첫째, 실질적으로 ILS 업무를 조정·통제할 수 있는 ILS 조직의 보강 및 제도발전을 위한 조직의 신설과 전문인력 양성을 통한 ILS 업무수행 조직을 개선해야 하고, 둘째, 주장비 ROC와 같이 ILS 요소별 요구수준을 수립하여 소요제기서에 포함하도록 소요제기 업무절차를 개선하며, 개발단계별 ILS-MT 구성시기를 재 설정하고, 군수분야 운영요원이 반드시 포함되도록 획득단계 ILS 업무절차를 개선해야 하며, 셋째, 무기체계 운영계획과 연계하여 ILS 요소 소요확정 및 도입시기 재 설정 등 ILS 요소별 관리절차를 개선해야 한다. 그리고, 마지막으로 무기체계 개발완료 후 개발기관과 일정기간 동안 후속지원 계약을 체결하여 개발조직과 인력이 일정기간 동안 유지될 수 있도록 개발인력 관리절차를 수립하고, 개발자료의 DB 구축과 자료관리, 인수인계 절차의 수립 등 개발자료 관리체계를 개선해야 한다. 한편, 무기체계 획득시 ILS 업무수행 체계는 현재와 크게 다르지 않을 것으로 생각되지만, 사업관리부서인 방위사업청과 ILS 소요제기 부서인 공군과의 업무 협조가 지금보다 원활하지 못할 가능성이 많으므로 업무절차를 재정립하고 보다 명확한 업무분장이 이루어져야 할 것이다. 다만, 업무수행 체계는 방위사업청 신설로 인하여 무기체계 획득을 위한 업무수행 조직 및 체계에 일부 변동요인이 발생하였으므로 새로운 조직구성이 완료되고, 각 군과의 업무수행 체계가 정립되고 난 이후에 추가로 검토되어야 할 것이다. 최근의 걸프전 및 이라크전을 통해서 경험했듯이 군수(Logistics)의 중요성이 무엇보다 강조되고 있는 현대전의 여건을 감안할 때, 무기체계 획득시에 주장비 못지 않게 후속군수지원능력을 극대화할 수 있는 종합군수지원 요소의 획득은 더욱 중요한 문제라 할 것이다. 특히 무기체계의 고가화, 복잡화, 첨단화로 인한 종합군수지원 업무 수행체계와 절차의 발전은 그 무엇보다 중요하다고 하겠으며, 종합군수지원 업무의 발전을 통하여 경제적이고 효율적인 군 운영과 획득 무기체계의 실질적인 전력발휘가 가능하게 될 것이다.
과학기술의 발달로 현대 무기체계가 고도의 첨단 기술집합체로 발전됨에 따라 무기 자체뿐만 아니라 이에 부수된 제반 지원요소가 하나의 부분체계로서 기능을 발휘하지 않는 한 만족할 만한 효과를 기대할 수 없게 되었으며, 이러한 무기체계는 전문조직에 의한 기술적, 계량적 분석과 효율적인 예산투입 및 과학적이고 체계적인 관리가 필수조건이 되고 있다. 따라서 전력증강의 핵심은 성능이 우수한 무기체계를 획득하는데 그치지 않고, 획득 후 수명주기간 운영유지비용을 최소화할 수 있는 무기체계를 획득하는 데 있다. 이를 구체화하고 실현시키는 업무로서 종합군수지원(ILS) 제도의 필요성에 대해서는 우리 군의 모든 실무자나 정책결정자들이 공감하고 있다. 그러나 종합군수지원 업무의 성격상 사업추진과정에서 무기체계 획득 이전에 ILS 소요를 정확히 예측하고 100% 반영한다는 것은 거의 불가능하며, ILS 소요 반영결과는 무기체계 획득 후 장기간 운영해 보아야만 성공여부를 판단할 수 있기 때문에 사업담당자들의 관심은 자연히 소홀해지고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 방위사업청 신설 등으로 변화되는 무기체계 획득환경 하에서 우리 군의 ILS 업무의 문제점을 살펴보고, 이에 대한 발전방향을 모색하여 무기체계 획득시 효율적인 ILS 업무를 수행하도록 하는 데 있다. 연구의 범위는 무기체계 획득업무와 연계하여 ILS 업무수행절차 및 수행체계, ILS 요소별 관리실태를 분석하고, 발전방향을 제시하는데 중점을 두었으며, 이를 위해 우리나라에서 최초로 개발된 KT-1 항공기의 ILS 개발사례 분석을 통해 문제점을 도출하고 발전방향을 모색하였다. 본 연구는 5개의 장으로 구성되었으며, 제1장은 연구배경 및 목적을 서술하였고, 제2장에서는 ILS에 대한 이론적 고찰내용을 언급하였다. 제3장에서는 KT-1 항공기의 ILS 개발실태 분석을 통하여 무기체계 획득시 ILS 업무의 문제점을 도출하였으며, 제4장에서 무기체계 획득시 ILS 업무 발전방향을 제시하고, 제5장에서는 연구결과를 요약하면서 결론을 맺었다. 무기체계 획득시 ILS 업무의 문제점은 첫째, ILS의 조직 및 전문화 관리미흡, 둘째, 획득단계별 ILS 업무수행 절차 미흡, 셋째, ILS 요소별 관리절차 미흡, 넷째, 개발인력 및 개발자료 관리체계 미흡 등이다. 이에 대한 발전방향으로는 첫째, 실질적으로 ILS 업무를 조정·통제할 수 있는 ILS 조직의 보강 및 제도발전을 위한 조직의 신설과 전문인력 양성을 통한 ILS 업무수행 조직을 개선해야 하고, 둘째, 주장비 ROC와 같이 ILS 요소별 요구수준을 수립하여 소요제기서에 포함하도록 소요제기 업무절차를 개선하며, 개발단계별 ILS-MT 구성시기를 재 설정하고, 군수분야 운영요원이 반드시 포함되도록 획득단계 ILS 업무절차를 개선해야 하며, 셋째, 무기체계 운영계획과 연계하여 ILS 요소 소요확정 및 도입시기 재 설정 등 ILS 요소별 관리절차를 개선해야 한다. 그리고, 마지막으로 무기체계 개발완료 후 개발기관과 일정기간 동안 후속지원 계약을 체결하여 개발조직과 인력이 일정기간 동안 유지될 수 있도록 개발인력 관리절차를 수립하고, 개발자료의 DB 구축과 자료관리, 인수인계 절차의 수립 등 개발자료 관리체계를 개선해야 한다. 한편, 무기체계 획득시 ILS 업무수행 체계는 현재와 크게 다르지 않을 것으로 생각되지만, 사업관리부서인 방위사업청과 ILS 소요제기 부서인 공군과의 업무 협조가 지금보다 원활하지 못할 가능성이 많으므로 업무절차를 재정립하고 보다 명확한 업무분장이 이루어져야 할 것이다. 다만, 업무수행 체계는 방위사업청 신설로 인하여 무기체계 획득을 위한 업무수행 조직 및 체계에 일부 변동요인이 발생하였으므로 새로운 조직구성이 완료되고, 각 군과의 업무수행 체계가 정립되고 난 이후에 추가로 검토되어야 할 것이다. 최근의 걸프전 및 이라크전을 통해서 경험했듯이 군수(Logistics)의 중요성이 무엇보다 강조되고 있는 현대전의 여건을 감안할 때, 무기체계 획득시에 주장비 못지 않게 후속군수지원능력을 극대화할 수 있는 종합군수지원 요소의 획득은 더욱 중요한 문제라 할 것이다. 특히 무기체계의 고가화, 복잡화, 첨단화로 인한 종합군수지원 업무 수행체계와 절차의 발전은 그 무엇보다 중요하다고 하겠으며, 종합군수지원 업무의 발전을 통하여 경제적이고 효율적인 군 운영과 획득 무기체계의 실질적인 전력발휘가 가능하게 될 것이다.
With development of science and technology, as the modern weapon system develops to an aggregate of state-of-the-art high technologies, unless all incidental supporting elements as well as weapons themselves demonstrate their relevant functions as an integrated partial system, it has become difficul...
With development of science and technology, as the modern weapon system develops to an aggregate of state-of-the-art high technologies, unless all incidental supporting elements as well as weapons themselves demonstrate their relevant functions as an integrated partial system, it has become difficult to expect satisfactory effectiveness, and, in this weapon system, technical and quantitative analysis, scientific and systematic management as well as efficient investment of budget, by a professional organization, are becoming essential Therefore, the core of increasing military strength lies not only in acquiring an excellent-quality weapon system but also in attaining acquiring a weapon system to minimize life-cycle costs after the acquisition. Regarding the necessity of the integrated logistics support (ILS) system as a task to substantiate and achieve the weapon system, all working-level persons and policy-makers of the military share the consensus. Owing to the characteristics of the ILS task, however, in the process of implementing projects, it is almost impossible to precisely predict requirements of the ILS and reflect 100 percent before the acquisition of the weapon system, and because the success of the result of reflecting the ILS's requirements can be judged only by actually operating after the acquisition of the weapon system, the reality is that the interest of persons in charge naturally tends to be negligent. The purpose of this study is, under the acquisition environment of the weapons system changing due to the newly-established Defense Acquisition Program Administration(DAPA) and other events, to review any issues of the ILS task of the ROK military, and, by seeking the directions for improvement to the issues, to perform efficient ILS task when acquiring the weapon system. The scope of the study was emphasized in analyzing the ILS task implementation procedures, implementation system and management status of each ILS element in conjunction with the acquisition task of the weapon system and suggesting the directions for improvement, and we, for that purpose, drew any issues and searched for the directions for improvement, through the analysis of the ILS development example of KT-1 aircraft developed for the first time utilizing Korea's own technology. This study is composed of 5 chapters: the first chapter describes the background and purposes of the study; the second refer to theoretical consideration on the ILS; the third draws the issues of the ILS task when acquiring the weapon system, through the analysis of the development status of KT-1 aircraft; the fourth suggest the directions for improvement of the ILS task at the acquisition of the weapon system; and the fifth come to a conclusion, summarizing the results of the study. When acquiring the weapon system, there are several issues of the ILS task: the first, insufficiency in the management of the ILS organization and specialization; the second, insufficiency in the implementation procedures of the ILS task; the third, insufficiency in management procedures of each ILS element; and the fourth, insufficiency in management system of manpower and material for development, etc. As the directions for improvement to these insufficiencies, the following are suggested: firstly, improvement in the ILS task implementation organization through augmentation in the ILS organization and cultivating specialized manpower; secondly, improvement in the ILS business procedures at proposal and acquisition phases of requirements; thirdly, improvement in management procedures of each ILS element in conjunction with operational plans of the weapon system; and, fourthly, holding manpower of developing the weapon system for a certain period and improvement in management system of development material. On the other hand, as mutual coordination between the newly- founded project management agency DAPA and Korea Air Force is not likely to be as smooth as now, the roles and responsibilities of the ILS task organizations and departments need to be more clearly defined. However, with the new establishment of the DAPA, as there have been some changes in the task implementation organization and system of acquisition of the weapon system, the task implementation system of the ILS will have to be additionally reviewed after the formation of the new organization is completed and task implementation system with each Forces (Army, Navy, Air Force) is established. As experienced through the recent Gulf War and Iraqi War, considering the circumstances of modernized wars in which the importance of logistics is more emphasized than anything else, when acquiring the weapon system, the acquisition of the ILS elements to maximize follow-on logistics support as well as main equipment can be a more important issue. In particular, as the weapon system becomes sophisticated, expensive and high-tech oriented, the development of the ILS task implementation system and procedures is more important than any other things, and, through the development of the ILS task, economic and efficient operation of the ROK military and substantially demonstrating military strength of the acquired weapon system would be possible.
With development of science and technology, as the modern weapon system develops to an aggregate of state-of-the-art high technologies, unless all incidental supporting elements as well as weapons themselves demonstrate their relevant functions as an integrated partial system, it has become difficult to expect satisfactory effectiveness, and, in this weapon system, technical and quantitative analysis, scientific and systematic management as well as efficient investment of budget, by a professional organization, are becoming essential Therefore, the core of increasing military strength lies not only in acquiring an excellent-quality weapon system but also in attaining acquiring a weapon system to minimize life-cycle costs after the acquisition. Regarding the necessity of the integrated logistics support (ILS) system as a task to substantiate and achieve the weapon system, all working-level persons and policy-makers of the military share the consensus. Owing to the characteristics of the ILS task, however, in the process of implementing projects, it is almost impossible to precisely predict requirements of the ILS and reflect 100 percent before the acquisition of the weapon system, and because the success of the result of reflecting the ILS's requirements can be judged only by actually operating after the acquisition of the weapon system, the reality is that the interest of persons in charge naturally tends to be negligent. The purpose of this study is, under the acquisition environment of the weapons system changing due to the newly-established Defense Acquisition Program Administration(DAPA) and other events, to review any issues of the ILS task of the ROK military, and, by seeking the directions for improvement to the issues, to perform efficient ILS task when acquiring the weapon system. The scope of the study was emphasized in analyzing the ILS task implementation procedures, implementation system and management status of each ILS element in conjunction with the acquisition task of the weapon system and suggesting the directions for improvement, and we, for that purpose, drew any issues and searched for the directions for improvement, through the analysis of the ILS development example of KT-1 aircraft developed for the first time utilizing Korea's own technology. This study is composed of 5 chapters: the first chapter describes the background and purposes of the study; the second refer to theoretical consideration on the ILS; the third draws the issues of the ILS task when acquiring the weapon system, through the analysis of the development status of KT-1 aircraft; the fourth suggest the directions for improvement of the ILS task at the acquisition of the weapon system; and the fifth come to a conclusion, summarizing the results of the study. When acquiring the weapon system, there are several issues of the ILS task: the first, insufficiency in the management of the ILS organization and specialization; the second, insufficiency in the implementation procedures of the ILS task; the third, insufficiency in management procedures of each ILS element; and the fourth, insufficiency in management system of manpower and material for development, etc. As the directions for improvement to these insufficiencies, the following are suggested: firstly, improvement in the ILS task implementation organization through augmentation in the ILS organization and cultivating specialized manpower; secondly, improvement in the ILS business procedures at proposal and acquisition phases of requirements; thirdly, improvement in management procedures of each ILS element in conjunction with operational plans of the weapon system; and, fourthly, holding manpower of developing the weapon system for a certain period and improvement in management system of development material. On the other hand, as mutual coordination between the newly- founded project management agency DAPA and Korea Air Force is not likely to be as smooth as now, the roles and responsibilities of the ILS task organizations and departments need to be more clearly defined. However, with the new establishment of the DAPA, as there have been some changes in the task implementation organization and system of acquisition of the weapon system, the task implementation system of the ILS will have to be additionally reviewed after the formation of the new organization is completed and task implementation system with each Forces (Army, Navy, Air Force) is established. As experienced through the recent Gulf War and Iraqi War, considering the circumstances of modernized wars in which the importance of logistics is more emphasized than anything else, when acquiring the weapon system, the acquisition of the ILS elements to maximize follow-on logistics support as well as main equipment can be a more important issue. In particular, as the weapon system becomes sophisticated, expensive and high-tech oriented, the development of the ILS task implementation system and procedures is more important than any other things, and, through the development of the ILS task, economic and efficient operation of the ROK military and substantially demonstrating military strength of the acquired weapon system would be possible.
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