[학위논문]비동시적 웹 기반 토론에서 질문생성 전략과 메타인지가 반성적 사고 능력에 미치는 효과 (The)Effect of Question-Generation Strategy and Metacognotion on Reflection in Asynchronous Web-based Discussion원문보기
본 연구에서는 웹 기반 토론에서 학습자의 이해 수준을 높이기 위해 반성적 사고 촉진을 위한 질문생성 전략 적용의 효과성을 학습자 메타인지 특성과 관련지어 살펴보고자 하였다. 이를 위한 연구의 목적은 첫째, 비동시적 웹 기반 토론에서 질문생성 전략이 학습자의 반성적 사고 능력에 영향을 주는 가이며 둘째, 학습자의 인지적 특성인 메타인지와의 관련하여 메타인지가 높은 수준과 낮은 수준 각각에서 반성적 사고 능력에 질문생성 전략이 상이한 효과를 주는 ...
본 연구에서는 웹 기반 토론에서 학습자의 이해 수준을 높이기 위해 반성적 사고 촉진을 위한 질문생성 전략 적용의 효과성을 학습자 메타인지 특성과 관련지어 살펴보고자 하였다. 이를 위한 연구의 목적은 첫째, 비동시적 웹 기반 토론에서 질문생성 전략이 학습자의 반성적 사고 능력에 영향을 주는 가이며 둘째, 학습자의 인지적 특성인 메타인지와의 관련하여 메타인지가 높은 수준과 낮은 수준 각각에서 반성적 사고 능력에 질문생성 전략이 상이한 효과를 주는 지에 대해 알아보는 것이었다. 학습자는 학습 내용에 대한 반성적 사고과정을 통해 깊이 있는 수준으로 내용을 이해하고 지식을 획득할 기회를 가지게 된다. 특히, 텍스트를 기반으로 하는 웹 기반에서의 토론 활동은 관련 정보를 탐색하고 연관지어 내용을 이해하고자 하는 학습자의 메타인지 활동과 관련되어지므로 학습자 메타인지 수준과 어떠한 관련성이 있는지 함께 살펴보아야 할 필요가 있다. 그러므로, 반성적 사고 촉진을 위한 전략들의 적용 효과성과 이를 학습자 메타인지 특성과 관련지어 분석해 보는 것은 효과적인 웹 기반 토론 환경 구축에 필요한 정보를 제공해 주는데 의미가 있다. 연구에서는 반성적 사고 능력을 촉진시킬 수 있는 지원전략으로 질문생성 전략을 제시하였으며 질문생성 전략은 학습자와의 상호 작용으로 이루어지는 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자와의 상호작용에 교사의 참여가 함께 형성되어 이루어지는 학습자-교사 질문생성 전략으로 분류하였다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자-교사 상호 질문생성 전략은 학습자의 반성적 사고 능력에 상이한 영향을 줄 것인가? 둘째, 학습자의 메타인지 수준이 높은 집단과 낮은 집단 각각에서 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자-교사 상호 질문생성 전략은 반성적 사고 능력에 상이한 영향을 줄 것인가? 연구의 목적을 수행하기 위해 대학생 60명을 대상으로 실험을 실시하였다. 웹 기반 토론실에서 주어진 주제에 대해 한 집단은 학습자 상호 질문생성 전략을 사용하였고 다른 집단은 학습자 상호작용에 교사가 참여하는 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용하면서 토론을 실시하였다. 토론을 마친 후, 학습자들이 토론한 내용을 대상으로 Hatton과 Smith(1995)가 제안한 반성적 사고 유형(기술적 반성, 대화적 반성, 비판적 반성)을 바탕으로 반성적 사고 유형을 분류한 후 가설에 대한 통계검증을 실시하였다. 이에 대한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단보다 학습자-교사 질문생성 전략을 사용한 집단에서 더 많은 기술적 반성, 대화적 반성, 비판적 반성 사고 유형이 나타났다. 학습자 상호 질문생성 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 집단 사이에서 기술적 반성 사고 유형에 유의미한 차이(F=4.42, p< .05)가 나타났으며 대화적 반성 사고 유형에서도 학습자 상호 질문생성 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 집단과 사이에서 유의미한 차이(F=8.02 p< .01)가 나타났다. 비판적 반성 사고 유형에서 학습자 상호 질문생성 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 집단 사이에 유의미한 차이(F=4.96 p< .05)가 나타났다. 둘째, 메타인지 수준이 높은 학습자들에서 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단 사이에 반성적 사고 능력은 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 그러나, 메타인지 수준이 낮은 학습자들에서 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단보다 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단이 더 많은 대화적 반성과 비판적 반성 유형을 나타냈다. 대화적 반성 사고 유형에서는 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(F=6.12 p< .05) 비판적 반성 사고 유형에서도 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(F=6.08 p< .05). 위의 결과들을 통해 학습자-교사 상호 질문생성 전략이 학습자 상호 질문생성 전략에 비해 학습자의 반성적 사고 능력을 촉진시키는데 더 효과적인 전략임을 알 수 있었다. 또한, 질문생성 전략이 학습자 메타인지 수준이 낮은 학습자들에게 유의미한 전략이 될 수 있으며 학습자와 교사간 상호작용 활동을 기반으로 하는 전략의 제시가 웹 기반 토론에서 학습자의 반성적 사고 능력을 촉진시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있었다. 웹 기반 토론에서는 교사-학습자 상호작용을 기반으로 하는 질문생성 전략의 적용이 효과적이라는 것은 교사의 참여가 학습의 과정을 이끌고 학습자의 지식획득에 도움을 제공해 줄 수 있다는 점에서 유의미하게 작용한다는 것을 의미한다. 특히, 메타인지 수준이 높은 학습자에 비해 낮은 학습자에게 더 효과적이라는 결과는 메타인지 수준이 낮은 학습자에 대한 적절한 지원 전략 제공의 필요성을 더욱 강조해 주고 있다.
본 연구에서는 웹 기반 토론에서 학습자의 이해 수준을 높이기 위해 반성적 사고 촉진을 위한 질문생성 전략 적용의 효과성을 학습자 메타인지 특성과 관련지어 살펴보고자 하였다. 이를 위한 연구의 목적은 첫째, 비동시적 웹 기반 토론에서 질문생성 전략이 학습자의 반성적 사고 능력에 영향을 주는 가이며 둘째, 학습자의 인지적 특성인 메타인지와의 관련하여 메타인지가 높은 수준과 낮은 수준 각각에서 반성적 사고 능력에 질문생성 전략이 상이한 효과를 주는 지에 대해 알아보는 것이었다. 학습자는 학습 내용에 대한 반성적 사고과정을 통해 깊이 있는 수준으로 내용을 이해하고 지식을 획득할 기회를 가지게 된다. 특히, 텍스트를 기반으로 하는 웹 기반에서의 토론 활동은 관련 정보를 탐색하고 연관지어 내용을 이해하고자 하는 학습자의 메타인지 활동과 관련되어지므로 학습자 메타인지 수준과 어떠한 관련성이 있는지 함께 살펴보아야 할 필요가 있다. 그러므로, 반성적 사고 촉진을 위한 전략들의 적용 효과성과 이를 학습자 메타인지 특성과 관련지어 분석해 보는 것은 효과적인 웹 기반 토론 환경 구축에 필요한 정보를 제공해 주는데 의미가 있다. 연구에서는 반성적 사고 능력을 촉진시킬 수 있는 지원전략으로 질문생성 전략을 제시하였으며 질문생성 전략은 학습자와의 상호 작용으로 이루어지는 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자와의 상호작용에 교사의 참여가 함께 형성되어 이루어지는 학습자-교사 질문생성 전략으로 분류하였다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자-교사 상호 질문생성 전략은 학습자의 반성적 사고 능력에 상이한 영향을 줄 것인가? 둘째, 학습자의 메타인지 수준이 높은 집단과 낮은 집단 각각에서 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자-교사 상호 질문생성 전략은 반성적 사고 능력에 상이한 영향을 줄 것인가? 연구의 목적을 수행하기 위해 대학생 60명을 대상으로 실험을 실시하였다. 웹 기반 토론실에서 주어진 주제에 대해 한 집단은 학습자 상호 질문생성 전략을 사용하였고 다른 집단은 학습자 상호작용에 교사가 참여하는 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용하면서 토론을 실시하였다. 토론을 마친 후, 학습자들이 토론한 내용을 대상으로 Hatton과 Smith(1995)가 제안한 반성적 사고 유형(기술적 반성, 대화적 반성, 비판적 반성)을 바탕으로 반성적 사고 유형을 분류한 후 가설에 대한 통계검증을 실시하였다. 이에 대한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단보다 학습자-교사 질문생성 전략을 사용한 집단에서 더 많은 기술적 반성, 대화적 반성, 비판적 반성 사고 유형이 나타났다. 학습자 상호 질문생성 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 집단 사이에서 기술적 반성 사고 유형에 유의미한 차이(F=4.42, p< .05)가 나타났으며 대화적 반성 사고 유형에서도 학습자 상호 질문생성 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 집단과 사이에서 유의미한 차이(F=8.02 p< .01)가 나타났다. 비판적 반성 사고 유형에서 학습자 상호 질문생성 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 집단 사이에 유의미한 차이(F=4.96 p< .05)가 나타났다. 둘째, 메타인지 수준이 높은 학습자들에서 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단 사이에 반성적 사고 능력은 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 그러나, 메타인지 수준이 낮은 학습자들에서 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단보다 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단이 더 많은 대화적 반성과 비판적 반성 유형을 나타냈다. 대화적 반성 사고 유형에서는 학습자 상호 질문생성 전략과 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(F=6.12 p< .05) 비판적 반성 사고 유형에서도 학습자 상호 질문생성 전략을 사용한 집단과 학습자-교사 상호 질문생성 전략을 사용한 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(F=6.08 p< .05). 위의 결과들을 통해 학습자-교사 상호 질문생성 전략이 학습자 상호 질문생성 전략에 비해 학습자의 반성적 사고 능력을 촉진시키는데 더 효과적인 전략임을 알 수 있었다. 또한, 질문생성 전략이 학습자 메타인지 수준이 낮은 학습자들에게 유의미한 전략이 될 수 있으며 학습자와 교사간 상호작용 활동을 기반으로 하는 전략의 제시가 웹 기반 토론에서 학습자의 반성적 사고 능력을 촉진시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있었다. 웹 기반 토론에서는 교사-학습자 상호작용을 기반으로 하는 질문생성 전략의 적용이 효과적이라는 것은 교사의 참여가 학습의 과정을 이끌고 학습자의 지식획득에 도움을 제공해 줄 수 있다는 점에서 유의미하게 작용한다는 것을 의미한다. 특히, 메타인지 수준이 높은 학습자에 비해 낮은 학습자에게 더 효과적이라는 결과는 메타인지 수준이 낮은 학습자에 대한 적절한 지원 전략 제공의 필요성을 더욱 강조해 주고 있다.
The Effect of Question-Generation Strategy and Metacognition on Reflection in Asynchronous Web-based Discussion The purpose of this study was to examine the effective instructional strategy in order to improve understanding in asynchronous web based discussion, by comparing and analyzing the content...
The Effect of Question-Generation Strategy and Metacognition on Reflection in Asynchronous Web-based Discussion The purpose of this study was to examine the effective instructional strategy in order to improve understanding in asynchronous web based discussion, by comparing and analyzing the content of discussion offered in question generation strategies: (1)student-student question generation (2)student-teacher question generation. The experimental course was performed for 5 weeks. In pre-test, students' pre-knowledge and metacognition were performed and these data were used to classify groups. Jr. MAI and MARSI questionnaire was applied to allocate students' metacognition level. In experiment, sixty college students were divided into smaller groups, each of which had five members. Those groups were combined into two big classes. After that, student-student question generation strategy was applied to one class and student-teacher question generation strategy to the other class. The independent variable of this study was question-generation strategy(student-student question generation, student-teacher question generation strategy) and dependent variables were three reflective types(descriptive reflection, dialogic reflection, critical reflection). Primary data source was the transcripts of all students writing uploaded to the electronic discussion board. To analyze the types of reflection in the students' messages, Hatton and Smith's(1995) categories of reflective writing were used to code all students' messages. The categories of reflective writing are distributed into descriptive reflection, dialogic reflection and critical reflection. The hypotheses of this study are as follow; 1. There will be a difference of each reflective type between question-generation strategies in web based discussion. 2. In each metacognition level, there will be a difference in reflection type between question-generation strategy. Based on the statistical analysis of this examination, the results of this study were as follow; Hypothesis 1 : there was a difference in reflection type between student-student question-generation strategy and student-teacher question-generation strategy. In detail, student-teacher question generation group showed the more descriptive, dialogic and critical reflection types. Hypothesis 2 : there was a significant difference between student-student question generation and student-teacher question generation group with low metacognition students. In detail, student-teacher question-generation group showed the more dialogic, critical reflection types. Based on the results of this study, the followings can be concluded. First, the question-generation strategy was effective in facilitating reflection. Specially, the student-teacher question-generation strategy was more effective in enhancing dialogic, critical reflection in first session. The result shows that the question generation with student-teacher interaction has a different effect in high level reflection. In other word, teacher intervention and interaction with student were the important elements in web based discussion. Second, In each metacognition level, there was a meaningful difference between the question-generation strategies in reflection type. In detail, students with low metacognition level showed more reflection type in the student-teacher question generation strategy. The result indicated that student interaction and teacher intervention were beneficial on reflection for students with the low level of metacognition. According to this study, question generation strategy was an effective method to facilitate deep understanding. Specially, student and teacher interaction had an important role in web based discussion. The implication of this study is that question-generation strategy with student-teacher interaction played useful on reflection and understanding to students with the low level of metacognition. Also, teachers have to interact with their student actively and intervene in web based discussion process.
The Effect of Question-Generation Strategy and Metacognition on Reflection in Asynchronous Web-based Discussion The purpose of this study was to examine the effective instructional strategy in order to improve understanding in asynchronous web based discussion, by comparing and analyzing the content of discussion offered in question generation strategies: (1)student-student question generation (2)student-teacher question generation. The experimental course was performed for 5 weeks. In pre-test, students' pre-knowledge and metacognition were performed and these data were used to classify groups. Jr. MAI and MARSI questionnaire was applied to allocate students' metacognition level. In experiment, sixty college students were divided into smaller groups, each of which had five members. Those groups were combined into two big classes. After that, student-student question generation strategy was applied to one class and student-teacher question generation strategy to the other class. The independent variable of this study was question-generation strategy(student-student question generation, student-teacher question generation strategy) and dependent variables were three reflective types(descriptive reflection, dialogic reflection, critical reflection). Primary data source was the transcripts of all students writing uploaded to the electronic discussion board. To analyze the types of reflection in the students' messages, Hatton and Smith's(1995) categories of reflective writing were used to code all students' messages. The categories of reflective writing are distributed into descriptive reflection, dialogic reflection and critical reflection. The hypotheses of this study are as follow; 1. There will be a difference of each reflective type between question-generation strategies in web based discussion. 2. In each metacognition level, there will be a difference in reflection type between question-generation strategy. Based on the statistical analysis of this examination, the results of this study were as follow; Hypothesis 1 : there was a difference in reflection type between student-student question-generation strategy and student-teacher question-generation strategy. In detail, student-teacher question generation group showed the more descriptive, dialogic and critical reflection types. Hypothesis 2 : there was a significant difference between student-student question generation and student-teacher question generation group with low metacognition students. In detail, student-teacher question-generation group showed the more dialogic, critical reflection types. Based on the results of this study, the followings can be concluded. First, the question-generation strategy was effective in facilitating reflection. Specially, the student-teacher question-generation strategy was more effective in enhancing dialogic, critical reflection in first session. The result shows that the question generation with student-teacher interaction has a different effect in high level reflection. In other word, teacher intervention and interaction with student were the important elements in web based discussion. Second, In each metacognition level, there was a meaningful difference between the question-generation strategies in reflection type. In detail, students with low metacognition level showed more reflection type in the student-teacher question generation strategy. The result indicated that student interaction and teacher intervention were beneficial on reflection for students with the low level of metacognition. According to this study, question generation strategy was an effective method to facilitate deep understanding. Specially, student and teacher interaction had an important role in web based discussion. The implication of this study is that question-generation strategy with student-teacher interaction played useful on reflection and understanding to students with the low level of metacognition. Also, teachers have to interact with their student actively and intervene in web based discussion process.
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