본 연구는 병원 응급실 팀을 효율적으로 리드하기위해서 팀리더가 어떠한 리더십을 이용하여야 하는가를 연구하였다. 병원응급실팀은 다른 팀들과는 달리 긴급하고 불확실한 상황에서 환자의 생명을 다룬다는 특성을 가지고 있다. 응급실팀이 수행하는 업무의 중요성을 고려할 때, 이러한 팀에대한 연구가 많이 부족한 편이다. 따라서 본 연구는 응급실팀에서 필요로하는 리더십을 이해함으로써 기존의 리더십 연구에 새로운 공헌을 하고자 한다. 본 연구는 “어떠한 유형의 리더십이 응급환자 처치과정에서 효율적인가?”라는 연구과제를 가지고 출발하였다. 이 연구과제를 수행하기 위해 질적인 연구방법 (qualitative method)과 양적인 연구방법을 이용하였다. 연구의 첫번째 단계에서는, 가설을 수립하고 응급실에서의 리더십에 대한 기본적인 이해를 도모하기 위해 ...
본 연구는 병원 응급실 팀을 효율적으로 리드하기위해서 팀리더가 어떠한 리더십을 이용하여야 하는가를 연구하였다. 병원응급실팀은 다른 팀들과는 달리 긴급하고 불확실한 상황에서 환자의 생명을 다룬다는 특성을 가지고 있다. 응급실팀이 수행하는 업무의 중요성을 고려할 때, 이러한 팀에대한 연구가 많이 부족한 편이다. 따라서 본 연구는 응급실팀에서 필요로하는 리더십을 이해함으로써 기존의 리더십 연구에 새로운 공헌을 하고자 한다. 본 연구는 “어떠한 유형의 리더십이 응급환자 처치과정에서 효율적인가?”라는 연구과제를 가지고 출발하였다. 이 연구과제를 수행하기 위해 질적인 연구방법 (qualitative method)과 양적인 연구방법을 이용하였다. 연구의 첫번째 단계에서는, 가설을 수립하고 응급실에서의 리더십에 대한 기본적인 이해를 도모하기 위해 질적연구방법을 사용하였다. 질적연구의 결과 지시적 리더십 (directive leadership)과 임파워링 리더십 (empowering leadership)이 응급환자 처치과정중에 가장 많이 사용되어지는 리더십유형임이 밝혀졌다. 또한, 이 두유형의 리더십은 상황에 따라서 유용성이 다른 것으로 나타났다. 특히 환자의 상태와 응급실 팀의 경험이 중요한 상황변수로 작용하는 것임을 알게되었다. 연구의 두번째 단계에서는, 첫번째 단계에서 수립된 가설을 양적인 접근방법을 이용하여 검증하였다. 전반적으로 리더십 상황이론이 지지되었다. 즉 상황에 따라서 지시적리더십과 임파워링리더십의 효율성이 다른 것으로 나타났다. 보다 구체적으로 살펴보면, 지시적 리더십은 환자의 상태가 심각할 때, 즉 생명을 위협하는 경우에 보다 효율적인 반면, 임파워링리더십은 환자의 상태가 경미할 때 더 효율적인 것으로 나타났다. 또한, 지시적인 리더십은 응급실 팀이 경험이 부족할 경우 더 효율적인 반면, 임파워링 리더십은 응급실 팀이 풍부한 경험이 있을 때 더 효율적인 것으로 나타났다. 본 연구는 기존의 리더십연구, 팀 연구, 또한 응급실의료서비스를 행상시키는데 중요한 시사점을 제시한다. 첫째, 본 연구는 응급실에서의 리더십을 연구한 초기 연구의 하나로 긴박한 상황에서의 리더십을 설명하는 이론과 실증을 제공하였다. 둘째, 이 연구의 결과는 응급실 팀리더 (담당 외과전문의)들의 리더십 개발에도 도움을 줄 수 있고, 나아가 환자들에게 보다 나은 의료서비스를 제공함으로써 그들의 빠른 회복과 생명을 구하는데 도움을 줄 수 있다. 또한 본 연구의 결과는 비슷한 상황, 즉 긴박한 상황에서 업무를 수행하는 다른 유형의 팀에서 어떠한 리더십이 효율적인가에 대한 시사점도 제공한다.
본 연구는 병원 응급실 팀을 효율적으로 리드하기위해서 팀리더가 어떠한 리더십을 이용하여야 하는가를 연구하였다. 병원응급실팀은 다른 팀들과는 달리 긴급하고 불확실한 상황에서 환자의 생명을 다룬다는 특성을 가지고 있다. 응급실팀이 수행하는 업무의 중요성을 고려할 때, 이러한 팀에대한 연구가 많이 부족한 편이다. 따라서 본 연구는 응급실팀에서 필요로하는 리더십을 이해함으로써 기존의 리더십 연구에 새로운 공헌을 하고자 한다. 본 연구는 “어떠한 유형의 리더십이 응급환자 처치과정에서 효율적인가?”라는 연구과제를 가지고 출발하였다. 이 연구과제를 수행하기 위해 질적인 연구방법 (qualitative method)과 양적인 연구방법을 이용하였다. 연구의 첫번째 단계에서는, 가설을 수립하고 응급실에서의 리더십에 대한 기본적인 이해를 도모하기 위해 질적연구방법을 사용하였다. 질적연구의 결과 지시적 리더십 (directive leadership)과 임파워링 리더십 (empowering leadership)이 응급환자 처치과정중에 가장 많이 사용되어지는 리더십유형임이 밝혀졌다. 또한, 이 두유형의 리더십은 상황에 따라서 유용성이 다른 것으로 나타났다. 특히 환자의 상태와 응급실 팀의 경험이 중요한 상황변수로 작용하는 것임을 알게되었다. 연구의 두번째 단계에서는, 첫번째 단계에서 수립된 가설을 양적인 접근방법을 이용하여 검증하였다. 전반적으로 리더십 상황이론이 지지되었다. 즉 상황에 따라서 지시적리더십과 임파워링리더십의 효율성이 다른 것으로 나타났다. 보다 구체적으로 살펴보면, 지시적 리더십은 환자의 상태가 심각할 때, 즉 생명을 위협하는 경우에 보다 효율적인 반면, 임파워링리더십은 환자의 상태가 경미할 때 더 효율적인 것으로 나타났다. 또한, 지시적인 리더십은 응급실 팀이 경험이 부족할 경우 더 효율적인 반면, 임파워링 리더십은 응급실 팀이 풍부한 경험이 있을 때 더 효율적인 것으로 나타났다. 본 연구는 기존의 리더십연구, 팀 연구, 또한 응급실의료서비스를 행상시키는데 중요한 시사점을 제시한다. 첫째, 본 연구는 응급실에서의 리더십을 연구한 초기 연구의 하나로 긴박한 상황에서의 리더십을 설명하는 이론과 실증을 제공하였다. 둘째, 이 연구의 결과는 응급실 팀리더 (담당 외과전문의)들의 리더십 개발에도 도움을 줄 수 있고, 나아가 환자들에게 보다 나은 의료서비스를 제공함으로써 그들의 빠른 회복과 생명을 구하는데 도움을 줄 수 있다. 또한 본 연구의 결과는 비슷한 상황, 즉 긴박한 상황에서 업무를 수행하는 다른 유형의 팀에서 어떠한 리더십이 효율적인가에 대한 시사점도 제공한다.
This study examined leadership in a trauma resuscitation team that works in an intense, high velocity, and uncertain situation. The trauma resuscitation team deals with a patient's life. Considering the importance and criticality of the trauma team's performance, it is rather surprising that there a...
This study examined leadership in a trauma resuscitation team that works in an intense, high velocity, and uncertain situation. The trauma resuscitation team deals with a patient's life. Considering the importance and criticality of the trauma team's performance, it is rather surprising that there are few studies of the trauma team. This study attempted to take an initial and significant step to understand leadership in a trauma resuscitation team. This research started with a simple question; "what kind of leadership is effective in the trauma treatment bay during the resuscitation?" In order to address this main question, both qualitative and quantitative methods were utilized. At phase I, a qualitative study was conducted to develop a deep understanding of the context and propositions. The qualitative findings suggested that directive and empowering are two main forms of leaderships salient during a trauma resuscitation and that the effectiveness of leadership differs, contingent on patient condition and team experience. In phase II, the propositions were tested by a quantitative method using written scenarios. Overall, the results supported a leadership contingency theory. Specifically, directive leadership is more effective when a patient is severely injured, but empowering leadership is more effective when a patient is not severely injured. Also, directive leadership is more effective when a trauma team is inexperienced, but empowering leadership is more effective when a trauma team is experienced. This research contributed to the leadership and team literature and the improvement of emergency health care. First, as one of the first, this research provided theory and empirical evidence to explain leadership in an intense situation. Also, this research explores the trauma team since it is crucial to understand the context where a leadership takes place. Second, The findings from this research can help the current and future attending surgeons in the research site and other similar organizations develop or improve their leadership, which can result in saving a life of a trauma patient p. Also, they can be applied to other similar teams operating in an intense situation.
This study examined leadership in a trauma resuscitation team that works in an intense, high velocity, and uncertain situation. The trauma resuscitation team deals with a patient's life. Considering the importance and criticality of the trauma team's performance, it is rather surprising that there are few studies of the trauma team. This study attempted to take an initial and significant step to understand leadership in a trauma resuscitation team. This research started with a simple question; "what kind of leadership is effective in the trauma treatment bay during the resuscitation?" In order to address this main question, both qualitative and quantitative methods were utilized. At phase I, a qualitative study was conducted to develop a deep understanding of the context and propositions. The qualitative findings suggested that directive and empowering are two main forms of leaderships salient during a trauma resuscitation and that the effectiveness of leadership differs, contingent on patient condition and team experience. In phase II, the propositions were tested by a quantitative method using written scenarios. Overall, the results supported a leadership contingency theory. Specifically, directive leadership is more effective when a patient is severely injured, but empowering leadership is more effective when a patient is not severely injured. Also, directive leadership is more effective when a trauma team is inexperienced, but empowering leadership is more effective when a trauma team is experienced. This research contributed to the leadership and team literature and the improvement of emergency health care. First, as one of the first, this research provided theory and empirical evidence to explain leadership in an intense situation. Also, this research explores the trauma team since it is crucial to understand the context where a leadership takes place. Second, The findings from this research can help the current and future attending surgeons in the research site and other similar organizations develop or improve their leadership, which can result in saving a life of a trauma patient p. Also, they can be applied to other similar teams operating in an intense situation.
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