기업은 정보화 투자와 적극적인 활용이 기업의 경쟁력 강화와 운용효율성 확보에 기여할 것이라고 기대한다. 그와 마찬가지로 기업활동 전반에 미치는 정보화 역할의 중요성은 부인할 수 없지만 정보화 투자활동이 기업의 장기적인 전략을 고려치 않고 개별적으로 이루어졌음을 감안할 때, 기 개발된 정보시스템이 조직의 요구사항과 업무프로세스에 적합하게 개발되어 업무수행에 충분히 기여하고 있는지를 가시적으로 평가해야 할 필요성이 있다.정보시스템에 대한 평가는 일반적인 경영통제의 한 과정으로 정보시스템 부문에 투자되고 있는 자원의 효율적인 관리와 효과적인 운용 및 활용이라는 측면에서 중요하다. 그러나 학문적으로 표준화된 평가이론이나 방법론이 부족하며, 실제 기업에서 채택하여 활용하는 평가방법론도 단순 지표 조사에 그쳐 체계적이지 못하다는 한계를 안고 있다.본 연구는 정보시스템 성과창출 프로세스의 전 영역을 포괄할 수 있는 정보시스템 평가모델을 개발하는 것에 목적이 있다. 우선, 정보화 성과창출 프로세스와 관련된 기존 문헌고찰을 통해 정보화 성과창출 영역을 정의하고 정보화 성과창출 ...
기업은 정보화 투자와 적극적인 활용이 기업의 경쟁력 강화와 운용효율성 확보에 기여할 것이라고 기대한다. 그와 마찬가지로 기업활동 전반에 미치는 정보화 역할의 중요성은 부인할 수 없지만 정보화 투자활동이 기업의 장기적인 전략을 고려치 않고 개별적으로 이루어졌음을 감안할 때, 기 개발된 정보시스템이 조직의 요구사항과 업무프로세스에 적합하게 개발되어 업무수행에 충분히 기여하고 있는지를 가시적으로 평가해야 할 필요성이 있다.정보시스템에 대한 평가는 일반적인 경영통제의 한 과정으로 정보시스템 부문에 투자되고 있는 자원의 효율적인 관리와 효과적인 운용 및 활용이라는 측면에서 중요하다. 그러나 학문적으로 표준화된 평가이론이나 방법론이 부족하며, 실제 기업에서 채택하여 활용하는 평가방법론도 단순 지표 조사에 그쳐 체계적이지 못하다는 한계를 안고 있다.본 연구는 정보시스템 성과창출 프로세스의 전 영역을 포괄할 수 있는 정보시스템 평가모델을 개발하는 것에 목적이 있다. 우선, 정보화 성과창출 프로세스와 관련된 기존 문헌고찰을 통해 정보화 성과창출 영역을 정의하고 정보화 성과창출 프로세스 모델을 개발하였다. 정보화 성과창출 프로세스 모델을 구성하는 단계를 정보시스템의 평가 관점에서 구축수준(Coverage Level), 품질수준(Quality Level), 활용수준(Usage Level)의 3가지 평가영역으로 전환하여 정보시스템 평가모델을 제시하였으며, 요인별 측정방안을 포함하였다. 그리고 정보시스템 특성에 따라 평가의 기준은 상이하기 때문에 보다 유효한 평가를 위해 정보시스템을 IS 기능성과 IS 목적성을 중심 축으로 하는 정보시스템 유형화 틀을 개발하여 정보시스템 특성에 따른 유형화를 시도하였다.정보시스템 평가모델은 개념적 연구(Theory)와 실제 적용(Practice) 간의 괴리를 해결하고 산업에서 유용한 도구로 적용 가능하도록 A 보험사의 실제 적용 사례를 제시하여 검증을 수행하였다.
기업은 정보화 투자와 적극적인 활용이 기업의 경쟁력 강화와 운용효율성 확보에 기여할 것이라고 기대한다. 그와 마찬가지로 기업활동 전반에 미치는 정보화 역할의 중요성은 부인할 수 없지만 정보화 투자활동이 기업의 장기적인 전략을 고려치 않고 개별적으로 이루어졌음을 감안할 때, 기 개발된 정보시스템이 조직의 요구사항과 업무프로세스에 적합하게 개발되어 업무수행에 충분히 기여하고 있는지를 가시적으로 평가해야 할 필요성이 있다.정보시스템에 대한 평가는 일반적인 경영통제의 한 과정으로 정보시스템 부문에 투자되고 있는 자원의 효율적인 관리와 효과적인 운용 및 활용이라는 측면에서 중요하다. 그러나 학문적으로 표준화된 평가이론이나 방법론이 부족하며, 실제 기업에서 채택하여 활용하는 평가방법론도 단순 지표 조사에 그쳐 체계적이지 못하다는 한계를 안고 있다.본 연구는 정보시스템 성과창출 프로세스의 전 영역을 포괄할 수 있는 정보시스템 평가모델을 개발하는 것에 목적이 있다. 우선, 정보화 성과창출 프로세스와 관련된 기존 문헌고찰을 통해 정보화 성과창출 영역을 정의하고 정보화 성과창출 프로세스 모델을 개발하였다. 정보화 성과창출 프로세스 모델을 구성하는 단계를 정보시스템의 평가 관점에서 구축수준(Coverage Level), 품질수준(Quality Level), 활용수준(Usage Level)의 3가지 평가영역으로 전환하여 정보시스템 평가모델을 제시하였으며, 요인별 측정방안을 포함하였다. 그리고 정보시스템 특성에 따라 평가의 기준은 상이하기 때문에 보다 유효한 평가를 위해 정보시스템을 IS 기능성과 IS 목적성을 중심 축으로 하는 정보시스템 유형화 틀을 개발하여 정보시스템 특성에 따른 유형화를 시도하였다.정보시스템 평가모델은 개념적 연구(Theory)와 실제 적용(Practice) 간의 괴리를 해결하고 산업에서 유용한 도구로 적용 가능하도록 A 보험사의 실제 적용 사례를 제시하여 검증을 수행하였다.
Many businesses expect that their investment on IT and practical usages should improve the business competitiveness and efficiency. Although we couldn’t deny information technology to play a significant role in overall business, we should acknowledge that most of the IT investment activities did not...
Many businesses expect that their investment on IT and practical usages should improve the business competitiveness and efficiency. Although we couldn’t deny information technology to play a significant role in overall business, we should acknowledge that most of the IT investment activities did not consider long-term business strategies, and they instantly developed information systems according to each of the business unit needs. Therefore, it is necessary that we precisely evaluate how well post-developed information systems have met organization’s needs and served the business processes. And we should also evaluate how much they have contributed to leading business performance.The information systems evaluation is a part of the general IT management and a control process which is an important process in terms of evaluating the efficiency and effectiveness of IT. However, there have been a lack of academic standardized information systems evaluation models or theories, and most companies have used user-satisfaction related index survey which is not systematical.This study aims to develop the information systems evaluation model which can comprehensively cover all of the IT performance creating processes. First of all, it defines IT performance dimensions based on literature reviews, and it develops a process model for IT performance creation. In addition, it transforms the processes of IT performance creation into three evaluating dimensions: Coverage Level, Quality Level and Usage Level including how to measure each of the dimensions. Finally, it develops IS categorizing framework that is based on IS functionality and IS purpose for enhancing validity of the evaluation since the evaluation criterions are different according to characteristics of the information system.The information systems evaluation model has been verified its usefulness by applying it to a Korean insurance company. This Information systems evaluation model will be able to solve the conflicts between conceptual theory and practice.
Many businesses expect that their investment on IT and practical usages should improve the business competitiveness and efficiency. Although we couldn’t deny information technology to play a significant role in overall business, we should acknowledge that most of the IT investment activities did not consider long-term business strategies, and they instantly developed information systems according to each of the business unit needs. Therefore, it is necessary that we precisely evaluate how well post-developed information systems have met organization’s needs and served the business processes. And we should also evaluate how much they have contributed to leading business performance.The information systems evaluation is a part of the general IT management and a control process which is an important process in terms of evaluating the efficiency and effectiveness of IT. However, there have been a lack of academic standardized information systems evaluation models or theories, and most companies have used user-satisfaction related index survey which is not systematical.This study aims to develop the information systems evaluation model which can comprehensively cover all of the IT performance creating processes. First of all, it defines IT performance dimensions based on literature reviews, and it develops a process model for IT performance creation. In addition, it transforms the processes of IT performance creation into three evaluating dimensions: Coverage Level, Quality Level and Usage Level including how to measure each of the dimensions. Finally, it develops IS categorizing framework that is based on IS functionality and IS purpose for enhancing validity of the evaluation since the evaluation criterions are different according to characteristics of the information system.The information systems evaluation model has been verified its usefulness by applying it to a Korean insurance company. This Information systems evaluation model will be able to solve the conflicts between conceptual theory and practice.
주제어
#정보시스템 평가
#구축수준
#품질수준
#활용수준
#정보화 성과창출 프로세스 모델
#정보시스템 유형화
#information systems evaluation
#coverage level
#quality level
#usage Level
#process model for IT performance creation
#IS categorizing framework
학위논문 정보
저자
문형준
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
컴퓨터·산업시스템공학과
지도교수
임춘성
발행연도
2006
총페이지
ix, 79장
키워드
정보시스템 평가,
구축수준,
품질수준,
활용수준,
정보화 성과창출 프로세스 모델,
정보시스템 유형화,
information systems evaluation,
coverage level,
quality level,
usage Level,
process model for IT performance creation,
IS categorizing framework
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