본 연구에서는 실제 현장에서의 온도 계측자료를 이용하여 기존의 아스팔트 포장체의 시간별, 깊이별 온도예측에 관한 연구결과를 비교분석하였다. 이를 위하여 서해대교 토공부를 선정하여 깊이별로 온도계측센서를 매설한 뒤 주기적으로 대기, 포장표면 및 내부온도를 계측하고, 봄, 여름, 가을 및 겨울을 대표한다고 판단되는 춘분, 하지, 추분 및 동지와 최고 및 최저 온도일에서의 대기온도와 아스팔트 포장체 내부온도의 측정결과를 분석하여 정리하였다.온도예측프로그램간의 비교에 앞서 온도예측에 필요한 초기시간 산정을 위해 필수적인 Crossing Time의 정확한 시간을 예측하기 위하여 1년간의 Crossing Time 실측결과를 바탕으로 365일의 주기를 가지는 사인형태의 Crossing Time 예측식을 개발하였다.국내외 다양한 아스팔트 온도예측 ...
본 연구에서는 실제 현장에서의 온도 계측자료를 이용하여 기존의 아스팔트 포장체의 시간별, 깊이별 온도예측에 관한 연구결과를 비교분석하였다. 이를 위하여 서해대교 토공부를 선정하여 깊이별로 온도계측센서를 매설한 뒤 주기적으로 대기, 포장표면 및 내부온도를 계측하고, 봄, 여름, 가을 및 겨울을 대표한다고 판단되는 춘분, 하지, 추분 및 동지와 최고 및 최저 온도일에서의 대기온도와 아스팔트 포장체 내부온도의 측정결과를 분석하여 정리하였다.온도예측프로그램간의 비교에 앞서 온도예측에 필요한 초기시간 산정을 위해 필수적인 Crossing Time의 정확한 시간을 예측하기 위하여 1년간의 Crossing Time 실측결과를 바탕으로 365일의 주기를 가지는 사인형태의 Crossing Time 예측식을 개발하였다.국내외 다양한 아스팔트 온도예측 알고리즘을 비교하여 분류한 후 각 온도예측기법을 대표하는 방법을 본 연구의 비교대상으로 선정하였다. 일사량과 에너지 손실량을 이용한 예측알고리즘(김수일, 1998, 이하 연세대학교 방법)과 열평형 방정식을 이용한 예측알고리즘(안덕순, 2006, 이하 한국건설기술연구원 방법)이 대표적인 온도예측기법으로 선정되었다. 6개 대표 계측일에서의 실제 계측값과 각 프로그램을 통한 온도 예측값을 비교한 결과 연세대학교에서 제시한 방법에서는 예측값과 실측값이 추분에서 최대 6.8℃(상대오차 16.5%)의 차이를 보였고, 한국건설기술연구원에서 제시한 방법에서는 동지에서 최대 5.8℃(상대오차 134%)의 차이를 보였다. 두가지 온도예측알고리즘을 비교분석한 결과 전반적으로 한국건설기술연구원에서 제시한 방법이 예측값과 실측값 사이의 온도차는 적었으나, 시간변화에 따른 온도변화형상의 예측은 연세대학교에서 제시한 방법이 더 정확하다는 결과를 얻었다.
본 연구에서는 실제 현장에서의 온도 계측자료를 이용하여 기존의 아스팔트 포장체의 시간별, 깊이별 온도예측에 관한 연구결과를 비교분석하였다. 이를 위하여 서해대교 토공부를 선정하여 깊이별로 온도계측센서를 매설한 뒤 주기적으로 대기, 포장표면 및 내부온도를 계측하고, 봄, 여름, 가을 및 겨울을 대표한다고 판단되는 춘분, 하지, 추분 및 동지와 최고 및 최저 온도일에서의 대기온도와 아스팔트 포장체 내부온도의 측정결과를 분석하여 정리하였다.온도예측프로그램간의 비교에 앞서 온도예측에 필요한 초기시간 산정을 위해 필수적인 Crossing Time의 정확한 시간을 예측하기 위하여 1년간의 Crossing Time 실측결과를 바탕으로 365일의 주기를 가지는 사인형태의 Crossing Time 예측식을 개발하였다.국내외 다양한 아스팔트 온도예측 알고리즘을 비교하여 분류한 후 각 온도예측기법을 대표하는 방법을 본 연구의 비교대상으로 선정하였다. 일사량과 에너지 손실량을 이용한 예측알고리즘(김수일, 1998, 이하 연세대학교 방법)과 열평형 방정식을 이용한 예측알고리즘(안덕순, 2006, 이하 한국건설기술연구원 방법)이 대표적인 온도예측기법으로 선정되었다. 6개 대표 계측일에서의 실제 계측값과 각 프로그램을 통한 온도 예측값을 비교한 결과 연세대학교에서 제시한 방법에서는 예측값과 실측값이 추분에서 최대 6.8℃(상대오차 16.5%)의 차이를 보였고, 한국건설기술연구원에서 제시한 방법에서는 동지에서 최대 5.8℃(상대오차 134%)의 차이를 보였다. 두가지 온도예측알고리즘을 비교분석한 결과 전반적으로 한국건설기술연구원에서 제시한 방법이 예측값과 실측값 사이의 온도차는 적었으나, 시간변화에 따른 온도변화형상의 예측은 연세대학교에서 제시한 방법이 더 정확하다는 결과를 얻었다.
In this study, a comparison with several temperature prediction algorithms of asphalt pavement was performed using in-situ temperature data. To do so, first of all, the temperature sensors were buried in the asphalt pavement at the near site of Seohae Grand Bridge, and temperature of the air, paveme...
In this study, a comparison with several temperature prediction algorithms of asphalt pavement was performed using in-situ temperature data. To do so, first of all, the temperature sensors were buried in the asphalt pavement at the near site of Seohae Grand Bridge, and temperature of the air, pavement surface and inside were measured periodically. The spring and autumnal equinox, summer and winter solstice were selected for the representative time of four seasons and maximum and minimum internal temperature time were also selected to compare in-situ data with predicted data.Before carry out comparative study, with the measured crossing time results for one year, crossing time prediction equation of sinusoidal form was developed. The crossing time is required to calculate initial time, so must be calculated exactly.After the comparison and classification of diverse asphalt temperature estimation algorism, the two representative methods among them were selected for this study. One is the method using sun light and energy loss amount (Kim, 1998, Yonsei Univ.), and the other is the method using heat equilibrium equations (Ahn, 2006, Korea Institute of Construction Technology). Results of the comparison of real temperature with estimated temperatures by each program at six representative time show the difference of maximum 6.8℃(relative error 16.5%) at representative autumn time by Yonsei Univ's method, and of maximum 5.8℃(relative error 134%) at representative winter time by Korea Institute of Construction Technology's method. Korea Institute of Construction Technology's method has less difference between measured and estimated values than Yonsei Univ's method. But in estimation of temperature change shape according to time, Yonsei Univ's method is more closer to the measured shape.
In this study, a comparison with several temperature prediction algorithms of asphalt pavement was performed using in-situ temperature data. To do so, first of all, the temperature sensors were buried in the asphalt pavement at the near site of Seohae Grand Bridge, and temperature of the air, pavement surface and inside were measured periodically. The spring and autumnal equinox, summer and winter solstice were selected for the representative time of four seasons and maximum and minimum internal temperature time were also selected to compare in-situ data with predicted data.Before carry out comparative study, with the measured crossing time results for one year, crossing time prediction equation of sinusoidal form was developed. The crossing time is required to calculate initial time, so must be calculated exactly.After the comparison and classification of diverse asphalt temperature estimation algorism, the two representative methods among them were selected for this study. One is the method using sun light and energy loss amount (Kim, 1998, Yonsei Univ.), and the other is the method using heat equilibrium equations (Ahn, 2006, Korea Institute of Construction Technology). Results of the comparison of real temperature with estimated temperatures by each program at six representative time show the difference of maximum 6.8℃(relative error 16.5%) at representative autumn time by Yonsei Univ's method, and of maximum 5.8℃(relative error 134%) at representative winter time by Korea Institute of Construction Technology's method. Korea Institute of Construction Technology's method has less difference between measured and estimated values than Yonsei Univ's method. But in estimation of temperature change shape according to time, Yonsei Univ's method is more closer to the measured shape.
주제어
#내부 온도분포
#대기온도
#아스팔트 포장구조체
#온도예측
#온도예측 프로그램
#air temperature
#asphalt pavement structure
#internal temperature distribution
#temperature prediction
#crossing time
학위논문 정보
저자
김진웅
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
토목공학전공
지도교수
김수일
발행연도
2006
총페이지
vi, 56장
키워드
내부 온도분포,
대기온도,
아스팔트 포장구조체,
온도예측,
온도예측 프로그램,
air temperature,
asphalt pavement structure,
internal temperature distribution,
temperature prediction,
crossing time
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