[학위논문]테마파크 탑승시설 이용자의 만족도 분석 : 에버랜드·서울랜드 중심으로 (The) analysis of visitors' satisfaction using ride in theme park : centering around 'Everland' and 'Seoul Land'원문보기
최근 경제발전과 주5일 근무제도 실시에 따른 시민들의 레저활동에 대한 요구가 급증하고 있다. 이는 여유시간의 계속적인 증가로 인해 인생을 자유롭게 즐기면서 살아가려는 새로운 가치관의 확산이 증대되었기 때문이다. 테마파크의 이용은 레저활동의 대표적인 예라고 할 수 있다. 우리나라의 테마파크는 1970년대 많은 테마파크들이 설립되면서부터 급격한 성장을 보여 왔다. 하지만 최근 테마파크 입장객은 계속해서 감소세를 보이고 있다. 기업의 공급위주의 테마파크에서 그 한계점을 찾을 수 있다. 현재 소비자의 입장에서 테마파크의 만족에 대한 연구가 활발히 이루어져왔다지만, 기존의 연구들은 테마파크의 광범위 한 개념에서 테마파크 전체적인 만족도에 관심을 가졌다.본 연구는 우리나라 테마파크의 대부분이 탑승시설을 중심 요소로 하여 개발되었다는 것에 초점을 두었다. 테마파크 구성하는 탑승시설을 이용하는 이용자들이 어떠한 변수들에 의해 탑승시설을 선택하는지를 알아보았다. 더불어 이용자들이 탑승시설의 어떠한 요소에 만족감을 느꼈는지와 그 요소들이 전체 탑승시설 만족에 얼마만큼의 영향을 미쳤는지를 알아보았다. 조사방법은 ...
최근 경제발전과 주5일 근무제도 실시에 따른 시민들의 레저활동에 대한 요구가 급증하고 있다. 이는 여유시간의 계속적인 증가로 인해 인생을 자유롭게 즐기면서 살아가려는 새로운 가치관의 확산이 증대되었기 때문이다. 테마파크의 이용은 레저활동의 대표적인 예라고 할 수 있다. 우리나라의 테마파크는 1970년대 많은 테마파크들이 설립되면서부터 급격한 성장을 보여 왔다. 하지만 최근 테마파크 입장객은 계속해서 감소세를 보이고 있다. 기업의 공급위주의 테마파크에서 그 한계점을 찾을 수 있다. 현재 소비자의 입장에서 테마파크의 만족에 대한 연구가 활발히 이루어져왔다지만, 기존의 연구들은 테마파크의 광범위 한 개념에서 테마파크 전체적인 만족도에 관심을 가졌다.본 연구는 우리나라 테마파크의 대부분이 탑승시설을 중심 요소로 하여 개발되었다는 것에 초점을 두었다. 테마파크 구성하는 탑승시설을 이용하는 이용자들이 어떠한 변수들에 의해 탑승시설을 선택하는지를 알아보았다. 더불어 이용자들이 탑승시설의 어떠한 요소에 만족감을 느꼈는지와 그 요소들이 전체 탑승시설 만족에 얼마만큼의 영향을 미쳤는지를 알아보았다. 조사방법은 설문지법을 이용하여, 테마파크 탑승시설을 이용하고 나오는 사람들을 무작위로 조사하였다. 신뢰성이 검증된 변수들을 요인분석으로 축소하였으며, 그 요소를 독립변수로 하고 탑승시설 전체 만족도를 종속변수로 하여 회귀분석을 실시하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 테마파크의 탑승시설을 선택하는 요인에 있어서. 테마파크가 얼마나 ‘이용자의 흥미를 이끌어 내는가’와 ‘스릴감 있어 보이는가’가 탑승시설의 선택에 가장 큰 영향을 끼친다. 그리고 또한 ‘탑승경험과 추천’이 중요한 영향을 끼친다. 탑승경험과 추천 두 가지 모두 본인 또는 타인의 과거 경험으로 볼 수 있다. 과거의 경험이 또 하나의 중요한 요인으로 탑승시설 선택에 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 우리나라 테마파크의 이용자 대부분이 재방문자라는 점을 감안 할 때, 이용자들이 테마파크에 에서 긍정적인 경험을 하고 갈 수 있도록 하는데 중점을 두어야 할 것이다.둘째, 테마파크 탑승시설의 전체적인 만족도는 만족요인1(다양성, 흥미, 스릴감, 호기심)과 상관관계가 있다. 이용자들은 탑승시설이 얼마나 다양하게 있었는지와 얼마나 흥미롭고, 스릴감이 있었는지, 얼마나 호기심을 이끌었는지가 탑승시설의 만족감을 느끼는데 중요한 요소로 작용한다. 반면에 대기시간이나, 시설의 안전성, 청결성은 비교적 탑승시설의 만족도에 영향을 적게 끼쳤다. 하지만 탑승시설의 안전성이나 청결성을 간과하여서는 안 될 것이다.본 연구의 한계점은 모집단을 에버랜드와 서울랜드로 한정하였는데, 이번 결과에서도 나타난 듯 각 테마파크별로 이용자의 성향이 다르다는 것이다. 향후 연구에서는 어떠한 점이 이러한 차이를 발생시키는지에 대한 연구가 필요하다. 또한 본 연구의 탑승시설에 관한 연구 이외에 최근 테마파크의 주요 이슈로 떠오르고 있는 ‘이벤트와 공연’에 대한 향후 연구도 필요하다.
최근 경제발전과 주5일 근무제도 실시에 따른 시민들의 레저활동에 대한 요구가 급증하고 있다. 이는 여유시간의 계속적인 증가로 인해 인생을 자유롭게 즐기면서 살아가려는 새로운 가치관의 확산이 증대되었기 때문이다. 테마파크의 이용은 레저활동의 대표적인 예라고 할 수 있다. 우리나라의 테마파크는 1970년대 많은 테마파크들이 설립되면서부터 급격한 성장을 보여 왔다. 하지만 최근 테마파크 입장객은 계속해서 감소세를 보이고 있다. 기업의 공급위주의 테마파크에서 그 한계점을 찾을 수 있다. 현재 소비자의 입장에서 테마파크의 만족에 대한 연구가 활발히 이루어져왔다지만, 기존의 연구들은 테마파크의 광범위 한 개념에서 테마파크 전체적인 만족도에 관심을 가졌다.본 연구는 우리나라 테마파크의 대부분이 탑승시설을 중심 요소로 하여 개발되었다는 것에 초점을 두었다. 테마파크 구성하는 탑승시설을 이용하는 이용자들이 어떠한 변수들에 의해 탑승시설을 선택하는지를 알아보았다. 더불어 이용자들이 탑승시설의 어떠한 요소에 만족감을 느꼈는지와 그 요소들이 전체 탑승시설 만족에 얼마만큼의 영향을 미쳤는지를 알아보았다. 조사방법은 설문지법을 이용하여, 테마파크 탑승시설을 이용하고 나오는 사람들을 무작위로 조사하였다. 신뢰성이 검증된 변수들을 요인분석으로 축소하였으며, 그 요소를 독립변수로 하고 탑승시설 전체 만족도를 종속변수로 하여 회귀분석을 실시하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 테마파크의 탑승시설을 선택하는 요인에 있어서. 테마파크가 얼마나 ‘이용자의 흥미를 이끌어 내는가’와 ‘스릴감 있어 보이는가’가 탑승시설의 선택에 가장 큰 영향을 끼친다. 그리고 또한 ‘탑승경험과 추천’이 중요한 영향을 끼친다. 탑승경험과 추천 두 가지 모두 본인 또는 타인의 과거 경험으로 볼 수 있다. 과거의 경험이 또 하나의 중요한 요인으로 탑승시설 선택에 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 우리나라 테마파크의 이용자 대부분이 재방문자라는 점을 감안 할 때, 이용자들이 테마파크에 에서 긍정적인 경험을 하고 갈 수 있도록 하는데 중점을 두어야 할 것이다.둘째, 테마파크 탑승시설의 전체적인 만족도는 만족요인1(다양성, 흥미, 스릴감, 호기심)과 상관관계가 있다. 이용자들은 탑승시설이 얼마나 다양하게 있었는지와 얼마나 흥미롭고, 스릴감이 있었는지, 얼마나 호기심을 이끌었는지가 탑승시설의 만족감을 느끼는데 중요한 요소로 작용한다. 반면에 대기시간이나, 시설의 안전성, 청결성은 비교적 탑승시설의 만족도에 영향을 적게 끼쳤다. 하지만 탑승시설의 안전성이나 청결성을 간과하여서는 안 될 것이다.본 연구의 한계점은 모집단을 에버랜드와 서울랜드로 한정하였는데, 이번 결과에서도 나타난 듯 각 테마파크별로 이용자의 성향이 다르다는 것이다. 향후 연구에서는 어떠한 점이 이러한 차이를 발생시키는지에 대한 연구가 필요하다. 또한 본 연구의 탑승시설에 관한 연구 이외에 최근 테마파크의 주요 이슈로 떠오르고 있는 ‘이벤트와 공연’에 대한 향후 연구도 필요하다.
According to the recent economic growth and the five-day work system, many people now desire to spend their time on leisure. As the leisure time is getting increased, their sense of value has been changed to live freely. Visiting theme park is the one of the typicalleisure activities. The theme park...
According to the recent economic growth and the five-day work system, many people now desire to spend their time on leisure. As the leisure time is getting increased, their sense of value has been changed to live freely. Visiting theme park is the one of the typicalleisure activities. The theme parks in Korea have sharply increased since many theme parks were established in 1970s. But their visitors are tending consistently downwards. We can find the uppermost limit of Korean theme parks run by companies'support. Even though the researches on the customer satisfaction of theme park have been actively processed, former researches were focused on the general satisfaction based on the wide concepts of theme parks.This research is focused that almost all the Korean theme parks were developed according to the rides.I made investigations what made the visitors choose the rides at the theme parks. In addition I surveyed what factorsof the rides made them feel satisfied and how each of them had an influence on visitors' satisfaction obtained through using the whole rides. I used the questionnaires and intended for the people who were going out after visiting theme parks at random. I cut down the variables tested reliability by using the factor analysis method and processed regression analysis by regarding the tested reliability as independent variables and total satisfaction of going on the rides as dependent variables.At first, when selecting rides of theme parks, some factors such as 'How much the rides make visitors exciting?', 'How much were visitors thrilled by going on the rides?' significantly make influence in choosing. 'Experience in using the ride and other's recommendation' will also make great effects. Both the experiences and other's recommendation resulted from a person himself and other's experiences. We can find the past experiences, as one of the important factors, have great influence in selecting rides. Most of the visitors will revisit the theme park, so we should mainly focus on making them have affirmative experiences at the theme park.Second, overall satisfactions of using rides at the theme parks are deeply correlated with satisfaction factor 1 (diversity, interests, thrills, and curiosity). It is very important to the visitors that 'How various rides are in the theme park?', 'How interesting and thrill it is?' and 'Does the ride stimulate curiosity?' On the other hand, the factors including waiting time, safety of facilities, and cleanliness had little influence on satisfaction. But we shouldn't overlook those factors.This research has its limitbecause it puts a limitation on just 'Everland' and 'Seoul Land', and as we recognize from the result of research, visitors' disposition classified by each theme park is significantly different. I think future research on what make differences is necessary. In addition, besides this research on the rides, we should pay attention to the research on 'Event and Performance'which is becoming an issue recently in the theme parks industries.
According to the recent economic growth and the five-day work system, many people now desire to spend their time on leisure. As the leisure time is getting increased, their sense of value has been changed to live freely. Visiting theme park is the one of the typicalleisure activities. The theme parks in Korea have sharply increased since many theme parks were established in 1970s. But their visitors are tending consistently downwards. We can find the uppermost limit of Korean theme parks run by companies'support. Even though the researches on the customer satisfaction of theme park have been actively processed, former researches were focused on the general satisfaction based on the wide concepts of theme parks.This research is focused that almost all the Korean theme parks were developed according to the rides.I made investigations what made the visitors choose the rides at the theme parks. In addition I surveyed what factorsof the rides made them feel satisfied and how each of them had an influence on visitors' satisfaction obtained through using the whole rides. I used the questionnaires and intended for the people who were going out after visiting theme parks at random. I cut down the variables tested reliability by using the factor analysis method and processed regression analysis by regarding the tested reliability as independent variables and total satisfaction of going on the rides as dependent variables.At first, when selecting rides of theme parks, some factors such as 'How much the rides make visitors exciting?', 'How much were visitors thrilled by going on the rides?' significantly make influence in choosing. 'Experience in using the ride and other's recommendation' will also make great effects. Both the experiences and other's recommendation resulted from a person himself and other's experiences. We can find the past experiences, as one of the important factors, have great influence in selecting rides. Most of the visitors will revisit the theme park, so we should mainly focus on making them have affirmative experiences at the theme park.Second, overall satisfactions of using rides at the theme parks are deeply correlated with satisfaction factor 1 (diversity, interests, thrills, and curiosity). It is very important to the visitors that 'How various rides are in the theme park?', 'How interesting and thrill it is?' and 'Does the ride stimulate curiosity?' On the other hand, the factors including waiting time, safety of facilities, and cleanliness had little influence on satisfaction. But we shouldn't overlook those factors.This research has its limitbecause it puts a limitation on just 'Everland' and 'Seoul Land', and as we recognize from the result of research, visitors' disposition classified by each theme park is significantly different. I think future research on what make differences is necessary. In addition, besides this research on the rides, we should pay attention to the research on 'Event and Performance'which is becoming an issue recently in the theme parks industries.
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학위논문 정보
저자
서용주
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
도시계획전공
지도교수
김홍규
발행연도
2006
총페이지
v, 49장
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