전통놀이 활동이 유아의 전통놀이에 대한 인식과 창의성 발달에 미치는 영향 Children's perception of traditional play and the effects of traditional play on the creative development of children in early childhood원문보기
전통놀이는 우리 전통문화의 한 부분으로 옛날부터 행해지면서 민간에 의해 전승되어오는 놀이로서, 이를 후세에 전승시켜 유지보존하고 이어가는 것은 그 사회집단의 독특한 문화를 계승·발전시키는데 있어서 매우 중요하다. 유아 전통놀이에 관한 연구는 사회성 및 정서적 발달과 신체적 능력 발달에 관한 연구가 주류를 이루고 있으며, 전통놀이에 대한 유아의 인식 변화와 창의성 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구는 매우 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 우리의 전통놀이가 유아의 전통놀이에 대한 인식 및 창의력 발달에 미치는 영향을 알아보고 전통놀이 프로그램을 학습활동 중 창의성을 높이고 전통놀이에 대해 유아 인식을 긍정적으로 변화시키는데 활용할 수 있는 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적인 전통놀이가 유아의 전통놀이에 대한 인식 및 창의성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 전통놀이 경험 유무에 따라 전통놀이에 대한 유아의 인식은 어떠한가? 1) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 알고 있는 정도에 차이가 있는가? 2) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이에 대한 흥미정도에 차이가 있는가? 3) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 능숙한 놀이로 인식하는 정도에 차이가 있는가? 4) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 생활화하여 즐기고 싶은 정도)에 차이가 있는가? 연구문제 2. 전통놀이 활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 유창성 발달에 차이가 있는가? 2) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 융통성 발달에 차이가 있는가? 3) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 독창성 발달에 차이가 있는가? 4) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 발달에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울특별시 도봉구에 위치한 J유치원에 재원 중인 만 5세, 유아 40명으로 하였다. 이들을 실험집단과 비교집단으로 무선 배정하여, 실험집단 20명에게는 전통놀이 프로그램을 실시하였으며, 비교집단 20명에게는 전통놀이를 별도로 실시하지 않았다. 연구에 사용된 도구는 Torrance에 의해 유치원 연령부터 성인 연령 수준까지의 넓은 연령 범위에 걸쳐 사용될 수 있도록 제작된 Torrance 창의적 사고력 검사의 도형검사(Torrance Tests of Creative Thinking: Figural)를 전경원(1998)이 우리 문화에 맞게 수정·보완한 유아용 종합 창의성 검사와 민행난(2001)이 전통놀이 경험이 전통놀이에 대한 유아인식에 미치는 영향을 파악하기 위해 제작한 도구의 일부를 연구의 의도에 맞게 재구성하여 사용하였다. 본 연구는 2005년 9월 5일부터 11월 3일까지 9주 동안 실시되었으며, 자료의 통계적 분석을 위해 ...
전통놀이는 우리 전통문화의 한 부분으로 옛날부터 행해지면서 민간에 의해 전승되어오는 놀이로서, 이를 후세에 전승시켜 유지보존하고 이어가는 것은 그 사회집단의 독특한 문화를 계승·발전시키는데 있어서 매우 중요하다. 유아 전통놀이에 관한 연구는 사회성 및 정서적 발달과 신체적 능력 발달에 관한 연구가 주류를 이루고 있으며, 전통놀이에 대한 유아의 인식 변화와 창의성 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구는 매우 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 우리의 전통놀이가 유아의 전통놀이에 대한 인식 및 창의력 발달에 미치는 영향을 알아보고 전통놀이 프로그램을 학습활동 중 창의성을 높이고 전통놀이에 대해 유아 인식을 긍정적으로 변화시키는데 활용할 수 있는 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적인 전통놀이가 유아의 전통놀이에 대한 인식 및 창의성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 전통놀이 경험 유무에 따라 전통놀이에 대한 유아의 인식은 어떠한가? 1) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 알고 있는 정도에 차이가 있는가? 2) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이에 대한 흥미정도에 차이가 있는가? 3) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 능숙한 놀이로 인식하는 정도에 차이가 있는가? 4) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 생활화하여 즐기고 싶은 정도)에 차이가 있는가? 연구문제 2. 전통놀이 활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 유창성 발달에 차이가 있는가? 2) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 융통성 발달에 차이가 있는가? 3) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 독창성 발달에 차이가 있는가? 4) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 발달에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울특별시 도봉구에 위치한 J유치원에 재원 중인 만 5세, 유아 40명으로 하였다. 이들을 실험집단과 비교집단으로 무선 배정하여, 실험집단 20명에게는 전통놀이 프로그램을 실시하였으며, 비교집단 20명에게는 전통놀이를 별도로 실시하지 않았다. 연구에 사용된 도구는 Torrance에 의해 유치원 연령부터 성인 연령 수준까지의 넓은 연령 범위에 걸쳐 사용될 수 있도록 제작된 Torrance 창의적 사고력 검사의 도형검사(Torrance Tests of Creative Thinking: Figural)를 전경원(1998)이 우리 문화에 맞게 수정·보완한 유아용 종합 창의성 검사와 민행난(2001)이 전통놀이 경험이 전통놀이에 대한 유아인식에 미치는 영향을 파악하기 위해 제작한 도구의 일부를 연구의 의도에 맞게 재구성하여 사용하였다. 본 연구는 2005년 9월 5일부터 11월 3일까지 9주 동안 실시되었으며, 자료의 통계적 분석을 위해 SPSS for Windows version 10.0 프로그램을 이용하여 평균(Mean) 및 표준편차(Standard Deviation)를 산출하고, T-test 방법을 사용하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통놀이에 대한 유아의 인식을 분석한 결과, 유아가 전통놀이에 대해 알고 있는 정도, 흥미에 대한 인식 정도, 능숙한 놀이로 인식하는 정도, 가족, 친척들과 집에서 또는 친구들과 유치원에서 계속 하고 싶은 인식 정도의 사후 결과와 변화량에 있어 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 검증되었다. 따라서 전통놀이 활동 프로그램은 유아의 전통놀이에 대한 인식에 대해 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 전통놀이 활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 종합 창의성과 창의성 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 점수의 사후 결과와 변화량에 있어 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 검증되었다. 따라서 전통놀이 활동 프로그램은 유아의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력을 비롯한 창의성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 전통놀이 활동 프로그램의 적용을 통해 유아들로 하여금 전통놀이를 깊이 탐구해 볼 수 있는 기회를 제공함으로써 전통놀이에 대한 인지능력을 향상시키고 능숙한 도구조작과 더불어 흥미 있는 활동으로 인식하도록 하였으며, 가족, 친척들과 집에서 또는 친구들과 유치원에서 생활화하여 즐기고 싶은 놀이로 인식하도록 한다. 이러한 인식에 대한 변화는 유아의 창의성 신장의 효과뿐만 아니라 유아에게 민족 고유의 전통놀이에 대한 관심을 높이고 민족 문화에 대한 자부심을 갖게 함으로써 전통놀이 문화가 대대로 발전되고 계승되어지도록 하는데도 공헌할 것이다. 둘째, 본 연구에서 실험집단에 적용한 윷놀이, 실뜨기, 비석치기, 꼬마야 꼬마야, 사방치기, 공기놀이, 제기차기 등의 전통놀이 활동 프로그램은 유아의 창의성을 신장시키는데 도움이 된다. 따라서 유아교육기관에서는 유아들의 흥미와 발달 수준을 고려한 전통놀이 활동 교육 내용을 제시함과 동시에 다양한 전통놀이 자료의 개발과 전통놀이의 활용 방법은 구안·적용하도록 함으로써 조기에 유아 전통놀이 활동 교육이 현장에서 활성화되고 정착될 수 있도록 노력하여야 할 것이다.
전통놀이는 우리 전통문화의 한 부분으로 옛날부터 행해지면서 민간에 의해 전승되어오는 놀이로서, 이를 후세에 전승시켜 유지보존하고 이어가는 것은 그 사회집단의 독특한 문화를 계승·발전시키는데 있어서 매우 중요하다. 유아 전통놀이에 관한 연구는 사회성 및 정서적 발달과 신체적 능력 발달에 관한 연구가 주류를 이루고 있으며, 전통놀이에 대한 유아의 인식 변화와 창의성 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구는 매우 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 우리의 전통놀이가 유아의 전통놀이에 대한 인식 및 창의력 발달에 미치는 영향을 알아보고 전통놀이 프로그램을 학습활동 중 창의성을 높이고 전통놀이에 대해 유아 인식을 긍정적으로 변화시키는데 활용할 수 있는 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적인 전통놀이가 유아의 전통놀이에 대한 인식 및 창의성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 전통놀이 경험 유무에 따라 전통놀이에 대한 유아의 인식은 어떠한가? 1) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 알고 있는 정도에 차이가 있는가? 2) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이에 대한 흥미정도에 차이가 있는가? 3) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 능숙한 놀이로 인식하는 정도에 차이가 있는가? 4) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 전통놀이를 생활화하여 즐기고 싶은 정도)에 차이가 있는가? 연구문제 2. 전통놀이 활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 유창성 발달에 차이가 있는가? 2) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 융통성 발달에 차이가 있는가? 3) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 독창성 발달에 차이가 있는가? 4) 전통놀이 활동경험 유·무에 따라 발달에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울특별시 도봉구에 위치한 J유치원에 재원 중인 만 5세, 유아 40명으로 하였다. 이들을 실험집단과 비교집단으로 무선 배정하여, 실험집단 20명에게는 전통놀이 프로그램을 실시하였으며, 비교집단 20명에게는 전통놀이를 별도로 실시하지 않았다. 연구에 사용된 도구는 Torrance에 의해 유치원 연령부터 성인 연령 수준까지의 넓은 연령 범위에 걸쳐 사용될 수 있도록 제작된 Torrance 창의적 사고력 검사의 도형검사(Torrance Tests of Creative Thinking: Figural)를 전경원(1998)이 우리 문화에 맞게 수정·보완한 유아용 종합 창의성 검사와 민행난(2001)이 전통놀이 경험이 전통놀이에 대한 유아인식에 미치는 영향을 파악하기 위해 제작한 도구의 일부를 연구의 의도에 맞게 재구성하여 사용하였다. 본 연구는 2005년 9월 5일부터 11월 3일까지 9주 동안 실시되었으며, 자료의 통계적 분석을 위해 SPSS for Windows version 10.0 프로그램을 이용하여 평균(Mean) 및 표준편차(Standard Deviation)를 산출하고, T-test 방법을 사용하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통놀이에 대한 유아의 인식을 분석한 결과, 유아가 전통놀이에 대해 알고 있는 정도, 흥미에 대한 인식 정도, 능숙한 놀이로 인식하는 정도, 가족, 친척들과 집에서 또는 친구들과 유치원에서 계속 하고 싶은 인식 정도의 사후 결과와 변화량에 있어 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 검증되었다. 따라서 전통놀이 활동 프로그램은 유아의 전통놀이에 대한 인식에 대해 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 전통놀이 활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 종합 창의성과 창의성 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 점수의 사후 결과와 변화량에 있어 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 검증되었다. 따라서 전통놀이 활동 프로그램은 유아의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력을 비롯한 창의성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 전통놀이 활동 프로그램의 적용을 통해 유아들로 하여금 전통놀이를 깊이 탐구해 볼 수 있는 기회를 제공함으로써 전통놀이에 대한 인지능력을 향상시키고 능숙한 도구조작과 더불어 흥미 있는 활동으로 인식하도록 하였으며, 가족, 친척들과 집에서 또는 친구들과 유치원에서 생활화하여 즐기고 싶은 놀이로 인식하도록 한다. 이러한 인식에 대한 변화는 유아의 창의성 신장의 효과뿐만 아니라 유아에게 민족 고유의 전통놀이에 대한 관심을 높이고 민족 문화에 대한 자부심을 갖게 함으로써 전통놀이 문화가 대대로 발전되고 계승되어지도록 하는데도 공헌할 것이다. 둘째, 본 연구에서 실험집단에 적용한 윷놀이, 실뜨기, 비석치기, 꼬마야 꼬마야, 사방치기, 공기놀이, 제기차기 등의 전통놀이 활동 프로그램은 유아의 창의성을 신장시키는데 도움이 된다. 따라서 유아교육기관에서는 유아들의 흥미와 발달 수준을 고려한 전통놀이 활동 교육 내용을 제시함과 동시에 다양한 전통놀이 자료의 개발과 전통놀이의 활용 방법은 구안·적용하도록 함으로써 조기에 유아 전통놀이 활동 교육이 현장에서 활성화되고 정착될 수 있도록 노력하여야 할 것이다.
Traditional play is a part of Korean tradition sent down to the next generation through people and keeping those games is critical in the succession and development of a social group's uniqueness. Research on traditional play for young children consists mostly of research that concerns the developme...
Traditional play is a part of Korean tradition sent down to the next generation through people and keeping those games is critical in the succession and development of a social group's uniqueness. Research on traditional play for young children consists mostly of research that concerns the development of social skills, emotional reaction, and physical activities. However, research on the effect of traditional play on the development of creativity is largely needing. Therefore, this research is to find out the children's perception of traditional play and the effects of traditional play on the development of creativity and specifically to use those play to improve creativity. To achieve the goal of finding out the children's perception of traditional play and the effects of traditional play on the development of cognitive and creative ability, this research has set the following questions. Question1. What is the perception of the traditional plays between groups of children who experienced traditional play and those who did not? 1) Are there differences in knowledge of traditional play between the two groups? 2) Are there differences in the degree of interests between the two groups? 3) Are there differences in recognition of traditional play as a skillful play between the two groups? 4) Are there differences in the likelihood of enjoying traditional play as part of their everyday life between the two groups? Question2. What are the effects of traditional play on the development of creativity in young children? 1) Are there differences in fluency development between the children who experienced traditional play and those who had not? 2) Are there differences in social flexibility development between the children who experienced traditional play and those who had not? 3) Are there differences in uniqueness development between the children who experienced traditional play and those who had not? 4) Are there differences in overall development between the children who had experience traditional play and those who had not? This research was carried out on forty children at the ages of five-year-old currently attending J kindergarten located in Dobong Gu, Seoul. The group was randomly divided into two, each with twenty children. The experimental group was given a traditional play program and the control group was not given any special play program. The tools used in this research are the Comprehensive Test of Creative Thinking by Cheon Kyoung Won (1998) edited and supplemented from Torrance Tests of Creative Thinking: Figural, which is for research on children and adults, We also used tools to measure the effects of traditional plays on young children created by Min Haeng Ran (2001). These tools are manipulated to serve the purpose of this research. This research was conducted for nine week from September 5th to November 3rd. For statistical analysis, Mean and Standard Deviation are produced using SPSS for Windows version 10.0 program and T-test. Results from this research is as follows. First, as shown in the analysis of the perception of traditional play among young children, there have been statistically significant differences in research conclusion and deviation between the experimental group and the control group in their awareness of traditional play, interest, recognition of traditional play as skillful, likelihood of continued use of the play with family, relatives, and friends at home and at kindergarten. Therefore, it is found that the traditional play program had a positive effect on the childrens awareness of traditional games. Second, as shown in the analysis of the effects of traditional play on the creativity of young children, there have been statistically significant differences in the research conclusion and deviation between the experimental group and the control group in the scores of fluency, flexibility, uniqueness, and imagination. Therefore, it is found that the traditional play program had positive effects on the development of fluency, flexibility, uniqueness, imagination, and creativity. Conclusion of this research is as follows. First, through the traditional play activity program, this research helps to improve awareness of that type of play by giving the opportunity to experience it deeper and help the children recognize that play as skillful. They can continue to enjoy the activities at home with family, relatives, and friends. This change in thinking can not only improve children's creativity but also contribute to the development and continuance of that type of play by making the children feel proud of their tradition. Second, the traditional play activity program used in this research, such as Yut Nolee, Shil DDeugi, Bisuk Chigi, Komaya Komaya, Sabang Chigi, Konggi Nolee, and Chegi Chagi helped improve creativity. Therefore, child education institutions are recommended to utilize those types of traditional play. By creating and applying new methods and materials of traditional play while having in mind the different developmental stages of individual children.
Traditional play is a part of Korean tradition sent down to the next generation through people and keeping those games is critical in the succession and development of a social group's uniqueness. Research on traditional play for young children consists mostly of research that concerns the development of social skills, emotional reaction, and physical activities. However, research on the effect of traditional play on the development of creativity is largely needing. Therefore, this research is to find out the children's perception of traditional play and the effects of traditional play on the development of creativity and specifically to use those play to improve creativity. To achieve the goal of finding out the children's perception of traditional play and the effects of traditional play on the development of cognitive and creative ability, this research has set the following questions. Question1. What is the perception of the traditional plays between groups of children who experienced traditional play and those who did not? 1) Are there differences in knowledge of traditional play between the two groups? 2) Are there differences in the degree of interests between the two groups? 3) Are there differences in recognition of traditional play as a skillful play between the two groups? 4) Are there differences in the likelihood of enjoying traditional play as part of their everyday life between the two groups? Question2. What are the effects of traditional play on the development of creativity in young children? 1) Are there differences in fluency development between the children who experienced traditional play and those who had not? 2) Are there differences in social flexibility development between the children who experienced traditional play and those who had not? 3) Are there differences in uniqueness development between the children who experienced traditional play and those who had not? 4) Are there differences in overall development between the children who had experience traditional play and those who had not? This research was carried out on forty children at the ages of five-year-old currently attending J kindergarten located in Dobong Gu, Seoul. The group was randomly divided into two, each with twenty children. The experimental group was given a traditional play program and the control group was not given any special play program. The tools used in this research are the Comprehensive Test of Creative Thinking by Cheon Kyoung Won (1998) edited and supplemented from Torrance Tests of Creative Thinking: Figural, which is for research on children and adults, We also used tools to measure the effects of traditional plays on young children created by Min Haeng Ran (2001). These tools are manipulated to serve the purpose of this research. This research was conducted for nine week from September 5th to November 3rd. For statistical analysis, Mean and Standard Deviation are produced using SPSS for Windows version 10.0 program and T-test. Results from this research is as follows. First, as shown in the analysis of the perception of traditional play among young children, there have been statistically significant differences in research conclusion and deviation between the experimental group and the control group in their awareness of traditional play, interest, recognition of traditional play as skillful, likelihood of continued use of the play with family, relatives, and friends at home and at kindergarten. Therefore, it is found that the traditional play program had a positive effect on the childrens awareness of traditional games. Second, as shown in the analysis of the effects of traditional play on the creativity of young children, there have been statistically significant differences in the research conclusion and deviation between the experimental group and the control group in the scores of fluency, flexibility, uniqueness, and imagination. Therefore, it is found that the traditional play program had positive effects on the development of fluency, flexibility, uniqueness, imagination, and creativity. Conclusion of this research is as follows. First, through the traditional play activity program, this research helps to improve awareness of that type of play by giving the opportunity to experience it deeper and help the children recognize that play as skillful. They can continue to enjoy the activities at home with family, relatives, and friends. This change in thinking can not only improve children's creativity but also contribute to the development and continuance of that type of play by making the children feel proud of their tradition. Second, the traditional play activity program used in this research, such as Yut Nolee, Shil DDeugi, Bisuk Chigi, Komaya Komaya, Sabang Chigi, Konggi Nolee, and Chegi Chagi helped improve creativity. Therefore, child education institutions are recommended to utilize those types of traditional play. By creating and applying new methods and materials of traditional play while having in mind the different developmental stages of individual children.
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