본 연구의 목적은 고등학생의 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계를 규명하는 것이다. 이를 위하여 서울과 경기도에 소재한 두 곳의 고등학교에 재학 중인 남녀 학생 280명을 표집 대상으로 하여, 완벽주의 성향은 Hewitt과 Flett(1991)의 다차원적 완벽주의 척도(MPS)를 사용하여 자기지향 완벽주의, 타인지향 완벽주의, 사회부과 완벽주의의 3가지 유형으로 분류하였다. 사회적 지지는 박지원(1985)이 제작한 ...
본 연구의 목적은 고등학생의 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계를 규명하는 것이다. 이를 위하여 서울과 경기도에 소재한 두 곳의 고등학교에 재학 중인 남녀 학생 280명을 표집 대상으로 하여, 완벽주의 성향은 Hewitt과 Flett(1991)의 다차원적 완벽주의 척도(MPS)를 사용하여 자기지향 완벽주의, 타인지향 완벽주의, 사회부과 완벽주의의 3가지 유형으로 분류하였다. 사회적 지지는 박지원(1985)이 제작한 사회적 지지 척도를 사용하여 정서적지지, 정보적지지, 물질적지지, 평가적지지의 4가지 관련요인으로 분류하였다. 주관적 안녕감 척도 중 정서척도는 Watson, Clark 및 Rellegen(1988)이 제작한 PANAS척도로, 생활만족 척도는 Diener, Emmons, Larsen 및 Griffin(1985)이 제작한 SWLS를 나누어 사용하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 청소년의 완벽주의 성향과 주관적 안녕감은 어떠한 관계가 있는가? 연구문제 2. 청소년의 사회적 지지와 주관적 안녕감은 어떠한 관계가 있는가? 연구문제 3. 청소년의 완벽주의 성향 및 사회적 지지는 주관적 안녕감과 어떠한 관계가 있는가? 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 완벽주의 성향과 주관적 안녕감과의 관계는 자기지향 완벽주의의 경우 긍정적 정서에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계는 정보적 지지의 경우 그 영향력이 긍정적 정서와 생활만족에 유의미한 것으로 분석되었다. 셋째, 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계를 살펴봤을 때, 주관적 안녕감의 긍정적 정서는 자기지향 완벽주의와 정보적 지지가 유의미한 영향력으로 분석되었다. 주관적 안녕감의 생활만족은 정보적지지 변수의 영향력만 유의미한 것으로 분석되었다. 본 연구는 완벽주의 및 사회적 지지와의 두 변인을 설정하여, 상호작용을 확인하였으므로, 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 심리적 안녕감과의 관련성과 기능을 이해하는 데 보다 타당하고 정교화 된 설명을 제공하였다. 이 점은 청소년들의 정서적, 인지적, 사회적 특성을 보다 깊이 이해하여 그들에 맞는 상담 전략을 세우고 치료적 개입을 함으로써 청소년의 주관적 안녕감을 향상시키는 데 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 고등학생의 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계를 규명하는 것이다. 이를 위하여 서울과 경기도에 소재한 두 곳의 고등학교에 재학 중인 남녀 학생 280명을 표집 대상으로 하여, 완벽주의 성향은 Hewitt과 Flett(1991)의 다차원적 완벽주의 척도(MPS)를 사용하여 자기지향 완벽주의, 타인지향 완벽주의, 사회부과 완벽주의의 3가지 유형으로 분류하였다. 사회적 지지는 박지원(1985)이 제작한 사회적 지지 척도를 사용하여 정서적지지, 정보적지지, 물질적지지, 평가적지지의 4가지 관련요인으로 분류하였다. 주관적 안녕감 척도 중 정서척도는 Watson, Clark 및 Rellegen(1988)이 제작한 PANAS척도로, 생활만족 척도는 Diener, Emmons, Larsen 및 Griffin(1985)이 제작한 SWLS를 나누어 사용하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 청소년의 완벽주의 성향과 주관적 안녕감은 어떠한 관계가 있는가? 연구문제 2. 청소년의 사회적 지지와 주관적 안녕감은 어떠한 관계가 있는가? 연구문제 3. 청소년의 완벽주의 성향 및 사회적 지지는 주관적 안녕감과 어떠한 관계가 있는가? 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 완벽주의 성향과 주관적 안녕감과의 관계는 자기지향 완벽주의의 경우 긍정적 정서에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계는 정보적 지지의 경우 그 영향력이 긍정적 정서와 생활만족에 유의미한 것으로 분석되었다. 셋째, 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 주관적 안녕감과의 관계를 살펴봤을 때, 주관적 안녕감의 긍정적 정서는 자기지향 완벽주의와 정보적 지지가 유의미한 영향력으로 분석되었다. 주관적 안녕감의 생활만족은 정보적지지 변수의 영향력만 유의미한 것으로 분석되었다. 본 연구는 완벽주의 및 사회적 지지와의 두 변인을 설정하여, 상호작용을 확인하였으므로, 완벽주의 성향 및 사회적 지지와 심리적 안녕감과의 관련성과 기능을 이해하는 데 보다 타당하고 정교화 된 설명을 제공하였다. 이 점은 청소년들의 정서적, 인지적, 사회적 특성을 보다 깊이 이해하여 그들에 맞는 상담 전략을 세우고 치료적 개입을 함으로써 청소년의 주관적 안녕감을 향상시키는 데 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this researches to explore the differences among subjective well-being, perfectionism and social support of high school students and to examine the relationship between them. 280 high school students from Seoul and Kyungi-Do were chosen as the sample group and a propensity of perfecti...
The purpose of this researches to explore the differences among subjective well-being, perfectionism and social support of high school students and to examine the relationship between them. 280 high school students from Seoul and Kyungi-Do were chosen as the sample group and a propensity of perfectionism is divided into 3 types which is self oriented perfectionism, other oriented perfectionism, and socially prescribed perfectionism by Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) of Hewitt and Flett (1991). Social support is divided into emotional support, informational support, material support, and evaluated support by Park Ji-wons' social support criterion (1985). Among subjective well-being scale, emotional scale use Watson, Clark and Rellegen(1988)'s PANAS and satisfaction with life scale used Diener, Emmons, Larsen and Griffin(1985)'s SWLS to measure. 4 topics will be studied in this paper. Research Topic 1 What is the relationship between adolescence's propensity of perfectionism and subjective well-being? Research Topic 2 What is the relationship between adolescence's social support and subjective well-being? Research Topic 3 What is the relationship between adolescence's perfectionism propensity or social support and subjective well-being? The results are like these. First, perfectionism propensity and subjective well-being have positive and significant affects to self-oriented perfectionism. Secondly, in case of informational support, social support and subjective well-being have positive and significant effects positive affect and satisfaction of life. Thirdly, positive propensity of subjective well-being is analyzed as meaningful and effective to self oriented perfectionism and informational support while satisfaction with life of subjective well-being is only working on a variable of informational supports. This research set the perfectionism and social support as two facts and proves the interaction of them. Therefore it provides detailed explanation to understand the relationship between perfectionism with social support and emotional well-being. It is expected to understand more about adolescence's emotional, recognition, social trait to get curative involvement and have a better counseling tragedy to improve adolescence's subjective well-being.
The purpose of this researches to explore the differences among subjective well-being, perfectionism and social support of high school students and to examine the relationship between them. 280 high school students from Seoul and Kyungi-Do were chosen as the sample group and a propensity of perfectionism is divided into 3 types which is self oriented perfectionism, other oriented perfectionism, and socially prescribed perfectionism by Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) of Hewitt and Flett (1991). Social support is divided into emotional support, informational support, material support, and evaluated support by Park Ji-wons' social support criterion (1985). Among subjective well-being scale, emotional scale use Watson, Clark and Rellegen(1988)'s PANAS and satisfaction with life scale used Diener, Emmons, Larsen and Griffin(1985)'s SWLS to measure. 4 topics will be studied in this paper. Research Topic 1 What is the relationship between adolescence's propensity of perfectionism and subjective well-being? Research Topic 2 What is the relationship between adolescence's social support and subjective well-being? Research Topic 3 What is the relationship between adolescence's perfectionism propensity or social support and subjective well-being? The results are like these. First, perfectionism propensity and subjective well-being have positive and significant affects to self-oriented perfectionism. Secondly, in case of informational support, social support and subjective well-being have positive and significant effects positive affect and satisfaction of life. Thirdly, positive propensity of subjective well-being is analyzed as meaningful and effective to self oriented perfectionism and informational support while satisfaction with life of subjective well-being is only working on a variable of informational supports. This research set the perfectionism and social support as two facts and proves the interaction of them. Therefore it provides detailed explanation to understand the relationship between perfectionism with social support and emotional well-being. It is expected to understand more about adolescence's emotional, recognition, social trait to get curative involvement and have a better counseling tragedy to improve adolescence's subjective well-being.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.