본 연구는 남,녀 소비자의 속옷 구매태도 특성이 기능성 소재 속옷 및 기능성 보정 속옷의 향후 구매행동에 어떠한 영향을 미치는지 분석함으로써 그에 따른 기능성 속옷의 소비자 구매행동 특성을 이해하고, 신소재 및 고기능 소재 속옷, 기능성 보정 속옷의 상품 개발에 도움을 주고자 하였다.기능성 속옷에 대한 소비자의 구매행동을 분석하기 위하여 서울 및 경기도, 인천 지역의 30대와 40대 남성과 여성 소비자 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 남,녀 소비자의 속옷 구매태도 특성이 기능성 소재 속옷 및 기능성 보정 속옷의 향후 구매행동에 어떠한 영향을 미치는지 분석함으로써 그에 따른 기능성 속옷의 소비자 구매행동 특성을 이해하고, 신소재 및 고기능 소재 속옷, 기능성 보정 속옷의 상품 개발에 도움을 주고자 하였다.기능성 속옷에 대한 소비자의 구매행동을 분석하기 위하여 서울 및 경기도, 인천 지역의 30대와 40대 남성과 여성 소비자 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 for Windows 프로그램을 이용하여 분석하였다. 자료의 분석방법으로는 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 검사, t - 검증, 다중회귀분석을 이용하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 남,녀 소비자의 속옷 구매태도를 요인 분석한 결과, 여성은 디자인 추구 경향, 착용감 추구 경향, 브랜드 추구 경향, On-line 구매방식 추구 경향, 계절성 연관 추구 경향, Off-line 구매방식 추구 경향의 6개 하위 차원으로 구성되었으나, 남성은 브랜드 및 디자인 추구 경향, 착용감 추구 경향, on-line 추구 경향, 계절성 연관 추구 경향, Off-line 구매방식 추구 경향의 5개 하위 차원으로 도출되었다.둘째, 남,녀 소비자의 기능성 소재 속옷의 구매행동을 분석한 결과는 여성은 단일요인으로 나타났으며, 남성은 건강증진 기능 소재, 유해차단 기능 소재의 2개 하위 차원으로 구성되었다.셋째, 남,녀 기능성 소재 속옷의 구매경험을 비교 분석한 결과, 여성은 흡습 및 항균 기능, 냄새제거 기능성 속옷을 구매한 경험이 높았으며, 남성은 신진대사 촉진 기능, 흡습 및 항균 기능, 정전기 방지 기능의 속옷에 구매경험이 가장 많은 것으로 나타났다. 남,녀 기능성 소재 속옷의 향후 구매의사는 남,녀 모두 냄새제거 기능, 흡습 및 항균 기능, 혈액순환 기능 소재 순으로 높게 나타났다. 구매경험 유,무에 따른 향후 구매의사는 여성이 흡습 및 항균 기능과 냄새제거 기능 소재 속옷을 구매한 소비자가, 남성은 신진대사 촉진 기능 및 혈액순환 기능에서는 구매경험이 있는 소비자가 향후 기능성 소재 속옷의 구매의사도 가장 높은 것으로 나타났다.넷째, 여성의 기능성 보정 속옷 구매행동을 분석한 결과 배가 날씬해 보이게 하는 기능, 엉덩이를 올려주는 기능, 허리를 날씬하게 해주는 기능, 가슴을 쳐져 보이지 않게 하는 기능의 속옷 순으로 구매빈도가 높게 나타났다. 향후 구매의사는 배가 날씬해 보이게 하는 기능, 허리가 날씬해 보이게 하는 기능, 겉에 속옷 선이 드러나지 않는 기능 순으로 나타났다. 엉덩이를 올려주는 기능과 가슴이 처져 보이지 않게 하는 기능의 보정 속옷을 구매한 소비자가 향후 기능성 보정 속옷에 대한 구매의사가 높은 것으로 분석되었다.다섯째, 남,녀의 속옷 구매태도와 기능성 소재 속옷의 구매행동과의 관계를 분석한 결과, 여성은 디자인 추구 경향 및 착용감 추구 경향이 건강증진 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 디자인 추구 경향, 착용감 추구 경향, Off-line 구매방식 추구 경향이 유해차단 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 남성은 디자인 및 브랜드 추구 경향이 건강증진 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 디자인 및 브랜드 추구 경향과 계절성 연관 추구 경향이 유해차단 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다
본 연구는 남,녀 소비자의 속옷 구매태도 특성이 기능성 소재 속옷 및 기능성 보정 속옷의 향후 구매행동에 어떠한 영향을 미치는지 분석함으로써 그에 따른 기능성 속옷의 소비자 구매행동 특성을 이해하고, 신소재 및 고기능 소재 속옷, 기능성 보정 속옷의 상품 개발에 도움을 주고자 하였다.기능성 속옷에 대한 소비자의 구매행동을 분석하기 위하여 서울 및 경기도, 인천 지역의 30대와 40대 남성과 여성 소비자 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 for Windows 프로그램을 이용하여 분석하였다. 자료의 분석방법으로는 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 검사, t - 검증, 다중회귀분석을 이용하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 남,녀 소비자의 속옷 구매태도를 요인 분석한 결과, 여성은 디자인 추구 경향, 착용감 추구 경향, 브랜드 추구 경향, On-line 구매방식 추구 경향, 계절성 연관 추구 경향, Off-line 구매방식 추구 경향의 6개 하위 차원으로 구성되었으나, 남성은 브랜드 및 디자인 추구 경향, 착용감 추구 경향, on-line 추구 경향, 계절성 연관 추구 경향, Off-line 구매방식 추구 경향의 5개 하위 차원으로 도출되었다.둘째, 남,녀 소비자의 기능성 소재 속옷의 구매행동을 분석한 결과는 여성은 단일요인으로 나타났으며, 남성은 건강증진 기능 소재, 유해차단 기능 소재의 2개 하위 차원으로 구성되었다.셋째, 남,녀 기능성 소재 속옷의 구매경험을 비교 분석한 결과, 여성은 흡습 및 항균 기능, 냄새제거 기능성 속옷을 구매한 경험이 높았으며, 남성은 신진대사 촉진 기능, 흡습 및 항균 기능, 정전기 방지 기능의 속옷에 구매경험이 가장 많은 것으로 나타났다. 남,녀 기능성 소재 속옷의 향후 구매의사는 남,녀 모두 냄새제거 기능, 흡습 및 항균 기능, 혈액순환 기능 소재 순으로 높게 나타났다. 구매경험 유,무에 따른 향후 구매의사는 여성이 흡습 및 항균 기능과 냄새제거 기능 소재 속옷을 구매한 소비자가, 남성은 신진대사 촉진 기능 및 혈액순환 기능에서는 구매경험이 있는 소비자가 향후 기능성 소재 속옷의 구매의사도 가장 높은 것으로 나타났다.넷째, 여성의 기능성 보정 속옷 구매행동을 분석한 결과 배가 날씬해 보이게 하는 기능, 엉덩이를 올려주는 기능, 허리를 날씬하게 해주는 기능, 가슴을 쳐져 보이지 않게 하는 기능의 속옷 순으로 구매빈도가 높게 나타났다. 향후 구매의사는 배가 날씬해 보이게 하는 기능, 허리가 날씬해 보이게 하는 기능, 겉에 속옷 선이 드러나지 않는 기능 순으로 나타났다. 엉덩이를 올려주는 기능과 가슴이 처져 보이지 않게 하는 기능의 보정 속옷을 구매한 소비자가 향후 기능성 보정 속옷에 대한 구매의사가 높은 것으로 분석되었다.다섯째, 남,녀의 속옷 구매태도와 기능성 소재 속옷의 구매행동과의 관계를 분석한 결과, 여성은 디자인 추구 경향 및 착용감 추구 경향이 건강증진 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 디자인 추구 경향, 착용감 추구 경향, Off-line 구매방식 추구 경향이 유해차단 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 남성은 디자인 및 브랜드 추구 경향이 건강증진 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 디자인 및 브랜드 추구 경향과 계절성 연관 추구 경향이 유해차단 기능 소재 속옷의 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다
The purpose of this study were 1) to analyze male and female consumer attitudes on underwear purchase, 2) to understand how these consumer attitudes affect their future purchase of functional underwear products including functional material, and 3) by means of conclusions drawn from this study to he...
The purpose of this study were 1) to analyze male and female consumer attitudes on underwear purchase, 2) to understand how these consumer attitudes affect their future purchase of functional underwear products including functional material, and 3) by means of conclusions drawn from this study to help develop new functional underwear products, including new underwear material.To analyze the purchasing behavior of consumers with regard to choice of functional underwear, 400 people were surveyed. The sample included both men and women, in their 30's and 40's, living in Seoul, Kyeonggido, and Incheon. The data collected were analyzed through SPSS 12.0 for Windows, by frequency, factor analysis, cronbach' , t-test, and multiple regression.The results of this study are as follows;First, In analyzing the various factors affecting underwear purchasing behavior exhibited by both men and women, it was found that attitudes among women can be broke down into 6 sub-categories: design, conformity, brand, on-line purchasing, seasonality, and off-line purchasing. With respect to attitudes among men, there were 5 sub-categories identified: brand and design, conformity, on-line purchasing, seasonality, and off-line purchasing.Second, The analysis of male and female purchasing behavior toward functional material underwear shows that while women developed into one factor, men reported two factors namely health-promotion and odor-protection Third, The results of the male and female purchase experiences of functional material underwear show that while female consumers purchase were motivated by functions such as eliminating dampness, antifungal properties, and preventing odor, male consumers were founf to be motivated to purchase underwear for such factors such speeding up one's metabolism, eliminating dampness, and antifungal properties, as well as preventing static electricity. Factors influencing men and women's future purchasing intentions relevant to both include importance preventing odor, eliminating dampness, antifungal properties, and promoting circulation.The results show that future purchasing intentions are affected by past purchasing experience. Women who had bought functional underwear for the purpose of eliminating dampness, antifungal properties, preventing odor and men who had bought functional underwear for the purpose of speeding up their metabolism and promoting circulation, are more likely to have intentions to purchase functional underwear in the future.Fourth, The results of female purchasing behavior for different functional underwear designs shows that female have bought varieties of underwear which have functions, such as compressing the belly, hip-up, reducing the waist line, and pushing up breasts. The future purchasing intentions reveal that women intend to buy such underwear varieties as belly restraint, waist-line restraint, and invisibility. It is also revealed that purchasers of hip and breast enhancing underwear are more highly likely to buy functional underwear in the future.Finally, An analysis of the correlation between purchasing attitudes and purchasing behavior for functional underwear among male and female subjects shows that , for women, design and comfort factors have an effect on purchasing health-promoting underwear, while design, comfort, and off-line purchasing behavior factors affect purchasing behavior of odor protecting underwear. On the other hand, among men, design and brand factors have an effect on purchasing health-promoting underwear, while design, brand and seasonal factors affect purchasing behavior of odor protecting underwear.
The purpose of this study were 1) to analyze male and female consumer attitudes on underwear purchase, 2) to understand how these consumer attitudes affect their future purchase of functional underwear products including functional material, and 3) by means of conclusions drawn from this study to help develop new functional underwear products, including new underwear material.To analyze the purchasing behavior of consumers with regard to choice of functional underwear, 400 people were surveyed. The sample included both men and women, in their 30's and 40's, living in Seoul, Kyeonggido, and Incheon. The data collected were analyzed through SPSS 12.0 for Windows, by frequency, factor analysis, cronbach' , t-test, and multiple regression.The results of this study are as follows;First, In analyzing the various factors affecting underwear purchasing behavior exhibited by both men and women, it was found that attitudes among women can be broke down into 6 sub-categories: design, conformity, brand, on-line purchasing, seasonality, and off-line purchasing. With respect to attitudes among men, there were 5 sub-categories identified: brand and design, conformity, on-line purchasing, seasonality, and off-line purchasing.Second, The analysis of male and female purchasing behavior toward functional material underwear shows that while women developed into one factor, men reported two factors namely health-promotion and odor-protection Third, The results of the male and female purchase experiences of functional material underwear show that while female consumers purchase were motivated by functions such as eliminating dampness, antifungal properties, and preventing odor, male consumers were founf to be motivated to purchase underwear for such factors such speeding up one's metabolism, eliminating dampness, and antifungal properties, as well as preventing static electricity. Factors influencing men and women's future purchasing intentions relevant to both include importance preventing odor, eliminating dampness, antifungal properties, and promoting circulation.The results show that future purchasing intentions are affected by past purchasing experience. Women who had bought functional underwear for the purpose of eliminating dampness, antifungal properties, preventing odor and men who had bought functional underwear for the purpose of speeding up their metabolism and promoting circulation, are more likely to have intentions to purchase functional underwear in the future.Fourth, The results of female purchasing behavior for different functional underwear designs shows that female have bought varieties of underwear which have functions, such as compressing the belly, hip-up, reducing the waist line, and pushing up breasts. The future purchasing intentions reveal that women intend to buy such underwear varieties as belly restraint, waist-line restraint, and invisibility. It is also revealed that purchasers of hip and breast enhancing underwear are more highly likely to buy functional underwear in the future.Finally, An analysis of the correlation between purchasing attitudes and purchasing behavior for functional underwear among male and female subjects shows that , for women, design and comfort factors have an effect on purchasing health-promoting underwear, while design, comfort, and off-line purchasing behavior factors affect purchasing behavior of odor protecting underwear. On the other hand, among men, design and brand factors have an effect on purchasing health-promoting underwear, while design, brand and seasonal factors affect purchasing behavior of odor protecting underwear.
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