본 연구는 단일 기능의 제품이 컨버전스 제품으로 진화되면서 고객의 욕구가 달라질 수 있다고 판단하고, 동일 카테고리 제품의 컨버전스 진화 이전과 이후의 특성 변화를 비교 분석하였다. 연구 대상으로는 전통적인 제품인 청소기에 인공지능 로봇 기술이 결합된 로봇청소기 제품을 선정하였으며, 조사 응답자 역시 컨버전스 제품 초기 수용층으로 알려진 남성보다는 주로 중년의 여성들을 선정하였다. 로봇청소기에 대한 소비자들의 욕구를 파악하기 위해서 LG전자의 로봇청소기 ...
본 연구는 단일 기능의 제품이 컨버전스 제품으로 진화되면서 고객의 욕구가 달라질 수 있다고 판단하고, 동일 카테고리 제품의 컨버전스 진화 이전과 이후의 특성 변화를 비교 분석하였다. 연구 대상으로는 전통적인 제품인 청소기에 인공지능 로봇 기술이 결합된 로봇청소기 제품을 선정하였으며, 조사 응답자 역시 컨버전스 제품 초기 수용층으로 알려진 남성보다는 주로 중년의 여성들을 선정하였다. 로봇청소기에 대한 소비자들의 욕구를 파악하기 위해서 LG전자의 로봇청소기 제품 개발 프로젝트 과정에서 조사한 정성 및 정량 조사결과를 바탕으로 소비자 편익 유형을 도출하였고(K-means clustering), 판별분석을 통해 도출된 군집의 타당성을 검토하였으며, 세분집단별로 특성 및 소비자 행동의 차이를 검증하기 위해 빈도분석, χ2 검증분석, 변량분석을 수행하였다.분석결과, 기본적으로 새로운 컨버전스 제품인 로봇청소기를 바라보는 태도에 따라 기존 청소기의 업그레이드 제품으로 인식하는 (인공지능) 자동청소 지향 집단, 청소성능 지향 집단과 가정에 들어오는 첫 로봇 제품으로 바라보는 네트워크 지향 집단, 엔터테인먼트 지향 집단, 총 4개의 세분시장으로 나타났다. 추구 편익과 소비자들의 라이프스타일 등에 따라 각 세분시장별 유의미한 차이를 보였으며, 컨버전스 제품 특성과 LG전자 중장기전략을 고려하여, 청소성능 지향 집단과 네트워크 지향 집단을 공략해야 할 목표 시장으로 선정하고 각 세분시장에 따라 소구해야 할 포인트가 차별화되어야 한다는 것을 시사해주고 있다.본 연구는 기존 컨버전스 분야의 많은 연구들이 통신 및 서비스에 국한되었다는 점과, 로봇청소기라는 제품이 시장 특성도 서로 다르고(초기시장 + 성숙기시장), 주부들을 대상으로 한 제품이라는 점에서 컨버전스 제품 영역 및 연구 대상을 확장하였다는데 의미가 있다. 또한 컨버전스 제품의 시장세분화는 추구 편익을 단순화해서 1차적으로 세분화한 후 1차 세분화 결과를 심층적으로 다시 분석해서 다시 세분화하는 2단계의 시장세분화 작업이 더 효과적이라는 점을 시사해주고 있다.
본 연구는 단일 기능의 제품이 컨버전스 제품으로 진화되면서 고객의 욕구가 달라질 수 있다고 판단하고, 동일 카테고리 제품의 컨버전스 진화 이전과 이후의 특성 변화를 비교 분석하였다. 연구 대상으로는 전통적인 제품인 청소기에 인공지능 로봇 기술이 결합된 로봇청소기 제품을 선정하였으며, 조사 응답자 역시 컨버전스 제품 초기 수용층으로 알려진 남성보다는 주로 중년의 여성들을 선정하였다. 로봇청소기에 대한 소비자들의 욕구를 파악하기 위해서 LG전자의 로봇청소기 제품 개발 프로젝트 과정에서 조사한 정성 및 정량 조사결과를 바탕으로 소비자 편익 유형을 도출하였고(K-means clustering), 판별분석을 통해 도출된 군집의 타당성을 검토하였으며, 세분집단별로 특성 및 소비자 행동의 차이를 검증하기 위해 빈도분석, χ2 검증분석, 변량분석을 수행하였다.분석결과, 기본적으로 새로운 컨버전스 제품인 로봇청소기를 바라보는 태도에 따라 기존 청소기의 업그레이드 제품으로 인식하는 (인공지능) 자동청소 지향 집단, 청소성능 지향 집단과 가정에 들어오는 첫 로봇 제품으로 바라보는 네트워크 지향 집단, 엔터테인먼트 지향 집단, 총 4개의 세분시장으로 나타났다. 추구 편익과 소비자들의 라이프스타일 등에 따라 각 세분시장별 유의미한 차이를 보였으며, 컨버전스 제품 특성과 LG전자 중장기전략을 고려하여, 청소성능 지향 집단과 네트워크 지향 집단을 공략해야 할 목표 시장으로 선정하고 각 세분시장에 따라 소구해야 할 포인트가 차별화되어야 한다는 것을 시사해주고 있다.본 연구는 기존 컨버전스 분야의 많은 연구들이 통신 및 서비스에 국한되었다는 점과, 로봇청소기라는 제품이 시장 특성도 서로 다르고(초기시장 + 성숙기시장), 주부들을 대상으로 한 제품이라는 점에서 컨버전스 제품 영역 및 연구 대상을 확장하였다는데 의미가 있다. 또한 컨버전스 제품의 시장세분화는 추구 편익을 단순화해서 1차적으로 세분화한 후 1차 세분화 결과를 심층적으로 다시 분석해서 다시 세분화하는 2단계의 시장세분화 작업이 더 효과적이라는 점을 시사해주고 있다.
The objective of this paper is to segment the market and to present an outlook on the market by analyzing how lifestyles of female consumers affect their purchasing behavior of kitchen appliances, by segmenting the American kitchen appliances market based on lifestyles of women who are main purchase...
The objective of this paper is to segment the market and to present an outlook on the market by analyzing how lifestyles of female consumers affect their purchasing behavior of kitchen appliances, by segmenting the American kitchen appliances market based on lifestyles of women who are main purchasers, and by studying the characteristics of each segmented market.Study results identified 12 types of lifestyles and classified the American kitchen appliances market into 6 segments (well-being oriented, socializing and dining oriented, family oriented, innovation and active oriented, price conscious oriented, and convenience oriented) by comprising the lifestyle and demographic variables. In the kitchen appliances market, the well-being oriented and innovation and active oriented segment market size is relatively large and is an attractive target market.This paper also provides a positioning strategy that can effectively target these segment markets. Furthermore, lifestyle-related questions are included in this paper to more accurately identify target market's needs. Academically, this research contributes to discussions of market segmentation methodology with AIO lifestyles analysis. Managerially, This research identifies American well being consumers in kitchen appliance market and finds the segment is one of the prospective.
The objective of this paper is to segment the market and to present an outlook on the market by analyzing how lifestyles of female consumers affect their purchasing behavior of kitchen appliances, by segmenting the American kitchen appliances market based on lifestyles of women who are main purchasers, and by studying the characteristics of each segmented market.Study results identified 12 types of lifestyles and classified the American kitchen appliances market into 6 segments (well-being oriented, socializing and dining oriented, family oriented, innovation and active oriented, price conscious oriented, and convenience oriented) by comprising the lifestyle and demographic variables. In the kitchen appliances market, the well-being oriented and innovation and active oriented segment market size is relatively large and is an attractive target market.This paper also provides a positioning strategy that can effectively target these segment markets. Furthermore, lifestyle-related questions are included in this paper to more accurately identify target market's needs. Academically, this research contributes to discussions of market segmentation methodology with AIO lifestyles analysis. Managerially, This research identifies American well being consumers in kitchen appliance market and finds the segment is one of the prospective.
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