디지털 기술이 미디어 영역에 도입되고 방송과 통신의 융합이 급속도로 진척되면서 커뮤니케이션 영역 전반에 걸쳐 일대 변혁이 일어나고 있다. 또한 다양한 뉴미디어의 출현은 다채널·다매체로 이어지는 방송의 무한경쟁시대를 예고하며 동시에 방송영상산업이 미래의 핵심적 사업으로서 커다란 시장을 점유할 것임을 예측하게 한다.이와 같은 방송환경의 변화는 케이블 TV의 등장과 함께 다매체 시대의 문이 열린 1990년대 중반 이후, 방송 종사자들의 활동 영역에도 커다란 변화를 불러왔으며 성우들의 활동 영역 역시 예외는 아니었다.이러한 영역 변화는 ...
디지털 기술이 미디어 영역에 도입되고 방송과 통신의 융합이 급속도로 진척되면서 커뮤니케이션 영역 전반에 걸쳐 일대 변혁이 일어나고 있다. 또한 다양한 뉴미디어의 출현은 다채널·다매체로 이어지는 방송의 무한경쟁시대를 예고하며 동시에 방송영상산업이 미래의 핵심적 사업으로서 커다란 시장을 점유할 것임을 예측하게 한다.이와 같은 방송환경의 변화는 케이블 TV의 등장과 함께 다매체 시대의 문이 열린 1990년대 중반 이후, 방송 종사자들의 활동 영역에도 커다란 변화를 불러왔으며 성우들의 활동 영역 역시 예외는 아니었다.이러한 영역 변화는 근본적으로 성우 인력 자원 시장의 확대를 의미하며 시장에서 필요로 하는 성우라는 직업군의 인력 수요에서도 양적, 질적인 변화를 가져왔다. 더불어 시장에서의 새로운 인력 수요 창출은 성우 인력 수급의 주 원천인 전통적인 성우 선발 제도에도 적지 않은 영향을 미치게 되었다.본 연구는 미디어 환경 변화에 따른 대한민국 성우들의 활동 영역의 변화 동향과 더불어 성우 인력 수급 현황을 파악함으로써 향후 변화하는 방송환경에 부응하는 보다 경쟁력 있는 인력 수급의 방안을 모색을 위한 기초연구이다. 이를 위하여 본 연구는 다음과 같은 내용으로 진행되어진다.제1장에서는 연구의 배경 및 목적, 연구문제 및 연구방법을 기술하고,제2장에서는 본 연구를 위한 이론적 논의 및 선행연구를 통하여 방송 직업군으로서의 성우의 개념과 역할 그리고, 다매체 시대의 도래로 인한 성우 역할의 변화와 성우 수요 시장의 변화에 대해서 살펴보았다.제3장에서는 과거 성우 선발의 역사를 되짚어봄으로써 초기 전속제도의 형태와 전속 성우의 개념을 파악하고 각 방송사들의 성우 전속제도의 변천과정을 살펴보았다.제4장에서는 현재 지상파 방송사와 케이블 방송사 및 새로운 성우 수요 시장의 성우 인력 수급 현황을 분석, 이를 토대로 현행 성우 선발 제도의 특성과 현행 성우 인력 수급 방식에 따른 문제점을 짚어보았다. 또한 성우 선발 방식의 새로운 흐름을 살펴봄으로써 향후 변화하는 방송환경에 부응할 수 있는 보다 경쟁력 있는 효율적 인력 수급 방법을 제시한다.제5장에서는 이상의 연구 결과를 종합하여 결론을 도출하였다.다매체 시대를 맞이한 현재의 미디어 환경 속에서 성우들의 영역은 활자 매체를 제외한 거의 모든 매체로 확장되었으며 역할 또한 다양화되고 있음을 알 수 있었다. 조사에 의하면, 국내 방송 태동 이래 성우 인력의 공급 방식은 40~50년대 초창기의 몇몇 예외를 제외하면 2006년 현재 까지 방송사의 공채에 전적으로 의존해 오고 있었다. 그러나 방송사 공채를 통해 선발되는 성우는 최근 10년간 연 평균 10~20명 정도의 적은 인원이어서 현재 엄청난 폭으로 증가한 미디어 시장에서의 성우 수요를 공급하기에는 턱없이 부족했다. 그러자 시장에서는 부족한 성우 인력을 공급하기 위해‘비협회 성우??라는 신 직종이 생겨났다.한국성우협회가 실력 있는‘비협회 성우’들을 상호 협력 차원에서 인정하여 포용하고, 나아가 회원들의 연예 매니지먼트사 소속을 적극 장려하여, 재능과 실력을 겸비한 다양한 성우 인력의 양성과 관리에 힘을 기울여야 할 것이다. 그렇다면 향후 변화하는 방송환경에 부응하는 보다 바람직한 성우 인력 수급 방안이 적극적으로 시도될 수 있으리라고 본다.
디지털 기술이 미디어 영역에 도입되고 방송과 통신의 융합이 급속도로 진척되면서 커뮤니케이션 영역 전반에 걸쳐 일대 변혁이 일어나고 있다. 또한 다양한 뉴미디어의 출현은 다채널·다매체로 이어지는 방송의 무한경쟁시대를 예고하며 동시에 방송영상산업이 미래의 핵심적 사업으로서 커다란 시장을 점유할 것임을 예측하게 한다.이와 같은 방송환경의 변화는 케이블 TV의 등장과 함께 다매체 시대의 문이 열린 1990년대 중반 이후, 방송 종사자들의 활동 영역에도 커다란 변화를 불러왔으며 성우들의 활동 영역 역시 예외는 아니었다.이러한 영역 변화는 근본적으로 성우 인력 자원 시장의 확대를 의미하며 시장에서 필요로 하는 성우라는 직업군의 인력 수요에서도 양적, 질적인 변화를 가져왔다. 더불어 시장에서의 새로운 인력 수요 창출은 성우 인력 수급의 주 원천인 전통적인 성우 선발 제도에도 적지 않은 영향을 미치게 되었다.본 연구는 미디어 환경 변화에 따른 대한민국 성우들의 활동 영역의 변화 동향과 더불어 성우 인력 수급 현황을 파악함으로써 향후 변화하는 방송환경에 부응하는 보다 경쟁력 있는 인력 수급의 방안을 모색을 위한 기초연구이다. 이를 위하여 본 연구는 다음과 같은 내용으로 진행되어진다.제1장에서는 연구의 배경 및 목적, 연구문제 및 연구방법을 기술하고,제2장에서는 본 연구를 위한 이론적 논의 및 선행연구를 통하여 방송 직업군으로서의 성우의 개념과 역할 그리고, 다매체 시대의 도래로 인한 성우 역할의 변화와 성우 수요 시장의 변화에 대해서 살펴보았다.제3장에서는 과거 성우 선발의 역사를 되짚어봄으로써 초기 전속제도의 형태와 전속 성우의 개념을 파악하고 각 방송사들의 성우 전속제도의 변천과정을 살펴보았다.제4장에서는 현재 지상파 방송사와 케이블 방송사 및 새로운 성우 수요 시장의 성우 인력 수급 현황을 분석, 이를 토대로 현행 성우 선발 제도의 특성과 현행 성우 인력 수급 방식에 따른 문제점을 짚어보았다. 또한 성우 선발 방식의 새로운 흐름을 살펴봄으로써 향후 변화하는 방송환경에 부응할 수 있는 보다 경쟁력 있는 효율적 인력 수급 방법을 제시한다.제5장에서는 이상의 연구 결과를 종합하여 결론을 도출하였다.다매체 시대를 맞이한 현재의 미디어 환경 속에서 성우들의 영역은 활자 매체를 제외한 거의 모든 매체로 확장되었으며 역할 또한 다양화되고 있음을 알 수 있었다. 조사에 의하면, 국내 방송 태동 이래 성우 인력의 공급 방식은 40~50년대 초창기의 몇몇 예외를 제외하면 2006년 현재 까지 방송사의 공채에 전적으로 의존해 오고 있었다. 그러나 방송사 공채를 통해 선발되는 성우는 최근 10년간 연 평균 10~20명 정도의 적은 인원이어서 현재 엄청난 폭으로 증가한 미디어 시장에서의 성우 수요를 공급하기에는 턱없이 부족했다. 그러자 시장에서는 부족한 성우 인력을 공급하기 위해‘비협회 성우??라는 신 직종이 생겨났다.한국성우협회가 실력 있는‘비협회 성우’들을 상호 협력 차원에서 인정하여 포용하고, 나아가 회원들의 연예 매니지먼트사 소속을 적극 장려하여, 재능과 실력을 겸비한 다양한 성우 인력의 양성과 관리에 힘을 기울여야 할 것이다. 그렇다면 향후 변화하는 방송환경에 부응하는 보다 바람직한 성우 인력 수급 방안이 적극적으로 시도될 수 있으리라고 본다.
As digital technology is introduced to the area of media, broadcasting and communication are rapidly merged. Furthermore, there has been a great transformation in the overall field of communication. It is predicted that variety of emergences of new multi-channel/multi-media will lead to an era of un...
As digital technology is introduced to the area of media, broadcasting and communication are rapidly merged. Furthermore, there has been a great transformation in the overall field of communication. It is predicted that variety of emergences of new multi-channel/multi-media will lead to an era of unlimited competition for industries involved in broadcast imaging. Ultimately, this will become a significant factor for future media businesses.Due to the rapid changes of broadcasting industries, in the mid 1990s appearance of cable TV and multi-media drove the broadcasting workforce to change their activity modes. These particular changes involved voice actors as well.Moreover, as the broadcasting market demanded more voice actors, the need for quality and quantity was also required. In turn, the creation of new demand for voice actors significantly changed the traditional recruitment systems.This study is intended to explore new ways to adapt to the current situations of the supply and demand for the highly competitive voice actors market. For this purpose, we observed the trends of the supply and demand for Korean voice actors. Detailed studies have been conducted as followed.Chapter 1 describes research background, aims, significances and methods.Chapter 2 includes the results of the studies on concept, changes in the roles and the supplies and demands of the voice actors as a participant group of the broadcasting.Chapter 3, by re-examining the past practices of selecting voice actors, we can understand the concept and the transition process of each broadcast system's exclusivity system from earlier years.In chapter 4, we analyze the current trend of supply and demand of current voice actors' market of the broadcast systems, the cable broadcast systems and the new emerging demand market. With this as the base, we examine the characteristics and problems of supply and demand of the current voice actor selective system along with the new selective method of voice actors in order to present the competitive and efficient method of human resource's supply and demand.In chapter 5, we made conclusions by analyzing our research results.We perceived that the need for voice actors have been considerably expanded and diversified to almost all forms of communication media with the exclusion of print. According to our study, up to 2006, Korean broadcasting stations depended on open recruitment systems for the recruitment of voice actors with exception of few broadcasting stations from 1940 to 1950. For the last 10 years, only 10 to 20 voice actors have been recruited per year through open recruitment systems, therefore current systems are not able to meet the demands for the expanded media markets. As a result, new job categories have been formed for voice actors known as a non-registered voice actor. We believe that the Korean voice actor society has to acknowledge the non-registered voice actor and make efforts to train and administer the talented voice actors to the entertainment management companies in collaboration with the non-registered voice actor. These changes will definitely allow the efficient supply of talented voice actors to meet the demand of the evolving means of broadcasting communication due to the adaptation of the current media environment.
As digital technology is introduced to the area of media, broadcasting and communication are rapidly merged. Furthermore, there has been a great transformation in the overall field of communication. It is predicted that variety of emergences of new multi-channel/multi-media will lead to an era of unlimited competition for industries involved in broadcast imaging. Ultimately, this will become a significant factor for future media businesses.Due to the rapid changes of broadcasting industries, in the mid 1990s appearance of cable TV and multi-media drove the broadcasting workforce to change their activity modes. These particular changes involved voice actors as well.Moreover, as the broadcasting market demanded more voice actors, the need for quality and quantity was also required. In turn, the creation of new demand for voice actors significantly changed the traditional recruitment systems.This study is intended to explore new ways to adapt to the current situations of the supply and demand for the highly competitive voice actors market. For this purpose, we observed the trends of the supply and demand for Korean voice actors. Detailed studies have been conducted as followed.Chapter 1 describes research background, aims, significances and methods.Chapter 2 includes the results of the studies on concept, changes in the roles and the supplies and demands of the voice actors as a participant group of the broadcasting.Chapter 3, by re-examining the past practices of selecting voice actors, we can understand the concept and the transition process of each broadcast system's exclusivity system from earlier years.In chapter 4, we analyze the current trend of supply and demand of current voice actors' market of the broadcast systems, the cable broadcast systems and the new emerging demand market. With this as the base, we examine the characteristics and problems of supply and demand of the current voice actor selective system along with the new selective method of voice actors in order to present the competitive and efficient method of human resource's supply and demand.In chapter 5, we made conclusions by analyzing our research results.We perceived that the need for voice actors have been considerably expanded and diversified to almost all forms of communication media with the exclusion of print. According to our study, up to 2006, Korean broadcasting stations depended on open recruitment systems for the recruitment of voice actors with exception of few broadcasting stations from 1940 to 1950. For the last 10 years, only 10 to 20 voice actors have been recruited per year through open recruitment systems, therefore current systems are not able to meet the demands for the expanded media markets. As a result, new job categories have been formed for voice actors known as a non-registered voice actor. We believe that the Korean voice actor society has to acknowledge the non-registered voice actor and make efforts to train and administer the talented voice actors to the entertainment management companies in collaboration with the non-registered voice actor. These changes will definitely allow the efficient supply of talented voice actors to meet the demand of the evolving means of broadcasting communication due to the adaptation of the current media environment.
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