운문과 산문은 그 느낌이 다르다. 우리는 모국어를 배울 때 적절히 운문과 산문을 섞어 배운다. 그러나 같은 언어 교육이지만 유감스럽게도 외국어인 영어를 배울 때 우리의 중등 교육에서는 운문의 비중이 산문에 비해 절대적으로 낮다. 물론 우리가 외국어를 배울 때는 모국어보다 언어의 기능적 측면이 소양적 측면보다 훨씬 강조되기는 하지만 현장 수업에서는 이 둘에 대한 적절한 배려가 없어 외국어 교육을 생명이 없는 기계적 학습으로 만들어 기능적 측면의 학습 효율마저도 오히려 떨어지게 되고 학생들은 지치게 되었다.본 논문은 이러한 영어 학습...
운문과 산문은 그 느낌이 다르다. 우리는 모국어를 배울 때 적절히 운문과 산문을 섞어 배운다. 그러나 같은 언어 교육이지만 유감스럽게도 외국어인 영어를 배울 때 우리의 중등 교육에서는 운문의 비중이 산문에 비해 절대적으로 낮다. 물론 우리가 외국어를 배울 때는 모국어보다 언어의 기능적 측면이 소양적 측면보다 훨씬 강조되기는 하지만 현장 수업에서는 이 둘에 대한 적절한 배려가 없어 외국어 교육을 생명이 없는 기계적 학습으로 만들어 기능적 측면의 학습 효율마저도 오히려 떨어지게 되고 학생들은 지치게 되었다.본 논문은 이러한 영어 학습에 생기를 불어 넣고 학생들의 학습에 대한 흥미를 진작시키며 더 나아가 전인 교육을 위한 방법의 하나로 영시 (또는 시적 텍스트)의 교실 수업 활용 방안을 제시, 논의하고자 하였다. 같은 생각을 가진 일부 연구자들이 활발히 연구를 진행하여 훌륭한 결과를 발표하고 있으나 아직도 이에 관한 연구와 현장 수업에서의 시행은 전체 영어 교육에서 차지하는 비중이 극히 미미한 수준에 머물러 있다고 할 수 있겠다. 이에 본 연구는 우리의 중등 영어 교육에서의 영시 수업의 활성화에 작은 한 보탬이 되고자 하며 특히 기본적인 언어의 기능교육 이외에도 영시가 안고 있는 다양한 정서적, 사회 문화적, 인문적 메시지를 통해 전인교육을 꾀하고자 하는데 그 초점을 두었다.1장에서는 연구의 동기와 방향 및 제한점에 대해 서술하였으며 2장에서는 영어 교육의 한 방법으로 왜 영시 수업이 가치 있는가에 대한 이론들을 제시하였다. 3장은 현장 수업에서 가능한 구체적인 시의 선택 기준에 대해 알아 보았고 4장에서는 수업에 앞서 알아야 할 사항들을 기술하였으며 5장에서는 네 편의 시를 선정하여 구체적이고 세부적인 수업의 내용에 대해 서술하였다.6장에서는 여기에 소개된 시들을 실제 수업한 후 학생들의 설문 조사 결과와 수업 후기를 실어 영시 수업의 이론과 현실과의 격차를 가능한 좁혀, 보다 현실에 가까운 논문이 되고자 노력하였다.
운문과 산문은 그 느낌이 다르다. 우리는 모국어를 배울 때 적절히 운문과 산문을 섞어 배운다. 그러나 같은 언어 교육이지만 유감스럽게도 외국어인 영어를 배울 때 우리의 중등 교육에서는 운문의 비중이 산문에 비해 절대적으로 낮다. 물론 우리가 외국어를 배울 때는 모국어보다 언어의 기능적 측면이 소양적 측면보다 훨씬 강조되기는 하지만 현장 수업에서는 이 둘에 대한 적절한 배려가 없어 외국어 교육을 생명이 없는 기계적 학습으로 만들어 기능적 측면의 학습 효율마저도 오히려 떨어지게 되고 학생들은 지치게 되었다.본 논문은 이러한 영어 학습에 생기를 불어 넣고 학생들의 학습에 대한 흥미를 진작시키며 더 나아가 전인 교육을 위한 방법의 하나로 영시 (또는 시적 텍스트)의 교실 수업 활용 방안을 제시, 논의하고자 하였다. 같은 생각을 가진 일부 연구자들이 활발히 연구를 진행하여 훌륭한 결과를 발표하고 있으나 아직도 이에 관한 연구와 현장 수업에서의 시행은 전체 영어 교육에서 차지하는 비중이 극히 미미한 수준에 머물러 있다고 할 수 있겠다. 이에 본 연구는 우리의 중등 영어 교육에서의 영시 수업의 활성화에 작은 한 보탬이 되고자 하며 특히 기본적인 언어의 기능교육 이외에도 영시가 안고 있는 다양한 정서적, 사회 문화적, 인문적 메시지를 통해 전인교육을 꾀하고자 하는데 그 초점을 두었다.1장에서는 연구의 동기와 방향 및 제한점에 대해 서술하였으며 2장에서는 영어 교육의 한 방법으로 왜 영시 수업이 가치 있는가에 대한 이론들을 제시하였다. 3장은 현장 수업에서 가능한 구체적인 시의 선택 기준에 대해 알아 보았고 4장에서는 수업에 앞서 알아야 할 사항들을 기술하였으며 5장에서는 네 편의 시를 선정하여 구체적이고 세부적인 수업의 내용에 대해 서술하였다.6장에서는 여기에 소개된 시들을 실제 수업한 후 학생들의 설문 조사 결과와 수업 후기를 실어 영시 수업의 이론과 현실과의 격차를 가능한 좁혀, 보다 현실에 가까운 논문이 되고자 노력하였다.
This thesis aims to discuss how to use English poems (or poetic texts) in classes in order to vitalize the classes and bring some interests in English learning to the students. There are some experts who are of the same opinion and they have been showing some noticeable results with their research. ...
This thesis aims to discuss how to use English poems (or poetic texts) in classes in order to vitalize the classes and bring some interests in English learning to the students. There are some experts who are of the same opinion and they have been showing some noticeable results with their research. But still, there results are not satisfactory when we consider the whole English language teaching research area and also that applying those noticeable research results into the actual classroom seems to be the remaining problem to solve.This study is intended to be a little help in vitalizing the language teaching classrooms with English poems especially aside from the functional aspect of language teaching, it focuses on whole person education by the emotional, sociocultural and humanistic messages that poems carry.In chapter one, the motive, direction and the limit of this thesis are stated. In chapter two, some theories are reviewed to show why teaching English language with poems is worth as one way of English language education. Chapter three discusses what kinds of poems are practically useful in a actual language teaching situation. Chapter four deals with what you need to know before actually teaching with those poems. In chapter five, four poems were picked up to show the details of how to teach with those poems. Finally in chapter six, you will see the responds of the students who actually had an experience of those classes that were introduced in chapter five. And chapter six will be dedicated to making this thesis practical by narrowing the gap between reality and theory.
This thesis aims to discuss how to use English poems (or poetic texts) in classes in order to vitalize the classes and bring some interests in English learning to the students. There are some experts who are of the same opinion and they have been showing some noticeable results with their research. But still, there results are not satisfactory when we consider the whole English language teaching research area and also that applying those noticeable research results into the actual classroom seems to be the remaining problem to solve.This study is intended to be a little help in vitalizing the language teaching classrooms with English poems especially aside from the functional aspect of language teaching, it focuses on whole person education by the emotional, sociocultural and humanistic messages that poems carry.In chapter one, the motive, direction and the limit of this thesis are stated. In chapter two, some theories are reviewed to show why teaching English language with poems is worth as one way of English language education. Chapter three discusses what kinds of poems are practically useful in a actual language teaching situation. Chapter four deals with what you need to know before actually teaching with those poems. In chapter five, four poems were picked up to show the details of how to teach with those poems. Finally in chapter six, you will see the responds of the students who actually had an experience of those classes that were introduced in chapter five. And chapter six will be dedicated to making this thesis practical by narrowing the gap between reality and theory.
주제어
#영시 (또는 시적 텍스트)의 교실 수업 활용 방안
#영시 수업의 가치
#현장 수업
#시의 선택 기준
학위논문 정보
저자
정명현
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
지도교수
김종두
발행연도
2006
총페이지
ii, 72장
키워드
영시 (또는 시적 텍스트)의 교실 수업 활용 방안,
영시 수업의 가치,
현장 수업,
시의 선택 기준
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.