그림책은 어린이가 속한 사회의 문화적 특성들을 시각적 커뮤니케이션을 통해 전달해 주는 바, 어린이는 그림책에 나타난 가치관이나 등장인물들 간의 상호작용을 접하면서 주인공과 자신을 동일시하여 성역할을 습득하게 되며, 이 과정에서 그림책은 어린이의 성역할 고정관념의 형성에 큰 영향을 끼치게 된다.본 연구는 바로 이러한 그림책을 연구대상으로 삼아 몸짓의 성별 전형성과 그 범주화에 초점을 맞추어 진행하였다. 즉, 그림책 등장인물의 성별에 따른 전형적 몸짓이 존재하는가에 주된 논점을 두고, 여성적 몸짓과 남성적 몸짓의 범주화를 시도하고자 하였다.이를 위해, 첫째 어떻게 관념이 몸짓에 나타날 수 있는가, 둘째 고정관념이 어떤 과정을 거쳐 개인에게 수용되는 것인가를 먼저 해명하고자 하였다. 이는 정신이 무엇이며 어떤 과정을 통해 형성되는지, 정신과 몸은 어떤 관계에 있는지의 질문이며, 따라서 본 연구는 자아의 구조와 그것의 형성과정에 대한 논의에서부터 시작하였고, 이를 위해 ...
그림책은 어린이가 속한 사회의 문화적 특성들을 시각적 커뮤니케이션을 통해 전달해 주는 바, 어린이는 그림책에 나타난 가치관이나 등장인물들 간의 상호작용을 접하면서 주인공과 자신을 동일시하여 성역할을 습득하게 되며, 이 과정에서 그림책은 어린이의 성역할 고정관념의 형성에 큰 영향을 끼치게 된다.본 연구는 바로 이러한 그림책을 연구대상으로 삼아 몸짓의 성별 전형성과 그 범주화에 초점을 맞추어 진행하였다. 즉, 그림책 등장인물의 성별에 따른 전형적 몸짓이 존재하는가에 주된 논점을 두고, 여성적 몸짓과 남성적 몸짓의 범주화를 시도하고자 하였다.이를 위해, 첫째 어떻게 관념이 몸짓에 나타날 수 있는가, 둘째 고정관념이 어떤 과정을 거쳐 개인에게 수용되는 것인가를 먼저 해명하고자 하였다. 이는 정신이 무엇이며 어떤 과정을 통해 형성되는지, 정신과 몸은 어떤 관계에 있는지의 질문이며, 따라서 본 연구는 자아의 구조와 그것의 형성과정에 대한 논의에서부터 시작하였고, 이를 위해 정신분석학과 사회학 그리고 커뮤니케이션학의 성과 및 부분적으로는 교육학과 문학의 연구 성과를 활용하여 그림책이 어린이에 끼치는 영향에 대해서 살펴보았다.연구결과, 그림책에는 남녀 성별에 따른 고정화된 몸짓이 뚜렷이 존재하였으며 이를 6가지로 범주화 할 수 있었다. 다른 한편 성별 전형성을 띤 이러한 몸짓이 그림책을 통해 반복적으로 접촉될 경우, 라깡이 은유적으로 표현한 거울의 기능 또는 미드가 역할 취하기에서 제시한 놀이와 게임의 기능을 한다고 볼 수 있기 때문에 어린이의 자아형성에 큰 영향을 끼친다고 할 수 있을 것이다.특히 그림책에 내재되어 있는 가치관과 그림책을 통한 간접경험은 성역할 형성기의 어린이에게 주요한 역할모델로 작용할 수 있기 때문에 그림책에 내재해 있는 성역할 고정관념은 세심하게 분석되고 교정되어야 할 필요가 있다고 하겠다.
그림책은 어린이가 속한 사회의 문화적 특성들을 시각적 커뮤니케이션을 통해 전달해 주는 바, 어린이는 그림책에 나타난 가치관이나 등장인물들 간의 상호작용을 접하면서 주인공과 자신을 동일시하여 성역할을 습득하게 되며, 이 과정에서 그림책은 어린이의 성역할 고정관념의 형성에 큰 영향을 끼치게 된다.본 연구는 바로 이러한 그림책을 연구대상으로 삼아 몸짓의 성별 전형성과 그 범주화에 초점을 맞추어 진행하였다. 즉, 그림책 등장인물의 성별에 따른 전형적 몸짓이 존재하는가에 주된 논점을 두고, 여성적 몸짓과 남성적 몸짓의 범주화를 시도하고자 하였다.이를 위해, 첫째 어떻게 관념이 몸짓에 나타날 수 있는가, 둘째 고정관념이 어떤 과정을 거쳐 개인에게 수용되는 것인가를 먼저 해명하고자 하였다. 이는 정신이 무엇이며 어떤 과정을 통해 형성되는지, 정신과 몸은 어떤 관계에 있는지의 질문이며, 따라서 본 연구는 자아의 구조와 그것의 형성과정에 대한 논의에서부터 시작하였고, 이를 위해 정신분석학과 사회학 그리고 커뮤니케이션학의 성과 및 부분적으로는 교육학과 문학의 연구 성과를 활용하여 그림책이 어린이에 끼치는 영향에 대해서 살펴보았다.연구결과, 그림책에는 남녀 성별에 따른 고정화된 몸짓이 뚜렷이 존재하였으며 이를 6가지로 범주화 할 수 있었다. 다른 한편 성별 전형성을 띤 이러한 몸짓이 그림책을 통해 반복적으로 접촉될 경우, 라깡이 은유적으로 표현한 거울의 기능 또는 미드가 역할 취하기에서 제시한 놀이와 게임의 기능을 한다고 볼 수 있기 때문에 어린이의 자아형성에 큰 영향을 끼친다고 할 수 있을 것이다.특히 그림책에 내재되어 있는 가치관과 그림책을 통한 간접경험은 성역할 형성기의 어린이에게 주요한 역할모델로 작용할 수 있기 때문에 그림책에 내재해 있는 성역할 고정관념은 세심하게 분석되고 교정되어야 할 필요가 있다고 하겠다.
Picture books deliver via communication to the children some socio-cultural characteristics. Thus, while interacting with the characters shown in the picture books and their value systems, children tend to identify themselves with the characters, learning about their gender roles. In this process, p...
Picture books deliver via communication to the children some socio-cultural characteristics. Thus, while interacting with the characters shown in the picture books and their value systems, children tend to identify themselves with the characters, learning about their gender roles. In this process, picture books influence much over their perceptions of gender roles.With such a basic conception in mind, this study was aimed at analyzing children's picture book characters' gestures in view of gender-wise stereotypes and categorization. Namely, this study focused on gender-wise gesture stereotypes in the children's picture books to categorize the gestures into feminine and masculine ones.To this end, the researcher attempted to explain 1) how the conceptions could be represented by gestures and 2) through what processes the fixed conceptions would be accepted by individuals. These study points may well be turned into the questions: What is the spirit, and how is it formed? How is the spirit related with the body? In this way, this study started with the discussion about ego's structure and its formation. In order to find the answers to the above questions, the researcher referred to the theories from psychoanalysis, sociology and communication studies to analyze the influence of picture books over children.As a result, it was found that children's picture books showed some fixed gestures different depending on their characters' gender, which could be divided into 6 categories. When children are exposed repeatedly to such gender-wise stereotype gestures, therefore, their ego would be greatly influenced by the gestures, just as Lacan or Mead argued in his metaphoric mirror or role play theory.In particular, the value systems inherent in picture books and the indirect experiences of life via picture books may well serve to play as important gender role models for growing children, it is deemed necessary to analyze and correct the fixed gender role conceptions suggested by children's picture books.
Picture books deliver via communication to the children some socio-cultural characteristics. Thus, while interacting with the characters shown in the picture books and their value systems, children tend to identify themselves with the characters, learning about their gender roles. In this process, picture books influence much over their perceptions of gender roles.With such a basic conception in mind, this study was aimed at analyzing children's picture book characters' gestures in view of gender-wise stereotypes and categorization. Namely, this study focused on gender-wise gesture stereotypes in the children's picture books to categorize the gestures into feminine and masculine ones.To this end, the researcher attempted to explain 1) how the conceptions could be represented by gestures and 2) through what processes the fixed conceptions would be accepted by individuals. These study points may well be turned into the questions: What is the spirit, and how is it formed? How is the spirit related with the body? In this way, this study started with the discussion about ego's structure and its formation. In order to find the answers to the above questions, the researcher referred to the theories from psychoanalysis, sociology and communication studies to analyze the influence of picture books over children.As a result, it was found that children's picture books showed some fixed gestures different depending on their characters' gender, which could be divided into 6 categories. When children are exposed repeatedly to such gender-wise stereotype gestures, therefore, their ego would be greatly influenced by the gestures, just as Lacan or Mead argued in his metaphoric mirror or role play theory.In particular, the value systems inherent in picture books and the indirect experiences of life via picture books may well serve to play as important gender role models for growing children, it is deemed necessary to analyze and correct the fixed gender role conceptions suggested by children's picture books.
주제어
#시각 커뮤니케이션
#그림책
#성역할
#사회화
#고정관념
#몸짓
#대상자아와 주체자아
#동일시
#거울단계
#역할 취하기
#visual communication
#picture book
#gender role
#socialization
#fixed conception
#gesture
#object ego and subject ego
#identification
#mirror stage
#role play
학위논문 정보
저자
안성현
학위수여기관
연세대학교 언론홍보대학원
학위구분
국내석사
학과
방송영상 전공
지도교수
김희진
발행연도
2006
총페이지
v장, 142 p.
키워드
시각 커뮤니케이션,
그림책,
성역할,
사회화,
고정관념,
몸짓,
대상자아와 주체자아,
동일시,
거울단계,
역할 취하기,
visual communication,
picture book,
gender role,
socialization,
fixed conception,
gesture,
object ego and subject ego,
identification,
mirror stage,
role play
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.