아버지의 심리적 자세 및 양육참여도와 유아의 친사회적 행동과의 관계 Relationships among Paternal Psychological Life Position, Involvement in Child-Rearing and Children's Prosocial behavior원문보기
본 연구는 유아기 자녀를 둔 아버지의 심리적 자세 및 양육 참여도와 유아의 친사회적 행동이 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 이들 세 변수가 어떠한 관계에 있는지 살펴봄으로써 어머니뿐만이 아닌 아버지를 위한 부모교육 프로그램에 기초 자료를 제공하는데 연구목적이 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 아버지의 심리적 자세는 아버지의 배경변인(연령, 교육수준, 직업, 가정의 월수입)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 2. 아버지의 양육참여도는 아버지의 배경변인(연령, 교육수준, 직업, 가정의 월수입)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 3. 유아의 친사회적 행동은 유아의 배경변인(성별, 연령, 출생순위, 자녀수)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 4. 아버지의 심리적 자세 및 유형은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 5. 아버지의 양육참여도는 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 6. 아버지의 심리적 자세 및 유형과 아버지의 양육참여도와의 관계는 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 인천광역시에 소재한 유치원 재원중인 만 4, 5세 유아 350명과 그들의 아버지를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 최종분석 대상은 261쌍이다. 아버지의 심리적 자세와 양육참여도 및 유아의 친사회적 행동과의 관계를 알아보기 위하여 선행연구를 참고한 설문지를 사용하였다. ...
본 연구는 유아기 자녀를 둔 아버지의 심리적 자세 및 양육 참여도와 유아의 친사회적 행동이 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 이들 세 변수가 어떠한 관계에 있는지 살펴봄으로써 어머니뿐만이 아닌 아버지를 위한 부모교육 프로그램에 기초 자료를 제공하는데 연구목적이 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 아버지의 심리적 자세는 아버지의 배경변인(연령, 교육수준, 직업, 가정의 월수입)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 2. 아버지의 양육참여도는 아버지의 배경변인(연령, 교육수준, 직업, 가정의 월수입)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 3. 유아의 친사회적 행동은 유아의 배경변인(성별, 연령, 출생순위, 자녀수)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 4. 아버지의 심리적 자세 및 유형은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 5. 아버지의 양육참여도는 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 6. 아버지의 심리적 자세 및 유형과 아버지의 양육참여도와의 관계는 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 인천광역시에 소재한 유치원 재원중인 만 4, 5세 유아 350명과 그들의 아버지를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 최종분석 대상은 261쌍이다. 아버지의 심리적 자세와 양육참여도 및 유아의 친사회적 행동과의 관계를 알아보기 위하여 선행연구를 참고한 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 11.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 평균 및 표준편차, 백분율, 측정도구의 문항 간 내적 일관성을 확인하기위하여 신뢰도 계수 (Cronbach’s α)를 산출하였고, t-test, ANOVA 검증, Schéffe 검증, Pearson's의 상관관계분석(Correlation)을 적용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지의 심리적 자세에서는 자기긍정·자기부정 자세의 배경변인인 아버지의 직업과 가정의 월수입에 따라 유의한 차이가 나타났으며, 아버지의 타인긍정·타인부정의 자세에서는 차이를 나타내지 않았다. 즉 사무직이나 전문, 행정직일 경우와 가정의 월수입이 많을수록 자기긍정의 자세는 높고, 자기 부정의 자세는 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 아버지의 양육참여도에서는 하위변인인 발달적 지지, 자녀 돌보기 및 지도, 자녀와 함께 하는 활동에서는 아버지의 직업과 가정의 월수입에 따라 유의한 차이가 나타났다. 이는 아버지의 직업이 사무직이며, 가정의 월수입이 300만원 이상 일수록 아버지의 양육참여도가 높게 나타났다. 셋째, 유아의 친사회적 행동에서 배경변인인 유아의 성별, 연령, 출생순위에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 성별에서 여자가 남자보다 높은 친사회적 행동을 보였으며, 연령에서는 만 4세가 만 5세보다 친사회적 행동이 높게 나타났으며, 출생순위는 첫째 아이가 막내아이보다 유아의 친사회적 행동이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 아버지의 심리적 자세 및 유형과 유아의 친사회적 행동의 상관관계에서 보면, 심리적 자세와 유아의 친사회적 행동에서 하위변인인 돕기만이 타인긍정의 자세와 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 타인긍정의 자세가 높은 아버지에게서 자란 유아는 친사회적 행동에서 힘들거나 어려워하는 친구들을 잘 도와주는 것으로 나타났다. 다섯째, 아버지의 양육참여도와 유아의 친사회적 행동 간의 상관관계를 살펴보면, 친사회적 행동의 하위변인인 돕기와 협력하기는 아버지의 양육참여도의 하위변인인 발달적 지지와 전체 양육참여도와 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났는데, 이는 발달적 지지가 적극적일수록 유아의 친사회적 행동이 높다는 것을 나타낸다. 여섯째, 아버지의 심리적 자세와 양육참여도의 상관관계에서 자기긍정·자기부정의 자세는 발달적 지지, 자녀돌보기 및 지도, 자녀와 함께하는 활동, 전체 양육참여도와 유의한 정적·부적의 상관관계가 있었으며, 타인긍정의 자세는 발달적 지지, 자녀와 함께하는 활동, 전체 양육참여도와 유의한 정적 상관관계가 있었고, 타인부정의 자세는 발달적 지지와 유의한 부적 상관관계가 있었다. 또한 아버지의 심리적 자세유형에 따라서 아버지의 발달적 지지, 자녀돌보기 및 지도, 자녀와 함께하는 활동과 전체 양육참여도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 아버지의 자기긍정-타인긍정 유형 집단이 자기긍정-타인부정, 자기부정-타인긍정, 자기부정-타인부정 유형 집단 보다 높게 나타났는데, 이는 아버지가 자기와 타인에 대한 긍정적 자세를 가질수록 유아와 함께 놀기, 인지·사회적 발달을 지지해 주거나, 유아의 생활에 관심을 가지고 함께 시간을 보내는 등 아버지의 적극적인 양육참여로 유아와 상호작용을 잘 하는 것으로 생각된다.
본 연구는 유아기 자녀를 둔 아버지의 심리적 자세 및 양육 참여도와 유아의 친사회적 행동이 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 이들 세 변수가 어떠한 관계에 있는지 살펴봄으로써 어머니뿐만이 아닌 아버지를 위한 부모교육 프로그램에 기초 자료를 제공하는데 연구목적이 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 아버지의 심리적 자세는 아버지의 배경변인(연령, 교육수준, 직업, 가정의 월수입)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 2. 아버지의 양육참여도는 아버지의 배경변인(연령, 교육수준, 직업, 가정의 월수입)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 3. 유아의 친사회적 행동은 유아의 배경변인(성별, 연령, 출생순위, 자녀수)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 4. 아버지의 심리적 자세 및 유형은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 5. 아버지의 양육참여도는 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 6. 아버지의 심리적 자세 및 유형과 아버지의 양육참여도와의 관계는 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 인천광역시에 소재한 유치원 재원중인 만 4, 5세 유아 350명과 그들의 아버지를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 최종분석 대상은 261쌍이다. 아버지의 심리적 자세와 양육참여도 및 유아의 친사회적 행동과의 관계를 알아보기 위하여 선행연구를 참고한 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 11.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 평균 및 표준편차, 백분율, 측정도구의 문항 간 내적 일관성을 확인하기위하여 신뢰도 계수 (Cronbach’s α)를 산출하였고, t-test, ANOVA 검증, Schéffe 검증, Pearson's의 상관관계분석(Correlation)을 적용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지의 심리적 자세에서는 자기긍정·자기부정 자세의 배경변인인 아버지의 직업과 가정의 월수입에 따라 유의한 차이가 나타났으며, 아버지의 타인긍정·타인부정의 자세에서는 차이를 나타내지 않았다. 즉 사무직이나 전문, 행정직일 경우와 가정의 월수입이 많을수록 자기긍정의 자세는 높고, 자기 부정의 자세는 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 아버지의 양육참여도에서는 하위변인인 발달적 지지, 자녀 돌보기 및 지도, 자녀와 함께 하는 활동에서는 아버지의 직업과 가정의 월수입에 따라 유의한 차이가 나타났다. 이는 아버지의 직업이 사무직이며, 가정의 월수입이 300만원 이상 일수록 아버지의 양육참여도가 높게 나타났다. 셋째, 유아의 친사회적 행동에서 배경변인인 유아의 성별, 연령, 출생순위에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 성별에서 여자가 남자보다 높은 친사회적 행동을 보였으며, 연령에서는 만 4세가 만 5세보다 친사회적 행동이 높게 나타났으며, 출생순위는 첫째 아이가 막내아이보다 유아의 친사회적 행동이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 아버지의 심리적 자세 및 유형과 유아의 친사회적 행동의 상관관계에서 보면, 심리적 자세와 유아의 친사회적 행동에서 하위변인인 돕기만이 타인긍정의 자세와 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 타인긍정의 자세가 높은 아버지에게서 자란 유아는 친사회적 행동에서 힘들거나 어려워하는 친구들을 잘 도와주는 것으로 나타났다. 다섯째, 아버지의 양육참여도와 유아의 친사회적 행동 간의 상관관계를 살펴보면, 친사회적 행동의 하위변인인 돕기와 협력하기는 아버지의 양육참여도의 하위변인인 발달적 지지와 전체 양육참여도와 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났는데, 이는 발달적 지지가 적극적일수록 유아의 친사회적 행동이 높다는 것을 나타낸다. 여섯째, 아버지의 심리적 자세와 양육참여도의 상관관계에서 자기긍정·자기부정의 자세는 발달적 지지, 자녀돌보기 및 지도, 자녀와 함께하는 활동, 전체 양육참여도와 유의한 정적·부적의 상관관계가 있었으며, 타인긍정의 자세는 발달적 지지, 자녀와 함께하는 활동, 전체 양육참여도와 유의한 정적 상관관계가 있었고, 타인부정의 자세는 발달적 지지와 유의한 부적 상관관계가 있었다. 또한 아버지의 심리적 자세유형에 따라서 아버지의 발달적 지지, 자녀돌보기 및 지도, 자녀와 함께하는 활동과 전체 양육참여도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 아버지의 자기긍정-타인긍정 유형 집단이 자기긍정-타인부정, 자기부정-타인긍정, 자기부정-타인부정 유형 집단 보다 높게 나타났는데, 이는 아버지가 자기와 타인에 대한 긍정적 자세를 가질수록 유아와 함께 놀기, 인지·사회적 발달을 지지해 주거나, 유아의 생활에 관심을 가지고 함께 시간을 보내는 등 아버지의 적극적인 양육참여로 유아와 상호작용을 잘 하는 것으로 생각된다.
The purpose of this study is to examine the relationships among paternal psychological life position, involvement in child-rearing and children's prosocial behavior. To achieve this purpose, the research questions were established as follows. 1. How is paternal psychological life position and does t...
The purpose of this study is to examine the relationships among paternal psychological life position, involvement in child-rearing and children's prosocial behavior. To achieve this purpose, the research questions were established as follows. 1. How is paternal psychological life position and does that make any differences to paternal variables(age, academic career, job, monthly income)? 2. How is paternal involvement in child-rearing and does that make any differences to paternal variables(age, academic career, job, monthly income)? 3. How is children's prosocial behavior and does that make any differences to children's variables(sex, age, birth order, the number of childrens)? 4. Are there any relationships between the paternal psychological life position and pattern and children's prosocial behavior? 5. Are there any relationships among the paternal involvement in child-rearing and children's prosocial behavior? 6. Are there any relationships among the paternal psychological life position and pattern and the paternal involvement in child-rearing? The subject of this study were 4-year-old and 5-year-old children (N=261) of kindergarten and their fathers who lived in In-Cheon. A questionnair method is used, which is borrowed from a research tools, the paternal psychological life position test, the paternal involvement in child-rearing test and children's prosocial behavior test. For data, SPSS 11.0 window program was used, it was analyzed by various statistical methods such as Frequency, Percentile, Mean, Standard Deviations, Cronbach's α, t-test, ANOVA, Schéffe's Multiple Range test, and Pearson's Correlation. The finding of study are as follows : First,. The paternal positive position-negative position to himself had significant difference in the area of father's job and monthly income, the paternal positive position-negative position to others didn't have significant difference. In other words, paternal who had office work or professional administrative jobs had high positive position to himself and low negative position to himself. Also, the higher a family's monthly income, the higher the paternal positive position to himself and the lower his negative position to himself. Second, Developmental support, care-giving and monitoring, and shared activities in the father's involvement in child-rearing had significant difference in the area of father's job and monthly income. It means that the father's involvement in child-rearing was high when father's job was office work or monthly income was higher than 3 million won. Third, Children's prosocial behavior had significant difference in the area of children's age, sex and birth order. 4-years-old rather than 5-years-old children, girl rather than boy, and the first child rather than the youngest child took children's prosocial behavior easily. Fourth, In relationships among paternal psychological life position and pattern and children's prosocial behavior, there were significant positive correlation between help, subvariable and positive position to others. That is, child reared by fathers who had higher positive position to others helped friends well in prosocial behavior. Fifth, In relationships among paternal involvement in child-rearing and children's prosocial behavior, there were significant positive correlation between help and cooperation, subvariables of prosocial behavior and developmental support, subvariables of involvement in child-rearing and the total mean of involvement in child-rearing. That is, the more positive father's developmental support is, the higher children's prosocial behavior is. Sixth, In relationships among paternal psychological life position and paternal involvement in child-rearing, there were significant positive, negaitive correlation between positive, negative position to himself and developmental support, care-giving and monitoring, shared activities and the total mean of involvement in child-rearing. There were significant positive correlation between positive position to others and developmental support, shared activities and the total mean of involvement in child-rearing. There were significant negative correlation between negative position to others and developmental support. Also, the paternal psychological life pattern had significant difference in the area of the father's involvement in child-rearing, care-giving and monitoring, shared activities and the total mean of involvement in child- rearing. That is, the group with the father's positive position to himself and others had higher involvement in child-rearing than other groups with positive position to himself-negative position to others, negative position to himself-positive position to others, or negative position to himself-negative position to others. Fathers who took positive position to himself and others did well interaction with their children based on their positive involvement in child-rearing such as shared activities with child, supporting cognitive-social development, or care-giving and monitoring.
The purpose of this study is to examine the relationships among paternal psychological life position, involvement in child-rearing and children's prosocial behavior. To achieve this purpose, the research questions were established as follows. 1. How is paternal psychological life position and does that make any differences to paternal variables(age, academic career, job, monthly income)? 2. How is paternal involvement in child-rearing and does that make any differences to paternal variables(age, academic career, job, monthly income)? 3. How is children's prosocial behavior and does that make any differences to children's variables(sex, age, birth order, the number of childrens)? 4. Are there any relationships between the paternal psychological life position and pattern and children's prosocial behavior? 5. Are there any relationships among the paternal involvement in child-rearing and children's prosocial behavior? 6. Are there any relationships among the paternal psychological life position and pattern and the paternal involvement in child-rearing? The subject of this study were 4-year-old and 5-year-old children (N=261) of kindergarten and their fathers who lived in In-Cheon. A questionnair method is used, which is borrowed from a research tools, the paternal psychological life position test, the paternal involvement in child-rearing test and children's prosocial behavior test. For data, SPSS 11.0 window program was used, it was analyzed by various statistical methods such as Frequency, Percentile, Mean, Standard Deviations, Cronbach's α, t-test, ANOVA, Schéffe's Multiple Range test, and Pearson's Correlation. The finding of study are as follows : First,. The paternal positive position-negative position to himself had significant difference in the area of father's job and monthly income, the paternal positive position-negative position to others didn't have significant difference. In other words, paternal who had office work or professional administrative jobs had high positive position to himself and low negative position to himself. Also, the higher a family's monthly income, the higher the paternal positive position to himself and the lower his negative position to himself. Second, Developmental support, care-giving and monitoring, and shared activities in the father's involvement in child-rearing had significant difference in the area of father's job and monthly income. It means that the father's involvement in child-rearing was high when father's job was office work or monthly income was higher than 3 million won. Third, Children's prosocial behavior had significant difference in the area of children's age, sex and birth order. 4-years-old rather than 5-years-old children, girl rather than boy, and the first child rather than the youngest child took children's prosocial behavior easily. Fourth, In relationships among paternal psychological life position and pattern and children's prosocial behavior, there were significant positive correlation between help, subvariable and positive position to others. That is, child reared by fathers who had higher positive position to others helped friends well in prosocial behavior. Fifth, In relationships among paternal involvement in child-rearing and children's prosocial behavior, there were significant positive correlation between help and cooperation, subvariables of prosocial behavior and developmental support, subvariables of involvement in child-rearing and the total mean of involvement in child-rearing. That is, the more positive father's developmental support is, the higher children's prosocial behavior is. Sixth, In relationships among paternal psychological life position and paternal involvement in child-rearing, there were significant positive, negaitive correlation between positive, negative position to himself and developmental support, care-giving and monitoring, shared activities and the total mean of involvement in child-rearing. There were significant positive correlation between positive position to others and developmental support, shared activities and the total mean of involvement in child-rearing. There were significant negative correlation between negative position to others and developmental support. Also, the paternal psychological life pattern had significant difference in the area of the father's involvement in child-rearing, care-giving and monitoring, shared activities and the total mean of involvement in child- rearing. That is, the group with the father's positive position to himself and others had higher involvement in child-rearing than other groups with positive position to himself-negative position to others, negative position to himself-positive position to others, or negative position to himself-negative position to others. Fathers who took positive position to himself and others did well interaction with their children based on their positive involvement in child-rearing such as shared activities with child, supporting cognitive-social development, or care-giving and monitoring.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.