최근 한국에는 와인, 살사 등 다양한 서양문화가 많이 유입되었다. 그 중 남아메리카 문화 중에서도 아르헨티나 탱고는 삐아졸라 등 그 음악의 소개와 함께 춤공연도 수입되었다. 무대를 통해 소개된 환타지 탱고 혹은 무대 탱고는 그러나 아르헨티나 탱고가 가지고 있는 그 본연의 성질이 왜곡되어 관객들에게 보여졌다. 이 연구에서는 아르헨티나 탱고를 중심으로 춤의 발생과 변천, 사회적 의미와 춤이 표현해내는 정서와 에로티즘의 미, 아르헨티나 탱고와 에로티즘에 대하여 살펴보았다. 첫째, 아르헨티나 탱고는 에로티즘 춤의 대명사로 대중에게 알려졌...
최근 한국에는 와인, 살사 등 다양한 서양문화가 많이 유입되었다. 그 중 남아메리카 문화 중에서도 아르헨티나 탱고는 삐아졸라 등 그 음악의 소개와 함께 춤공연도 수입되었다. 무대를 통해 소개된 환타지 탱고 혹은 무대 탱고는 그러나 아르헨티나 탱고가 가지고 있는 그 본연의 성질이 왜곡되어 관객들에게 보여졌다. 이 연구에서는 아르헨티나 탱고를 중심으로 춤의 발생과 변천, 사회적 의미와 춤이 표현해내는 정서와 에로티즘의 미, 아르헨티나 탱고와 에로티즘에 대하여 살펴보았다. 첫째, 아르헨티나 탱고는 에로티즘 춤의 대명사로 대중에게 알려졌다. 그러나, 아르헨티나 춤의 근원을 살펴본 결과, 현재 일반인들에게 소개되고 있는 환타지 탱고는 탱고의 한 형태일 뿐이었다. 둘째, 부에노스아이레스에서 발생한 아르헨티나 탱고는 항구도시에서 일어나는 문화의 충돌과 결합이 자연스럽게 일어난 것처럼, 하바네라로부터는 깊은 정서성과 멜로디를, 밀롱가로부터는 춤동작을, 그리고 깐돔베로 부터는 끊어질 듯 이어지는 느릿한 음색과 리듬을 이어받았다. 다시 말하면, 탱고는 그 리듬과 음원에 있어 유럽과 아프리카, 아메리카 세 대륙의 결집이라 할 수 있다. 따라서 에로티즘의 대명사로 대중에게 알려져 있는 아르헨티나 탱고는 육체적 에로티즘만을 부각시키고 있는 것이다. 즉, 아르헨티나 탱고의 에로티즘적 표현은 상업적 목적에 의해서 왜곡된 것이라 할 수 있다. 셋째, 바따이유가 말하는 에로티즘은 삶이며, 존재의 연속성으로의 접근이다. 에로티즘은 바로 인간의 문제이다. 모든 문제 중에서, 에로티즘은 가장 신비하고, 가장 보편적인 것이면서, 가장 엉뚱한 것이다. 에로티즘의 순간보다 강렬한 순간은 없다. 그래서 에로티즘은 인간 정신의 정상에 위치한다. 에로티즘은 결코 나머지 삶과 유리시켜 이야기 할 수 없는 성질의 것이다. 넷째, 아르헨티나 탱고에 나타난 에로티즘은 인간의 삶이라고 할 수 있다. 소유하지 못한 것에 대한 열정적 그리움이나, 이별을 전제로 한 만남이며, 이루지 못한 자신의 꿈에 이르고자하는 접근방법인 것이다. 그렇다면 아르헨티나 탱고에 나타난 에로티즘은 바따이유가 말하고 있는 죽음까지 파고드는 삶이란 표현과 상응한다. 다섯째, 아르헨티나 탱고에서 나타나는 에로티즘이란 인간의 가장 보편적인 감성을 드러내는 에로티즘이라 할 수 있다.
최근 한국에는 와인, 살사 등 다양한 서양문화가 많이 유입되었다. 그 중 남아메리카 문화 중에서도 아르헨티나 탱고는 삐아졸라 등 그 음악의 소개와 함께 춤공연도 수입되었다. 무대를 통해 소개된 환타지 탱고 혹은 무대 탱고는 그러나 아르헨티나 탱고가 가지고 있는 그 본연의 성질이 왜곡되어 관객들에게 보여졌다. 이 연구에서는 아르헨티나 탱고를 중심으로 춤의 발생과 변천, 사회적 의미와 춤이 표현해내는 정서와 에로티즘의 미, 아르헨티나 탱고와 에로티즘에 대하여 살펴보았다. 첫째, 아르헨티나 탱고는 에로티즘 춤의 대명사로 대중에게 알려졌다. 그러나, 아르헨티나 춤의 근원을 살펴본 결과, 현재 일반인들에게 소개되고 있는 환타지 탱고는 탱고의 한 형태일 뿐이었다. 둘째, 부에노스아이레스에서 발생한 아르헨티나 탱고는 항구도시에서 일어나는 문화의 충돌과 결합이 자연스럽게 일어난 것처럼, 하바네라로부터는 깊은 정서성과 멜로디를, 밀롱가로부터는 춤동작을, 그리고 깐돔베로 부터는 끊어질 듯 이어지는 느릿한 음색과 리듬을 이어받았다. 다시 말하면, 탱고는 그 리듬과 음원에 있어 유럽과 아프리카, 아메리카 세 대륙의 결집이라 할 수 있다. 따라서 에로티즘의 대명사로 대중에게 알려져 있는 아르헨티나 탱고는 육체적 에로티즘만을 부각시키고 있는 것이다. 즉, 아르헨티나 탱고의 에로티즘적 표현은 상업적 목적에 의해서 왜곡된 것이라 할 수 있다. 셋째, 바따이유가 말하는 에로티즘은 삶이며, 존재의 연속성으로의 접근이다. 에로티즘은 바로 인간의 문제이다. 모든 문제 중에서, 에로티즘은 가장 신비하고, 가장 보편적인 것이면서, 가장 엉뚱한 것이다. 에로티즘의 순간보다 강렬한 순간은 없다. 그래서 에로티즘은 인간 정신의 정상에 위치한다. 에로티즘은 결코 나머지 삶과 유리시켜 이야기 할 수 없는 성질의 것이다. 넷째, 아르헨티나 탱고에 나타난 에로티즘은 인간의 삶이라고 할 수 있다. 소유하지 못한 것에 대한 열정적 그리움이나, 이별을 전제로 한 만남이며, 이루지 못한 자신의 꿈에 이르고자하는 접근방법인 것이다. 그렇다면 아르헨티나 탱고에 나타난 에로티즘은 바따이유가 말하고 있는 죽음까지 파고드는 삶이란 표현과 상응한다. 다섯째, 아르헨티나 탱고에서 나타나는 에로티즘이란 인간의 가장 보편적인 감성을 드러내는 에로티즘이라 할 수 있다.
Recently a number of Western cultural forms, such as wine and salsa dancing, have been introduced to Korea. Of particular interest among them is Argentine tango, from South America. Not only has its music, such as Piazzolla's, been brought to Korea, but so has its dance performances. However, fantas...
Recently a number of Western cultural forms, such as wine and salsa dancing, have been introduced to Korea. Of particular interest among them is Argentine tango, from South America. Not only has its music, such as Piazzolla's, been brought to Korea, but so has its dance performances. However, fantasy tango, as presented to the Korea public in a stage performance, has distorted Argentine tango's true nature. This thesis looks into the birth and evolution of dance, the social implications, emotions and erotic beauty created by dance, and Argentine tango and its eroticism. First, to the public Argentine tango is synonymous with erotic dance. A closer look at the roots of Argentine dance reveals that fantasy tango, which has become widely known to the public, is only one four of tango. Second, Argentine tango, which first emerged in Buenos Aires, evolved from the collision and cohesion of cultures that takes place in a harbor city. It inherited its strong emotions and melody from habanera, its dance moves from the milonga, and its languid tone and rhythm, which seems to be cut off only to continue, from candombe. In other words, tango's rhythms and sounds came from the three continents of Europe, Africa and America. The form of Argentine tango that the public correlates with eroticism only highlights the fleshy eroticism. The erotic representation of Argentine tango is a distortion intended for commercial purposes. Third, Georges Bataille referred to eroticism as life and an approach to the continuity of existence. Eroticism is an issue directly related to mankind. Of all of mankind's issues, eroticism is the one that is most mysterious, most universal, and most eccentric. No moment is considered stronger than that of eroticism. That is why eroticism is at the top of the human mental condition. One cannot talk about life without mentioning eroticism. Fourth, eroticism as demonstrated in Argentine tango can be likened to the life of a human being. It portrays a passionate longing for what one cannot have or a meeting of a man and woman predestined to part, and an approach to reaching one's unfulfilled dream. In this sense, the eroticism of Argentine tango corresponds to a life that defies even death, as Bataille once said. Fifth and lastly, the eroticism of Argentine tango represents the most universal emotion of humans.
Recently a number of Western cultural forms, such as wine and salsa dancing, have been introduced to Korea. Of particular interest among them is Argentine tango, from South America. Not only has its music, such as Piazzolla's, been brought to Korea, but so has its dance performances. However, fantasy tango, as presented to the Korea public in a stage performance, has distorted Argentine tango's true nature. This thesis looks into the birth and evolution of dance, the social implications, emotions and erotic beauty created by dance, and Argentine tango and its eroticism. First, to the public Argentine tango is synonymous with erotic dance. A closer look at the roots of Argentine dance reveals that fantasy tango, which has become widely known to the public, is only one four of tango. Second, Argentine tango, which first emerged in Buenos Aires, evolved from the collision and cohesion of cultures that takes place in a harbor city. It inherited its strong emotions and melody from habanera, its dance moves from the milonga, and its languid tone and rhythm, which seems to be cut off only to continue, from candombe. In other words, tango's rhythms and sounds came from the three continents of Europe, Africa and America. The form of Argentine tango that the public correlates with eroticism only highlights the fleshy eroticism. The erotic representation of Argentine tango is a distortion intended for commercial purposes. Third, Georges Bataille referred to eroticism as life and an approach to the continuity of existence. Eroticism is an issue directly related to mankind. Of all of mankind's issues, eroticism is the one that is most mysterious, most universal, and most eccentric. No moment is considered stronger than that of eroticism. That is why eroticism is at the top of the human mental condition. One cannot talk about life without mentioning eroticism. Fourth, eroticism as demonstrated in Argentine tango can be likened to the life of a human being. It portrays a passionate longing for what one cannot have or a meeting of a man and woman predestined to part, and an approach to reaching one's unfulfilled dream. In this sense, the eroticism of Argentine tango corresponds to a life that defies even death, as Bataille once said. Fifth and lastly, the eroticism of Argentine tango represents the most universal emotion of humans.
주제어
#아르헨티나 탱고 에로티즘 에로티시즘
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.