본 논문은 제7차 교육 과정에 따라 편찬된 고등학교 문학 교과서에 수록된 일제강점기 저항시와 친일시의 게재 현황과 문제점을 살펴보고, 일제강점기 저항시와 친일시의 바람직한 교육 방법을 제시하고 있다. 학습은 작품에 내재된 작가의 가치관을 내면화하는 측면이 있기 때문에 그만큼 작품 선정은 중요하다. 그런데 그동안 텍스트로 선정된 작품을 보면 정치적인 이데올로기에 따라 순수 문학이나 저항 문학만이 텍스트로 다루어졌으며, 이 과정에서 친일 문학은 배제되었다. 일제강점기의 저항 문학과 친일 문학, 두 측면의 문학 교육이 이루어지게 되면 ...
본 논문은 제7차 교육 과정에 따라 편찬된 고등학교 문학 교과서에 수록된 일제강점기 저항시와 친일시의 게재 현황과 문제점을 살펴보고, 일제강점기 저항시와 친일시의 바람직한 교육 방법을 제시하고 있다. 학습은 작품에 내재된 작가의 가치관을 내면화하는 측면이 있기 때문에 그만큼 작품 선정은 중요하다. 그런데 그동안 텍스트로 선정된 작품을 보면 정치적인 이데올로기에 따라 순수 문학이나 저항 문학만이 텍스트로 다루어졌으며, 이 과정에서 친일 문학은 배제되었다. 일제강점기의 저항 문학과 친일 문학, 두 측면의 문학 교육이 이루어지게 되면 이는 학습자가 문학에 대한 올바른 가치관을 형성하는 데 중요한 계기가 될 것이다. 나아가 학습자는 일제강점기라는 같은 시대를 살았지만 저항 문학과 친일 문학으로 대변되는, 확연히 구분되는 두 가치관을 대비해보고 그에 따라 올바른 가치관을 재정립하며, 바람직한 삶의 태도를 지니게 되리라 기대된다. 그리고 저항 문학만 학습할 때보다 친일 문학을 학습하면서 오히려 저항 문학의 위상과 가치는 더욱 분명해질 것으로 판단된다. 현행 제7차 교육과정 문학 교과서에서는 저항 문학과 친일 문학을 어떻게 다루고 있는지 살펴보았다. 먼저 교과서에 수록된 작품을 살펴 본 결과 18종 중 단지 2종에서만 친일 문학을 수록하고 있었음을 알 수 있었다. 이는 저항 문학의 의의만 크게 부각시킨 나머지 친일 문학은 도외시되었음을 의미한다. 따라서 본고에서는 저항 문학과 함께 친일 문학을 동시대 문학으로서 다루어야할 당위성과 더불어, 두 문학을 효과적으로 수업할 수 있는 바람직한 수업 방안을 제시하고자 하였다. 문학 교과서에 수록된 저항 문학으로서 이육사의 <꽃>과 친일 문학으로서 정인택의 <돌아보지 않으리>를 중심으로 수업 단계를 작품 분석, 쟁점 토론, 비평적 글쓰기 3단계로 나누어 저항 문학과 친일 문학을 함께 학습할 수 있도록 수업 계획안을 제시하였다. 학습자들은 이 수업 계획안을 통해, 작품 분석 단계에서는 작품이 쓰인 시대적인 배경을 알고, 저항 문학과 친일 문학의 특징을 파악할 수 있으며, 쟁점 토론 단계에서 학습자는 모둠 토론을 통해 저항 문학과 친일 문학에 투영된 작가의 가치관을 적극적으로 논의하게 된다. 그리고 비평적 글쓰기 단계에서는 앞에서 토론한 내용을 바탕으로 자신의 생각을 완결된 한 편의 글로 완성시킬 수 있도록 하였다.
본 논문은 제7차 교육 과정에 따라 편찬된 고등학교 문학 교과서에 수록된 일제강점기 저항시와 친일시의 게재 현황과 문제점을 살펴보고, 일제강점기 저항시와 친일시의 바람직한 교육 방법을 제시하고 있다. 학습은 작품에 내재된 작가의 가치관을 내면화하는 측면이 있기 때문에 그만큼 작품 선정은 중요하다. 그런데 그동안 텍스트로 선정된 작품을 보면 정치적인 이데올로기에 따라 순수 문학이나 저항 문학만이 텍스트로 다루어졌으며, 이 과정에서 친일 문학은 배제되었다. 일제강점기의 저항 문학과 친일 문학, 두 측면의 문학 교육이 이루어지게 되면 이는 학습자가 문학에 대한 올바른 가치관을 형성하는 데 중요한 계기가 될 것이다. 나아가 학습자는 일제강점기라는 같은 시대를 살았지만 저항 문학과 친일 문학으로 대변되는, 확연히 구분되는 두 가치관을 대비해보고 그에 따라 올바른 가치관을 재정립하며, 바람직한 삶의 태도를 지니게 되리라 기대된다. 그리고 저항 문학만 학습할 때보다 친일 문학을 학습하면서 오히려 저항 문학의 위상과 가치는 더욱 분명해질 것으로 판단된다. 현행 제7차 교육과정 문학 교과서에서는 저항 문학과 친일 문학을 어떻게 다루고 있는지 살펴보았다. 먼저 교과서에 수록된 작품을 살펴 본 결과 18종 중 단지 2종에서만 친일 문학을 수록하고 있었음을 알 수 있었다. 이는 저항 문학의 의의만 크게 부각시킨 나머지 친일 문학은 도외시되었음을 의미한다. 따라서 본고에서는 저항 문학과 함께 친일 문학을 동시대 문학으로서 다루어야할 당위성과 더불어, 두 문학을 효과적으로 수업할 수 있는 바람직한 수업 방안을 제시하고자 하였다. 문학 교과서에 수록된 저항 문학으로서 이육사의 <꽃>과 친일 문학으로서 정인택의 <돌아보지 않으리>를 중심으로 수업 단계를 작품 분석, 쟁점 토론, 비평적 글쓰기 3단계로 나누어 저항 문학과 친일 문학을 함께 학습할 수 있도록 수업 계획안을 제시하였다. 학습자들은 이 수업 계획안을 통해, 작품 분석 단계에서는 작품이 쓰인 시대적인 배경을 알고, 저항 문학과 친일 문학의 특징을 파악할 수 있으며, 쟁점 토론 단계에서 학습자는 모둠 토론을 통해 저항 문학과 친일 문학에 투영된 작가의 가치관을 적극적으로 논의하게 된다. 그리고 비평적 글쓰기 단계에서는 앞에서 토론한 내용을 바탕으로 자신의 생각을 완결된 한 편의 글로 완성시킬 수 있도록 하였다.
This study examines the publishing condition of Resistance Poems and Pro-Japanese poems in high school literature textbooks which are edited by the 7th curriculum and, solves its problem and proposes the better teaching method of Resistance poems and Pro-Japanese poems. When studying literature, cho...
This study examines the publishing condition of Resistance Poems and Pro-Japanese poems in high school literature textbooks which are edited by the 7th curriculum and, solves its problem and proposes the better teaching method of Resistance poems and Pro-Japanese poems. When studying literature, choosing the literary work is important because the literary work is immanent in the value of the author’s sense. However, only the pure literature and Resistance literature were selected by political ideology. It shows that Pro-Japanese literature was removed during that time. The hours of study about Resistance literature and Pro-Japanese literature can help to compare two sets of values which are obviously living in the same time. It will be able to rebuild up the sets of values and can think profoundly about right attitude to life. Also, the meaning of Resistance literature will be clearer with quality. Pro-Japanese literature is found in two authorized text books out of eighteen used in the present literature classes. by Lee Yook-Sa, and by Jeong In-Teak are chosen for a lesson. The lesson is planned by three steps which are 'work analysis', 'discussion of the point at issue' and 'critical writing'. In the stage of 'work analysis', the lesson is suggested to understand background of the time in the literature work and grasp special feature of Resistance literature and Pro-Japanese literature. The 'discussion of the point at issue' step is discussed the sets of values within literatures by a study group. The stage of 'critical writing' should be completed writing by own point of view which is based on the step of 'discussion of the point at issue'.
This study examines the publishing condition of Resistance Poems and Pro-Japanese poems in high school literature textbooks which are edited by the 7th curriculum and, solves its problem and proposes the better teaching method of Resistance poems and Pro-Japanese poems. When studying literature, choosing the literary work is important because the literary work is immanent in the value of the author’s sense. However, only the pure literature and Resistance literature were selected by political ideology. It shows that Pro-Japanese literature was removed during that time. The hours of study about Resistance literature and Pro-Japanese literature can help to compare two sets of values which are obviously living in the same time. It will be able to rebuild up the sets of values and can think profoundly about right attitude to life. Also, the meaning of Resistance literature will be clearer with quality. Pro-Japanese literature is found in two authorized text books out of eighteen used in the present literature classes. by Lee Yook-Sa, and by Jeong In-Teak are chosen for a lesson. The lesson is planned by three steps which are 'work analysis', 'discussion of the point at issue' and 'critical writing'. In the stage of 'work analysis', the lesson is suggested to understand background of the time in the literature work and grasp special feature of Resistance literature and Pro-Japanese literature. The 'discussion of the point at issue' step is discussed the sets of values within literatures by a study group. The stage of 'critical writing' should be completed writing by own point of view which is based on the step of 'discussion of the point at issue'.
주제어
#저항시 문학 교과서 친일시
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.