최근 학교 교육에서는 창의적이고 논리적인 사고의 배양을 중요시 하고 있으며 미술과 다른 교과의 통합적 사고를 유도하고 있다. 이러한 노력의 일환으로서 미술 교육에서도 학습자가 비판적 안목을 갖고 시각 이미지를 읽는 비평적 사고 및 표현에 대한 학습이 강조되고 있다. 미술은 느낌이나 생각을 시각, 조형 언어로 창조, 발전시키는 예술의 한 영역이다. 또한 미술은 그 시대의 문화를 기록하고 반영하기 때문에 우리는 미술 문화를 통해 과거와 현재를 이해하고, 나아가 새로운 문화도창조할 수 있다. 그러므로 미술교육은 다양한 미술 활동을 통하여 주변세계의 아름다움을 느끼며 생활화 할 수 있는 태도와 상상력, 창의성 및 비판적인 사고력을 길러 줄 수 있는 효과적인 방법이라 할 수 있겠다. 미술 교육에 미술비평이 도입된 것은 학과중심의 미술교육인 DBAE(Discipline-Based Art Education)가 미술 교육의 한 영역으로 설정된 데에 기인한다. DBAE는 다른 교과와의 통합이 보다 용이하기 때문에 작품 감상에서 사회, 국어, 역사 등에서 관련된 내용을 미술과 통합하여 토론하기, 글쓰기 및 조사하기 등의 효과적인 학습을 유도할 수 있는 시사점을 준다. 미술 감상의 하부 영역인 비평은 비평을 하며 작품에 대한 지각력을 기르고 고등 사고력을 향상시키기 위해서 작품을 적극적으로 감상할 수 있는 환경을 제공하며 ...
최근 학교 교육에서는 창의적이고 논리적인 사고의 배양을 중요시 하고 있으며 미술과 다른 교과의 통합적 사고를 유도하고 있다. 이러한 노력의 일환으로서 미술 교육에서도 학습자가 비판적 안목을 갖고 시각 이미지를 읽는 비평적 사고 및 표현에 대한 학습이 강조되고 있다. 미술은 느낌이나 생각을 시각, 조형 언어로 창조, 발전시키는 예술의 한 영역이다. 또한 미술은 그 시대의 문화를 기록하고 반영하기 때문에 우리는 미술 문화를 통해 과거와 현재를 이해하고, 나아가 새로운 문화도창조할 수 있다. 그러므로 미술교육은 다양한 미술 활동을 통하여 주변세계의 아름다움을 느끼며 생활화 할 수 있는 태도와 상상력, 창의성 및 비판적인 사고력을 길러 줄 수 있는 효과적인 방법이라 할 수 있겠다. 미술 교육에 미술비평이 도입된 것은 학과중심의 미술교육인 DBAE(Discipline-Based Art Education)가 미술 교육의 한 영역으로 설정된 데에 기인한다. DBAE는 다른 교과와의 통합이 보다 용이하기 때문에 작품 감상에서 사회, 국어, 역사 등에서 관련된 내용을 미술과 통합하여 토론하기, 글쓰기 및 조사하기 등의 효과적인 학습을 유도할 수 있는 시사점을 준다. 미술 감상의 하부 영역인 비평은 비평을 하며 작품에 대한 지각력을 기르고 고등 사고력을 향상시키기 위해서 작품을 적극적으로 감상할 수 있는 환경을 제공하며 시지각과 언어의 통합을 유도하여 미술 작품을 글과 연관 지어 창의적이고 논리적인 사고를 할 수 있게 한다. 그러므로 본 연구는 이론적 배경으로 현 7차 미술과 교육과정의 학문적 배경과 특징, 미술 감상의 개념과 지도유형, 감상의 중요성을 알아보고 비평적 글쓰기를 위한 이론적 배경으로 미술 비평의 개념 및 교육적 의의와 그에 따른 여러 비평 유형을 제시하고 그 중 미술 교육 비평 중 비교적 단계가 자연스럽고 학생들에게 적용시키기 적합하여 교사들의 보편적인 방법으로 널리 수용되고 있는 펠드만(E·B Feldman)의 비평 단계를 적용하여 학교 현장에서 실제 적용할 수 있는 비평적 글쓰기를 위한 학습지도안을 제시한다. 본 연구는 학생들이 미술작품에 대한 분석과 의미해석, 그리고 가치판단을 글쓰기를 활용하여 시각적인 이미지를 읽고 해석하고 비판한 것을 언어능력으로 논리적으로 전개시키는 능력을 향상시키는데 의의가 있다.
최근 학교 교육에서는 창의적이고 논리적인 사고의 배양을 중요시 하고 있으며 미술과 다른 교과의 통합적 사고를 유도하고 있다. 이러한 노력의 일환으로서 미술 교육에서도 학습자가 비판적 안목을 갖고 시각 이미지를 읽는 비평적 사고 및 표현에 대한 학습이 강조되고 있다. 미술은 느낌이나 생각을 시각, 조형 언어로 창조, 발전시키는 예술의 한 영역이다. 또한 미술은 그 시대의 문화를 기록하고 반영하기 때문에 우리는 미술 문화를 통해 과거와 현재를 이해하고, 나아가 새로운 문화도창조할 수 있다. 그러므로 미술교육은 다양한 미술 활동을 통하여 주변세계의 아름다움을 느끼며 생활화 할 수 있는 태도와 상상력, 창의성 및 비판적인 사고력을 길러 줄 수 있는 효과적인 방법이라 할 수 있겠다. 미술 교육에 미술비평이 도입된 것은 학과중심의 미술교육인 DBAE(Discipline-Based Art Education)가 미술 교육의 한 영역으로 설정된 데에 기인한다. DBAE는 다른 교과와의 통합이 보다 용이하기 때문에 작품 감상에서 사회, 국어, 역사 등에서 관련된 내용을 미술과 통합하여 토론하기, 글쓰기 및 조사하기 등의 효과적인 학습을 유도할 수 있는 시사점을 준다. 미술 감상의 하부 영역인 비평은 비평을 하며 작품에 대한 지각력을 기르고 고등 사고력을 향상시키기 위해서 작품을 적극적으로 감상할 수 있는 환경을 제공하며 시지각과 언어의 통합을 유도하여 미술 작품을 글과 연관 지어 창의적이고 논리적인 사고를 할 수 있게 한다. 그러므로 본 연구는 이론적 배경으로 현 7차 미술과 교육과정의 학문적 배경과 특징, 미술 감상의 개념과 지도유형, 감상의 중요성을 알아보고 비평적 글쓰기를 위한 이론적 배경으로 미술 비평의 개념 및 교육적 의의와 그에 따른 여러 비평 유형을 제시하고 그 중 미술 교육 비평 중 비교적 단계가 자연스럽고 학생들에게 적용시키기 적합하여 교사들의 보편적인 방법으로 널리 수용되고 있는 펠드만(E·B Feldman)의 비평 단계를 적용하여 학교 현장에서 실제 적용할 수 있는 비평적 글쓰기를 위한 학습지도안을 제시한다. 본 연구는 학생들이 미술작품에 대한 분석과 의미해석, 그리고 가치판단을 글쓰기를 활용하여 시각적인 이미지를 읽고 해석하고 비판한 것을 언어능력으로 논리적으로 전개시키는 능력을 향상시키는데 의의가 있다.
Recently, the school education values the development of creative and logical thinking, and induces the unitive thinking combining the art and other subjects in school. As a part of this endeavor, the art education puts great emphasis on a learning method for the critical thinking and expression in ...
Recently, the school education values the development of creative and logical thinking, and induces the unitive thinking combining the art and other subjects in school. As a part of this endeavor, the art education puts great emphasis on a learning method for the critical thinking and expression in which most students will have the critical sense for appreciating a visual image. In general, art is to develop and to create a visual and formative langage from feeling and thinking. Since the art records and reflects the culture in a period, we can understand the past and present and further create the future from it. Therefore, the art education is an effective method to develop a life style which can feel the beauty of the surrounding environment and to build up an active imagination, initiative spirit, and critical thinking. The reason that art criticism is introduced in the art education is due to the application of DBAE(Discipline-Based Art Education). Because the DBAE is useful to connect the other subjects, it makes the art education possible to combine several educations such as, discussion, writing, and investigation. Criticism, which is the lower part of art appreciation, is able to increase the sensibility and thinking power for a work of art. Also, it is possible that the criticism provides us the creative and logical consideration for art appreciation. Therefore, this study investigated the background and characteristics of the 7th art curriculum, the concept and teaching methods of art appreciation, and the importance of art appreciation. This study also explains the concept and educational definition of the art criticism as a theoretical background for the critical writing. As an experimental investigation, the criticism steps reported by E.B. Feldman (Feldman crticism step), which is well known for a general method, was used for the practical application of the art appreciation by critical writing in school. Finally, this study was focused on the enhancement of logically developed ability for art appreciation using the critical writing.
Recently, the school education values the development of creative and logical thinking, and induces the unitive thinking combining the art and other subjects in school. As a part of this endeavor, the art education puts great emphasis on a learning method for the critical thinking and expression in which most students will have the critical sense for appreciating a visual image. In general, art is to develop and to create a visual and formative langage from feeling and thinking. Since the art records and reflects the culture in a period, we can understand the past and present and further create the future from it. Therefore, the art education is an effective method to develop a life style which can feel the beauty of the surrounding environment and to build up an active imagination, initiative spirit, and critical thinking. The reason that art criticism is introduced in the art education is due to the application of DBAE(Discipline-Based Art Education). Because the DBAE is useful to connect the other subjects, it makes the art education possible to combine several educations such as, discussion, writing, and investigation. Criticism, which is the lower part of art appreciation, is able to increase the sensibility and thinking power for a work of art. Also, it is possible that the criticism provides us the creative and logical consideration for art appreciation. Therefore, this study investigated the background and characteristics of the 7th art curriculum, the concept and teaching methods of art appreciation, and the importance of art appreciation. This study also explains the concept and educational definition of the art criticism as a theoretical background for the critical writing. As an experimental investigation, the criticism steps reported by E.B. Feldman (Feldman crticism step), which is well known for a general method, was used for the practical application of the art appreciation by critical writing in school. Finally, this study was focused on the enhancement of logically developed ability for art appreciation using the critical writing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.