오늘날은 사회의 성장으로 문명과 경제적 삶은 윤택해졌지만, 인간성의 상실 및 사회성을 약화시켜 인간 내면의 문제를 발생시켰다. 특히 사회변화에 민감하고, 다양한 현상에 그대로 노출되어 있는 아동들에게 있어 그 영향은 더욱 심각한 수준이 될 수 있다. 개성이 존중되고 잠재적 소질을 개발하여 자신이 하는 일을 사랑하고, 이웃을 사랑할 수 있는 법을 배워야 할 학교 교육 현장에서는 주입적인 교육과 중요과목에만 초점이 맞추어지고 친구들은 경쟁의 대상이 되어 서로 시기하고, 적대감까지 갖게 되는 경쟁 현장이 되어 가고 있다. 따라서 아동들에게 직접적이며 올바른 정서확립에 도움을 줄 수 있는 미술교육이 절실히 필요한 시점이다. 미술이라는 매개체는 언어 이전의 언어로써 간접적으로 미성숙한 아동들의 정신세계를 이해하는데 도움이 될 뿐 아니라 언어로 표현하기 어려울 때 언어이상의 역할을 할 수 있어 아동들의 정서 함양에 최근 ...
오늘날은 사회의 성장으로 문명과 경제적 삶은 윤택해졌지만, 인간성의 상실 및 사회성을 약화시켜 인간 내면의 문제를 발생시켰다. 특히 사회변화에 민감하고, 다양한 현상에 그대로 노출되어 있는 아동들에게 있어 그 영향은 더욱 심각한 수준이 될 수 있다. 개성이 존중되고 잠재적 소질을 개발하여 자신이 하는 일을 사랑하고, 이웃을 사랑할 수 있는 법을 배워야 할 학교 교육 현장에서는 주입적인 교육과 중요과목에만 초점이 맞추어지고 친구들은 경쟁의 대상이 되어 서로 시기하고, 적대감까지 갖게 되는 경쟁 현장이 되어 가고 있다. 따라서 아동들에게 직접적이며 올바른 정서확립에 도움을 줄 수 있는 미술교육이 절실히 필요한 시점이다. 미술이라는 매개체는 언어 이전의 언어로써 간접적으로 미성숙한 아동들의 정신세계를 이해하는데 도움이 될 뿐 아니라 언어로 표현하기 어려울 때 언어이상의 역할을 할 수 있어 아동들의 정서 함양에 최근 심리치료의 기법으로 미술이 상당한 효과가 있는 것으로 보고 되고 있다. 미술을 통한 치료적 접근은 기존의 미술수업의 한계점을 충분히 극복하여 학생에게 보다 즐거운 미술 수업이 될 수 있도록 이끌어 줄 것이다. 본 연구자는 치료의 대상을 특수한 문제 아동에서 일반아동으로 옮겨 미술치료를 초등학교 미술수업에 적용하여 학교에서 활용할 수 있는 가능성을 알아보고자 하였다. 다양한 미술심리치료 검사 중 미술교육 현장에서 교육적으로 이미 실시되었던 것으로 적용하기 쉽고 활용가치가 있는 주제들을 각 학년별로 단원에 맞게 지도안을 재 작성 해 보았다. 주제들 가운데 아동들이 많이 접해본 KHTP(집, 나무, 활동하는 사람그리기), KSD(학교생활 그리기)를 시범 수업하여 미술교육에 적용한 결과 활용가능성이 있으며, 교사가 아동을 상담하고 이해하는 자료로 제공할 수 있었다. 이에 본 연구는 현대와 같은 지식문명사회에서 인간이 가지게 되는 심리적·정신적 문제에 접근하고 해결하기 위한 방법으로 모든 사람들이 쉽게 실시할 수 있는 미술치료활동이 학교 미술교육에서 활용할 가치가 있다고 보며, 미술교육현장에서 교사들이나 미술교육기관에서 아동의 인지·정서발달을 돕는 기초 자료로서 활용되기를 바라며 학교교육에 미술치료를 활용한 미술교육 프로그램의 적용이 이루어져야 한다고 생각된다.
오늘날은 사회의 성장으로 문명과 경제적 삶은 윤택해졌지만, 인간성의 상실 및 사회성을 약화시켜 인간 내면의 문제를 발생시켰다. 특히 사회변화에 민감하고, 다양한 현상에 그대로 노출되어 있는 아동들에게 있어 그 영향은 더욱 심각한 수준이 될 수 있다. 개성이 존중되고 잠재적 소질을 개발하여 자신이 하는 일을 사랑하고, 이웃을 사랑할 수 있는 법을 배워야 할 학교 교육 현장에서는 주입적인 교육과 중요과목에만 초점이 맞추어지고 친구들은 경쟁의 대상이 되어 서로 시기하고, 적대감까지 갖게 되는 경쟁 현장이 되어 가고 있다. 따라서 아동들에게 직접적이며 올바른 정서확립에 도움을 줄 수 있는 미술교육이 절실히 필요한 시점이다. 미술이라는 매개체는 언어 이전의 언어로써 간접적으로 미성숙한 아동들의 정신세계를 이해하는데 도움이 될 뿐 아니라 언어로 표현하기 어려울 때 언어이상의 역할을 할 수 있어 아동들의 정서 함양에 최근 심리치료의 기법으로 미술이 상당한 효과가 있는 것으로 보고 되고 있다. 미술을 통한 치료적 접근은 기존의 미술수업의 한계점을 충분히 극복하여 학생에게 보다 즐거운 미술 수업이 될 수 있도록 이끌어 줄 것이다. 본 연구자는 치료의 대상을 특수한 문제 아동에서 일반아동으로 옮겨 미술치료를 초등학교 미술수업에 적용하여 학교에서 활용할 수 있는 가능성을 알아보고자 하였다. 다양한 미술심리치료 검사 중 미술교육 현장에서 교육적으로 이미 실시되었던 것으로 적용하기 쉽고 활용가치가 있는 주제들을 각 학년별로 단원에 맞게 지도안을 재 작성 해 보았다. 주제들 가운데 아동들이 많이 접해본 KHTP(집, 나무, 활동하는 사람그리기), KSD(학교생활 그리기)를 시범 수업하여 미술교육에 적용한 결과 활용가능성이 있으며, 교사가 아동을 상담하고 이해하는 자료로 제공할 수 있었다. 이에 본 연구는 현대와 같은 지식문명사회에서 인간이 가지게 되는 심리적·정신적 문제에 접근하고 해결하기 위한 방법으로 모든 사람들이 쉽게 실시할 수 있는 미술치료활동이 학교 미술교육에서 활용할 가치가 있다고 보며, 미술교육현장에서 교사들이나 미술교육기관에서 아동의 인지·정서발달을 돕는 기초 자료로서 활용되기를 바라며 학교교육에 미술치료를 활용한 미술교육 프로그램의 적용이 이루어져야 한다고 생각된다.
Although today's economy is growing rapidly, it also creates personal problems such as loss of humanity. Children are especially sensitive to social change when they are exposed to it. Unfortunately, it can be a harmful influence on them. Actually, many elementary schools are strict and are focused ...
Although today's economy is growing rapidly, it also creates personal problems such as loss of humanity. Children are especially sensitive to social change when they are exposed to it. Unfortunately, it can be a harmful influence on them. Actually, many elementary schools are strict and are focused on only a few subject to teach. And it is caused by their strong competitiveness, and also by the jealous they have for each other. It is very important that Teachers should guide students to love their work and respect their individuality. So, I suggest that real fine arts education would provide emotional comfort for them. The fine arts is not only a replacement for language but also, it can help in understanding about immature children's mental conditions. Sometimes, this can be difficult to express with language but the arts can achieve this and even go beyond. Recently, there have been many reports about mental therapy using art which have significantly effected children's mental treatment. Treatment for children through arts would overcame original(existing) arts's limits and lead students to happy arts class. whether you can discover that arts activities are good for mental therapy(treatment) by looking at many thesis which have been published recently. To discover the possibility of whether We can apply this in the classroom. We have tried art treatment in elementary schools, First with special children followed by usual children. Among arts mental treatment methods, we chose a good method and created a teaching plan for classes unit. Once we had provided example of taught by theme; KHTP(house, tree, draw people who are acting), KSD(draw school life) which were already used in class. Those them were a potential possibility to be used and were provided as materials to teacher consult with their students about them. This study looks at one method of providing treatment for human psychological and mental conditions. we see that arts therapy would be worthwhile and easy for anybody to use. we hope that it will be able to help grow for children's emotions and cognitive power. Finally, as base material, an arts education program which is utilized fully With arts therapy should be available for schools.
Although today's economy is growing rapidly, it also creates personal problems such as loss of humanity. Children are especially sensitive to social change when they are exposed to it. Unfortunately, it can be a harmful influence on them. Actually, many elementary schools are strict and are focused on only a few subject to teach. And it is caused by their strong competitiveness, and also by the jealous they have for each other. It is very important that Teachers should guide students to love their work and respect their individuality. So, I suggest that real fine arts education would provide emotional comfort for them. The fine arts is not only a replacement for language but also, it can help in understanding about immature children's mental conditions. Sometimes, this can be difficult to express with language but the arts can achieve this and even go beyond. Recently, there have been many reports about mental therapy using art which have significantly effected children's mental treatment. Treatment for children through arts would overcame original(existing) arts's limits and lead students to happy arts class. whether you can discover that arts activities are good for mental therapy(treatment) by looking at many thesis which have been published recently. To discover the possibility of whether We can apply this in the classroom. We have tried art treatment in elementary schools, First with special children followed by usual children. Among arts mental treatment methods, we chose a good method and created a teaching plan for classes unit. Once we had provided example of taught by theme; KHTP(house, tree, draw people who are acting), KSD(draw school life) which were already used in class. Those them were a potential possibility to be used and were provided as materials to teacher consult with their students about them. This study looks at one method of providing treatment for human psychological and mental conditions. we see that arts therapy would be worthwhile and easy for anybody to use. we hope that it will be able to help grow for children's emotions and cognitive power. Finally, as base material, an arts education program which is utilized fully With arts therapy should be available for schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.