본 연구는 유아기관에서 진행되는 과학교육을 구체적으로 분석하여 유아과학 프로그램이 가지고 있는 문제점을 파악하고 그 개선방안을 마련하는데 목적을 두었다. 이를 위해 목포지역 근교의 유아교육기관에 재직하는 교사 155명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 본 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사들은 과학교육의 중요성에 대해 잘 파악하고 있었으며, 유치원 교육과정에서 명시된 목적을 바르게 인식하고 있었다. 둘째, 유아교육기관에서는 과거 담당교사가 모든 과목을 지도 했던 것과는 다르게 전문화된 과학프로그램을 도입하여 쓰고 있는...
본 연구는 유아기관에서 진행되는 과학교육을 구체적으로 분석하여 유아과학 프로그램이 가지고 있는 문제점을 파악하고 그 개선방안을 마련하는데 목적을 두었다. 이를 위해 목포지역 근교의 유아교육기관에 재직하는 교사 155명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 본 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사들은 과학교육의 중요성에 대해 잘 파악하고 있었으며, 유치원 교육과정에서 명시된 목적을 바르게 인식하고 있었다. 둘째, 유아교육기관에서는 과거 담당교사가 모든 과목을 지도 했던 것과는 다르게 전문화된 과학프로그램을 도입하여 쓰고 있는 유아교육기관이 증가하는 경향을 보이고 있으며, 프로그램을 사용하고 있는 곳을 대상으로 조사한 프로그램의 만족도는 긍정적으로 평가되었다. 셋째, 사용하는 과학프로그램은 나름대로 특징과 장점이 있고 과거에 비해 현대의 교육흐름에 맞추어서 개발되었다. 그러나 유아의 과학적 지식이나 개념중심의 활동에서 벗어나지 못하고 있다. 이러한 결론에 대해 본 연구자는 유아 과학프로그램에 대한 심의 제작기구를 두어서 제작된 교재, 교구가 심의를 통한 질적 통제가 있어야 할 것과 과학교육과 관련한 현장학습의 필요성, 교사연수의 필요성, 정부, 대학, 연구기관, 개발회사에서는 유아 교육기관 설정에 맞고 유아의 수준에 맞는 구체적인 프로그램의 개발이 지속적으로 이루어져 제공해야 하는 방안 등을 지적하는 바이다.
본 연구는 유아기관에서 진행되는 과학교육을 구체적으로 분석하여 유아과학 프로그램이 가지고 있는 문제점을 파악하고 그 개선방안을 마련하는데 목적을 두었다. 이를 위해 목포지역 근교의 유아교육기관에 재직하는 교사 155명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 본 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사들은 과학교육의 중요성에 대해 잘 파악하고 있었으며, 유치원 교육과정에서 명시된 목적을 바르게 인식하고 있었다. 둘째, 유아교육기관에서는 과거 담당교사가 모든 과목을 지도 했던 것과는 다르게 전문화된 과학프로그램을 도입하여 쓰고 있는 유아교육기관이 증가하는 경향을 보이고 있으며, 프로그램을 사용하고 있는 곳을 대상으로 조사한 프로그램의 만족도는 긍정적으로 평가되었다. 셋째, 사용하는 과학프로그램은 나름대로 특징과 장점이 있고 과거에 비해 현대의 교육흐름에 맞추어서 개발되었다. 그러나 유아의 과학적 지식이나 개념중심의 활동에서 벗어나지 못하고 있다. 이러한 결론에 대해 본 연구자는 유아 과학프로그램에 대한 심의 제작기구를 두어서 제작된 교재, 교구가 심의를 통한 질적 통제가 있어야 할 것과 과학교육과 관련한 현장학습의 필요성, 교사연수의 필요성, 정부, 대학, 연구기관, 개발회사에서는 유아 교육기관 설정에 맞고 유아의 수준에 맞는 구체적인 프로그램의 개발이 지속적으로 이루어져 제공해야 하는 방안 등을 지적하는 바이다.
The object of this study is to grasp the problems of the science program for young children and also to prepare the improvement plans of it after analyzing the science educations in the educational institutions for young children. for this, the incumbent teachers at the institutions for young childr...
The object of this study is to grasp the problems of the science program for young children and also to prepare the improvement plans of it after analyzing the science educations in the educational institutions for young children. for this, the incumbent teachers at the institutions for young children educational in Mokpo were surveyed by questionnaire. The result of this study are as follows. First, all the teachers fully understood the importance of the science education and had a true perception of the purpose which is indicated in the 6th kindergarten curriculum Second, At the educational institutions for young children, a teacher who was in charge of her class used to teach every subjects but now they prefer to use the specialized science program and the consumer satisfaction is estimated affirmativly. Third, the program of science education has a distinguishing mark and many advantages and it has developed more suitable with the modern educational system compared with the past. However it couldn't be out of the activities for children's knowledge and their general idea. In conclusion, the organ of concertation for young children science education is needed to have a qualitative control through deliberation on teaching materials and tools. I would like to point out the necessity of study tour related to the science education and the training of teachers. The government, the universities, the research institutions and the companies should offer the continuous development of definite programs to the educational institutions for young children .
The object of this study is to grasp the problems of the science program for young children and also to prepare the improvement plans of it after analyzing the science educations in the educational institutions for young children. for this, the incumbent teachers at the institutions for young children educational in Mokpo were surveyed by questionnaire. The result of this study are as follows. First, all the teachers fully understood the importance of the science education and had a true perception of the purpose which is indicated in the 6th kindergarten curriculum Second, At the educational institutions for young children, a teacher who was in charge of her class used to teach every subjects but now they prefer to use the specialized science program and the consumer satisfaction is estimated affirmativly. Third, the program of science education has a distinguishing mark and many advantages and it has developed more suitable with the modern educational system compared with the past. However it couldn't be out of the activities for children's knowledge and their general idea. In conclusion, the organ of concertation for young children science education is needed to have a qualitative control through deliberation on teaching materials and tools. I would like to point out the necessity of study tour related to the science education and the training of teachers. The government, the universities, the research institutions and the companies should offer the continuous development of definite programs to the educational institutions for young children .
주제어
#과학교육 유아교육 유아 과학 프로그램
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.