본 연구는 유아 교사를 대상으로 ‘유아 과학교육에 대한 인식과 실태’를 알아봄으로써 과학교육의 방안을 모색하고 과학교육 관련 기초자료를 제공하여 과학교육 활동 방안을 제시하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 배경변인에 따른 유아과학교육에 대한 인식은 어떠한가? 1-1. 과학교육 목표에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 1-2. 과학교육 내용에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 1-3. 과학교육 교수-학습방법 및 교사역할에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가?
연구문제 2. 유아교사의 배경변인에 따른 유아과학교육의 운영실태는 어떠한가? 2-1. 과학교육 운영에 대한 실태는 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 2-2. 과학교육 평가에 대한 실태는 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시와 경기도, 충청도 소재 유치원과 어린이집에 근무하는 교사 269명이다. 연구절차는 예비조사와 본 조사 순으로 진행되었으며 사용된 연구 도구는 ‘유아과학교육에 대한 인식 및 운영 실태’의 설문지로, 과학교육에 관한 선행연구를 바탕으로 수정ㆍ보완하여 재구성하였다. 수집된 자료는 과학교육에 대한 인식 및 실태를 알아보기 위하여 ...
본 연구는 유아 교사를 대상으로 ‘유아 과학교육에 대한 인식과 실태’를 알아봄으로써 과학교육의 방안을 모색하고 과학교육 관련 기초자료를 제공하여 과학교육 활동 방안을 제시하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 배경변인에 따른 유아과학교육에 대한 인식은 어떠한가? 1-1. 과학교육 목표에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 1-2. 과학교육 내용에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 1-3. 과학교육 교수-학습방법 및 교사역할에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가?
연구문제 2. 유아교사의 배경변인에 따른 유아과학교육의 운영실태는 어떠한가? 2-1. 과학교육 운영에 대한 실태는 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 2-2. 과학교육 평가에 대한 실태는 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시와 경기도, 충청도 소재 유치원과 어린이집에 근무하는 교사 269명이다. 연구절차는 예비조사와 본 조사 순으로 진행되었으며 사용된 연구 도구는 ‘유아과학교육에 대한 인식 및 운영 실태’의 설문지로, 과학교육에 관한 선행연구를 바탕으로 수정ㆍ보완하여 재구성하였다. 수집된 자료는 과학교육에 대한 인식 및 실태를 알아보기 위하여 SPSS WINDOWS 26.0 프로그램을 이용하여 결과를 분석하였다.
이에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아 교사의 과학교육에 대한 일반적 인식을 살펴본 결과 유아교사는 과학교육을 중요하게 인식하고 있었다. 과학교육의 목표는 주변세계에 대한 호기심을 가지고 탐색하는 태도를 기르는 것이다. 둘째, 유아과학교육의 내용은 유아의 흥미를 고려하여 자유선택놀이와 통합하여 운영하는 것으로 밝혀졌으며, 누리과정 실천내용으로는 ‘주변세계와 자연에 대해 지속적으로 호기심을 갖는다’를 자주 실천하고 있었으며 ‘물체의 특성과 변화를 여러 가지 방법으로 탐색하기’를 가장 어려운 부분이라고 응답하였다. 셋째, 교수학습 방법 면에서 활용 자료는 인터넷을 통하여 구입하였으며, 수업의 진행 면에서도 인터넷과 유튜브를 활용하여 활동을 진행한다는 응답이 많았고, 교수-학습방법에서 활용되는 과학과정 기술로는 ‘관찰하기’를 통한 ‘놀이 연계 교수-학습 방법’이 가장 효과적이라고 응답 하였으며, 교수-학습방법에서 ‘과학놀이 촉진자’의 역할이 바람직한 교사의 역할로 조사되었다. 넷째, 과학교육의 환경구성과 운영 실태를 살펴보면, 교구ㆍ교재의 교체주기는 ‘수시로 그때 그때’ 이루어지며, 과학영역 비치 종류로는 ‘자연물’과 ‘일상의 도구’를 가장 많이 비치하는 것으로 조사되었다. 또한 상업용 과학 교재ㆍ교구 활용 교사는 과반수가 넘는 것으로 조사되었다. 과학 교수 활동 횟수는 1주일에 1회로 조사되었고 견학은 6개월에 1회 정도 가는 것으로 조사 되었다. 다섯째, 과학교육의 평가에 있어서 교사들은 평가를 중요하게 생각하는 반면 평가 실행 유무에 있어서는 평가를 실행하지 않는 경우가 더 높게 조사되었다. 평가의 시기는 하루 일과가 끝난 후이며 평가방법으로는 일화기록을 가장 많이 사용하는 것으로 조사되었다. 여섯째, 과학교육 운영 시 어려운 점과 개선점을 알아본 결과 ‘과학지식의 부족’과 ‘정확한 개념 부족’을 어려운 점으로 꼽았으며, 개선 및 요구사항으로 ‘연령별 활동 자료집이 필요함’과 ‘과학 놀이 활동 사례 자료집이 필요함’을 요구하였다.
위와 같이 교사의 과학교육에 대한 인식과 운영 실태를 조사한 바, 많은 부분에서 유의미한 차이를 보였다. 결과적으로 유아교사는 과학교육의 중요성을 인식하고 있으나 실제 활동에 있어서는 다양한 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났고, 이러한 결과에 따라, 교사들의 과학교육을 위한 대폭적인 지원과 관심이 요구되는 상황임을 알 수 있다. 이를 위해 유아 과학교육 교재ㆍ교구의 개발 및 프로그램 개발 보급 등 개인적인 차원에서 이루어지기 어려운 부분에 대한 국가적 지원이 필요하며, 다양한 교사들의 요구를 아우를 수 있는 과학교육에 대한 정기적인 교사 연수의 필요 또한 절실하다. 이러한 지원이 이루어진다면, 이는 현장에서의 요구를 실천적인 방향으로 실현하고 교사의 교수 효능감을 높이는 데에 기여할 것으로 보인다. 이와 같은 국가의 제도적 지원은 세계적 과학교육의 흐름에 발맞추어 나아가기 위한 필수적 요건일 것이다.
본 연구는 유아 교사를 대상으로 ‘유아 과학교육에 대한 인식과 실태’를 알아봄으로써 과학교육의 방안을 모색하고 과학교육 관련 기초자료를 제공하여 과학교육 활동 방안을 제시하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 배경변인에 따른 유아과학교육에 대한 인식은 어떠한가? 1-1. 과학교육 목표에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 1-2. 과학교육 내용에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 1-3. 과학교육 교수-학습방법 및 교사역할에 대한 인식은 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가?
연구문제 2. 유아교사의 배경변인에 따른 유아과학교육의 운영실태는 어떠한가? 2-1. 과학교육 운영에 대한 실태는 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 2-2. 과학교육 평가에 대한 실태는 교사 배경변인에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시와 경기도, 충청도 소재 유치원과 어린이집에 근무하는 교사 269명이다. 연구절차는 예비조사와 본 조사 순으로 진행되었으며 사용된 연구 도구는 ‘유아과학교육에 대한 인식 및 운영 실태’의 설문지로, 과학교육에 관한 선행연구를 바탕으로 수정ㆍ보완하여 재구성하였다. 수집된 자료는 과학교육에 대한 인식 및 실태를 알아보기 위하여 SPSS WINDOWS 26.0 프로그램을 이용하여 결과를 분석하였다.
이에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아 교사의 과학교육에 대한 일반적 인식을 살펴본 결과 유아교사는 과학교육을 중요하게 인식하고 있었다. 과학교육의 목표는 주변세계에 대한 호기심을 가지고 탐색하는 태도를 기르는 것이다. 둘째, 유아과학교육의 내용은 유아의 흥미를 고려하여 자유선택놀이와 통합하여 운영하는 것으로 밝혀졌으며, 누리과정 실천내용으로는 ‘주변세계와 자연에 대해 지속적으로 호기심을 갖는다’를 자주 실천하고 있었으며 ‘물체의 특성과 변화를 여러 가지 방법으로 탐색하기’를 가장 어려운 부분이라고 응답하였다. 셋째, 교수학습 방법 면에서 활용 자료는 인터넷을 통하여 구입하였으며, 수업의 진행 면에서도 인터넷과 유튜브를 활용하여 활동을 진행한다는 응답이 많았고, 교수-학습방법에서 활용되는 과학과정 기술로는 ‘관찰하기’를 통한 ‘놀이 연계 교수-학습 방법’이 가장 효과적이라고 응답 하였으며, 교수-학습방법에서 ‘과학놀이 촉진자’의 역할이 바람직한 교사의 역할로 조사되었다. 넷째, 과학교육의 환경구성과 운영 실태를 살펴보면, 교구ㆍ교재의 교체주기는 ‘수시로 그때 그때’ 이루어지며, 과학영역 비치 종류로는 ‘자연물’과 ‘일상의 도구’를 가장 많이 비치하는 것으로 조사되었다. 또한 상업용 과학 교재ㆍ교구 활용 교사는 과반수가 넘는 것으로 조사되었다. 과학 교수 활동 횟수는 1주일에 1회로 조사되었고 견학은 6개월에 1회 정도 가는 것으로 조사 되었다. 다섯째, 과학교육의 평가에 있어서 교사들은 평가를 중요하게 생각하는 반면 평가 실행 유무에 있어서는 평가를 실행하지 않는 경우가 더 높게 조사되었다. 평가의 시기는 하루 일과가 끝난 후이며 평가방법으로는 일화기록을 가장 많이 사용하는 것으로 조사되었다. 여섯째, 과학교육 운영 시 어려운 점과 개선점을 알아본 결과 ‘과학지식의 부족’과 ‘정확한 개념 부족’을 어려운 점으로 꼽았으며, 개선 및 요구사항으로 ‘연령별 활동 자료집이 필요함’과 ‘과학 놀이 활동 사례 자료집이 필요함’을 요구하였다.
위와 같이 교사의 과학교육에 대한 인식과 운영 실태를 조사한 바, 많은 부분에서 유의미한 차이를 보였다. 결과적으로 유아교사는 과학교육의 중요성을 인식하고 있으나 실제 활동에 있어서는 다양한 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났고, 이러한 결과에 따라, 교사들의 과학교육을 위한 대폭적인 지원과 관심이 요구되는 상황임을 알 수 있다. 이를 위해 유아 과학교육 교재ㆍ교구의 개발 및 프로그램 개발 보급 등 개인적인 차원에서 이루어지기 어려운 부분에 대한 국가적 지원이 필요하며, 다양한 교사들의 요구를 아우를 수 있는 과학교육에 대한 정기적인 교사 연수의 필요 또한 절실하다. 이러한 지원이 이루어진다면, 이는 현장에서의 요구를 실천적인 방향으로 실현하고 교사의 교수 효능감을 높이는 데에 기여할 것으로 보인다. 이와 같은 국가의 제도적 지원은 세계적 과학교육의 흐름에 발맞추어 나아가기 위한 필수적 요건일 것이다.
The purpose of this study is to suggest an action plan and to provide basic data related to science education by examining early childhood teachers’ perceptions of science education as well as by exploring how science education is being delivered by teachers in early childhood education.
Ba...
The purpose of this study is to suggest an action plan and to provide basic data related to science education by examining early childhood teachers’ perceptions of science education as well as by exploring how science education is being delivered by teachers in early childhood education.
Based on the purpose of this study, the following research questions were selected:
1. What is the perception of early childhood science education and does it vary based on the background variables of early childhood teachers? 1-1. Does the perception of science education goals differ based on the early childhood teacher’s background variables? 1-2. Does the perception of the science education contents differ based on the teacher’s background variables? 1-3. Do science education teaching-learning methods and perceptions of teacher roles differ based on the teacher’s background variables?
2. How does the actual condition of early childhood science education vary depending on the early childhood teacher’s background variables? 2-1. Does the actual condition of science education management differ depending on the teacher’s background variables? 2-2. Does the actual condition of science education evaluation differ depending on the teacher’s background variables?
The subjects of this study were 269 teachers working at kindergartens and daycare centers located in Seoul, Chungcheong-do and Gyeonggi-do. The research procedure was followed by a preliminary survey and a main survey. The research tool used in this study was a questionnaire on 'Recognition and Actual Condition of Early Childhood Science Education', which was reorganized and revised based on previous studies on science education. The collected data were analyzed using the SPSS WINDOWS 26.0 program in order to find out the perception and actual condition of science education.
The findings are summarized as follows: First, the findings of the surveys showed that the general perception of early childhood teachers on science education is that the teachers viewed science education as an important subject. The goal of science education is to cultivate an attitude of exploration and curiosity about the surrounding world. Second, It was found that the content of early childhood science education was integrated with free-choice play in consideration of the interests of young children. As for the contents of the Nuri process, they frequently practiced 'consistently nurturing curiosity about the surrounding world and nature’, and the most difficult part was 'helping children navigate and explore the characteristics and changes of objects in various ways’ Thirdly, In terms of teaching-learning methods, the materials used were purchased through the Internet, and there were many responses that the activities were conducted using the Internet and YouTube in the course of classes. As for the science process technique used in the teaching-learning method, they answered that the 'play-based teaching and learning method' through 'observation’' was the most effective. The role of the “science play facilitator” in the teaching-learning method was investigated as a desirable role of teachers. Fourth, when looking at the environmental composition and actual condition of science education, it was found that the replacement period of teaching aids and textbooks were carried out ‘from time to time’, and it was surveyed that “natural objects” and “everyday tools” were most often provided in science class. In addition, more than half of the teachers used commercial science textbooks and teaching tools. The number of science teaching activities was surveyed once a week, and field trips were found to be conducted about once every 6 months. Fifth, in science education, while teachers viewed evaluation as an important part of education, the cases of not conducting the evaluation were higher. The time of evaluation was at the end of the day, and anecdotal records were most frequently used as an evaluation method. Sixth, upon examining the difficulties and improvements in operating science education, it was found that teachers chose 'lack of scientific knowledge' and 'lack of accurate concepts' as difficult points. As improvement, the teachers requested, “a data book for activities by age” and “a data book for science play activities”.
In this study, differences in perception and actual condition of early childhood science education were investigated as shown above, and significant differences were found in many areas. As a result, although early childhood teachers recognize the importance of science education, they are found to have various difficulties in their actual activities, and according to these results, it can be seen that this is a situation that requires great support and interest for teachers’ in science education. To this end, national support for areas that are difficult to achieve at an individual level, such as the development of early childhood science education textbooks, educational tools, and program development, are urgently needed, and regular teacher training on science education that can accommodate the needs of various teachers is desperately needed. If such support is provided, it is expected to contribute to realizing the demands in the field in a practical direction and enhancing teachers' teaching efficacy. Such national institutional support will be an essential requirement to keep pace with the global trend of early childhood science education.
The purpose of this study is to suggest an action plan and to provide basic data related to science education by examining early childhood teachers’ perceptions of science education as well as by exploring how science education is being delivered by teachers in early childhood education.
Based on the purpose of this study, the following research questions were selected:
1. What is the perception of early childhood science education and does it vary based on the background variables of early childhood teachers? 1-1. Does the perception of science education goals differ based on the early childhood teacher’s background variables? 1-2. Does the perception of the science education contents differ based on the teacher’s background variables? 1-3. Do science education teaching-learning methods and perceptions of teacher roles differ based on the teacher’s background variables?
2. How does the actual condition of early childhood science education vary depending on the early childhood teacher’s background variables? 2-1. Does the actual condition of science education management differ depending on the teacher’s background variables? 2-2. Does the actual condition of science education evaluation differ depending on the teacher’s background variables?
The subjects of this study were 269 teachers working at kindergartens and daycare centers located in Seoul, Chungcheong-do and Gyeonggi-do. The research procedure was followed by a preliminary survey and a main survey. The research tool used in this study was a questionnaire on 'Recognition and Actual Condition of Early Childhood Science Education', which was reorganized and revised based on previous studies on science education. The collected data were analyzed using the SPSS WINDOWS 26.0 program in order to find out the perception and actual condition of science education.
The findings are summarized as follows: First, the findings of the surveys showed that the general perception of early childhood teachers on science education is that the teachers viewed science education as an important subject. The goal of science education is to cultivate an attitude of exploration and curiosity about the surrounding world. Second, It was found that the content of early childhood science education was integrated with free-choice play in consideration of the interests of young children. As for the contents of the Nuri process, they frequently practiced 'consistently nurturing curiosity about the surrounding world and nature’, and the most difficult part was 'helping children navigate and explore the characteristics and changes of objects in various ways’ Thirdly, In terms of teaching-learning methods, the materials used were purchased through the Internet, and there were many responses that the activities were conducted using the Internet and YouTube in the course of classes. As for the science process technique used in the teaching-learning method, they answered that the 'play-based teaching and learning method' through 'observation’' was the most effective. The role of the “science play facilitator” in the teaching-learning method was investigated as a desirable role of teachers. Fourth, when looking at the environmental composition and actual condition of science education, it was found that the replacement period of teaching aids and textbooks were carried out ‘from time to time’, and it was surveyed that “natural objects” and “everyday tools” were most often provided in science class. In addition, more than half of the teachers used commercial science textbooks and teaching tools. The number of science teaching activities was surveyed once a week, and field trips were found to be conducted about once every 6 months. Fifth, in science education, while teachers viewed evaluation as an important part of education, the cases of not conducting the evaluation were higher. The time of evaluation was at the end of the day, and anecdotal records were most frequently used as an evaluation method. Sixth, upon examining the difficulties and improvements in operating science education, it was found that teachers chose 'lack of scientific knowledge' and 'lack of accurate concepts' as difficult points. As improvement, the teachers requested, “a data book for activities by age” and “a data book for science play activities”.
In this study, differences in perception and actual condition of early childhood science education were investigated as shown above, and significant differences were found in many areas. As a result, although early childhood teachers recognize the importance of science education, they are found to have various difficulties in their actual activities, and according to these results, it can be seen that this is a situation that requires great support and interest for teachers’ in science education. To this end, national support for areas that are difficult to achieve at an individual level, such as the development of early childhood science education textbooks, educational tools, and program development, are urgently needed, and regular teacher training on science education that can accommodate the needs of various teachers is desperately needed. If such support is provided, it is expected to contribute to realizing the demands in the field in a practical direction and enhancing teachers' teaching efficacy. Such national institutional support will be an essential requirement to keep pace with the global trend of early childhood science education.
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