본 연구는 향후 우리나라 대통령에게 필요한 바람직한 리더십을 도출하는데 그 목적을 두고 이승만 대통령부터 김대중 대통령에 이르기까지 그들 각자에게서 나타나는 고유의 퍼스낼러티를 살펴보고, 이에 따른 정치적 리더십의 특성 등을 평가하였다. 연구방법으로는 국내외 학자들의 연구 문헌을 종합 정리하는 기술적 접근법을 기본적으로 사용하였다. 본 논문은 제2장에서는 리더십에 대한 이론적 배경을 고찰하고, 제3장에서는 역대 대통령의 정치 환경과 리더십 유형을 파악하고 평가하였다. 제4장에서는 역대 대통령들의 리더십을 비교 평가 하였고, 제5장에서는 21세기 한국사회에 적합한 대통령의 리더십을 도출하였다. 역대 정치 지도자의 리더십 특성을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 이승만 대통령은 가부장적이며, 카리스마에 바탕을 둔 전체-권위주의형 지도자라 할 수 있다. 또한 그는 목적을 위해서는 수단과 방법을 가리지 않는 마키아벨리즘적인 성격을 가졌던 인물이다. 둘째, ...
본 연구는 향후 우리나라 대통령에게 필요한 바람직한 리더십을 도출하는데 그 목적을 두고 이승만 대통령부터 김대중 대통령에 이르기까지 그들 각자에게서 나타나는 고유의 퍼스낼러티를 살펴보고, 이에 따른 정치적 리더십의 특성 등을 평가하였다. 연구방법으로는 국내외 학자들의 연구 문헌을 종합 정리하는 기술적 접근법을 기본적으로 사용하였다. 본 논문은 제2장에서는 리더십에 대한 이론적 배경을 고찰하고, 제3장에서는 역대 대통령의 정치 환경과 리더십 유형을 파악하고 평가하였다. 제4장에서는 역대 대통령들의 리더십을 비교 평가 하였고, 제5장에서는 21세기 한국사회에 적합한 대통령의 리더십을 도출하였다. 역대 정치 지도자의 리더십 특성을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 이승만 대통령은 가부장적이며, 카리스마에 바탕을 둔 전체-권위주의형 지도자라 할 수 있다. 또한 그는 목적을 위해서는 수단과 방법을 가리지 않는 마키아벨리즘적인 성격을 가졌던 인물이다. 둘째, 박정희 대통령은 강력한 카리스마에 바탕을 두고서 군사적 권위-관료주의적 리더십을 행사하며 조국 근대화와 공업화를 통한 빈곤의 추방을 추구하였다. 셋째, 전두환 대통령은 국민의 감정표현과 정서를 배려하는 여론수렴적이거나 성원지향적인 민주주의 유형의 정치적 리더십과는 거리가 먼 권위주의 리더십을 추구하였다. 넷째, 노태우 대통령은 권위주의정권에서 민주정권으로 이행하는 과도기적 인물로 약간은 군사적 권위주의에 바탕을 둔 소극적 민주주의형 지도자라 할 수 있다. 다섯째, 김영삼 대통령은 30여년만의 군사권위주의 정권을 종식하고, 민간정부로 정권을 이어 받은 대통령으로 국민들의 절대적 지지를 받고 출발하였으나, 독선과 독단, 독주의 통치행태는 그가 민주주의적 리더십에 바탕을 둔 지도자임에도 불구하고, 군사권위주의를 능가하는 문민권위주의에 빠진 지도자였다. 따라서 그의 정치적 리더십 유형을 살펴보면 국면전환적 권위-민주주의형이라 할 수 있다. 여섯째, 김대중 대통령의 정치적 리더십 유형은 적극적 여론수렴에 따른 경영가적이고 합리주의적인 민주-관료형의 지도자라고 말할 수 있다. 이같은 역대 정치지도자의 리더십 유형을 분석한 결과 세가지의 특징을 알 수가 있다. 첫째, 역대 대통령이 행사한 리더십은 대체로 가부장적이고 권위주의적이며 카리스마적인 성향을 나타내고 있으며, 둘째 정치지도자들이 리더십을 발휘하는 과정에서 부도덕성 문제가 강하게 대두되고 있다는 점, 셋째 역대 대통령들은 주변 환경적 요인보다 자신의 퍼스낼러티에 따라 정치를 수행하면서 시대적 상황에 조화되지 못하여 사회의 불안감을 초래했다는 점으로 바람직한 리더십을 발휘하지 못하였다고 평가된다. 정치 및 사회의 안정과 획일성보다는 다양성, 집단 성과보다는 개인의 창의성이 중시되는 21세기에는 과거와 같은 독재적이고 권위주의적인 리더십보다는 민주적이면서 포용력을 갖춘 리더십이 효과를 발휘하게 될 것이다. 따라서 21세기에 한국 사회의 지도자가 갖추어야 할 주요 요소들을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 민주주의에 대한 확고한 신념을 가지고 있으며 깨끗한 도덕성 및 윤리성을 갖추고 있어야 할 것이다. 둘째, 지도자 자신의 경륜과 철학, 미래에 대한 비전을 토대로 자신만의 고유한 정치철학을 가지고 있어야 한다. 셋째, 국정전반에 걸친 다양한 식견을 가지고 있어야 한다. 넷째, 방어적이고 폐쇄적인 대북정책을 지양하고 북한을 같은 민족으로서 포용할 수 있는 합리적이고 바람직한 지도자의 통일관이 있어야 한다. 다섯째, 다변화되고 있는 국제사회의 흐름을 파악하고 이를 헤쳐 나갈 수 있는 현안을 가지고 있어야 한다. 여섯째, 한국정치의 고질병인 지역감정 문제를 타파할 수 있는 리더십을 갖춘 지도자가 되어야 한다.
본 연구는 향후 우리나라 대통령에게 필요한 바람직한 리더십을 도출하는데 그 목적을 두고 이승만 대통령부터 김대중 대통령에 이르기까지 그들 각자에게서 나타나는 고유의 퍼스낼러티를 살펴보고, 이에 따른 정치적 리더십의 특성 등을 평가하였다. 연구방법으로는 국내외 학자들의 연구 문헌을 종합 정리하는 기술적 접근법을 기본적으로 사용하였다. 본 논문은 제2장에서는 리더십에 대한 이론적 배경을 고찰하고, 제3장에서는 역대 대통령의 정치 환경과 리더십 유형을 파악하고 평가하였다. 제4장에서는 역대 대통령들의 리더십을 비교 평가 하였고, 제5장에서는 21세기 한국사회에 적합한 대통령의 리더십을 도출하였다. 역대 정치 지도자의 리더십 특성을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 이승만 대통령은 가부장적이며, 카리스마에 바탕을 둔 전체-권위주의형 지도자라 할 수 있다. 또한 그는 목적을 위해서는 수단과 방법을 가리지 않는 마키아벨리즘적인 성격을 가졌던 인물이다. 둘째, 박정희 대통령은 강력한 카리스마에 바탕을 두고서 군사적 권위-관료주의적 리더십을 행사하며 조국 근대화와 공업화를 통한 빈곤의 추방을 추구하였다. 셋째, 전두환 대통령은 국민의 감정표현과 정서를 배려하는 여론수렴적이거나 성원지향적인 민주주의 유형의 정치적 리더십과는 거리가 먼 권위주의 리더십을 추구하였다. 넷째, 노태우 대통령은 권위주의정권에서 민주정권으로 이행하는 과도기적 인물로 약간은 군사적 권위주의에 바탕을 둔 소극적 민주주의형 지도자라 할 수 있다. 다섯째, 김영삼 대통령은 30여년만의 군사권위주의 정권을 종식하고, 민간정부로 정권을 이어 받은 대통령으로 국민들의 절대적 지지를 받고 출발하였으나, 독선과 독단, 독주의 통치행태는 그가 민주주의적 리더십에 바탕을 둔 지도자임에도 불구하고, 군사권위주의를 능가하는 문민권위주의에 빠진 지도자였다. 따라서 그의 정치적 리더십 유형을 살펴보면 국면전환적 권위-민주주의형이라 할 수 있다. 여섯째, 김대중 대통령의 정치적 리더십 유형은 적극적 여론수렴에 따른 경영가적이고 합리주의적인 민주-관료형의 지도자라고 말할 수 있다. 이같은 역대 정치지도자의 리더십 유형을 분석한 결과 세가지의 특징을 알 수가 있다. 첫째, 역대 대통령이 행사한 리더십은 대체로 가부장적이고 권위주의적이며 카리스마적인 성향을 나타내고 있으며, 둘째 정치지도자들이 리더십을 발휘하는 과정에서 부도덕성 문제가 강하게 대두되고 있다는 점, 셋째 역대 대통령들은 주변 환경적 요인보다 자신의 퍼스낼러티에 따라 정치를 수행하면서 시대적 상황에 조화되지 못하여 사회의 불안감을 초래했다는 점으로 바람직한 리더십을 발휘하지 못하였다고 평가된다. 정치 및 사회의 안정과 획일성보다는 다양성, 집단 성과보다는 개인의 창의성이 중시되는 21세기에는 과거와 같은 독재적이고 권위주의적인 리더십보다는 민주적이면서 포용력을 갖춘 리더십이 효과를 발휘하게 될 것이다. 따라서 21세기에 한국 사회의 지도자가 갖추어야 할 주요 요소들을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 민주주의에 대한 확고한 신념을 가지고 있으며 깨끗한 도덕성 및 윤리성을 갖추고 있어야 할 것이다. 둘째, 지도자 자신의 경륜과 철학, 미래에 대한 비전을 토대로 자신만의 고유한 정치철학을 가지고 있어야 한다. 셋째, 국정전반에 걸친 다양한 식견을 가지고 있어야 한다. 넷째, 방어적이고 폐쇄적인 대북정책을 지양하고 북한을 같은 민족으로서 포용할 수 있는 합리적이고 바람직한 지도자의 통일관이 있어야 한다. 다섯째, 다변화되고 있는 국제사회의 흐름을 파악하고 이를 헤쳐 나갈 수 있는 현안을 가지고 있어야 한다. 여섯째, 한국정치의 고질병인 지역감정 문제를 타파할 수 있는 리더십을 갖춘 지도자가 되어야 한다.
The purpose of this study is searching for desirable leadership needed to presidents in our country hereafter by investigating their personality from president Lee Seung-Man to president Kim Dae-Jung and assessing the characteristics of their political leadership. A technical approach which puts tog...
The purpose of this study is searching for desirable leadership needed to presidents in our country hereafter by investigating their personality from president Lee Seung-Man to president Kim Dae-Jung and assessing the characteristics of their political leadership. A technical approach which puts together and arranges scholars' research records is basically used as a method of this study. The second chapter examines the theoretical background on leadership, the third investigates and assesses the political environment and the type of leadership of all successive presidents, the fourth compares and assesses the leadership of all successive presidents, the fifth reveals the desirable leadership needed to presidents in korea society of the 21 century. The characteristics of all successive political leaders are as follows. First, president Lee Seung-Man was patriarchal and the type of totalitarian authoritarianism based on charisma. He also had Machiavellian character taking all the ways and means to an end. Second, president Park Jeong-Hee exercised military authoritarian bureaucratism based on powerful charisma and made a great effort to remove poverty through modernization and industrialization. Third, president Chun Doo-Han was so far from giving careful attention to the public opinion and he was not the democratic type of political leader heading toward encouragement so that he sought to authoritarianism. Fourth, president Noh Tae-woo was the one in a transition period moving from authoritarian political power to democratic political power, he was a passive democratic leader based on a bit military authoritarianism. Fifth, president Kim Young-Sam finished up military authoritarian political power for 30 years and succeeded to power as civil government. He started with the absolute support of the people, nevertheless, his self-complacent and arbitrary reign was civilian authoritarian out military authoritarian. Accordingly, his political leadership was the type of the political leader of situation-converting authoritarian democracy. Sixth, president Kim Dae-Jung gave careful attention to the public opinion and played a role as a kind of businessman. He was a type of rational democratic bureaucratism. As the result of analysis, there are three characteristics to all successive presidents. First, their leadership has usually been patriarchal and authoritarian and they have had a charismatic tendency. Second, in the process of their leadership exercise, the problem of immorality came to the front. Third, all successive presidents have taken the reins of the government not by environmental factors but by their personalities. And also they didn't harmonize themselves with the needs of the times and brought on anxiety in our society. It means that they didn't show their desirable leadership. The 21st century makes much account of the stability of politics or society and diversity and individual creativity instead of uniformity and a group achievement. Democratic and broad-minded leaders will be needed instead of dictatorial authoritarian leaders as in the past. Accordingly, in the 21st century, primary factors which must be qualified as presidents in korean society are as follows. First, they must have a strong faith of democracy and show moral and ethical behaviour. Second, they must have their own philosophy of politics based on their experience, thought and vision toward future. Third, they must have a broad view and understanding to administer the affairs of state. Fourth, they must not be defensive and closed against North Korea. They must comprehend North as the same race, and must have rational and desirable thought for unification of North and South. Fifth, they must understand how the international society will conduct in rapid changes and have reliable plans about how our country will have to cope with them. Sixth, they must be able to do away with regional sentiment which has been a chronic disease in korean politics.
The purpose of this study is searching for desirable leadership needed to presidents in our country hereafter by investigating their personality from president Lee Seung-Man to president Kim Dae-Jung and assessing the characteristics of their political leadership. A technical approach which puts together and arranges scholars' research records is basically used as a method of this study. The second chapter examines the theoretical background on leadership, the third investigates and assesses the political environment and the type of leadership of all successive presidents, the fourth compares and assesses the leadership of all successive presidents, the fifth reveals the desirable leadership needed to presidents in korea society of the 21 century. The characteristics of all successive political leaders are as follows. First, president Lee Seung-Man was patriarchal and the type of totalitarian authoritarianism based on charisma. He also had Machiavellian character taking all the ways and means to an end. Second, president Park Jeong-Hee exercised military authoritarian bureaucratism based on powerful charisma and made a great effort to remove poverty through modernization and industrialization. Third, president Chun Doo-Han was so far from giving careful attention to the public opinion and he was not the democratic type of political leader heading toward encouragement so that he sought to authoritarianism. Fourth, president Noh Tae-woo was the one in a transition period moving from authoritarian political power to democratic political power, he was a passive democratic leader based on a bit military authoritarianism. Fifth, president Kim Young-Sam finished up military authoritarian political power for 30 years and succeeded to power as civil government. He started with the absolute support of the people, nevertheless, his self-complacent and arbitrary reign was civilian authoritarian out military authoritarian. Accordingly, his political leadership was the type of the political leader of situation-converting authoritarian democracy. Sixth, president Kim Dae-Jung gave careful attention to the public opinion and played a role as a kind of businessman. He was a type of rational democratic bureaucratism. As the result of analysis, there are three characteristics to all successive presidents. First, their leadership has usually been patriarchal and authoritarian and they have had a charismatic tendency. Second, in the process of their leadership exercise, the problem of immorality came to the front. Third, all successive presidents have taken the reins of the government not by environmental factors but by their personalities. And also they didn't harmonize themselves with the needs of the times and brought on anxiety in our society. It means that they didn't show their desirable leadership. The 21st century makes much account of the stability of politics or society and diversity and individual creativity instead of uniformity and a group achievement. Democratic and broad-minded leaders will be needed instead of dictatorial authoritarian leaders as in the past. Accordingly, in the 21st century, primary factors which must be qualified as presidents in korean society are as follows. First, they must have a strong faith of democracy and show moral and ethical behaviour. Second, they must have their own philosophy of politics based on their experience, thought and vision toward future. Third, they must have a broad view and understanding to administer the affairs of state. Fourth, they must not be defensive and closed against North Korea. They must comprehend North as the same race, and must have rational and desirable thought for unification of North and South. Fifth, they must understand how the international society will conduct in rapid changes and have reliable plans about how our country will have to cope with them. Sixth, they must be able to do away with regional sentiment which has been a chronic disease in korean politics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.