산업혁명에 의해 생산체계는 기계화, 대량생산화 되었고, 이로 인해 사회 전체에 대중화, 규격화, 획일화를 가져오게 되었다. 이런 사회적 변화와 함께 건축 공간은 독단적 기능주의적인 특성을 보이게 되었고 그것은 추상적이고 몰개성적인 형태적 공간으로 나타나게 되었다.
공간 디자인에 있어서 장식에 대한 인간의 기본적 욕구의 배제 그리고 역사적, 지역적 연속성의 무시, 획일적인 디자인으로 인해 인간적 감성, 정서와 같은 체험적 요소들이 대두되기 시작했다. 2차 세계 대전이 끝나면서 시작된 현대 건축 공간에 서는 이러한 획일적 기능주의 공간을 탈피하려는 시도들이 많이 이루어져 왔다. 1950-60년대의 겹 공간, 1960-70년대의 복합 공간, 1980년대의 해체 공간 등의 새로운 공간적 접근들이 많이 시도 되는 등 공간에서의 인간성 회복에 대한 연구가 많이 시도되었다.
그에 따른 공간에서의 ...
산업혁명에 의해 생산체계는 기계화, 대량생산화 되었고, 이로 인해 사회 전체에 대중화, 규격화, 획일화를 가져오게 되었다. 이런 사회적 변화와 함께 건축 공간은 독단적 기능주의적인 특성을 보이게 되었고 그것은 추상적이고 몰개성적인 형태적 공간으로 나타나게 되었다.
공간 디자인에 있어서 장식에 대한 인간의 기본적 욕구의 배제 그리고 역사적, 지역적 연속성의 무시, 획일적인 디자인으로 인해 인간적 감성, 정서와 같은 체험적 요소들이 대두되기 시작했다. 2차 세계 대전이 끝나면서 시작된 현대 건축 공간에 서는 이러한 획일적 기능주의 공간을 탈피하려는 시도들이 많이 이루어져 왔다. 1950-60년대의 겹 공간, 1960-70년대의 복합 공간, 1980년대의 해체 공간 등의 새로운 공간적 접근들이 많이 시도 되는 등 공간에서의 인간성 회복에 대한 연구가 많이 시도되었다.
그에 따른 공간에서의 상호작용성은 공간에서의 중심은 인간이고, 인간과 공간, 공간과 공간의 상호 교감은 공간을 일종의 유동체적 공간으로 만드는 개념으로 이해될 수 있다. 특히 과학 기술의 발달과 함께 디지털 매체의 보편화로 인해 새로운 사회적 질서가 생겼고, 이것을 과거 일방적이고 획일적이며 몰개성적인 공간 구성 개념에서 대중의 적극적 참여를 유도하는 수용자 중심의 공간 환경으로의 변화를 만들었다고 할 수 있겠다. 과거에는 공간에서 상호작용성을 표현하는데 있어 나타난 기술적 한계와 공간적 한계는 공간 패러다임의 변화와 함께 과학 기술의 접목으로 인해 공간의 상호작용성은 더욱 다양하고 적극적인 양상으로 나타나고 있으며, 특히 공간에서 나타난 확장된 오브제 요소들을 통해 더욱 극대화되는 경향을 보이고 있다고 할 수 있다.
합리주의의 소산인 일루젼(Illusion)의 미학(모방의 미학)에 대한 부정으로 미술에서 나타난 오브제(object) 개념, 그리고 모더니즘 건축의 부정으로 진행되어지는 현대 공간 디자인의 상호작용성은 같은 시대적 흐름 속에 존재한다고 할 수 있겠다. 즉, 현대 공간 디자인이 상호작용(Interaction)적 공간으로 전환이 미술에서 오브제 개념의 확장과 사회 문화의 수직적 계층구도에서 수평적 관계 구도로의 인식의 변화, 즉 각 영역간의 상호소통적인 관계로의 변화를 가져오는 것과 갈은 맥락이라고 할 수 있다.
이에 본 연구는 공간에서 나타난 오브제 요소들이 공간의 올 지원해 주는 매개적 요소로서 작용한다는 관점에서 출발하며, 인간을 둘러싸고 있는 공간적 요소와 오브제간의 관계에 있어서 나타나는 인간과 공간, 공간과 공간의 상호작용적 표현에 대해 연구하고자 한다. 현대 공간은 더 이상 영유의 목적으로서가 아니라 연간과 상호 교감하는 커뮤니케이션 대상의 공간으로 의미 확장이 된다. 이것은 인간과 공간이 서로 반응하는 인터랙션 공간으로 표현되기도 하며, 때로는 공간과 공간이 서로 상호작용하여 불확정적인 공간, 끊임없이 유동성을 가지는 공간으로 공간에 나타난 오브제적 요소들을 통해 나타난다고 할 수 있겠다.
따라서 이러한 오브제적 공간 요소를 통해 공간과 인간의 관계를 보다 수평적이고, 상호 소통적 관계로 회복시켜 인간과 공간을 하나의 통합체로서 볼 수 있는 가능성을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다.
연구의 대상은 물리적 규모 측면에서는 소규모의 공간에서 대규모의 환경 안에서의 건축 공간 등을 모두 포괄하는 범주로 삼는다. 그리고 공간 디자인에서 나타난 오브제(Object) 요소의 분석 대상은 기존의 오브제 개념인 물질적 요소에서부터 확장된 의미로서 비(非)물직적 요소까지 포함하여 공간의 상호작용성(Interaction)과 관계성이 있는 모든 공간적 요소를 대상으로 하며, 본 연구의 기본적인 흐름은 다음과 같다.
■ 첫째, 이론적 고찰을 통해 현대 조형 예술사에서 나타난 오브제의 발생 배경과 현대 미술에서 오브제 개념의 범위 및 의미 확장에 대해 연구한다.
■ 둘째, 조형예술에서 의미 확장된 오브제가 공간에서는 어떻게 나타나며, 오브제와 공간의 관계에 대한 개념적 정리를 한다.
■ 셋째, 시대적 패러다임에 의해 나타난 공간의 변화 중 공간의 상호작용성에 대해 알아보고 그에 따른 유형을 대상에 따라 구분하여 분석해본다.
■ 넷째, 분석된 공간에서의 오브제 유형과 공간의 상호작용성 양상에 따라 표출적 상호작용성과 잠재적 상호작용성으로 분류하고, 각각의 특성별로 키워드를 도출한다.
■ 다섯째, 추출된 키워드에 의해 제시된 분석률을 기준으로 상호작용성의 표현 양상을 다양한 작품 사례를 통해 분석한다.
산업혁명에 의해 생산체계는 기계화, 대량생산화 되었고, 이로 인해 사회 전체에 대중화, 규격화, 획일화를 가져오게 되었다. 이런 사회적 변화와 함께 건축 공간은 독단적 기능주의적인 특성을 보이게 되었고 그것은 추상적이고 몰개성적인 형태적 공간으로 나타나게 되었다.
공간 디자인에 있어서 장식에 대한 인간의 기본적 욕구의 배제 그리고 역사적, 지역적 연속성의 무시, 획일적인 디자인으로 인해 인간적 감성, 정서와 같은 체험적 요소들이 대두되기 시작했다. 2차 세계 대전이 끝나면서 시작된 현대 건축 공간에 서는 이러한 획일적 기능주의 공간을 탈피하려는 시도들이 많이 이루어져 왔다. 1950-60년대의 겹 공간, 1960-70년대의 복합 공간, 1980년대의 해체 공간 등의 새로운 공간적 접근들이 많이 시도 되는 등 공간에서의 인간성 회복에 대한 연구가 많이 시도되었다.
그에 따른 공간에서의 상호작용성은 공간에서의 중심은 인간이고, 인간과 공간, 공간과 공간의 상호 교감은 공간을 일종의 유동체적 공간으로 만드는 개념으로 이해될 수 있다. 특히 과학 기술의 발달과 함께 디지털 매체의 보편화로 인해 새로운 사회적 질서가 생겼고, 이것을 과거 일방적이고 획일적이며 몰개성적인 공간 구성 개념에서 대중의 적극적 참여를 유도하는 수용자 중심의 공간 환경으로의 변화를 만들었다고 할 수 있겠다. 과거에는 공간에서 상호작용성을 표현하는데 있어 나타난 기술적 한계와 공간적 한계는 공간 패러다임의 변화와 함께 과학 기술의 접목으로 인해 공간의 상호작용성은 더욱 다양하고 적극적인 양상으로 나타나고 있으며, 특히 공간에서 나타난 확장된 오브제 요소들을 통해 더욱 극대화되는 경향을 보이고 있다고 할 수 있다.
합리주의의 소산인 일루젼(Illusion)의 미학(모방의 미학)에 대한 부정으로 미술에서 나타난 오브제(object) 개념, 그리고 모더니즘 건축의 부정으로 진행되어지는 현대 공간 디자인의 상호작용성은 같은 시대적 흐름 속에 존재한다고 할 수 있겠다. 즉, 현대 공간 디자인이 상호작용(Interaction)적 공간으로 전환이 미술에서 오브제 개념의 확장과 사회 문화의 수직적 계층구도에서 수평적 관계 구도로의 인식의 변화, 즉 각 영역간의 상호소통적인 관계로의 변화를 가져오는 것과 갈은 맥락이라고 할 수 있다.
이에 본 연구는 공간에서 나타난 오브제 요소들이 공간의 올 지원해 주는 매개적 요소로서 작용한다는 관점에서 출발하며, 인간을 둘러싸고 있는 공간적 요소와 오브제간의 관계에 있어서 나타나는 인간과 공간, 공간과 공간의 상호작용적 표현에 대해 연구하고자 한다. 현대 공간은 더 이상 영유의 목적으로서가 아니라 연간과 상호 교감하는 커뮤니케이션 대상의 공간으로 의미 확장이 된다. 이것은 인간과 공간이 서로 반응하는 인터랙션 공간으로 표현되기도 하며, 때로는 공간과 공간이 서로 상호작용하여 불확정적인 공간, 끊임없이 유동성을 가지는 공간으로 공간에 나타난 오브제적 요소들을 통해 나타난다고 할 수 있겠다.
따라서 이러한 오브제적 공간 요소를 통해 공간과 인간의 관계를 보다 수평적이고, 상호 소통적 관계로 회복시켜 인간과 공간을 하나의 통합체로서 볼 수 있는 가능성을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다.
연구의 대상은 물리적 규모 측면에서는 소규모의 공간에서 대규모의 환경 안에서의 건축 공간 등을 모두 포괄하는 범주로 삼는다. 그리고 공간 디자인에서 나타난 오브제(Object) 요소의 분석 대상은 기존의 오브제 개념인 물질적 요소에서부터 확장된 의미로서 비(非)물직적 요소까지 포함하여 공간의 상호작용성(Interaction)과 관계성이 있는 모든 공간적 요소를 대상으로 하며, 본 연구의 기본적인 흐름은 다음과 같다.
■ 첫째, 이론적 고찰을 통해 현대 조형 예술사에서 나타난 오브제의 발생 배경과 현대 미술에서 오브제 개념의 범위 및 의미 확장에 대해 연구한다.
■ 둘째, 조형예술에서 의미 확장된 오브제가 공간에서는 어떻게 나타나며, 오브제와 공간의 관계에 대한 개념적 정리를 한다.
■ 셋째, 시대적 패러다임에 의해 나타난 공간의 변화 중 공간의 상호작용성에 대해 알아보고 그에 따른 유형을 대상에 따라 구분하여 분석해본다.
■ 넷째, 분석된 공간에서의 오브제 유형과 공간의 상호작용성 양상에 따라 표출적 상호작용성과 잠재적 상호작용성으로 분류하고, 각각의 특성별로 키워드를 도출한다.
■ 다섯째, 추출된 키워드에 의해 제시된 분석률을 기준으로 상호작용성의 표현 양상을 다양한 작품 사례를 통해 분석한다.
With the emergence of the industrial revolution, the structure of production has become mechanized and mass productive and this has brought popularization, standardization, and unification to through out the society. Along the line of such social change, the architectural space started to show arbit...
With the emergence of the industrial revolution, the structure of production has become mechanized and mass productive and this has brought popularization, standardization, and unification to through out the society. Along the line of such social change, the architectural space started to show arbitrary functional characteristic and it turned out as abstract and non—individualistic space.
Discarding the intrinsic human desire towards ornamentations in space designing and neglecting the regional and historical continuity as well as uniform designing has brought the change of experiential values being raised such as human sensitivity, sentiment, and etc. In modern architectural spaces, started with the end of the 2nd world war, there have been many attempts to grow out of the type of uniform functional spaces. There have been many researches attempting to recover the humanity in space making new spatial approaches such as the layered space of 1950s-60s, the mixed space of 1960s-70s, the deconstructive space of 1980s, and others.
The interactivity in space regards the human being as the core of space and the mutual response between man and space, and space and space could be understood as a concept making the space as a kind of fluid—like space. Especially with the advancement of the scientific technology, a new social order has formed with the generalization of the digital media. This has created the change of what used to be one way, uniform, and non—individualistic space structure concept into making its shift to a user—oriented spatial environment that induces enthusiastic participation of the mass. The technical and spatial boundary, what appeared in the past while expressing the interactivity in space, has made the interactivity of space, with the application of the scientific technology with the change of spatial paradigm, to appear in a more enthusiastic way with more varieties and particularly with the expanded objet elements appearing in space, it is showing a more extreme tendency.
The conception of objet, appearing with the negation of the aesthetics (the aesthetics of imitation) of the illusion being an outcome of the rationalism, and the interactivity of the modern spatial. design, what advances to become negation of the modern architecture, could be regarded as existing in the same era. In other words, the modern spatial design making a transition to be an interactive space could be regarded as being in the same context as the expansion of the conception, objet, and the vertical structure of the hierarchy of the social culture changing the perception into being horizontal structure of relations. To rephrase, it is same as bringing a change for there to be interactive relations between respective domains.
Therefore, this study starts at the point where the objet elements that have appeared in space act as intermediary elements supporting the space and to study the interactive descriptions between space and space, and man and space that appear in the relation between the objet and the spatial elements that surround human beings. The modern space can be interpreted as a space for communication mutually responding with man and no longer as an object for possession. This is also described as an interactive space where man and space respond to each other and sometimes space and space interact with each other shown through the objet elements appeared in space as the space having incessant mobility.
Therefore, it is the objective of this study to present the possibility of perceiving man and space as one integrated object through remedying the relationship between man and space to a more horizontal and interactive kind through these objet—like spatial elements.
With the emergence of the industrial revolution, the structure of production has become mechanized and mass productive and this has brought popularization, standardization, and unification to through out the society. Along the line of such social change, the architectural space started to show arbitrary functional characteristic and it turned out as abstract and non—individualistic space.
Discarding the intrinsic human desire towards ornamentations in space designing and neglecting the regional and historical continuity as well as uniform designing has brought the change of experiential values being raised such as human sensitivity, sentiment, and etc. In modern architectural spaces, started with the end of the 2nd world war, there have been many attempts to grow out of the type of uniform functional spaces. There have been many researches attempting to recover the humanity in space making new spatial approaches such as the layered space of 1950s-60s, the mixed space of 1960s-70s, the deconstructive space of 1980s, and others.
The interactivity in space regards the human being as the core of space and the mutual response between man and space, and space and space could be understood as a concept making the space as a kind of fluid—like space. Especially with the advancement of the scientific technology, a new social order has formed with the generalization of the digital media. This has created the change of what used to be one way, uniform, and non—individualistic space structure concept into making its shift to a user—oriented spatial environment that induces enthusiastic participation of the mass. The technical and spatial boundary, what appeared in the past while expressing the interactivity in space, has made the interactivity of space, with the application of the scientific technology with the change of spatial paradigm, to appear in a more enthusiastic way with more varieties and particularly with the expanded objet elements appearing in space, it is showing a more extreme tendency.
The conception of objet, appearing with the negation of the aesthetics (the aesthetics of imitation) of the illusion being an outcome of the rationalism, and the interactivity of the modern spatial. design, what advances to become negation of the modern architecture, could be regarded as existing in the same era. In other words, the modern spatial design making a transition to be an interactive space could be regarded as being in the same context as the expansion of the conception, objet, and the vertical structure of the hierarchy of the social culture changing the perception into being horizontal structure of relations. To rephrase, it is same as bringing a change for there to be interactive relations between respective domains.
Therefore, this study starts at the point where the objet elements that have appeared in space act as intermediary elements supporting the space and to study the interactive descriptions between space and space, and man and space that appear in the relation between the objet and the spatial elements that surround human beings. The modern space can be interpreted as a space for communication mutually responding with man and no longer as an object for possession. This is also described as an interactive space where man and space respond to each other and sometimes space and space interact with each other shown through the objet elements appeared in space as the space having incessant mobility.
Therefore, it is the objective of this study to present the possibility of perceiving man and space as one integrated object through remedying the relationship between man and space to a more horizontal and interactive kind through these objet—like spatial elements.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.