이 글의 목적은 김승옥 단편소설을 대상으로 하여 작품 속에 등장하는 인물들의 공간인식양상을 분류하여 김승옥 문학을 이해하는 새로운 하나의 통로를 제시하고자 한다. 제1장에서는 김승옥 문학에 대한 앞선 연구의 검토를 통한 문제제기, 연구목적을 밝혔고, 연구의 범위와 연구방법을 제시하였다. 제2장에서는 김승옥 소설의 인물들이 추구하는 공간양상으로 공간의 의미를 분류하였다. 1절에서는 자기세계추구의 공간으로 『생명연습』과 『무진기행』을 살펴보았다. 『생명연습』에서는 부정적 현실극복을 통하여 자기세계를 추구하고자하는 인물들을 그렸다. 이...
이 글의 목적은 김승옥 단편소설을 대상으로 하여 작품 속에 등장하는 인물들의 공간인식양상을 분류하여 김승옥 문학을 이해하는 새로운 하나의 통로를 제시하고자 한다. 제1장에서는 김승옥 문학에 대한 앞선 연구의 검토를 통한 문제제기, 연구목적을 밝혔고, 연구의 범위와 연구방법을 제시하였다. 제2장에서는 김승옥 소설의 인물들이 추구하는 공간양상으로 공간의 의미를 분류하였다. 1절에서는 자기세계추구의 공간으로 『생명연습』과 『무진기행』을 살펴보았다. 『생명연습』에서는 부정적 현실극복을 통하여 자기세계를 추구하고자하는 인물들을 그렸다. 이 자기세계란 타인의 폭력으로부터 자신의 세계를 지키려는 심리의 강한 돌출점이고 자기합리화의 논리이다. 『무진기행』은 안개로 표상된 무진을 통해 지난날 자신의 세계를 되돌아보고 자기세계를 찾으려는 모습을 보여주고 있다. 2절에서는 『건』은 성인세계로의 편입의 공간을 보여준다. 성인세계를 바라보는 유년기 자아의 심리를 다룬 작품이다. 유년의 ‘나는 성년의 현실로 편입되기 전에 겪어야 되는 어른들의 폭력적인 현실과 인간의 파괴를 경험한다. 3절에서는 힘과 욕망의 공간으로 『염소는 힘이 세다』와 『야행』으로 살펴보았다. 『염소는 힘이 세계』에서는 가족을 위해 희생된 염소가 돈으로 교환될 수 있는 염소탕으로 전환되면서 자본의 힘을 획득하게 된다. 이 염소는 가족들의 생계를 책임지고 가족들이 집밖의 사람들과 소통하게 만들뿐만 아니라 집밖에 사람들까지 힘이 세게 한다. 소설의 공간인 도시는 힘의 세계로 이루어졌고 힘이 없는 사람은 불안에 떨며 살아야하는 모습을 보여준다. 그러나 사람들은 위악하고 폭력적인 현실을 혐오하면서도 자신도 모르게 힘의 논리를 동경하는 모습을 보인다. 『야행』에서 주인공 현주를 통해 나타난 공간은 일상으로부터 벗어나고 싶어 하는 욕망의 공간이다. 현주는 속임수로 위장된 질서와 규율의 현실세계에서 벗어나고픈 욕구를 밤거리 사내들에게서 해소한다. 4절에서는 산업화와 소외의 공간을 다루었다. 「차나 한잔」에서는 현실을 창조적으로 가동케 하는 주체로서 활동하지 못하고 현실의 왜곡된 상황에 객체로서 끌려다니기만 하는 소시민의 모습을 다룬다. 또한 자신을 찾기 위한 일환으로 자신을 거부한 사회에 어떻게 해서든지 섞이기 위해 안간힘을 쓰는 인간소외의 모습을 볼 수 있다. 『서울, 1964년 겨울』은 도시에서의 세 남자를 통해 흐르는 인간과 인간의 깊은 단절을 드러낸다. 사내 사이의 대화는 서로의 가슴에 닿지 않고 겉돌기만 한다. 도시인의 고독과 인간 사이의 고립을 여실히 보여주는 것이다. 제3장에서는 작품요약과 김승옥 문학의 의의를 다루고 제4장 결론에서는 본론에 나온 내용을 요약하고 정리하였다.
이 글의 목적은 김승옥 단편소설을 대상으로 하여 작품 속에 등장하는 인물들의 공간인식양상을 분류하여 김승옥 문학을 이해하는 새로운 하나의 통로를 제시하고자 한다. 제1장에서는 김승옥 문학에 대한 앞선 연구의 검토를 통한 문제제기, 연구목적을 밝혔고, 연구의 범위와 연구방법을 제시하였다. 제2장에서는 김승옥 소설의 인물들이 추구하는 공간양상으로 공간의 의미를 분류하였다. 1절에서는 자기세계추구의 공간으로 『생명연습』과 『무진기행』을 살펴보았다. 『생명연습』에서는 부정적 현실극복을 통하여 자기세계를 추구하고자하는 인물들을 그렸다. 이 자기세계란 타인의 폭력으로부터 자신의 세계를 지키려는 심리의 강한 돌출점이고 자기합리화의 논리이다. 『무진기행』은 안개로 표상된 무진을 통해 지난날 자신의 세계를 되돌아보고 자기세계를 찾으려는 모습을 보여주고 있다. 2절에서는 『건』은 성인세계로의 편입의 공간을 보여준다. 성인세계를 바라보는 유년기 자아의 심리를 다룬 작품이다. 유년의 ‘나는 성년의 현실로 편입되기 전에 겪어야 되는 어른들의 폭력적인 현실과 인간의 파괴를 경험한다. 3절에서는 힘과 욕망의 공간으로 『염소는 힘이 세다』와 『야행』으로 살펴보았다. 『염소는 힘이 세계』에서는 가족을 위해 희생된 염소가 돈으로 교환될 수 있는 염소탕으로 전환되면서 자본의 힘을 획득하게 된다. 이 염소는 가족들의 생계를 책임지고 가족들이 집밖의 사람들과 소통하게 만들뿐만 아니라 집밖에 사람들까지 힘이 세게 한다. 소설의 공간인 도시는 힘의 세계로 이루어졌고 힘이 없는 사람은 불안에 떨며 살아야하는 모습을 보여준다. 그러나 사람들은 위악하고 폭력적인 현실을 혐오하면서도 자신도 모르게 힘의 논리를 동경하는 모습을 보인다. 『야행』에서 주인공 현주를 통해 나타난 공간은 일상으로부터 벗어나고 싶어 하는 욕망의 공간이다. 현주는 속임수로 위장된 질서와 규율의 현실세계에서 벗어나고픈 욕구를 밤거리 사내들에게서 해소한다. 4절에서는 산업화와 소외의 공간을 다루었다. 「차나 한잔」에서는 현실을 창조적으로 가동케 하는 주체로서 활동하지 못하고 현실의 왜곡된 상황에 객체로서 끌려다니기만 하는 소시민의 모습을 다룬다. 또한 자신을 찾기 위한 일환으로 자신을 거부한 사회에 어떻게 해서든지 섞이기 위해 안간힘을 쓰는 인간소외의 모습을 볼 수 있다. 『서울, 1964년 겨울』은 도시에서의 세 남자를 통해 흐르는 인간과 인간의 깊은 단절을 드러낸다. 사내 사이의 대화는 서로의 가슴에 닿지 않고 겉돌기만 한다. 도시인의 고독과 인간 사이의 고립을 여실히 보여주는 것이다. 제3장에서는 작품요약과 김승옥 문학의 의의를 다루고 제4장 결론에서는 본론에 나온 내용을 요약하고 정리하였다.
The purpose of this writing is to offer a new channel to understand literature of Kim seung-ok by classifying the aspects of space recognition of the characters who appear in the Kim seung-ok's short story. In the first chapter I addressed the issue through reviewing the preceding researches about K...
The purpose of this writing is to offer a new channel to understand literature of Kim seung-ok by classifying the aspects of space recognition of the characters who appear in the Kim seung-ok's short story. In the first chapter I addressed the issue through reviewing the preceding researches about Kim seung-ok's literature, identified the purpose of the study, and suggested the scope and the method of this study. In the second chapter I classified the meaning of the space by space aspects that the characters in Kim seung-ok's novel pursue. In the first verse I looked into 「The life practice」and「Mujin travel sketches」as a space of pursuing self-world. In the story「The life practice」, the writer draws three characters who pursue self-world through overcoming the negative reality. This self-world is a strong projecting point which tries to keep his world from other's violence, and from the logic of self-rationalization. In the story「Mujin travel sketches」he reviews his past world through Mujin represented by a fog, and shows trying to find his world. In the second verse the story「Geon」shows the entrance space to the adult world. This story deals with the psychology of Janga who is at the entrance of adulthood. I who in childhood experiences the violent reality of adults and ruin of human which are to endure to be an adult. In the third verse I looked into「a goat is strong」and「a night trip」as a space of power & desire. In the story 「a goat is strong」, the goat which was sacrificed for the family affords to get the power of capital as it is converted to goat soup which is available exchange with money. This goat takes the family's living and also makes neighbors strong as well as making the family communicate with the neighbors. The city, the novel's space, is made of the world of power and it shows that powerless people are to live with fear. But the people in the novel yearn for the logic of power without consciousness nevertheless their hatred for the vicious and riotous reality. The space in the story「a night trip」presented through heroin Hyeon ju is that of desire to escape from trivial daily life. Hyeon ju solves the desire to escape from the real world of disguised disorder and rule with the guys of the night. In the 4th verse I dealt with the space of industrialization and alienation. The story 「Let's a cup of tea」deals with the aspect of the little people who can not act as the subject to create the reality but gad about passively as the object to the distorted situation of the reality. Also we can see another human alienation aspect through his striving to be with the negative society in an effort of finding himself. 「Seoul, the winter in 1964」presents the deep disconnection among persons through three men in the city. The communication of the three men can not touch each other and roam around. This presents the lonesome of the citizens and the isolation among human. In the third chapter I summarized the work and dealt with the significance of the literature of Kim seung-ok, and in the fourth chapter of conclusion summarized the contents of the main subject and knitted up.
The purpose of this writing is to offer a new channel to understand literature of Kim seung-ok by classifying the aspects of space recognition of the characters who appear in the Kim seung-ok's short story. In the first chapter I addressed the issue through reviewing the preceding researches about Kim seung-ok's literature, identified the purpose of the study, and suggested the scope and the method of this study. In the second chapter I classified the meaning of the space by space aspects that the characters in Kim seung-ok's novel pursue. In the first verse I looked into 「The life practice」and「Mujin travel sketches」as a space of pursuing self-world. In the story「The life practice」, the writer draws three characters who pursue self-world through overcoming the negative reality. This self-world is a strong projecting point which tries to keep his world from other's violence, and from the logic of self-rationalization. In the story「Mujin travel sketches」he reviews his past world through Mujin represented by a fog, and shows trying to find his world. In the second verse the story「Geon」shows the entrance space to the adult world. This story deals with the psychology of Janga who is at the entrance of adulthood. I who in childhood experiences the violent reality of adults and ruin of human which are to endure to be an adult. In the third verse I looked into「a goat is strong」and「a night trip」as a space of power & desire. In the story 「a goat is strong」, the goat which was sacrificed for the family affords to get the power of capital as it is converted to goat soup which is available exchange with money. This goat takes the family's living and also makes neighbors strong as well as making the family communicate with the neighbors. The city, the novel's space, is made of the world of power and it shows that powerless people are to live with fear. But the people in the novel yearn for the logic of power without consciousness nevertheless their hatred for the vicious and riotous reality. The space in the story「a night trip」presented through heroin Hyeon ju is that of desire to escape from trivial daily life. Hyeon ju solves the desire to escape from the real world of disguised disorder and rule with the guys of the night. In the 4th verse I dealt with the space of industrialization and alienation. The story 「Let's a cup of tea」deals with the aspect of the little people who can not act as the subject to create the reality but gad about passively as the object to the distorted situation of the reality. Also we can see another human alienation aspect through his striving to be with the negative society in an effort of finding himself. 「Seoul, the winter in 1964」presents the deep disconnection among persons through three men in the city. The communication of the three men can not touch each other and roam around. This presents the lonesome of the citizens and the isolation among human. In the third chapter I summarized the work and dealt with the significance of the literature of Kim seung-ok, and in the fourth chapter of conclusion summarized the contents of the main subject and knitted up.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.