음악은 구체적인 개념이나 언어의 개입 없이 인간의 생과 더불어 직접 적용되는 것이다. 어떠한 예술 분야보다도 그 정서적인 영향력이 강하다는 점에서 높이 평가 되고 있다. 현대 사회가 점점 첨단화됨으로써 정서가 메말라 가고 감각이나 느낌, 창의력, 상상력 등 올바른 인격과 건강한 정서의 함양이 이 시대의 교육의 절대적인 목표이다.
본 연구는 창의력 향상을 위한 유아음악교육에 관한 것으로 창의력 개발을 목적으로 통합적 음악활동과 놀이활동 그리고 학습지도안을 연구하였다.
유아가 스스로 다양한 음악활동에 참여하여 이론과 실기를 통합적으로...
음악은 구체적인 개념이나 언어의 개입 없이 인간의 생과 더불어 직접 적용되는 것이다. 어떠한 예술 분야보다도 그 정서적인 영향력이 강하다는 점에서 높이 평가 되고 있다. 현대 사회가 점점 첨단화됨으로써 정서가 메말라 가고 감각이나 느낌, 창의력, 상상력 등 올바른 인격과 건강한 정서의 함양이 이 시대의 교육의 절대적인 목표이다.
본 연구는 창의력 향상을 위한 유아음악교육에 관한 것으로 창의력 개발을 목적으로 통합적 음악활동과 놀이활동 그리고 학습지도안을 연구하였다.
유아가 스스로 다양한 음악활동에 참여하여 이론과 실기를 통합적으로 경험할 수 있는 방법을 제시하고 창의력 발달 요인 중 인지 발달영역의 단계를 음악적 성장단계와 결합시켜 창의력 향상에 관련된 내용을 알아보고자 한다.
이를 위해 본 연구에서는 창의력과 유아음악교육의 검증된 문헌과 논문의 선행연구로 먼저 그에 타당한 이론적 근거를 찾아 정리 했고, 놀이를 통한 창의력 유도 학습과 유아지도법 그리고 지도안을 작성하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아는 각 성장 단계에 맞는 음악적 활동을 지도하고, 그 시기에 나타나는 감각적 요소들을 적극적으로 발달시켜 창의력 향상과 연결시키는 수업이 되어야 한다.
둘째, 유아의 수업은 다양한 음악 활동 중심으로 생활주제나 유아들의 흥미, 환경과 연관되어 통합적으로 이루어져야 한다.
셋째, 유아는 스스로 다양한 놀이 활동에 참여하여 자아를 발견하고 언어, 사회성, 사고력, 창의력 등을 향상할 수 있도록 지도해야 한다.
이와 같이 유아들의 창의력 발달은 생활 과정에서 성장, 발달하고 활동 중심의 영역에서 자아를 발견하게 된다. 이를 위한 통합적 수업과 참여, 활동 이 활발하게 진행되는 교육이 창의력 향상에 긍정적인 영향을 준다.
음악은 구체적인 개념이나 언어의 개입 없이 인간의 생과 더불어 직접 적용되는 것이다. 어떠한 예술 분야보다도 그 정서적인 영향력이 강하다는 점에서 높이 평가 되고 있다. 현대 사회가 점점 첨단화됨으로써 정서가 메말라 가고 감각이나 느낌, 창의력, 상상력 등 올바른 인격과 건강한 정서의 함양이 이 시대의 교육의 절대적인 목표이다.
본 연구는 창의력 향상을 위한 유아음악교육에 관한 것으로 창의력 개발을 목적으로 통합적 음악활동과 놀이활동 그리고 학습지도안을 연구하였다.
유아가 스스로 다양한 음악활동에 참여하여 이론과 실기를 통합적으로 경험할 수 있는 방법을 제시하고 창의력 발달 요인 중 인지 발달영역의 단계를 음악적 성장단계와 결합시켜 창의력 향상에 관련된 내용을 알아보고자 한다.
이를 위해 본 연구에서는 창의력과 유아음악교육의 검증된 문헌과 논문의 선행연구로 먼저 그에 타당한 이론적 근거를 찾아 정리 했고, 놀이를 통한 창의력 유도 학습과 유아지도법 그리고 지도안을 작성하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아는 각 성장 단계에 맞는 음악적 활동을 지도하고, 그 시기에 나타나는 감각적 요소들을 적극적으로 발달시켜 창의력 향상과 연결시키는 수업이 되어야 한다.
둘째, 유아의 수업은 다양한 음악 활동 중심으로 생활주제나 유아들의 흥미, 환경과 연관되어 통합적으로 이루어져야 한다.
셋째, 유아는 스스로 다양한 놀이 활동에 참여하여 자아를 발견하고 언어, 사회성, 사고력, 창의력 등을 향상할 수 있도록 지도해야 한다.
이와 같이 유아들의 창의력 발달은 생활 과정에서 성장, 발달하고 활동 중심의 영역에서 자아를 발견하게 된다. 이를 위한 통합적 수업과 참여, 활동 이 활발하게 진행되는 교육이 창의력 향상에 긍정적인 영향을 준다.
Music applies to human life without any specific concept or linguistic intervention. It is highly appreciated in that it is more influential emotionally than any other genre of arts. As our modern society becomes more and more sophisticated, our emotion is drier. Hence, the absolute goal of educatio...
Music applies to human life without any specific concept or linguistic intervention. It is highly appreciated in that it is more influential emotionally than any other genre of arts. As our modern society becomes more and more sophisticated, our emotion is drier. Hence, the absolute goal of education in this age must be to help children cultivate their senses, sentiments, creativity and imagination as well as their desirable personality and sound emotion.
The purpose of this study was to explore the ways for younger children's music education for improvement of their creativity. For this purpose, the researcher examined integrated music and play activities and thereupon, reviewed a music learning model.
Then, the researcher suggested the ways how the younger children could participate in diverse music activities to experience music theories and practices in an integrated way, and then, identified what involve their creativity by combining the cognitive development with the musical growth.
To this end, the researcher reviewed relevant literature and dissertations about creativity and younger children's music education and thereupon, identified some valid theoretical grounds, and thereupon, designed the learning model whereby younger children could improve their creativity through play in addition to younger children education model and integrated learning model.
The results of this study can be summarized as follows
First, it is deemed necessary to teach music activities to younger children in accordance with their development stages, while helping them to develop their sentimental elements to improve their creativity.
Second, diverse music activities for younger children needs to be integrated with living themes, their interests and living environment.
Third, it is also necessary to encourage them to participate in a variety of plays voluntarily to help them find their egos and develop their linguistic skills, sociability, thoughts and creativity.
If such a music pedagogics should be applied appropriately to younger children, they would be encouraged to find their egos during their growth and development in their life. After all, such a music pedagogics integrating learning, participating and activities would conduce to improvement of younger children's creativity.
Music applies to human life without any specific concept or linguistic intervention. It is highly appreciated in that it is more influential emotionally than any other genre of arts. As our modern society becomes more and more sophisticated, our emotion is drier. Hence, the absolute goal of education in this age must be to help children cultivate their senses, sentiments, creativity and imagination as well as their desirable personality and sound emotion.
The purpose of this study was to explore the ways for younger children's music education for improvement of their creativity. For this purpose, the researcher examined integrated music and play activities and thereupon, reviewed a music learning model.
Then, the researcher suggested the ways how the younger children could participate in diverse music activities to experience music theories and practices in an integrated way, and then, identified what involve their creativity by combining the cognitive development with the musical growth.
To this end, the researcher reviewed relevant literature and dissertations about creativity and younger children's music education and thereupon, identified some valid theoretical grounds, and thereupon, designed the learning model whereby younger children could improve their creativity through play in addition to younger children education model and integrated learning model.
The results of this study can be summarized as follows
First, it is deemed necessary to teach music activities to younger children in accordance with their development stages, while helping them to develop their sentimental elements to improve their creativity.
Second, diverse music activities for younger children needs to be integrated with living themes, their interests and living environment.
Third, it is also necessary to encourage them to participate in a variety of plays voluntarily to help them find their egos and develop their linguistic skills, sociability, thoughts and creativity.
If such a music pedagogics should be applied appropriately to younger children, they would be encouraged to find their egos during their growth and development in their life. After all, such a music pedagogics integrating learning, participating and activities would conduce to improvement of younger children's creativity.
주제어
#인지능력
#음악성
#창의력
#음악활동
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.