시(詩)는 문학의 한 장르로서, 개인의 감정을 언어의 선택과 배열을 통해 음악적으로 형상화한 언어예술이므로, 시적 감동을 맛보기 위해서는 시를 즐겨 읊조릴 수 있어야 한다. 낭송은 문자언어로 표현된 문학 작품에 사상과 감정, 음악적 음률 등을 불어넣음으로써 시문학의 본질과 특성에 더욱 가까이 접근하는 활동인 것이다. 특히 초등학교에서의 시 교육은 시의 구조와 주제, 중심내용 등 지식적인 측면을 분석하는 것보다는 말하고 듣고, 느끼는 총체적인 언어활동인 낭송을 통하여 시 자체의 아름다움을 느낄 수 있어야 한다. 이런 취지에서 본 연구에서는 학습자들이 주체가 되어 즐겁게 참여할 수 있는 여러 가지 시 낭송 활동을 시의 주요 구성 요소별로 제시하였다. 시의 구성 요소로는 여러 가지를 들 수 있으나, 그 중 낭송과 관계 깊은 요소인 운율, 이미지, 의미를 중심으로 살펴보았다. 시의 운율은 계절의 반복, 인간의 호흡과 맥박 등 우주의 질서와 생명의 원리에 바탕을 두고 있으므로, 운율에 의한 시의 낭송은 생명의 역동적 실현 과정의 일부로서 의의가 있다. 시의 이미지는 감각 기관을 통하여 받아들인 어떤 사물의 인상을 상상이나 기억으로 떠올린 것으로, 주로 묘사나 비유, 상징 등의 기법으로 표현된다. 시의 이미지는 독자에게 감각적 인상을 불러일으켜, 추상적인 관념을 형상화하여 사물의 인상과 영상을 뚜렷이 하는 기능을 가졌는데, 이러한 이미지의 회화적 요소는 정서 환기의 구실은 물론, 독자가 시를 읽을 때 쉽게 장면을 떠올리게 하여 시의 분위기를 파악할 수 있게 한다. 시의 중심적인 내용이나 작가가 나타내고자 하는 의미는 정서에 의해 흔히 드러나는데, 작품 속에 나타난 시적 자아의 언어나 행동, 그리고 그의 생각을 주제와 관련지어 총체적으로 파악함으로써 작품의 정서를 추리할 수 있다. 시 낭송 활동은 문학적 정서 체험의 방법이 될 수 있으며, 시의 주제와 정서를 파악하는 일은 효과적인 낭송을 위해 필요하다. 시 낭송 방법을 제시함에 앞서 시 낭송의 개괄적인 방법과 유의점에 대하여 제시하고, 앞에서 알아본 시 구성요소에 따라 각각의 시 낭송 교육 방법에 대하여 예시를 들어가며 안내하였다. 운율 중심의 시 낭송 방법에는 음보에 의한 낭송방법, 행이나 연의 배열에 의한 낭송 방법, 음절이나 구문, 행의 반복으로 운율이 생성되는 시의 낭송 방법으로 나누어 낭송 방법을 제시하였다. 음보에 의한 낭송 방법으로는 ‘음보 단위로 박자를 치거나 박자젓기하며 낭송하기’, ‘음절, 음보 단위로 리듬악기 연주하며 낭송하기’, ‘음보 단위로 교차 낭송하기’, ‘가락 붙여 낭송하기’의 네 가지로 세분하여 제시하였다. 행이나 연의 배열에 의한 낭송 방법은 ‘울림의 효과 내어 낭송하기’, ‘연이나 행별로 교차 낭송하기’를 들었으며, 음절이나 구문, 행의 반복으로 운율이 생성되는 시의 낭송 방법으로는 ‘메기고 받는 형식으로 낭송하기’, ‘문답식 낭송하기’, ‘누적하는 배열로 낭송하기’, ‘음의 높이를 달리하여 돌림노래식 화음 낭송하기를 제시하였다. 다음으로 이미지 중심의 시 낭송 방법에는 효과음을 넣어서 낭송하기, 흉내내는 말의 느낌을 즐기며 낭송하기, 떠오르는 장면이나 대상을 그려서 낭송하기, 시의 내용에 어울리는 몸짓하며 낭송하기의 네 가지를 제시하였다. 끝으로 의미 중심의 시 낭송 방법에는 시 속의 등장 인물이 되어 낭송하기, 내용에 어울리는 후렴구 만들어 낭송하기, 극화하여 낭송하기의 세 가지 방법을 제시하면서 각각 서너 편의 시를 예로 들어 설명하였다. 이러한 시 낭송 활동들은 개별학습도 중요하지만, 또래 속에서의 다양한 활동을 통해서 놀이로서의 문학 학습이 되는 소집단 ...
시(詩)는 문학의 한 장르로서, 개인의 감정을 언어의 선택과 배열을 통해 음악적으로 형상화한 언어예술이므로, 시적 감동을 맛보기 위해서는 시를 즐겨 읊조릴 수 있어야 한다. 낭송은 문자언어로 표현된 문학 작품에 사상과 감정, 음악적 음률 등을 불어넣음으로써 시문학의 본질과 특성에 더욱 가까이 접근하는 활동인 것이다. 특히 초등학교에서의 시 교육은 시의 구조와 주제, 중심내용 등 지식적인 측면을 분석하는 것보다는 말하고 듣고, 느끼는 총체적인 언어활동인 낭송을 통하여 시 자체의 아름다움을 느낄 수 있어야 한다. 이런 취지에서 본 연구에서는 학습자들이 주체가 되어 즐겁게 참여할 수 있는 여러 가지 시 낭송 활동을 시의 주요 구성 요소별로 제시하였다. 시의 구성 요소로는 여러 가지를 들 수 있으나, 그 중 낭송과 관계 깊은 요소인 운율, 이미지, 의미를 중심으로 살펴보았다. 시의 운율은 계절의 반복, 인간의 호흡과 맥박 등 우주의 질서와 생명의 원리에 바탕을 두고 있으므로, 운율에 의한 시의 낭송은 생명의 역동적 실현 과정의 일부로서 의의가 있다. 시의 이미지는 감각 기관을 통하여 받아들인 어떤 사물의 인상을 상상이나 기억으로 떠올린 것으로, 주로 묘사나 비유, 상징 등의 기법으로 표현된다. 시의 이미지는 독자에게 감각적 인상을 불러일으켜, 추상적인 관념을 형상화하여 사물의 인상과 영상을 뚜렷이 하는 기능을 가졌는데, 이러한 이미지의 회화적 요소는 정서 환기의 구실은 물론, 독자가 시를 읽을 때 쉽게 장면을 떠올리게 하여 시의 분위기를 파악할 수 있게 한다. 시의 중심적인 내용이나 작가가 나타내고자 하는 의미는 정서에 의해 흔히 드러나는데, 작품 속에 나타난 시적 자아의 언어나 행동, 그리고 그의 생각을 주제와 관련지어 총체적으로 파악함으로써 작품의 정서를 추리할 수 있다. 시 낭송 활동은 문학적 정서 체험의 방법이 될 수 있으며, 시의 주제와 정서를 파악하는 일은 효과적인 낭송을 위해 필요하다. 시 낭송 방법을 제시함에 앞서 시 낭송의 개괄적인 방법과 유의점에 대하여 제시하고, 앞에서 알아본 시 구성요소에 따라 각각의 시 낭송 교육 방법에 대하여 예시를 들어가며 안내하였다. 운율 중심의 시 낭송 방법에는 음보에 의한 낭송방법, 행이나 연의 배열에 의한 낭송 방법, 음절이나 구문, 행의 반복으로 운율이 생성되는 시의 낭송 방법으로 나누어 낭송 방법을 제시하였다. 음보에 의한 낭송 방법으로는 ‘음보 단위로 박자를 치거나 박자젓기하며 낭송하기’, ‘음절, 음보 단위로 리듬악기 연주하며 낭송하기’, ‘음보 단위로 교차 낭송하기’, ‘가락 붙여 낭송하기’의 네 가지로 세분하여 제시하였다. 행이나 연의 배열에 의한 낭송 방법은 ‘울림의 효과 내어 낭송하기’, ‘연이나 행별로 교차 낭송하기’를 들었으며, 음절이나 구문, 행의 반복으로 운율이 생성되는 시의 낭송 방법으로는 ‘메기고 받는 형식으로 낭송하기’, ‘문답식 낭송하기’, ‘누적하는 배열로 낭송하기’, ‘음의 높이를 달리하여 돌림노래식 화음 낭송하기를 제시하였다. 다음으로 이미지 중심의 시 낭송 방법에는 효과음을 넣어서 낭송하기, 흉내내는 말의 느낌을 즐기며 낭송하기, 떠오르는 장면이나 대상을 그려서 낭송하기, 시의 내용에 어울리는 몸짓하며 낭송하기의 네 가지를 제시하였다. 끝으로 의미 중심의 시 낭송 방법에는 시 속의 등장 인물이 되어 낭송하기, 내용에 어울리는 후렴구 만들어 낭송하기, 극화하여 낭송하기의 세 가지 방법을 제시하면서 각각 서너 편의 시를 예로 들어 설명하였다. 이러한 시 낭송 활동들은 개별학습도 중요하지만, 또래 속에서의 다양한 활동을 통해서 놀이로서의 문학 학습이 되는 소집단 협력 학습이 효과적이므로 모둠활동 위주로 구성하였다. 본 연구에서는 주로 교과서 시를 분석하여 낭송에 적용하였다. 두 편을 제외한 나머지 33편의 시가 초등학교 전 학년에 걸쳐서 교과서에 실린 글이다. 한 편의 시에 여러 가지 낭송 방법을 적용하기보다 가급적 여러 편의 시를 예로 들어 실제 국어 학습에 활용될 수 있도록 하였다. 본 연구가 시 교육 현장에 작은 보탬이 되기를 바란다.
시(詩)는 문학의 한 장르로서, 개인의 감정을 언어의 선택과 배열을 통해 음악적으로 형상화한 언어예술이므로, 시적 감동을 맛보기 위해서는 시를 즐겨 읊조릴 수 있어야 한다. 낭송은 문자언어로 표현된 문학 작품에 사상과 감정, 음악적 음률 등을 불어넣음으로써 시문학의 본질과 특성에 더욱 가까이 접근하는 활동인 것이다. 특히 초등학교에서의 시 교육은 시의 구조와 주제, 중심내용 등 지식적인 측면을 분석하는 것보다는 말하고 듣고, 느끼는 총체적인 언어활동인 낭송을 통하여 시 자체의 아름다움을 느낄 수 있어야 한다. 이런 취지에서 본 연구에서는 학습자들이 주체가 되어 즐겁게 참여할 수 있는 여러 가지 시 낭송 활동을 시의 주요 구성 요소별로 제시하였다. 시의 구성 요소로는 여러 가지를 들 수 있으나, 그 중 낭송과 관계 깊은 요소인 운율, 이미지, 의미를 중심으로 살펴보았다. 시의 운율은 계절의 반복, 인간의 호흡과 맥박 등 우주의 질서와 생명의 원리에 바탕을 두고 있으므로, 운율에 의한 시의 낭송은 생명의 역동적 실현 과정의 일부로서 의의가 있다. 시의 이미지는 감각 기관을 통하여 받아들인 어떤 사물의 인상을 상상이나 기억으로 떠올린 것으로, 주로 묘사나 비유, 상징 등의 기법으로 표현된다. 시의 이미지는 독자에게 감각적 인상을 불러일으켜, 추상적인 관념을 형상화하여 사물의 인상과 영상을 뚜렷이 하는 기능을 가졌는데, 이러한 이미지의 회화적 요소는 정서 환기의 구실은 물론, 독자가 시를 읽을 때 쉽게 장면을 떠올리게 하여 시의 분위기를 파악할 수 있게 한다. 시의 중심적인 내용이나 작가가 나타내고자 하는 의미는 정서에 의해 흔히 드러나는데, 작품 속에 나타난 시적 자아의 언어나 행동, 그리고 그의 생각을 주제와 관련지어 총체적으로 파악함으로써 작품의 정서를 추리할 수 있다. 시 낭송 활동은 문학적 정서 체험의 방법이 될 수 있으며, 시의 주제와 정서를 파악하는 일은 효과적인 낭송을 위해 필요하다. 시 낭송 방법을 제시함에 앞서 시 낭송의 개괄적인 방법과 유의점에 대하여 제시하고, 앞에서 알아본 시 구성요소에 따라 각각의 시 낭송 교육 방법에 대하여 예시를 들어가며 안내하였다. 운율 중심의 시 낭송 방법에는 음보에 의한 낭송방법, 행이나 연의 배열에 의한 낭송 방법, 음절이나 구문, 행의 반복으로 운율이 생성되는 시의 낭송 방법으로 나누어 낭송 방법을 제시하였다. 음보에 의한 낭송 방법으로는 ‘음보 단위로 박자를 치거나 박자젓기하며 낭송하기’, ‘음절, 음보 단위로 리듬악기 연주하며 낭송하기’, ‘음보 단위로 교차 낭송하기’, ‘가락 붙여 낭송하기’의 네 가지로 세분하여 제시하였다. 행이나 연의 배열에 의한 낭송 방법은 ‘울림의 효과 내어 낭송하기’, ‘연이나 행별로 교차 낭송하기’를 들었으며, 음절이나 구문, 행의 반복으로 운율이 생성되는 시의 낭송 방법으로는 ‘메기고 받는 형식으로 낭송하기’, ‘문답식 낭송하기’, ‘누적하는 배열로 낭송하기’, ‘음의 높이를 달리하여 돌림노래식 화음 낭송하기를 제시하였다. 다음으로 이미지 중심의 시 낭송 방법에는 효과음을 넣어서 낭송하기, 흉내내는 말의 느낌을 즐기며 낭송하기, 떠오르는 장면이나 대상을 그려서 낭송하기, 시의 내용에 어울리는 몸짓하며 낭송하기의 네 가지를 제시하였다. 끝으로 의미 중심의 시 낭송 방법에는 시 속의 등장 인물이 되어 낭송하기, 내용에 어울리는 후렴구 만들어 낭송하기, 극화하여 낭송하기의 세 가지 방법을 제시하면서 각각 서너 편의 시를 예로 들어 설명하였다. 이러한 시 낭송 활동들은 개별학습도 중요하지만, 또래 속에서의 다양한 활동을 통해서 놀이로서의 문학 학습이 되는 소집단 협력 학습이 효과적이므로 모둠활동 위주로 구성하였다. 본 연구에서는 주로 교과서 시를 분석하여 낭송에 적용하였다. 두 편을 제외한 나머지 33편의 시가 초등학교 전 학년에 걸쳐서 교과서에 실린 글이다. 한 편의 시에 여러 가지 낭송 방법을 적용하기보다 가급적 여러 편의 시를 예로 들어 실제 국어 학습에 활용될 수 있도록 하였다. 본 연구가 시 교육 현장에 작은 보탬이 되기를 바란다.
As one genre of literature, a poem is lingual art that shaped an individual feeling musically through the selection and arrangement of language, therefore, we need to be able to enjoy reciting poems in order to relish poetic impression. The poem recitation is an activity of approaching the nature an...
As one genre of literature, a poem is lingual art that shaped an individual feeling musically through the selection and arrangement of language, therefore, we need to be able to enjoy reciting poems in order to relish poetic impression. The poem recitation is an activity of approaching the nature and features of poetic literature closer by infusing idea, emotion, and musical rhythm into literary works expressed with written language. In particular, poem education at elementary school needs to have students feel the beauty of a poem itself through recitation which is the comprehensive lingual activity that we talk, listen to, and feel a poem rather than analyze knowledgeable aspects including the structure, theme, and core contents of a poem. In this purport, this study proposed diverse poem reciting activities that learners can be willing to participate as a subject by main constitutive components of a poem. There are many constitutive components of a poem. Among others, rhythm, image, and the meaning of a poem which are closely related to poem reciting were mostly reviewed. The rhythm of a poem is based on the cosmic order and the principle of life including the repetition of season, and the respiration and pulse of humans, the poem reciting by rhythm is meaningful as a part of the dynamic realization process of life. The image of a poem is the impression of certain thing received through a sensory organ, expressed as imagination or a memory, thus, it is mainly expressed with description, metaphor, and symbolic techniques. The image of a poem provokes readers□□ sensual impression, and functions to clarify the impression and image by shaping an abstract notion. Such a picturesque component of an image not only stirs up readers□□ emotion, but also enables readers to understand the atmosphere of a poem. The central contents of a poem or the meaning that an author intended to express is frequently found by emotion, and readers can reason the emotion of a poem by comprehensively understanding the language, behavior, and thought of a poetic self shown in a poem. The poem reciting activity can be a method of experiencing literary emotion, and it is necessary for effective recitation to understand the theme and emotion of a poem. Prior to proposing poem reciting methods, the overall method and attentive matters of poem reciting were suggested, and each of the teaching methods for poem reciting according to the constitutive components of a poem was introduced by taking examples. As for rhythm-oriented poem reciting methods, reciting by cadence, reciting by the arrangement of line or phrase, and reciting of a poem of which rhythm is generated by the repetition of syllables, sentences, and line were proposed. As for reciting methods by cadence, four reciting methods including □□reciting by tapping measures or conducting measures with a cadence unit□□, □□reciting by playing the percussion instrument with syllable and cadence unit□□, □□cross reciting with a cadence unit□□, and □□reciting by applying tunes□□ were proposed. As for reciting methods by arranging phrases, □□reciting by generating a vibration effect□□ and □□cross reciting by phrase or line□□ were proposed. As for reciting methods of a poem of which rhythm is generated by the repetition of syllable or phrase, and line, □□reciting with a form of solo lead and chorus□□, □□interrogatory reciting□□, □□reciting with accumulative arrangement□□, and □□reciting of troll type melody by differentiating the height of sound□□ were proposed. Next, as for image-oriented reciting methods, four reciting methods including reciting with a sound effect, reciting with the enjoyment of the feeling of imitating language, reciting by picturing appearing scene or an object, and reciting by making a gesture suitable for the contents of poems were proposed. Lastly, as for meaning-oriented poem reciting methods, three reciting methods including reciting by becoming a character in the poem, reciting by creating refrain phrases well-matched to the contents, and reciting by dramatizing the poem, thus, the several exemplary poems were explained. It is important to do individual learning for reciting a poem, yet, the small group collaborative learning that children learn literature as a play through diverse activities with other children of around their age is effective, the recitation was mainly composed of group activities. In this study, mainly poems in the textbook were analyzed and applied to reciting. 33 poems except for 2 poems are contained in the textbooks for all elementary school years. Also, this study took an example with as many poems possible rather than applied diverse reciting methods to one poem so that the exemplary poems may be utilized in Korean education. Hopefully, this study will be helpful in teaching poems at school.
As one genre of literature, a poem is lingual art that shaped an individual feeling musically through the selection and arrangement of language, therefore, we need to be able to enjoy reciting poems in order to relish poetic impression. The poem recitation is an activity of approaching the nature and features of poetic literature closer by infusing idea, emotion, and musical rhythm into literary works expressed with written language. In particular, poem education at elementary school needs to have students feel the beauty of a poem itself through recitation which is the comprehensive lingual activity that we talk, listen to, and feel a poem rather than analyze knowledgeable aspects including the structure, theme, and core contents of a poem. In this purport, this study proposed diverse poem reciting activities that learners can be willing to participate as a subject by main constitutive components of a poem. There are many constitutive components of a poem. Among others, rhythm, image, and the meaning of a poem which are closely related to poem reciting were mostly reviewed. The rhythm of a poem is based on the cosmic order and the principle of life including the repetition of season, and the respiration and pulse of humans, the poem reciting by rhythm is meaningful as a part of the dynamic realization process of life. The image of a poem is the impression of certain thing received through a sensory organ, expressed as imagination or a memory, thus, it is mainly expressed with description, metaphor, and symbolic techniques. The image of a poem provokes readers□□ sensual impression, and functions to clarify the impression and image by shaping an abstract notion. Such a picturesque component of an image not only stirs up readers□□ emotion, but also enables readers to understand the atmosphere of a poem. The central contents of a poem or the meaning that an author intended to express is frequently found by emotion, and readers can reason the emotion of a poem by comprehensively understanding the language, behavior, and thought of a poetic self shown in a poem. The poem reciting activity can be a method of experiencing literary emotion, and it is necessary for effective recitation to understand the theme and emotion of a poem. Prior to proposing poem reciting methods, the overall method and attentive matters of poem reciting were suggested, and each of the teaching methods for poem reciting according to the constitutive components of a poem was introduced by taking examples. As for rhythm-oriented poem reciting methods, reciting by cadence, reciting by the arrangement of line or phrase, and reciting of a poem of which rhythm is generated by the repetition of syllables, sentences, and line were proposed. As for reciting methods by cadence, four reciting methods including □□reciting by tapping measures or conducting measures with a cadence unit□□, □□reciting by playing the percussion instrument with syllable and cadence unit□□, □□cross reciting with a cadence unit□□, and □□reciting by applying tunes□□ were proposed. As for reciting methods by arranging phrases, □□reciting by generating a vibration effect□□ and □□cross reciting by phrase or line□□ were proposed. As for reciting methods of a poem of which rhythm is generated by the repetition of syllable or phrase, and line, □□reciting with a form of solo lead and chorus□□, □□interrogatory reciting□□, □□reciting with accumulative arrangement□□, and □□reciting of troll type melody by differentiating the height of sound□□ were proposed. Next, as for image-oriented reciting methods, four reciting methods including reciting with a sound effect, reciting with the enjoyment of the feeling of imitating language, reciting by picturing appearing scene or an object, and reciting by making a gesture suitable for the contents of poems were proposed. Lastly, as for meaning-oriented poem reciting methods, three reciting methods including reciting by becoming a character in the poem, reciting by creating refrain phrases well-matched to the contents, and reciting by dramatizing the poem, thus, the several exemplary poems were explained. It is important to do individual learning for reciting a poem, yet, the small group collaborative learning that children learn literature as a play through diverse activities with other children of around their age is effective, the recitation was mainly composed of group activities. In this study, mainly poems in the textbook were analyzed and applied to reciting. 33 poems except for 2 poems are contained in the textbooks for all elementary school years. Also, this study took an example with as many poems possible rather than applied diverse reciting methods to one poem so that the exemplary poems may be utilized in Korean education. Hopefully, this study will be helpful in teaching poems at school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.