이 논문은 시 수업이 지식교육 중심에 치우치고 신비평주의 이론을 과도하게 사용하는 현실을 극복하고자 썼다. 이를 위해 시를 주체적으로 감상하고 즐길 수 있는 '반응문학 비평 중심의 시 감상수업 방안'을 시낭송을 통해서 찾고자 하였다. 구체적으로 밝히자면 김소월 시의 운율적 특징을 바탕으로 낭송을 체계적으로 지도하는 방법에서 찾고자 하였다. 시 낭송 과정에서 작품 속의 화자의 처지나 상황, 시의 어조나 분위기, 주제 등을 좀 더 명확하게 파악하고, 학생들이 체계적인 시낭송 준비와 낭송의 과정을 경험하며 시 감상을 좀 더 정확하고도 깊이 있게 하는 방안을 찾아보았다. 또한 그 동안의 시 감상 수업의 평가 방안은 시를 이해하고 분석하고 난 다음 총괄적인 지필평가를 하는데 치우치는 문제점이 있었으므로, 시를 감상하는 과정에서 시 낭송을 진행하고 이를 수행평가에 적용하는 방안을 찾아보았다. Ⅱ장에서는 현대시의 운율과 낭송의 교육적 가치를 통해 운율의 개념을 명확히 규정하고, 현대시의 운율과 낭송의 원리를 밝혔다. Ⅲ장에서는 김소월 시의 운율과 낭송 방법에 주목하여 김소월 시의 운율적 특징은 무엇인지를 살피고, 시 낭송을 지도하는 수업의 과정을 구체적으로 정리하였다. 이를 구체화하기 위해 이 논문에서는 시 낭송수업은 운율 형성이 낭송자에 따라 달라진다는 주장을 염두에 두고 학습자 중심의 반응미학 모형을 중심으로 접근하는 것이 타당하다는 가설을 세웠다. 그리고 김소월의 시 텍스트 가운데 ‘「먼 후일」, 「가는 길」, 「진달래꽃」,「산유화」’ 4편을 중심으로 낭송 수업 방법을 구체적 설계하고 접근하여 그 효과의 타당성을 검증하였다. Ⅳ장에서 김소월 시의 낭송 수업의 실제를 보여주고 이 수업의 의의가 무엇인지를 검증하였다. 여기에서는 ‘반응활동의 객관화를 위한 의사소통 모형’을 구안하여 적용하였다. 이 수업을 통해 학습자들은 다음과 같은 의미 있는 반응을 보였다. 시낭송은 낭송하는 학습자의 관점에 따라 다양한 방식이 존재할 수 있고, 각자의 낭송방식에는 나름대로 타당한 이유가 있으므로 존중할만한 요소가 있다는 인식을 보였다. 무엇보다 ‘원작자의 운율 의식과 창작 의도를 고려하며 낭송을 하는 것이 작품의 이해에 큰 도움이 된다는 사실을 깨달았다’는 반응을 보였다. 이 수업의 성과 검증은 학생들이 문학에 관련된 ...
이 논문은 시 수업이 지식교육 중심에 치우치고 신비평주의 이론을 과도하게 사용하는 현실을 극복하고자 썼다. 이를 위해 시를 주체적으로 감상하고 즐길 수 있는 '반응문학 비평 중심의 시 감상수업 방안'을 시낭송을 통해서 찾고자 하였다. 구체적으로 밝히자면 김소월 시의 운율적 특징을 바탕으로 낭송을 체계적으로 지도하는 방법에서 찾고자 하였다. 시 낭송 과정에서 작품 속의 화자의 처지나 상황, 시의 어조나 분위기, 주제 등을 좀 더 명확하게 파악하고, 학생들이 체계적인 시낭송 준비와 낭송의 과정을 경험하며 시 감상을 좀 더 정확하고도 깊이 있게 하는 방안을 찾아보았다. 또한 그 동안의 시 감상 수업의 평가 방안은 시를 이해하고 분석하고 난 다음 총괄적인 지필평가를 하는데 치우치는 문제점이 있었으므로, 시를 감상하는 과정에서 시 낭송을 진행하고 이를 수행평가에 적용하는 방안을 찾아보았다. Ⅱ장에서는 현대시의 운율과 낭송의 교육적 가치를 통해 운율의 개념을 명확히 규정하고, 현대시의 운율과 낭송의 원리를 밝혔다. Ⅲ장에서는 김소월 시의 운율과 낭송 방법에 주목하여 김소월 시의 운율적 특징은 무엇인지를 살피고, 시 낭송을 지도하는 수업의 과정을 구체적으로 정리하였다. 이를 구체화하기 위해 이 논문에서는 시 낭송수업은 운율 형성이 낭송자에 따라 달라진다는 주장을 염두에 두고 학습자 중심의 반응미학 모형을 중심으로 접근하는 것이 타당하다는 가설을 세웠다. 그리고 김소월의 시 텍스트 가운데 ‘「먼 후일」, 「가는 길」, 「진달래꽃」,「산유화」’ 4편을 중심으로 낭송 수업 방법을 구체적 설계하고 접근하여 그 효과의 타당성을 검증하였다. Ⅳ장에서 김소월 시의 낭송 수업의 실제를 보여주고 이 수업의 의의가 무엇인지를 검증하였다. 여기에서는 ‘반응활동의 객관화를 위한 의사소통 모형’을 구안하여 적용하였다. 이 수업을 통해 학습자들은 다음과 같은 의미 있는 반응을 보였다. 시낭송은 낭송하는 학습자의 관점에 따라 다양한 방식이 존재할 수 있고, 각자의 낭송방식에는 나름대로 타당한 이유가 있으므로 존중할만한 요소가 있다는 인식을 보였다. 무엇보다 ‘원작자의 운율 의식과 창작 의도를 고려하며 낭송을 하는 것이 작품의 이해에 큰 도움이 된다는 사실을 깨달았다’는 반응을 보였다. 이 수업의 성과 검증은 학생들이 문학에 관련된 절차적 지식을 바탕으로 작품의 의미를 해석하는 능력을 보이는가 하는 점에 초점을 두고자 했다. 이를 위해 학생들이 작품 속의 화자가 처한 상황과 어조와 분위기 등을 찾는 능력에 주목하여 평가하였다. 이 과정을 거친 다음에 개인별로 시낭송 계획을 세우고 모둠활동과 전체발표활동을 진행한 다음에 실행한 낭송이 얼마나 적절성이 있었는지를 중심으로 평가하였다. 이를 통해 학습자가 문학에 대한 긍정적 가치관을 기르고 비판적 심미안도 길렀는지 평가할 수 있었다. 이 수업을 통해 얻을 수 있는 교육적 가치를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 시 텍스트를 소리 내어 낭송하는 과정을 통해 김소월 시가 지닌 민요적 운율 특징인 3음보의 특성을 더욱 생동감 있게 경험할 수 있었다. 둘째, 낭송 수업을 통해 시 감상을 하는 새로운 경험과 감각을 일깨울 수 있었고, 개방성 있는 감상의 형식을 배울 수 있었다. 셋째, 시 텍스트의 의미와 어조와 분위기 등에 대해 여러 사람들의 다양한 해석을 존중하면서도 적절하고 타당한 해석의 틀을 합의할 수 있는 객관적인 기준과 방법을 찾아낼 수 있었다. 넷째, 이해와 감상의 과정을 따로 분리하지 않고 낭송이라는 방식을 통해 총체적으로 학습하고 평가할 수 있었다. 다섯째, 김소월 시의 운율적 특징을 반영하여 낭송하는 능력을 활용하여 일상생활에서 다른 시를 즐기고 사랑하는 문화적 태도와 품성을 길러갈 가능성을 확인할 수 있었다.
이 논문은 시 수업이 지식교육 중심에 치우치고 신비평주의 이론을 과도하게 사용하는 현실을 극복하고자 썼다. 이를 위해 시를 주체적으로 감상하고 즐길 수 있는 '반응문학 비평 중심의 시 감상수업 방안'을 시낭송을 통해서 찾고자 하였다. 구체적으로 밝히자면 김소월 시의 운율적 특징을 바탕으로 낭송을 체계적으로 지도하는 방법에서 찾고자 하였다. 시 낭송 과정에서 작품 속의 화자의 처지나 상황, 시의 어조나 분위기, 주제 등을 좀 더 명확하게 파악하고, 학생들이 체계적인 시낭송 준비와 낭송의 과정을 경험하며 시 감상을 좀 더 정확하고도 깊이 있게 하는 방안을 찾아보았다. 또한 그 동안의 시 감상 수업의 평가 방안은 시를 이해하고 분석하고 난 다음 총괄적인 지필평가를 하는데 치우치는 문제점이 있었으므로, 시를 감상하는 과정에서 시 낭송을 진행하고 이를 수행평가에 적용하는 방안을 찾아보았다. Ⅱ장에서는 현대시의 운율과 낭송의 교육적 가치를 통해 운율의 개념을 명확히 규정하고, 현대시의 운율과 낭송의 원리를 밝혔다. Ⅲ장에서는 김소월 시의 운율과 낭송 방법에 주목하여 김소월 시의 운율적 특징은 무엇인지를 살피고, 시 낭송을 지도하는 수업의 과정을 구체적으로 정리하였다. 이를 구체화하기 위해 이 논문에서는 시 낭송수업은 운율 형성이 낭송자에 따라 달라진다는 주장을 염두에 두고 학습자 중심의 반응미학 모형을 중심으로 접근하는 것이 타당하다는 가설을 세웠다. 그리고 김소월의 시 텍스트 가운데 ‘「먼 후일」, 「가는 길」, 「진달래꽃」,「산유화」’ 4편을 중심으로 낭송 수업 방법을 구체적 설계하고 접근하여 그 효과의 타당성을 검증하였다. Ⅳ장에서 김소월 시의 낭송 수업의 실제를 보여주고 이 수업의 의의가 무엇인지를 검증하였다. 여기에서는 ‘반응활동의 객관화를 위한 의사소통 모형’을 구안하여 적용하였다. 이 수업을 통해 학습자들은 다음과 같은 의미 있는 반응을 보였다. 시낭송은 낭송하는 학습자의 관점에 따라 다양한 방식이 존재할 수 있고, 각자의 낭송방식에는 나름대로 타당한 이유가 있으므로 존중할만한 요소가 있다는 인식을 보였다. 무엇보다 ‘원작자의 운율 의식과 창작 의도를 고려하며 낭송을 하는 것이 작품의 이해에 큰 도움이 된다는 사실을 깨달았다’는 반응을 보였다. 이 수업의 성과 검증은 학생들이 문학에 관련된 절차적 지식을 바탕으로 작품의 의미를 해석하는 능력을 보이는가 하는 점에 초점을 두고자 했다. 이를 위해 학생들이 작품 속의 화자가 처한 상황과 어조와 분위기 등을 찾는 능력에 주목하여 평가하였다. 이 과정을 거친 다음에 개인별로 시낭송 계획을 세우고 모둠활동과 전체발표활동을 진행한 다음에 실행한 낭송이 얼마나 적절성이 있었는지를 중심으로 평가하였다. 이를 통해 학습자가 문학에 대한 긍정적 가치관을 기르고 비판적 심미안도 길렀는지 평가할 수 있었다. 이 수업을 통해 얻을 수 있는 교육적 가치를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 시 텍스트를 소리 내어 낭송하는 과정을 통해 김소월 시가 지닌 민요적 운율 특징인 3음보의 특성을 더욱 생동감 있게 경험할 수 있었다. 둘째, 낭송 수업을 통해 시 감상을 하는 새로운 경험과 감각을 일깨울 수 있었고, 개방성 있는 감상의 형식을 배울 수 있었다. 셋째, 시 텍스트의 의미와 어조와 분위기 등에 대해 여러 사람들의 다양한 해석을 존중하면서도 적절하고 타당한 해석의 틀을 합의할 수 있는 객관적인 기준과 방법을 찾아낼 수 있었다. 넷째, 이해와 감상의 과정을 따로 분리하지 않고 낭송이라는 방식을 통해 총체적으로 학습하고 평가할 수 있었다. 다섯째, 김소월 시의 운율적 특징을 반영하여 낭송하는 능력을 활용하여 일상생활에서 다른 시를 즐기고 사랑하는 문화적 태도와 품성을 길러갈 가능성을 확인할 수 있었다.
The purpose of this paper is to improve poetry classes' being inclined toward learning-centered instructions and to overcome the overuse of neo-criticism. Reciting poetry is an alternative plan to 'the class for appreciating poetry centered to criticize reaction literature'. This will lead students ...
The purpose of this paper is to improve poetry classes' being inclined toward learning-centered instructions and to overcome the overuse of neo-criticism. Reciting poetry is an alternative plan to 'the class for appreciating poetry centered to criticize reaction literature'. This will lead students to be able to appreciate and enjoy poetry for themselves. Particularly speaking, I was trying to find ways of teaching how to recite systematically on the basis of rhythmical features of Kim-SoWol's poetry. In the course of reciting a poetry, I was looking for the ways for correct and sincere appreciation of poetry by clearly understanding the situations or conditions of speaker in the work, the accent or ambience of poetry and theme, in addition to students' experiencing systematic preparation and process of poetry reciting. Since the evaluation in the classes of poetry appreciation has had problems, s focusing only on the overall paper test, I proceeded to recite poetry appreciating poetry and gave grades on the performance test. In Chapter Ⅱ, I justified the concept of rhythm and made clear the principles of rhythm and reciting modern poetry. In Chapter Ⅲ, I looked over what rhythmical features of Kim-SoWol's poetry and arranged concretely the process of class teaching reciting poetry. To make this concrete, I assumed that it is proper that we should approach the learner-centered reaction aesthetics model in the thought that rhythm formation is up to the reciter. Also, I inspected the validity of the effect by concrete designing and approaching the method of reciting class on the basis of Kim-SoWol's work -「Faraway some other day」,「On one's way to」, 「An azalea」, 「Sanuhwa」. In chapter Ⅳ, I inspected what the meaning of this class is showing real reciting class. In this part, I conceived and applied 'communicative model for the objectification of reaction activity'. In this class, learners showed following meaningful response. There are various ways of reciting poetry in the learner's view and thus students recognized that every reciter has his own way of reciting poetry which has respectable aspects. Above all, they perceived that 'It is greatly helpful to recite poetry considering writer's sense of rhythm and intention of composition'. To inspect the result of this class, I focused on whether the students would be able to interpret the meaning of the work on the basis of procedural knowledge about literature. I evaluated focusing on the students' ability to look for the situation, accent, and ambience in which the speaker in the work was placed. After this process, I rated on each student's planning on reciting poetry, partition activity and presentation focusing on propriety of cited poetry. I could also estimate that if learners has developed positive values on literature and critic sense of the aesthetic. The followings are the instructive values learned through this class. First, students could lively experience the features of three-rhythm which is the characteristics of rhythm on folk song in Kim SoWol's poetry. Second, students could newly awaken the experiences and sense of appreciating poetry, and learn open form of appreciation. Third, they could find ways and standards to respect various interpretations on meaning, accent, and ambience of poetry text. Also, they could agree on proper and valid frame of interpretation. Fourth, they could learn and be assessed totally by way of reciting whose appreciation and comprehension are not separated. Fifth, I confirmed their possibility that they could reflect the rhythmical traits and make use of their ability to recite, thus they will develop literate attitude and character enjoying and loving other poetry in their lives.
The purpose of this paper is to improve poetry classes' being inclined toward learning-centered instructions and to overcome the overuse of neo-criticism. Reciting poetry is an alternative plan to 'the class for appreciating poetry centered to criticize reaction literature'. This will lead students to be able to appreciate and enjoy poetry for themselves. Particularly speaking, I was trying to find ways of teaching how to recite systematically on the basis of rhythmical features of Kim-SoWol's poetry. In the course of reciting a poetry, I was looking for the ways for correct and sincere appreciation of poetry by clearly understanding the situations or conditions of speaker in the work, the accent or ambience of poetry and theme, in addition to students' experiencing systematic preparation and process of poetry reciting. Since the evaluation in the classes of poetry appreciation has had problems, s focusing only on the overall paper test, I proceeded to recite poetry appreciating poetry and gave grades on the performance test. In Chapter Ⅱ, I justified the concept of rhythm and made clear the principles of rhythm and reciting modern poetry. In Chapter Ⅲ, I looked over what rhythmical features of Kim-SoWol's poetry and arranged concretely the process of class teaching reciting poetry. To make this concrete, I assumed that it is proper that we should approach the learner-centered reaction aesthetics model in the thought that rhythm formation is up to the reciter. Also, I inspected the validity of the effect by concrete designing and approaching the method of reciting class on the basis of Kim-SoWol's work -「Faraway some other day」,「On one's way to」, 「An azalea」, 「Sanuhwa」. In chapter Ⅳ, I inspected what the meaning of this class is showing real reciting class. In this part, I conceived and applied 'communicative model for the objectification of reaction activity'. In this class, learners showed following meaningful response. There are various ways of reciting poetry in the learner's view and thus students recognized that every reciter has his own way of reciting poetry which has respectable aspects. Above all, they perceived that 'It is greatly helpful to recite poetry considering writer's sense of rhythm and intention of composition'. To inspect the result of this class, I focused on whether the students would be able to interpret the meaning of the work on the basis of procedural knowledge about literature. I evaluated focusing on the students' ability to look for the situation, accent, and ambience in which the speaker in the work was placed. After this process, I rated on each student's planning on reciting poetry, partition activity and presentation focusing on propriety of cited poetry. I could also estimate that if learners has developed positive values on literature and critic sense of the aesthetic. The followings are the instructive values learned through this class. First, students could lively experience the features of three-rhythm which is the characteristics of rhythm on folk song in Kim SoWol's poetry. Second, students could newly awaken the experiences and sense of appreciating poetry, and learn open form of appreciation. Third, they could find ways and standards to respect various interpretations on meaning, accent, and ambience of poetry text. Also, they could agree on proper and valid frame of interpretation. Fourth, they could learn and be assessed totally by way of reciting whose appreciation and comprehension are not separated. Fifth, I confirmed their possibility that they could reflect the rhythmical traits and make use of their ability to recite, thus they will develop literate attitude and character enjoying and loving other poetry in their lives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.