짝자극 기법이 기능적 조음장애 아동의 /ㅇ/ 오조음 개선에 미치는 영향 (The) effect of paired-stimuli technique in improving /ㅇ/ of articulation errors of children with functional articulation disorders원문보기
본 연구에서는 초등학교 언어장애 아동 가운데 가장 많은 비중을 차지하는 조음장애 아동들 중 /ㅇ/음소에 문제가 있는 기능적 조음장애 아동들을 대상으로 짝자극 기법을 적용하여 /ㅇ/ 오조음 빈도 감소에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구 대상은 구조적, 청각적, 신경학적 결함이 없으며, 그림자음검사 결과 /ㅇ/ 종성에 오조음을 갖고 있는 3명의 아동을 부모의 동의하에 선정하였으며, 실험설계는 조음개선 효과를 과정별로 정확하게 측정하기 위하여 ...
본 연구에서는 초등학교 언어장애 아동 가운데 가장 많은 비중을 차지하는 조음장애 아동들 중 /ㅇ/음소에 문제가 있는 기능적 조음장애 아동들을 대상으로 짝자극 기법을 적용하여 /ㅇ/ 오조음 빈도 감소에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구 대상은 구조적, 청각적, 신경학적 결함이 없으며, 그림자음검사 결과 /ㅇ/ 종성에 오조음을 갖고 있는 3명의 아동을 부모의 동의하에 선정하였으며, 실험설계는 조음개선 효과를 과정별로 정확하게 측정하기 위하여 대상자간 중다기초선설계를 적용하였다.
실험절차는 기초선 단계, 중재 단계, 유지 단계로 하였으며, 실험 종결준거는 아동이 문장수준에서 80% 이상 바르게 발음할 때로 하였다. 중재는 주 3회 총21회에 걸쳐 짝자극 기법을 적용하였고, 실험 결과는 각 단계별로 매 평가시 표적음의 오반응율을 전체반응에 대한 백분율로 계산하여 비교 도표화하였다. 대상아동의 조음 평가는 수업이 진행되는 과정을 녹음기로 녹음한 내용을 본 연구자와 언어치료사가 평가한 결과를 산술 평균하여 기록하였다.
본 연구의 전반적인 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 짝자극 기법을 /ㅇ/에 오조음을 가지고 있는 기능적 조음장애 아동에게 적용한 결과 기초선 기간에 오조음 빈도가 가장 높았으며, 중재가 시작된 후 대상 아동 모두 /ㅇ/ 오조음 빈도가 현저하게 감소되었다.
둘째, 음절수별 오조음 빈도를 알아본 결과 세 명의 대상 아동 모두 음절수 별 오조음 빈도 감소에 효과가 있었으며, 특히 1음절에서의 개선도가 높았고 2음절과 다음절의 경우에도 중재가 중반을 넘어서면서부터 개선도가 눈에 띄게 나타났다. 다만 2음절의 경우 한 아동에게만 2음절에서 불안정한 오조음 빈도를 보였으나 역시 중재가 거듭되면서 현저하게 개선이 되었다. 그러나 2음절이 다음절보다 개선효과가 높을 것이라는 예상은 한 아동을 제외한 2명의 아동에게 있어서는 일치하지 않았다. 이처럼 짝자극 기법이 대상 아동에 따라 다소 차이는 있었지만 /ㅇ/음소의 오조음 빈도 감소에 매우 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 초등학교 언어장애 아동 가운데 가장 많은 비중을 차지하는 조음장애 아동들 중 /ㅇ/음소에 문제가 있는 기능적 조음장애 아동들을 대상으로 짝자극 기법을 적용하여 /ㅇ/ 오조음 빈도 감소에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구 대상은 구조적, 청각적, 신경학적 결함이 없으며, 그림자음검사 결과 /ㅇ/ 종성에 오조음을 갖고 있는 3명의 아동을 부모의 동의하에 선정하였으며, 실험설계는 조음개선 효과를 과정별로 정확하게 측정하기 위하여 대상자간 중다기초선설계를 적용하였다.
실험절차는 기초선 단계, 중재 단계, 유지 단계로 하였으며, 실험 종결준거는 아동이 문장수준에서 80% 이상 바르게 발음할 때로 하였다. 중재는 주 3회 총21회에 걸쳐 짝자극 기법을 적용하였고, 실험 결과는 각 단계별로 매 평가시 표적음의 오반응율을 전체반응에 대한 백분율로 계산하여 비교 도표화하였다. 대상아동의 조음 평가는 수업이 진행되는 과정을 녹음기로 녹음한 내용을 본 연구자와 언어치료사가 평가한 결과를 산술 평균하여 기록하였다.
본 연구의 전반적인 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 짝자극 기법을 /ㅇ/에 오조음을 가지고 있는 기능적 조음장애 아동에게 적용한 결과 기초선 기간에 오조음 빈도가 가장 높았으며, 중재가 시작된 후 대상 아동 모두 /ㅇ/ 오조음 빈도가 현저하게 감소되었다.
둘째, 음절수별 오조음 빈도를 알아본 결과 세 명의 대상 아동 모두 음절수 별 오조음 빈도 감소에 효과가 있었으며, 특히 1음절에서의 개선도가 높았고 2음절과 다음절의 경우에도 중재가 중반을 넘어서면서부터 개선도가 눈에 띄게 나타났다. 다만 2음절의 경우 한 아동에게만 2음절에서 불안정한 오조음 빈도를 보였으나 역시 중재가 거듭되면서 현저하게 개선이 되었다. 그러나 2음절이 다음절보다 개선효과가 높을 것이라는 예상은 한 아동을 제외한 2명의 아동에게 있어서는 일치하지 않았다. 이처럼 짝자극 기법이 대상 아동에 따라 다소 차이는 있었지만 /ㅇ/음소의 오조음 빈도 감소에 매우 효과가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effect of the paired-stimuli technique prevocalic improvement in /o/ of the articulating disordered children.
The three children who didn't have complexed articulation disorder-structural, acoustic, neural but functional articulation disorder were sel...
The purpose of this study was to investigate the effect of the paired-stimuli technique prevocalic improvement in /o/ of the articulating disordered children.
The three children who didn't have complexed articulation disorder-structural, acoustic, neural but functional articulation disorder were selected under their parents' permission. To measure the effect of their articulation improvement progress step by step, this researcher used the multiple baseline design across subjects.
This study is consisted of three parts, that are baseline, intervention, maintenance. To evaluate their process of articulation, this researcher recorded all of their pronounce with cassette tape. And then this researcher analyzed and evaluated all of their pronounce with the help of language pathologist. All the result was recorded in the paper using arithmetic mean and percentage.
The results were summarized as follows:
First, as the result of applying the paired-stimuli treatment technique, all the children who participated in this study showed remarkably the ommission of an initial /o/ sound after the treatment.
Second, as a result of process, their productions of right articulation increased in numbers of syllables in a word and sentences. Especially it showed highly improvement on one syllablic words and on two, multisyllablic words as well after intervention. Although one of the children showed the unstable articulation, for two syllablic words it got improved after several treatments. However, the expectation that two syllablic words would improve better didn't match for two children. The paired -stimuli technique was effective on the articulation disorder even if the results could be varied in different children.
The purpose of this study was to investigate the effect of the paired-stimuli technique prevocalic improvement in /o/ of the articulating disordered children.
The three children who didn't have complexed articulation disorder-structural, acoustic, neural but functional articulation disorder were selected under their parents' permission. To measure the effect of their articulation improvement progress step by step, this researcher used the multiple baseline design across subjects.
This study is consisted of three parts, that are baseline, intervention, maintenance. To evaluate their process of articulation, this researcher recorded all of their pronounce with cassette tape. And then this researcher analyzed and evaluated all of their pronounce with the help of language pathologist. All the result was recorded in the paper using arithmetic mean and percentage.
The results were summarized as follows:
First, as the result of applying the paired-stimuli treatment technique, all the children who participated in this study showed remarkably the ommission of an initial /o/ sound after the treatment.
Second, as a result of process, their productions of right articulation increased in numbers of syllables in a word and sentences. Especially it showed highly improvement on one syllablic words and on two, multisyllablic words as well after intervention. Although one of the children showed the unstable articulation, for two syllablic words it got improved after several treatments. However, the expectation that two syllablic words would improve better didn't match for two children. The paired -stimuli technique was effective on the articulation disorder even if the results could be varied in different children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.