짝자극 조음치료 훈련기법이 조음장애 아동의 /ㅅ/ 정조음 산출에 미치는 효과 (The) Effect of Paired-Stimuli Treatment Technique on the right /ㅅ/ production in the Articulation Disordered Children원문보기
본 연구는 짝자극 조음치료 훈련기법이 조음장애 아동의 /ㅅ/ 정조음 산출에 미치는 효과를 규명하고자 했다. 연구 대상은 전라남도 순천시 N초등학교 2학년 1명과 1학년 2명이며, 조음개선 효과를 과정별로 정확하게 측정하기 위하여 대상 아동간 중다 기초선 설계(multiple baseline across subjects design)를 사용하였다. 실험 절차는 기초선 기간, 중재 기간, 유지 기간으로 구성하고, 대상 아동의 조음평가는 녹음기를 사용하여 녹음한 내용을 본 연구자와 언어치료사가 평가한 결과를 산술 평균하여 기록하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용한 결과 대상아동 모두가 치료 후 /ㅅ/의 초성생략이 현저히 개선되었으며, 정조음 산출이 유의미하게 증가하였다. 둘째, 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용한 결과 대상아동 모두가 치료 후 /ㅅ/에 대한 음절수별 단어와 문장에서 정조음 산출이 증가하였으며, 비표적 음소 /ㅆ/의 정조음 산출에 효과가 있었다. 본 연구의 결과로 이전의 조음치료 기법들의 단점을 보완한 짝자극 조음치료 훈련기법이 동일한 음운패턴 내의 초성생략과 대치를 보이는 음소 /ㅅ/을 개선함으로써 그 치료의 효율성 및 치료종결 후 학습된 음운패턴의 유지와 정조음 개선에 매우 효과적임을 보여주었다. 따라서 본 연구자는 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용하는 조음장애 치료에 관한 연구를 위하여 제언하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 /ㅅ/ 조음장애를 가진 아동에 국한되었으므로, /ㅅ/ 음 이외에 다양한 음에 대해서 오류를 보이는 대상에게 확대 연구해 폭넓은 적용이 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 단순한 기능적 조음장애 아동을 대상으로 하였으므로, 구조적, 청각적, 신경학적 결함을 가진 복합 조음장애 아동을 대상으로도 지속적인 연구가 필요하다.This study intended to examine the effect of the paired-stimuli treatment technique that helps to pronounce right /ㅅ/ production for the articulation disordered children. Three children helped me for this study, one in his first grade and two in his first of elementary school in Suncheon, Chollanamdo. To ...
본 연구는 짝자극 조음치료 훈련기법이 조음장애 아동의 /ㅅ/ 정조음 산출에 미치는 효과를 규명하고자 했다. 연구 대상은 전라남도 순천시 N초등학교 2학년 1명과 1학년 2명이며, 조음개선 효과를 과정별로 정확하게 측정하기 위하여 대상 아동간 중다 기초선 설계(multiple baseline across subjects design)를 사용하였다. 실험 절차는 기초선 기간, 중재 기간, 유지 기간으로 구성하고, 대상 아동의 조음평가는 녹음기를 사용하여 녹음한 내용을 본 연구자와 언어치료사가 평가한 결과를 산술 평균하여 기록하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용한 결과 대상아동 모두가 치료 후 /ㅅ/의 초성생략이 현저히 개선되었으며, 정조음 산출이 유의미하게 증가하였다. 둘째, 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용한 결과 대상아동 모두가 치료 후 /ㅅ/에 대한 음절수별 단어와 문장에서 정조음 산출이 증가하였으며, 비표적 음소 /ㅆ/의 정조음 산출에 효과가 있었다. 본 연구의 결과로 이전의 조음치료 기법들의 단점을 보완한 짝자극 조음치료 훈련기법이 동일한 음운패턴 내의 초성생략과 대치를 보이는 음소 /ㅅ/을 개선함으로써 그 치료의 효율성 및 치료종결 후 학습된 음운패턴의 유지와 정조음 개선에 매우 효과적임을 보여주었다. 따라서 본 연구자는 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용하는 조음장애 치료에 관한 연구를 위하여 제언하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 /ㅅ/ 조음장애를 가진 아동에 국한되었으므로, /ㅅ/ 음 이외에 다양한 음에 대해서 오류를 보이는 대상에게 확대 연구해 폭넓은 적용이 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 단순한 기능적 조음장애 아동을 대상으로 하였으므로, 구조적, 청각적, 신경학적 결함을 가진 복합 조음장애 아동을 대상으로도 지속적인 연구가 필요하다.This study intended to examine the effect of the paired-stimuli treatment technique that helps to pronounce right /ㅅ/ production for the articulation disordered children. Three children helped me for this study, one in his first grade and two in his first of elementary school in Suncheon, Chollanamdo. To measure the effect of their articulation improvement progress step by step, I used the multiple baseline across subjects design to the children. This study is consisted of three parts, that is basic period, mid level period, acquisition maintaining period. To evaluate their process of articulation, I recorded all of their pronounce with cassette tape. And then I analyzed and evaluated all of their pronounce with the help of language pathologist. All the result was recorded in the paper using arithmetic mean. From the result of this study, I would like to present some conclusions as below. First, as a result of applying the paired-stimuli treatment technique, all the children who participated in this study showed much improvement from the omission of an initial /ㅅ/ sound after the treatment. And increased production of right articulation was meaningful. Second, as a result of this process, their productions of right articulation increased in numbers of syllables in a word and sentences. It was verified that this is the effective way of treatment for the production of articulation /ㅆ/ as a non-targeted phoneme. This study showed that the paired-stimuli treatment technique is the essential way to treat the articulation disordered children making better /ㅅ/ phoneme which confront with the omission of an initial sound in the same phoneme pattern, maintenance of educated phoneme pattern and the improvement of right articulation after the treatment. Consequently, I would like to suggest as below for the study of paired-stimuli treatment technique in the articulation disordered children. First, It is needed to study more and apply them to the children who shows articulation disorders except /ㅅ/. Second, As I studied about simple articulation disordered children only in this thesis, the more and continuous studies about the children who has complexed articulation disorder-structural, acoustic, neural- are needed.
본 연구는 짝자극 조음치료 훈련기법이 조음장애 아동의 /ㅅ/ 정조음 산출에 미치는 효과를 규명하고자 했다. 연구 대상은 전라남도 순천시 N초등학교 2학년 1명과 1학년 2명이며, 조음개선 효과를 과정별로 정확하게 측정하기 위하여 대상 아동간 중다 기초선 설계(multiple baseline across subjects design)를 사용하였다. 실험 절차는 기초선 기간, 중재 기간, 유지 기간으로 구성하고, 대상 아동의 조음평가는 녹음기를 사용하여 녹음한 내용을 본 연구자와 언어치료사가 평가한 결과를 산술 평균하여 기록하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용한 결과 대상아동 모두가 치료 후 /ㅅ/의 초성생략이 현저히 개선되었으며, 정조음 산출이 유의미하게 증가하였다. 둘째, 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용한 결과 대상아동 모두가 치료 후 /ㅅ/에 대한 음절수별 단어와 문장에서 정조음 산출이 증가하였으며, 비표적 음소 /ㅆ/의 정조음 산출에 효과가 있었다. 본 연구의 결과로 이전의 조음치료 기법들의 단점을 보완한 짝자극 조음치료 훈련기법이 동일한 음운패턴 내의 초성생략과 대치를 보이는 음소 /ㅅ/을 개선함으로써 그 치료의 효율성 및 치료종결 후 학습된 음운패턴의 유지와 정조음 개선에 매우 효과적임을 보여주었다. 따라서 본 연구자는 짝자극 조음치료 훈련기법을 적용하는 조음장애 치료에 관한 연구를 위하여 제언하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 /ㅅ/ 조음장애를 가진 아동에 국한되었으므로, /ㅅ/ 음 이외에 다양한 음에 대해서 오류를 보이는 대상에게 확대 연구해 폭넓은 적용이 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 단순한 기능적 조음장애 아동을 대상으로 하였으므로, 구조적, 청각적, 신경학적 결함을 가진 복합 조음장애 아동을 대상으로도 지속적인 연구가 필요하다.This study intended to examine the effect of the paired-stimuli treatment technique that helps to pronounce right /ㅅ/ production for the articulation disordered children. Three children helped me for this study, one in his first grade and two in his first of elementary school in Suncheon, Chollanamdo. To measure the effect of their articulation improvement progress step by step, I used the multiple baseline across subjects design to the children. This study is consisted of three parts, that is basic period, mid level period, acquisition maintaining period. To evaluate their process of articulation, I recorded all of their pronounce with cassette tape. And then I analyzed and evaluated all of their pronounce with the help of language pathologist. All the result was recorded in the paper using arithmetic mean. From the result of this study, I would like to present some conclusions as below. First, as a result of applying the paired-stimuli treatment technique, all the children who participated in this study showed much improvement from the omission of an initial /ㅅ/ sound after the treatment. And increased production of right articulation was meaningful. Second, as a result of this process, their productions of right articulation increased in numbers of syllables in a word and sentences. It was verified that this is the effective way of treatment for the production of articulation /ㅆ/ as a non-targeted phoneme. This study showed that the paired-stimuli treatment technique is the essential way to treat the articulation disordered children making better /ㅅ/ phoneme which confront with the omission of an initial sound in the same phoneme pattern, maintenance of educated phoneme pattern and the improvement of right articulation after the treatment. Consequently, I would like to suggest as below for the study of paired-stimuli treatment technique in the articulation disordered children. First, It is needed to study more and apply them to the children who shows articulation disorders except /ㅅ/. Second, As I studied about simple articulation disordered children only in this thesis, the more and continuous studies about the children who has complexed articulation disorder-structural, acoustic, neural- are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.