인간이 성장하여 자신의 의지를 표현할 수 있는 능력이 갖추어지면서 가장 먼저 체득하는 것이 학습과정이다. 이러한 학습과정은 담당하는 주체에 따라 다양하게 분류되지만, 그 중에서도 교육공무원 특히 초중등교원의 역할은 올바른 가치관 확립과 성장하는데 지표로서의 시금석이 된다는 것은 두말할 필요가 없다. 이런 점을 감안하여 교원들의 사기가 어떻게 형성되고 그 과정에서 사기저하 요인과 사기진작 요인이 어디에 있는지 사기의 고양 대책을 본 연구 논문에서 알아보고자 하였다. 우선 서론에서는 초중등교원을 대상으로 문헌적인 방법에 의하여 사기를...
인간이 성장하여 자신의 의지를 표현할 수 있는 능력이 갖추어지면서 가장 먼저 체득하는 것이 학습과정이다. 이러한 학습과정은 담당하는 주체에 따라 다양하게 분류되지만, 그 중에서도 교육공무원 특히 초중등교원의 역할은 올바른 가치관 확립과 성장하는데 지표로서의 시금석이 된다는 것은 두말할 필요가 없다. 이런 점을 감안하여 교원들의 사기가 어떻게 형성되고 그 과정에서 사기저하 요인과 사기진작 요인이 어디에 있는지 사기의 고양 대책을 본 연구 논문에서 알아보고자 하였다. 우선 서론에서는 초중등교원을 대상으로 문헌적인 방법에 의하여 사기를 연구한다고 밝혔으며 이론적 배경에서는 사기가 개인적 조직적 사회 환경적으로 다양하게 연결되어 Maslow, McGregor, Herzberg, Schein의 이론을 원용하였다. 사기논의의 이론적 분석틀에서는 사기가 교원에게 있어서 개인적으로는 교원의 경험이 조직적인 면에서는 관리자의 인식전환 제고가 필요하며 환경적인 면에서는 교원의 수업 부담 완화가 선행되어야 한다고 보았다. 교육 공무원 사기 분석의 문제점으로는 개인적인 문제로 승진, 보수, 직장내 갈등이, 조직적인 문제는 가치관의 혼란을 들었으며, 환경적인 문제에서는 교원복지문제가 대두된다. 교육공무원 사기 진작의 개인 측면은 교원의 근무부담 감소와 인사상담 실시가, 제도의 개선에 의한 사기진작책은 보수-인사 제도의 정비를, 환경 측면의 사기 진작대책으로는 사회경제적 지위향상과, 직장분위기의 쇄신을 들었다. 마지막으로 논의의 종합에서는 교원들의 사기가 다각적으로 나타나며 이에 대한 통합적 사고가 필요하며 연구의 한계에서는 문헌연구이므로 미래 예측 사항을 보완해야 한다고 보았다. 이상의 연구 결과를 볼 때, 교원들의 사기는 편중되어 나타난 게 아니라고 다각적으로 분석된 만큼 이에 대한 연구가 활성화되어야겠다.
인간이 성장하여 자신의 의지를 표현할 수 있는 능력이 갖추어지면서 가장 먼저 체득하는 것이 학습과정이다. 이러한 학습과정은 담당하는 주체에 따라 다양하게 분류되지만, 그 중에서도 교육공무원 특히 초중등교원의 역할은 올바른 가치관 확립과 성장하는데 지표로서의 시금석이 된다는 것은 두말할 필요가 없다. 이런 점을 감안하여 교원들의 사기가 어떻게 형성되고 그 과정에서 사기저하 요인과 사기진작 요인이 어디에 있는지 사기의 고양 대책을 본 연구 논문에서 알아보고자 하였다. 우선 서론에서는 초중등교원을 대상으로 문헌적인 방법에 의하여 사기를 연구한다고 밝혔으며 이론적 배경에서는 사기가 개인적 조직적 사회 환경적으로 다양하게 연결되어 Maslow, McGregor, Herzberg, Schein의 이론을 원용하였다. 사기논의의 이론적 분석틀에서는 사기가 교원에게 있어서 개인적으로는 교원의 경험이 조직적인 면에서는 관리자의 인식전환 제고가 필요하며 환경적인 면에서는 교원의 수업 부담 완화가 선행되어야 한다고 보았다. 교육 공무원 사기 분석의 문제점으로는 개인적인 문제로 승진, 보수, 직장내 갈등이, 조직적인 문제는 가치관의 혼란을 들었으며, 환경적인 문제에서는 교원복지문제가 대두된다. 교육공무원 사기 진작의 개인 측면은 교원의 근무부담 감소와 인사상담 실시가, 제도의 개선에 의한 사기진작책은 보수-인사 제도의 정비를, 환경 측면의 사기 진작대책으로는 사회경제적 지위향상과, 직장분위기의 쇄신을 들었다. 마지막으로 논의의 종합에서는 교원들의 사기가 다각적으로 나타나며 이에 대한 통합적 사고가 필요하며 연구의 한계에서는 문헌연구이므로 미래 예측 사항을 보완해야 한다고 보았다. 이상의 연구 결과를 볼 때, 교원들의 사기는 편중되어 나타난 게 아니라고 다각적으로 분석된 만큼 이에 대한 연구가 활성화되어야겠다.
The learning process is that human can first acquire when equipping the ability to express their wills as they grow up. Although the learning process is classified in a variety of ways according to subjects in charge, it is no double that among others, educational public servant, especially elementa...
The learning process is that human can first acquire when equipping the ability to express their wills as they grow up. Although the learning process is classified in a variety of ways according to subjects in charge, it is no double that among others, educational public servant, especially elementary and secondary teachers' role becomes the touchstone which is an indicator of establishing correct sense of values and growth. Based on these facts, the purpose of this study was to find out measures to raise teachers' morale by examining how teacher's morale was formed, and what the factors of depressing or raising their morale were. First of all, the introduction revealed that literature method would be used to research the morale of elementary and secondary teachers. In theoretical background, morale was connected in the personal, organizational, and social and environmental aspects by citing the theory of Maslow, McGregor, Herzberg, and Schein. In the theoretical frame to discuss morale, teachers' experience was needed in the personal aspect; the change in administrators' recognition should be considered in the organizational aspect; and teacher's teaching load should be alleviated in the environmental aspect. In the problems of analyzing the morale of educational public servants, promotion, reward, and workplace conflict rose in the personal aspect; confused sense of values, in the organizational aspect; and educational welfare, in the environmental aspect. In the measures to raise the morale of educational public servants, teacher's working load should decrease and personnel counseling was carried out in the personal aspect; the reward and personnel system should be improved in the organizational aspect; and socioeconomic status should be promoted and workplace atmosphere should be reformed in the environmental aspect. Finally, the conclusion of discussion suggested teachers' morale from the different angles, which needs an integrated idea. In the limitation of this study, it was literature research, further study should complement the matter of future prediction. Considering the results, teachers' morale was not presented partially, but analyzed from the different points of view. Accordingly, the research about this needs to be vitalized.
The learning process is that human can first acquire when equipping the ability to express their wills as they grow up. Although the learning process is classified in a variety of ways according to subjects in charge, it is no double that among others, educational public servant, especially elementary and secondary teachers' role becomes the touchstone which is an indicator of establishing correct sense of values and growth. Based on these facts, the purpose of this study was to find out measures to raise teachers' morale by examining how teacher's morale was formed, and what the factors of depressing or raising their morale were. First of all, the introduction revealed that literature method would be used to research the morale of elementary and secondary teachers. In theoretical background, morale was connected in the personal, organizational, and social and environmental aspects by citing the theory of Maslow, McGregor, Herzberg, and Schein. In the theoretical frame to discuss morale, teachers' experience was needed in the personal aspect; the change in administrators' recognition should be considered in the organizational aspect; and teacher's teaching load should be alleviated in the environmental aspect. In the problems of analyzing the morale of educational public servants, promotion, reward, and workplace conflict rose in the personal aspect; confused sense of values, in the organizational aspect; and educational welfare, in the environmental aspect. In the measures to raise the morale of educational public servants, teacher's working load should decrease and personnel counseling was carried out in the personal aspect; the reward and personnel system should be improved in the organizational aspect; and socioeconomic status should be promoted and workplace atmosphere should be reformed in the environmental aspect. Finally, the conclusion of discussion suggested teachers' morale from the different angles, which needs an integrated idea. In the limitation of this study, it was literature research, further study should complement the matter of future prediction. Considering the results, teachers' morale was not presented partially, but analyzed from the different points of view. Accordingly, the research about this needs to be vitalized.
Keyword
#교육환경 공무원 사기 제고 교육공무원
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.