사회의 패러다임을 반영하여 현실로 전환하는 매체로서의 건축이 기존의 전통적 디자인과정을 통하여 현대사회의 급속한 패러다임의 변화를 담기에는 이미 그 한계점을 보이고 있다 기존의 건축은 추상적 개념의 물적 형상화에 있어 도면, 스케치, 모형 등의 수단을 사용하며, 유형이나 작가 개인의 표현성향에 의존한 디자인프로세스를 진행하였으나, 이러한 기존의 수단으로는 기술문명의 발달로 인하여 이미 인지 가능한 범위를 넘어서 끊임없이 확장-변형되어 가는 현대사회의 복잡하고, 불확정적인 특성을 담아내기에는 역부족인 것이다. 이러한 한계를 극복하고자 하는 최근 ...
사회의 패러다임을 반영하여 현실로 전환하는 매체로서의 건축이 기존의 전통적 디자인과정을 통하여 현대사회의 급속한 패러다임의 변화를 담기에는 이미 그 한계점을 보이고 있다 기존의 건축은 추상적 개념의 물적 형상화에 있어 도면, 스케치, 모형 등의 수단을 사용하며, 유형이나 작가 개인의 표현성향에 의존한 디자인프로세스를 진행하였으나, 이러한 기존의 수단으로는 기술문명의 발달로 인하여 이미 인지 가능한 범위를 넘어서 끊임없이 확장-변형되어 가는 현대사회의 복잡하고, 불확정적인 특성을 담아내기에는 역부족인 것이다. 이러한 한계를 극복하고자 하는 최근 현대건축의 흐름 중에는 관습화된 양식이나 형태에 대한 선입견으로부터 벗어나고자 하는 대안으로 다양한 가능성을 지닌 다이어그램을 통해 형태생성프로세스를 진행하는 예들을 찾아볼 수 있다. 본 연구의 목적은 건축형태생성 프로세스에 있어 다이어그램의 작용 방법과 가능성을 규명하는데 있다. 이를 위해 디자인 프로세스에서 다이어그램을 전면적인 도구 혹은 매개체로 제시하고 있는 현대 건축가들 중에서 전통적 미 개념의 붕괴에 따른 합리화의 조류로서 신 합리주의의 대표로 불릴 수 있는 엠브이알디브이(MVRDV)와 벤 반 버클(Ben van Berkel), 전통적 디자인 방법을 뒤바꾸어 놓은 피터 아이젠만(Peter Eisenman)과 렘 콜하스(Rem Koolhass)를 중심으로 가즈요세지마(Kazuyo Sejima), 엔엘 아키텍트(NL Architects)등의 언술과 작품분석을 통해 ①추상적 개념에 더한 다이어그램의 형태생성 도구로서의 특성을 도출하고, ②이의 작용과정을 생성, 적용, 변형, 전환으로 분류하여 ③도출된 특성을 바탕으로 각각의 프로젝트별 형태생성 프로세스를 재분석하여 ④세분화된 작용과정별 특성을 규명하였다. 14세기경부터 발견되는 설명적 도식으로의 다이어그램은 1930년대 이후 설계과정에 도입되어 이용 범위가 확대되어 사용되었으나, 버블 다이어그램으로 대표되는 근대건축에서의 다이어그램은 과거의 양식으로부터 탈피라는 긍정적인 효과이면에 디자인을 제약하는 요소 즉, 건축을 기능간의 관계로만 축소시키며, 프리젠테이션 과정에 쓰이는 도형으로 한정되어 사용된 한계를 지닌다. 이러한 근대건축에서의 다이어그램은 후기 구조주의 철학자인 들뢰즈와 가타리의 추상기계 개념을 바탕으로 하여 복잡한 현대 사회의 구조를 파악하기에 적절한 도구로 받아들여져 현대건축에서 본격적인 디자인 도구로서 활용된다. 다이어그램의 이러한 추상적 성격은 증식적 디자인 도구로서 현대 건축가들에게 새로운 가능성을 제공하지만, 형태적 차원을 지녀야 하는 건축의 특성상 건축가들에게 수용된 다이어그램은 본래의 철학적 개념이 어느 정도 변형된 상태로 적용된다. 작가별로 다양한 해석을 통해 도입되는 추상적 개념의 다이어그램은 선택, 적용, 조작으로 이끌어 지는 다이어그램의 작동 방식에 따라 재해석 단계, 전환 단계, 현실의 재해석 단계로 구분되어 실제 디자인 프로세스에 적용된다. 현대 건축에서의 다이어그램은 추상적 성격의 정보를 건축으로 실현하기 위한 새로운 도구로서 가능성을 지니지만, 본래의 다이어그램이 지니는 추상적 성격은 물적 형태로 구체화되어야 하는 건축의 현실적 문제에 있어 완벽하게 추상적인 수준에서 작업할 수 없는 한계를 지닌다. 이는 형식화된 실체를 구축하기 위한 다이어그램이 본래의 추상적 특성과 함께 형태적-시각적 특성을 동시에 지니고 있는 것으로 물리적으로나 의미론적으로 형식을 갖기 이전의 상태인 순수 물질-기능으로서의 다이어그램이 현실에서 물적 형상화라는 건축의 형태적 차원으로 적용될 때 형식을 지니는 상태가 되는 것이다. 이 상반된 두 특성은 형태생성 도구로서의 다이어그램이 크게 요소들의 관계만을 정성적으로 표현하여 프로세스상의 위계적인 틀에서 벗어나 형태생성을 유동적으로 조작하거나, 시각화된 다이어그램의 형상에 대한 비 강제성을 통해 다양한 변형을 이끄는 특성으로 구분되어 나타난다. 형태생성 도구로서의 특징을 지니는 다이어그램이 실제 디자인 프로세스에 도입되어 작용하는 과정은 크게 생성, 적용, 변형, 전환과정으로 나누어 살펴볼 수 있으며, 각각의 작용과정은 첫째 다이어그램의 생성방법은 외부로부터 차용된 다이어그램, 작가가 선험적으로 설정한 다이어그램, 데이터 분석을 통해 만들어진 다이어그램, 프로그램으로부터 추출된 다이어그램으로 구분되며, 둘째 다이어그램의 적용방법은 동일한 층위에서 연속되거나, 상이한 층위에서 대응, 형식성의 강화로 구분될 수 있다. 셋째로 다이어그램의 변형과정은 연속적, 비연속적 변형으로 구분되며, 넷째로 다이어그램의 전환과정은 자체로 완결되거나 최종형태를 생성하는 출발점 또는 최종 형태를 생성하는 다이어그램으로 구분된다. 또한 대상프로젝트에 따라 구분된 각각의 작용과정은 디자인 프로세스에 사용된 다이어그램의 특성에 따라 더욱 세분화되어 분류되는데, 이는 다양한 방법으로 진행되는 형태생성 프로세스의 근거가 된다. 결론적으로 형태생성 도구로서의 다이어그램이 지니는 두 가지 이질적인 특성인 추상성-형식성과 세부적 작용과정의 특성이 형태생성 프로세스 자체를 다변적으로 진행시켜 다양한 형태를 생성해 내는 가능성을 지니도록 하는 것은 ①이질적인 두 특성 중 결정화되지 않은 다이어그램의 본래 특성인 추상성에 주목하여 요소들의 관계를 정성적으로 다루어 디자인 프로세스를 탈위계적으로 진행시킴으로 형태생성 프로세스 자체를 유동적으로 만들기 때문이며, ②이것은 각각의 프로젝트에서 다이어그램이 작용하는 생성, 적용, 변형, 전환의 과정이 정확히 순차적으로 진행되는 것이 아닌, 복합적-다시점적 작용을 통해 진행됨으로 다변적인 형태생성 프로세스를 가능케 하는 것이다. 이와 더불어 ③추상적 성격을 내포한 형식화된 다이어그램은 형상에 대한 비강제적 특성을 가지게 되는데, ④이는 다변적인 형태생성프로세스와 함께 작용하여 더욱 다양한 변형을 통한 형태생성을 가능하게 하는 것이다.
사회의 패러다임을 반영하여 현실로 전환하는 매체로서의 건축이 기존의 전통적 디자인과정을 통하여 현대사회의 급속한 패러다임의 변화를 담기에는 이미 그 한계점을 보이고 있다 기존의 건축은 추상적 개념의 물적 형상화에 있어 도면, 스케치, 모형 등의 수단을 사용하며, 유형이나 작가 개인의 표현성향에 의존한 디자인프로세스를 진행하였으나, 이러한 기존의 수단으로는 기술문명의 발달로 인하여 이미 인지 가능한 범위를 넘어서 끊임없이 확장-변형되어 가는 현대사회의 복잡하고, 불확정적인 특성을 담아내기에는 역부족인 것이다. 이러한 한계를 극복하고자 하는 최근 현대건축의 흐름 중에는 관습화된 양식이나 형태에 대한 선입견으로부터 벗어나고자 하는 대안으로 다양한 가능성을 지닌 다이어그램을 통해 형태생성프로세스를 진행하는 예들을 찾아볼 수 있다. 본 연구의 목적은 건축형태생성 프로세스에 있어 다이어그램의 작용 방법과 가능성을 규명하는데 있다. 이를 위해 디자인 프로세스에서 다이어그램을 전면적인 도구 혹은 매개체로 제시하고 있는 현대 건축가들 중에서 전통적 미 개념의 붕괴에 따른 합리화의 조류로서 신 합리주의의 대표로 불릴 수 있는 엠브이알디브이(MVRDV)와 벤 반 버클(Ben van Berkel), 전통적 디자인 방법을 뒤바꾸어 놓은 피터 아이젠만(Peter Eisenman)과 렘 콜하스(Rem Koolhass)를 중심으로 가즈요세지마(Kazuyo Sejima), 엔엘 아키텍트(NL Architects)등의 언술과 작품분석을 통해 ①추상적 개념에 더한 다이어그램의 형태생성 도구로서의 특성을 도출하고, ②이의 작용과정을 생성, 적용, 변형, 전환으로 분류하여 ③도출된 특성을 바탕으로 각각의 프로젝트별 형태생성 프로세스를 재분석하여 ④세분화된 작용과정별 특성을 규명하였다. 14세기경부터 발견되는 설명적 도식으로의 다이어그램은 1930년대 이후 설계과정에 도입되어 이용 범위가 확대되어 사용되었으나, 버블 다이어그램으로 대표되는 근대건축에서의 다이어그램은 과거의 양식으로부터 탈피라는 긍정적인 효과이면에 디자인을 제약하는 요소 즉, 건축을 기능간의 관계로만 축소시키며, 프리젠테이션 과정에 쓰이는 도형으로 한정되어 사용된 한계를 지닌다. 이러한 근대건축에서의 다이어그램은 후기 구조주의 철학자인 들뢰즈와 가타리의 추상기계 개념을 바탕으로 하여 복잡한 현대 사회의 구조를 파악하기에 적절한 도구로 받아들여져 현대건축에서 본격적인 디자인 도구로서 활용된다. 다이어그램의 이러한 추상적 성격은 증식적 디자인 도구로서 현대 건축가들에게 새로운 가능성을 제공하지만, 형태적 차원을 지녀야 하는 건축의 특성상 건축가들에게 수용된 다이어그램은 본래의 철학적 개념이 어느 정도 변형된 상태로 적용된다. 작가별로 다양한 해석을 통해 도입되는 추상적 개념의 다이어그램은 선택, 적용, 조작으로 이끌어 지는 다이어그램의 작동 방식에 따라 재해석 단계, 전환 단계, 현실의 재해석 단계로 구분되어 실제 디자인 프로세스에 적용된다. 현대 건축에서의 다이어그램은 추상적 성격의 정보를 건축으로 실현하기 위한 새로운 도구로서 가능성을 지니지만, 본래의 다이어그램이 지니는 추상적 성격은 물적 형태로 구체화되어야 하는 건축의 현실적 문제에 있어 완벽하게 추상적인 수준에서 작업할 수 없는 한계를 지닌다. 이는 형식화된 실체를 구축하기 위한 다이어그램이 본래의 추상적 특성과 함께 형태적-시각적 특성을 동시에 지니고 있는 것으로 물리적으로나 의미론적으로 형식을 갖기 이전의 상태인 순수 물질-기능으로서의 다이어그램이 현실에서 물적 형상화라는 건축의 형태적 차원으로 적용될 때 형식을 지니는 상태가 되는 것이다. 이 상반된 두 특성은 형태생성 도구로서의 다이어그램이 크게 요소들의 관계만을 정성적으로 표현하여 프로세스상의 위계적인 틀에서 벗어나 형태생성을 유동적으로 조작하거나, 시각화된 다이어그램의 형상에 대한 비 강제성을 통해 다양한 변형을 이끄는 특성으로 구분되어 나타난다. 형태생성 도구로서의 특징을 지니는 다이어그램이 실제 디자인 프로세스에 도입되어 작용하는 과정은 크게 생성, 적용, 변형, 전환과정으로 나누어 살펴볼 수 있으며, 각각의 작용과정은 첫째 다이어그램의 생성방법은 외부로부터 차용된 다이어그램, 작가가 선험적으로 설정한 다이어그램, 데이터 분석을 통해 만들어진 다이어그램, 프로그램으로부터 추출된 다이어그램으로 구분되며, 둘째 다이어그램의 적용방법은 동일한 층위에서 연속되거나, 상이한 층위에서 대응, 형식성의 강화로 구분될 수 있다. 셋째로 다이어그램의 변형과정은 연속적, 비연속적 변형으로 구분되며, 넷째로 다이어그램의 전환과정은 자체로 완결되거나 최종형태를 생성하는 출발점 또는 최종 형태를 생성하는 다이어그램으로 구분된다. 또한 대상프로젝트에 따라 구분된 각각의 작용과정은 디자인 프로세스에 사용된 다이어그램의 특성에 따라 더욱 세분화되어 분류되는데, 이는 다양한 방법으로 진행되는 형태생성 프로세스의 근거가 된다. 결론적으로 형태생성 도구로서의 다이어그램이 지니는 두 가지 이질적인 특성인 추상성-형식성과 세부적 작용과정의 특성이 형태생성 프로세스 자체를 다변적으로 진행시켜 다양한 형태를 생성해 내는 가능성을 지니도록 하는 것은 ①이질적인 두 특성 중 결정화되지 않은 다이어그램의 본래 특성인 추상성에 주목하여 요소들의 관계를 정성적으로 다루어 디자인 프로세스를 탈위계적으로 진행시킴으로 형태생성 프로세스 자체를 유동적으로 만들기 때문이며, ②이것은 각각의 프로젝트에서 다이어그램이 작용하는 생성, 적용, 변형, 전환의 과정이 정확히 순차적으로 진행되는 것이 아닌, 복합적-다시점적 작용을 통해 진행됨으로 다변적인 형태생성 프로세스를 가능케 하는 것이다. 이와 더불어 ③추상적 성격을 내포한 형식화된 다이어그램은 형상에 대한 비강제적 특성을 가지게 되는데, ④이는 다변적인 형태생성프로세스와 함께 작용하여 더욱 다양한 변형을 통한 형태생성을 가능하게 하는 것이다.
The architecture at the age of a radical change in the new paradigm seems to show the limit that a new traditional design process can not be a media conversion toward a realizing new paradigm. when making a abstract concept encapsulated, the existing architecture uses a method of a drawing, sketch, ...
The architecture at the age of a radical change in the new paradigm seems to show the limit that a new traditional design process can not be a media conversion toward a realizing new paradigm. when making a abstract concept encapsulated, the existing architecture uses a method of a drawing, sketch, model and have a tendency of a special type or each person's inclination. However, such a method can not cope with a new epoch of contemporary complexity and indeterminacy. In order to deal successfully with the limit, the design process of using diagram in architecture can be a example of a variety of possibilities. This study aims to clarify diagram's possibilities and operation in the process of form generation. The main method of analysis employed the architecture works of MVRDV, Ben Van Berkel, Peter Eisenman, Rem Koolhass, Kazuyo Sejima, NL, Architects as the case of directly using diagram in contemporary architecture. The reason of selecting them is for next : MVRDV and Ben Van Berkel are new representatives of a rationalism by collapse of traditional beauty. Peter Eisenman and Rem Koolhass had changed established method. After analysis of the case, this study deduced a specific character as a method of form generation. Such analysis failed into generation, application, transformation, and conversion. And deduced characters re-analyzied each projects. And last, fractioned character was deduced. In the view point of a diagram, a explanatory method which had been found from 14 century was used after 1930s. Despite of having a good aspect which broke from the convention, a diagram in modern architecture has focused on function relationship and has a limit of means as presentation process. Through modern architecture, a diagram has been utilized genuine tools which is appropriate for contemporary system in society. by accepting concept of a abstract machine of Deleuze Gilles, Felix Guattari. This kind of abstract character of diagram can offer a new possibility of tools of proliferating design tools. But, the reason which architecture should have physical formation requests diagram to have some conversion of philosophical concept. The abstract diagram has a application of real design process by operation method which can be from selection, application, manipulation of chosen architects. A diagram in the contemporary architecture has a possibility of realizing to physical architecture from abstract information. However, in the aspect of making abstract character perfectly fixed into reality, a diagram method has no choice but to have a limit on the line of abstract level. This is because a diagram has a speciality of a abstract aspect and a visual-morphologic construction. Also, if only case of being constructed into physical formation and architectural application from abstract level, a diagram can have a concrete operation and system in itself. This contrary character qualitatively expresses informative elements, and variably operates and has a character of deducing various transformation by autonomy against visualized diagram formation. When operating with real design process, a diagram as a form generation has a seperated process of a generation, application, transformation, and conversion. Each process, first, can be generated from a diagram which was borrowed from the outside, one of a data analysis, and one of a program. Secondly, A diagram are able to be devided into a diagram of same layer, one against differentiated layers and joints to conventional layer. Thirdly, the transformational process of a diagram can be subdevided into continuous or incontinuous transformation. And for each project, seperated process can have section more concretely. This can be the another new reason of the form generation. The results of this study shows next: The reason which can lead a abstract formality and concrete process to take a physical possibility of form generation is because, focusing on the abstract original speciality, a diagram deals qualitatively with the rival characters, makes process in hierarchy, and makes process itself fluctuated. It means that 4 of generation, application, transformation, and conversion does not come in order. But 4 processes in complexity and multi-perspective. Through those things, form generation can be concrete. And also, a formative diagram of abstract character has a autonomy against physical form. This leads a diagram to have a process of form generation.
The architecture at the age of a radical change in the new paradigm seems to show the limit that a new traditional design process can not be a media conversion toward a realizing new paradigm. when making a abstract concept encapsulated, the existing architecture uses a method of a drawing, sketch, model and have a tendency of a special type or each person's inclination. However, such a method can not cope with a new epoch of contemporary complexity and indeterminacy. In order to deal successfully with the limit, the design process of using diagram in architecture can be a example of a variety of possibilities. This study aims to clarify diagram's possibilities and operation in the process of form generation. The main method of analysis employed the architecture works of MVRDV, Ben Van Berkel, Peter Eisenman, Rem Koolhass, Kazuyo Sejima, NL, Architects as the case of directly using diagram in contemporary architecture. The reason of selecting them is for next : MVRDV and Ben Van Berkel are new representatives of a rationalism by collapse of traditional beauty. Peter Eisenman and Rem Koolhass had changed established method. After analysis of the case, this study deduced a specific character as a method of form generation. Such analysis failed into generation, application, transformation, and conversion. And deduced characters re-analyzied each projects. And last, fractioned character was deduced. In the view point of a diagram, a explanatory method which had been found from 14 century was used after 1930s. Despite of having a good aspect which broke from the convention, a diagram in modern architecture has focused on function relationship and has a limit of means as presentation process. Through modern architecture, a diagram has been utilized genuine tools which is appropriate for contemporary system in society. by accepting concept of a abstract machine of Deleuze Gilles, Felix Guattari. This kind of abstract character of diagram can offer a new possibility of tools of proliferating design tools. But, the reason which architecture should have physical formation requests diagram to have some conversion of philosophical concept. The abstract diagram has a application of real design process by operation method which can be from selection, application, manipulation of chosen architects. A diagram in the contemporary architecture has a possibility of realizing to physical architecture from abstract information. However, in the aspect of making abstract character perfectly fixed into reality, a diagram method has no choice but to have a limit on the line of abstract level. This is because a diagram has a speciality of a abstract aspect and a visual-morphologic construction. Also, if only case of being constructed into physical formation and architectural application from abstract level, a diagram can have a concrete operation and system in itself. This contrary character qualitatively expresses informative elements, and variably operates and has a character of deducing various transformation by autonomy against visualized diagram formation. When operating with real design process, a diagram as a form generation has a seperated process of a generation, application, transformation, and conversion. Each process, first, can be generated from a diagram which was borrowed from the outside, one of a data analysis, and one of a program. Secondly, A diagram are able to be devided into a diagram of same layer, one against differentiated layers and joints to conventional layer. Thirdly, the transformational process of a diagram can be subdevided into continuous or incontinuous transformation. And for each project, seperated process can have section more concretely. This can be the another new reason of the form generation. The results of this study shows next: The reason which can lead a abstract formality and concrete process to take a physical possibility of form generation is because, focusing on the abstract original speciality, a diagram deals qualitatively with the rival characters, makes process in hierarchy, and makes process itself fluctuated. It means that 4 of generation, application, transformation, and conversion does not come in order. But 4 processes in complexity and multi-perspective. Through those things, form generation can be concrete. And also, a formative diagram of abstract character has a autonomy against physical form. This leads a diagram to have a process of form generation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.