일반적으로 기하학은 인간의 세계에 대한 이해와 이에 대한 논리적 실체로서 공간적 논의에 대해 지대한 영향을 미치고 있다. 사전적 의미에 의하면, 기하학은 공간에 대한 연구이며 건축은 기하학의 구성과 분할에 의한 공간의 창조라고 할 수 있다. 고대 그리스의 공리적 사고를 체계화한 유클리드 기하학은 19세기말까지 서양의 절대적 이성으로 군림해 왔으며, 이는 근대 건축의 공간구성에 있어서도 기본적인 체계로 작용해 왔다. 그러나 최근 해외의 몇몇 건축가들에 의해 실험되고 또 실현되고 있는 공간의 위상기하학적 현상이나 변형에 의한 부정형 공간, 뫼비우스의 띠와 같은 연속순환 개념은 유클리드 기하학이 아닌 위상기하학에 그 이론적 바탕을 두고 있다. 과학과 철학에 나타난 근대적 패러다임의 전환은 건축에 있어서 기존의 체계에 도전하는 새로운 시도로 전개되었고, 1990년대 이후 몇몇 신진 건축가들은 자신들의 이론적 배경을 과학과 철학의 변화된 세계관에 두고 이러한 변화의 흐름을 건축에 반영하고 있다. ...
일반적으로 기하학은 인간의 세계에 대한 이해와 이에 대한 논리적 실체로서 공간적 논의에 대해 지대한 영향을 미치고 있다. 사전적 의미에 의하면, 기하학은 공간에 대한 연구이며 건축은 기하학의 구성과 분할에 의한 공간의 창조라고 할 수 있다. 고대 그리스의 공리적 사고를 체계화한 유클리드 기하학은 19세기말까지 서양의 절대적 이성으로 군림해 왔으며, 이는 근대 건축의 공간구성에 있어서도 기본적인 체계로 작용해 왔다. 그러나 최근 해외의 몇몇 건축가들에 의해 실험되고 또 실현되고 있는 공간의 위상기하학적 현상이나 변형에 의한 부정형 공간, 뫼비우스의 띠와 같은 연속순환 개념은 유클리드 기하학이 아닌 위상기하학에 그 이론적 바탕을 두고 있다. 과학과 철학에 나타난 근대적 패러다임의 전환은 건축에 있어서 기존의 체계에 도전하는 새로운 시도로 전개되었고, 1990년대 이후 몇몇 신진 건축가들은 자신들의 이론적 배경을 과학과 철학의 변화된 세계관에 두고 이러한 변화의 흐름을 건축에 반영하고 있다. 현대건축에 나타나는 공간은 이상화된 선형적 결정모델에 입각한 근대적 특성을 보이나, 예측불가능의 비선형 현상을 표현하고 있다. 이러한 배경에서 본 연구는 기하학과 건축의 상관성에 대한 통시적 고찰을 통해 현대건축의 공간적 특성 및 개념을 알아보는데 목적이 있다. 본연구의 진행은 현대건축 작가의 다이어그램 적용에 관한 작품 분석을 통하여 이루어 졌으며 관련문헌의 수집, 분석을 통해 현대건축을 이해하려하였다. 구체적인 내용은 다음과 같다. 제1장에서는 본연구의 목적과 의의, 연구의 방법 및 범위에 대해 서술하였다. 제2장에서는 기하학의 의미와 건축과의 상관성을 역사적 고찰을 통해 살펴보고 고전 기하학의 역사와 종류를 고찰, 이를 바탕으로 건축구성의 도구로서의 기하학이 갖는 의미에 대해소결론을 내린다. 제3장에서는 현대건축의 기하학에 관한 재 정의를 통해 현대건축에 나타나는 기하학적 양상을 분석하고 표현 가능성에 관한 디자인 개념적 측면, 디자인 방법론적 측면, 디자인 형태표현 측면에서 연구를 진행 하였다. 제4장에서는 3장에서 거론된 현대건축의 기하학적 표현 양상 중 가장 크게 그 영향력을 가지고 있다고 분석되어진 다이어그램에 관한 정의 및 구분을 통하여 생성적 다이어그램의 실제 설계디자인에 있어서의 적용 가능성을 연구하려고 한다. 제5장에서는 앞서 전개되었던 연구, 분석, 제안 등의 과정들을 종합하여 정리, 요약하여 서술하고 생성적 다이어그램의 적용을 통한 뮤지엄 디자인 제안.
일반적으로 기하학은 인간의 세계에 대한 이해와 이에 대한 논리적 실체로서 공간적 논의에 대해 지대한 영향을 미치고 있다. 사전적 의미에 의하면, 기하학은 공간에 대한 연구이며 건축은 기하학의 구성과 분할에 의한 공간의 창조라고 할 수 있다. 고대 그리스의 공리적 사고를 체계화한 유클리드 기하학은 19세기말까지 서양의 절대적 이성으로 군림해 왔으며, 이는 근대 건축의 공간구성에 있어서도 기본적인 체계로 작용해 왔다. 그러나 최근 해외의 몇몇 건축가들에 의해 실험되고 또 실현되고 있는 공간의 위상기하학적 현상이나 변형에 의한 부정형 공간, 뫼비우스의 띠와 같은 연속순환 개념은 유클리드 기하학이 아닌 위상기하학에 그 이론적 바탕을 두고 있다. 과학과 철학에 나타난 근대적 패러다임의 전환은 건축에 있어서 기존의 체계에 도전하는 새로운 시도로 전개되었고, 1990년대 이후 몇몇 신진 건축가들은 자신들의 이론적 배경을 과학과 철학의 변화된 세계관에 두고 이러한 변화의 흐름을 건축에 반영하고 있다. 현대건축에 나타나는 공간은 이상화된 선형적 결정모델에 입각한 근대적 특성을 보이나, 예측불가능의 비선형 현상을 표현하고 있다. 이러한 배경에서 본 연구는 기하학과 건축의 상관성에 대한 통시적 고찰을 통해 현대건축의 공간적 특성 및 개념을 알아보는데 목적이 있다. 본연구의 진행은 현대건축 작가의 다이어그램 적용에 관한 작품 분석을 통하여 이루어 졌으며 관련문헌의 수집, 분석을 통해 현대건축을 이해하려하였다. 구체적인 내용은 다음과 같다. 제1장에서는 본연구의 목적과 의의, 연구의 방법 및 범위에 대해 서술하였다. 제2장에서는 기하학의 의미와 건축과의 상관성을 역사적 고찰을 통해 살펴보고 고전 기하학의 역사와 종류를 고찰, 이를 바탕으로 건축구성의 도구로서의 기하학이 갖는 의미에 대해소결론을 내린다. 제3장에서는 현대건축의 기하학에 관한 재 정의를 통해 현대건축에 나타나는 기하학적 양상을 분석하고 표현 가능성에 관한 디자인 개념적 측면, 디자인 방법론적 측면, 디자인 형태표현 측면에서 연구를 진행 하였다. 제4장에서는 3장에서 거론된 현대건축의 기하학적 표현 양상 중 가장 크게 그 영향력을 가지고 있다고 분석되어진 다이어그램에 관한 정의 및 구분을 통하여 생성적 다이어그램의 실제 설계디자인에 있어서의 적용 가능성을 연구하려고 한다. 제5장에서는 앞서 전개되었던 연구, 분석, 제안 등의 과정들을 종합하여 정리, 요약하여 서술하고 생성적 다이어그램의 적용을 통한 뮤지엄 디자인 제안.
Generally, geometry which is the logical entity for the understanding of the human world has a tremendous effect on the spatial discussion. Literally, geometry is the study on the space and architecture is the creation of the space through the organization and division of the geometry. Euclidean Geo...
Generally, geometry which is the logical entity for the understanding of the human world has a tremendous effect on the spatial discussion. Literally, geometry is the study on the space and architecture is the creation of the space through the organization and division of the geometry. Euclidean Geometry which systemized the public interest—oriented philosophy of ancient Greece had dominated the West as the absolute reason until the late 19th century, and this has been used a basic system for the spatial structure of modern architecture. However, the consecutive circulation concept, such as topological phenomenon, irregular space caused by the deformation, Mobius Strip, which are being experimented and realized by some foreign architects recently is built on the theories founded on topology, not the Euclidean Geometry. The modern paradigm shift which is revealed in science and philosophy were developed as a new attempt to challenge the existing system of architecture, and some young and energetic architects founded their theoretical background on the transformed world view of science and philosophy, reflecting the trend of those transformation. Though the space revealed in the modern architecture shows a modern characteristics that centers around an ideal and linear decision model, it is expressing non—linear phenomenon which is hard to predict. With this background, this study aims to figure out the spatial characteristics and concept of modern architecture, by making a diachronic consideration about the co—relation between geometry and architecture. This study was conducted by analyzing the works related to the application of diagram created by modern architectural artists, and tried to understand the modern architecture by collecting and analyzing the related literatures. The concrete contents of this study is such as followings: In the first chapter, the purpose and meaning of this study, including the method and scope of this study, is described. In the second chapter, we look at the co-relation between the meaning of geometry and architecture from the historic viewpoint, and also consider the history and types of classical geometry, on which basis we draw a conclusion about the meaning of geometry which is a tool of architectural structure. In chapter 3, we re-define the geometry of modern architecture to analyze the geometric pattern which is revealed in modern architecture, and studied it from the viewpoint of possibility of expression, concept of design, methodology of design and expression of design pattern. In chapter 4, we try to study on the possibility of applying the formative diagram to the real design, by defining and classifying the diagram which was found in an analysis to have the greatest effect among factors like pattern of geometric expression used by modern architectures, which is discussed in chapter 3. In chapter 5, we put together, summarized and described the procedures, such as research(study), analysis, proposal, and so on, which was suggested in the previous chapter, and proposed the museum design which applies the formative diagram.
Generally, geometry which is the logical entity for the understanding of the human world has a tremendous effect on the spatial discussion. Literally, geometry is the study on the space and architecture is the creation of the space through the organization and division of the geometry. Euclidean Geometry which systemized the public interest—oriented philosophy of ancient Greece had dominated the West as the absolute reason until the late 19th century, and this has been used a basic system for the spatial structure of modern architecture. However, the consecutive circulation concept, such as topological phenomenon, irregular space caused by the deformation, Mobius Strip, which are being experimented and realized by some foreign architects recently is built on the theories founded on topology, not the Euclidean Geometry. The modern paradigm shift which is revealed in science and philosophy were developed as a new attempt to challenge the existing system of architecture, and some young and energetic architects founded their theoretical background on the transformed world view of science and philosophy, reflecting the trend of those transformation. Though the space revealed in the modern architecture shows a modern characteristics that centers around an ideal and linear decision model, it is expressing non—linear phenomenon which is hard to predict. With this background, this study aims to figure out the spatial characteristics and concept of modern architecture, by making a diachronic consideration about the co—relation between geometry and architecture. This study was conducted by analyzing the works related to the application of diagram created by modern architectural artists, and tried to understand the modern architecture by collecting and analyzing the related literatures. The concrete contents of this study is such as followings: In the first chapter, the purpose and meaning of this study, including the method and scope of this study, is described. In the second chapter, we look at the co-relation between the meaning of geometry and architecture from the historic viewpoint, and also consider the history and types of classical geometry, on which basis we draw a conclusion about the meaning of geometry which is a tool of architectural structure. In chapter 3, we re-define the geometry of modern architecture to analyze the geometric pattern which is revealed in modern architecture, and studied it from the viewpoint of possibility of expression, concept of design, methodology of design and expression of design pattern. In chapter 4, we try to study on the possibility of applying the formative diagram to the real design, by defining and classifying the diagram which was found in an analysis to have the greatest effect among factors like pattern of geometric expression used by modern architectures, which is discussed in chapter 3. In chapter 5, we put together, summarized and described the procedures, such as research(study), analysis, proposal, and so on, which was suggested in the previous chapter, and proposed the museum design which applies the formative diagram.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.