본고는 기존의 연구 성과를 바탕으로 인물과 시점, 환상과 알레고리 등 형식적·기법적 측면과 관련하여 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실 인식을 살펴보고자 한다. 본고가 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실 인식을 연구 목적으로 삼는 까닭은, 꾸준히 진행되고 있는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 대한 학술적 관심이 곧 대중적 관심에서 기인하는 것이며, 이 작품에 대한 대중적 관심은 작품이 갖는 독특한 기법과 그에 따른 현실 인식 방법에서 비롯된 것이라는 필자의 나름의 판단에서이다. 소설 구성 요소 중 인물과 시점은 작품의 주제의식과 작가의 현실 인식과 결부되어 서사를 추동하고 구현하는 중요한 매개체이자 특정 관점을 제공한다는 측면에서 중요한 요소이다. 또한 환상과 알레고리는 현실의 이면을 드러내 주고 현실의 의미를 재구성하는 측면에서 소설적 기법으로 많이 활용되고 있는 요소이다. 따라서 본고는 이러한 형식적·기법적 요소에 천착하여 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실의식을 고찰하고자 하였다. Ⅱ장에서는 인물의 유형과 다중 시점에 의해 드러난 『난장이가 쏘아올린 작은 공』의 현실의식을 검토하고자 한다. 이를 위해 1장에서는 ‘난장이’와 ‘거인’으로 대별되는 인물 유형을 통해서 작품에 투영된 작가의 현실인식이 이분법적이라는 사실을 논구하고자 하며 아울러 2장에서는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』이 연작이 난장이 자식들과 신애, 윤호, 경훈을 ...
본고는 기존의 연구 성과를 바탕으로 인물과 시점, 환상과 알레고리 등 형식적·기법적 측면과 관련하여 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실 인식을 살펴보고자 한다. 본고가 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실 인식을 연구 목적으로 삼는 까닭은, 꾸준히 진행되고 있는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 대한 학술적 관심이 곧 대중적 관심에서 기인하는 것이며, 이 작품에 대한 대중적 관심은 작품이 갖는 독특한 기법과 그에 따른 현실 인식 방법에서 비롯된 것이라는 필자의 나름의 판단에서이다. 소설 구성 요소 중 인물과 시점은 작품의 주제의식과 작가의 현실 인식과 결부되어 서사를 추동하고 구현하는 중요한 매개체이자 특정 관점을 제공한다는 측면에서 중요한 요소이다. 또한 환상과 알레고리는 현실의 이면을 드러내 주고 현실의 의미를 재구성하는 측면에서 소설적 기법으로 많이 활용되고 있는 요소이다. 따라서 본고는 이러한 형식적·기법적 요소에 천착하여 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실의식을 고찰하고자 하였다. Ⅱ장에서는 인물의 유형과 다중 시점에 의해 드러난 『난장이가 쏘아올린 작은 공』의 현실의식을 검토하고자 한다. 이를 위해 1장에서는 ‘난장이’와 ‘거인’으로 대별되는 인물 유형을 통해서 작품에 투영된 작가의 현실인식이 이분법적이라는 사실을 논구하고자 하며 아울러 2장에서는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』이 연작이 난장이 자식들과 신애, 윤호, 경훈을 서술자로 내세우는 다중 시점을 취함으로써 현실에 대한 다원적이고도 중층적인 인식을 시도하고자 함을 규명할 것이다. Ⅲ장에서는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 드러난 현실 극복의지가 환상과 알레고리를 통해 직조되고 있음을 살펴볼 것이다. 1장에서는 환상을 통한 유토피아 지향이 작가의 현실 극복의지와 결부되어 있음을 밝히고 2장에서는 ‘뫼비우스의 띠’와 ‘클라인씨의 병’에 함축된 의미를 통해 유토피아가 현실세계와 소통가능한 공간임을 밝혀, 작가의 현실 극복의지가 이원론적 인식론의 지양에 있음을 밝히고자 규명하고자 한다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장까지의 논의를 요약하고 본고가 지닌 한계와 남은 과제에 대해서 제언하고자 한다.
본고는 기존의 연구 성과를 바탕으로 인물과 시점, 환상과 알레고리 등 형식적·기법적 측면과 관련하여 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실 인식을 살펴보고자 한다. 본고가 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실 인식을 연구 목적으로 삼는 까닭은, 꾸준히 진행되고 있는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 대한 학술적 관심이 곧 대중적 관심에서 기인하는 것이며, 이 작품에 대한 대중적 관심은 작품이 갖는 독특한 기법과 그에 따른 현실 인식 방법에서 비롯된 것이라는 필자의 나름의 판단에서이다. 소설 구성 요소 중 인물과 시점은 작품의 주제의식과 작가의 현실 인식과 결부되어 서사를 추동하고 구현하는 중요한 매개체이자 특정 관점을 제공한다는 측면에서 중요한 요소이다. 또한 환상과 알레고리는 현실의 이면을 드러내 주고 현실의 의미를 재구성하는 측면에서 소설적 기법으로 많이 활용되고 있는 요소이다. 따라서 본고는 이러한 형식적·기법적 요소에 천착하여 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 나타난 현실의식을 고찰하고자 하였다. Ⅱ장에서는 인물의 유형과 다중 시점에 의해 드러난 『난장이가 쏘아올린 작은 공』의 현실의식을 검토하고자 한다. 이를 위해 1장에서는 ‘난장이’와 ‘거인’으로 대별되는 인물 유형을 통해서 작품에 투영된 작가의 현실인식이 이분법적이라는 사실을 논구하고자 하며 아울러 2장에서는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』이 연작이 난장이 자식들과 신애, 윤호, 경훈을 서술자로 내세우는 다중 시점을 취함으로써 현실에 대한 다원적이고도 중층적인 인식을 시도하고자 함을 규명할 것이다. Ⅲ장에서는 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에 드러난 현실 극복의지가 환상과 알레고리를 통해 직조되고 있음을 살펴볼 것이다. 1장에서는 환상을 통한 유토피아 지향이 작가의 현실 극복의지와 결부되어 있음을 밝히고 2장에서는 ‘뫼비우스의 띠’와 ‘클라인씨의 병’에 함축된 의미를 통해 유토피아가 현실세계와 소통가능한 공간임을 밝혀, 작가의 현실 극복의지가 이원론적 인식론의 지양에 있음을 밝히고자 규명하고자 한다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장까지의 논의를 요약하고 본고가 지닌 한계와 남은 과제에 대해서 제언하고자 한다.
This study was to investigate the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball(Nanjangi-ga ssoaollin chagun kong)」related to the formal·technical aspect like character and point of view, and illusion and allegory, etc. based on the past research performance. The reason this study ...
This study was to investigate the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball(Nanjangi-ga ssoaollin chagun kong)」related to the formal·technical aspect like character and point of view, and illusion and allegory, etc. based on the past research performance. The reason this study was to consider the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball」as a purpose of this study why the scholarly interest in the 「(A)Dwarf Launches a Little Ball」in progress consistently was due to the popular interest. And, it came from this researcher's own judgment that the popular interest in this work was originated from the unique technique and its cognitive method of reality. The character and point of view among the constituents of novel are important factors in a way of offering the particular views as well as an important mediator that drives and implements the epic because they are related with the recognition of subject on a work and recognition of reality by the writer. Also, the illusion and allegory are factors widely used as novelistic techniques in ways of revealing the reverse side of reality and reconstructing the meaning of reality. Therefore, this study was to search such formal·technical factors, and investigate the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball」. In chapter Ⅱ, this study was to examine the recognition of reality from the「(A)Dwarf Launches a Little Ball」revealed by the character pattern and multiple points of views. In chapter 1, toward this goal, this study was to discuss the fact thoroughly that the writer's recognition of reality reflected on a work through the character pattern divided into 'Dwarf' and 'Giant' broadly was dichotomous. In addition, in the chapter 2, this study was to examine a series of 「(A)Dwarf Launches a Little Ball」 closely that it tried to execute the multiple and stratified recognition of reality as it took the multiple points of views, describing the dwarf's sons, Shinae, Yunho, and Gyeonghun as narrators. In chapter Ⅲ, this study was to investigate that the a will to overcome reality showed in 「(A)Dwarf Launches a Little Ball」was woven through the illusion and allegory. In the chapter 1, this study was to clarify that the orientation to Utopia through the illusion was closely related to the writer's will to overcome reality. And, in the chapter 2, this study was to examine closely that Utopia was a space communicable to the real world through the implicated meanings in 'Mobius Strip' and 'Klein's Bottle'. Also, this study was to investigate that the writer's will to overcome reality was in sublation of dualistic epistemology. Lastly, in chapter Ⅳ, this study was to summarize the discussions up to chapter Ⅲ, and suggest the limitation this study has and subject left.
This study was to investigate the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball(Nanjangi-ga ssoaollin chagun kong)」related to the formal·technical aspect like character and point of view, and illusion and allegory, etc. based on the past research performance. The reason this study was to consider the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball」as a purpose of this study why the scholarly interest in the 「(A)Dwarf Launches a Little Ball」in progress consistently was due to the popular interest. And, it came from this researcher's own judgment that the popular interest in this work was originated from the unique technique and its cognitive method of reality. The character and point of view among the constituents of novel are important factors in a way of offering the particular views as well as an important mediator that drives and implements the epic because they are related with the recognition of subject on a work and recognition of reality by the writer. Also, the illusion and allegory are factors widely used as novelistic techniques in ways of revealing the reverse side of reality and reconstructing the meaning of reality. Therefore, this study was to search such formal·technical factors, and investigate the recognition of reality shown in「(A)Dwarf Launches a Little Ball」. In chapter Ⅱ, this study was to examine the recognition of reality from the「(A)Dwarf Launches a Little Ball」revealed by the character pattern and multiple points of views. In chapter 1, toward this goal, this study was to discuss the fact thoroughly that the writer's recognition of reality reflected on a work through the character pattern divided into 'Dwarf' and 'Giant' broadly was dichotomous. In addition, in the chapter 2, this study was to examine a series of 「(A)Dwarf Launches a Little Ball」 closely that it tried to execute the multiple and stratified recognition of reality as it took the multiple points of views, describing the dwarf's sons, Shinae, Yunho, and Gyeonghun as narrators. In chapter Ⅲ, this study was to investigate that the a will to overcome reality showed in 「(A)Dwarf Launches a Little Ball」was woven through the illusion and allegory. In the chapter 1, this study was to clarify that the orientation to Utopia through the illusion was closely related to the writer's will to overcome reality. And, in the chapter 2, this study was to examine closely that Utopia was a space communicable to the real world through the implicated meanings in 'Mobius Strip' and 'Klein's Bottle'. Also, this study was to investigate that the writer's will to overcome reality was in sublation of dualistic epistemology. Lastly, in chapter Ⅳ, this study was to summarize the discussions up to chapter Ⅲ, and suggest the limitation this study has and subject left.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.