대중문화가 발달하고 미디어의 팽창과 파급력이 높아진 현대에서 패션의 흐름 또한 빨라진 것이 사실이다. 대중매체는 패션의 빠른 보급에 일조하였으며 영화 또한 큰 요소 중 하나이다. 영화는 20세기에 들어와 가장 큰 발전을 이룬 예술 분야로서 현재까지도 그 기술의 혁신과 전 세계적인 파급은 팽창되어가고 있다. 영화를 형상화하기 위해서는 여러 가지 요소들이 결합하는데, 우선 시나리오가 있어야 하며 배경이 되는 음악, 미술과 영화기술 즉, 편집·촬영·연출·조명·감독·배우·의상 등 여러 전문분야가 합쳐져 비로소 완성된 형태를 갖출 수 있다. 이중 중요한 한 부분을 차지하는 배우는 영화의 내용을 구체적으로 표현하는 역할을 맡는 것은 물론이고, 영화의 대중적 친밀도와 흥행성공의 가능성에 상당한 영향력을 끼칠 수 있다. 즉, 그들은 영화에 맞는 인물의 개성을 보여줄 수 있어야 하고, 숙련된 기술과 예술적 창조력을 지녀야만 한다. 배우의 몸짓, 자세, 태도, 거기에 내면적 감정까지도 포착 할 수 있는 표현 매체인 영화에서 배우가 입는 의상은 중요한 의미를 가질 수밖에 없다. 즉, 영화 의상은 배우가 가지는 개성의 일부분까지도 될 수 있으며, 영화에서의 의상은 단지 현실을 묘사 하는 것뿐만 아니라, 예술의 전체적인 효과에 공헌 하는 것이라 할 수 있다. 대중에게 많이 노출된 영화일수록 더욱 다양한 관객에게 모방의 대상이 되고 급속하게 획일화 되어 패션의 유행을 일으키게 되는 것이다. 1950년대는 전쟁 후 폐허가 된 유럽이 전쟁 복구에 힘을 쓰고 있었고, 전쟁의 피해가 거의 없었던 미국은 경제적 문화적 호황을 맞이하여, 경제적 우위와 함께 그동안 유럽에서 선진문화를 받아들이고 유행하던 것에서 벗어나 미국의 문화가 유럽에 영향을 끼치는 시대를 맞이하였다. 패션에 있어서는 크리스티앙 디올(Christian Dior)이 뉴룩(New Look)을 발표한 이래로 여성스러움이 강조되는 의상이 각광을 받았으며, 여러 영화에서도 여성스럽고 사랑스러운 연기를 보여준 배우들이 각광을 받았다. 본 연구는 영화가 대중에게 의상으로서 많은 파급을 미칠 수 있다는 점과 시대를 초월하여 사랑받는 스타일이 있다는 점에서 착안하여 제2차 세계대전 후 호황기를 맞았던 1950년대 미국의 할리우드에서 활동했던 클래식 무비들의 스크린 스타들의 의상을 살펴봄으로써 이들의 이미지별 의상스타일과 당시대의 주류 패션과의 관계에 관해 알아보았다. 관능적인 이미지의 마릴린 몬로(Marilyn Monroe)와 기존의 사회 관념을 무너뜨리는 반항적 이미지를 보여준 브리짓 바르도(...
대중문화가 발달하고 미디어의 팽창과 파급력이 높아진 현대에서 패션의 흐름 또한 빨라진 것이 사실이다. 대중매체는 패션의 빠른 보급에 일조하였으며 영화 또한 큰 요소 중 하나이다. 영화는 20세기에 들어와 가장 큰 발전을 이룬 예술 분야로서 현재까지도 그 기술의 혁신과 전 세계적인 파급은 팽창되어가고 있다. 영화를 형상화하기 위해서는 여러 가지 요소들이 결합하는데, 우선 시나리오가 있어야 하며 배경이 되는 음악, 미술과 영화기술 즉, 편집·촬영·연출·조명·감독·배우·의상 등 여러 전문분야가 합쳐져 비로소 완성된 형태를 갖출 수 있다. 이중 중요한 한 부분을 차지하는 배우는 영화의 내용을 구체적으로 표현하는 역할을 맡는 것은 물론이고, 영화의 대중적 친밀도와 흥행성공의 가능성에 상당한 영향력을 끼칠 수 있다. 즉, 그들은 영화에 맞는 인물의 개성을 보여줄 수 있어야 하고, 숙련된 기술과 예술적 창조력을 지녀야만 한다. 배우의 몸짓, 자세, 태도, 거기에 내면적 감정까지도 포착 할 수 있는 표현 매체인 영화에서 배우가 입는 의상은 중요한 의미를 가질 수밖에 없다. 즉, 영화 의상은 배우가 가지는 개성의 일부분까지도 될 수 있으며, 영화에서의 의상은 단지 현실을 묘사 하는 것뿐만 아니라, 예술의 전체적인 효과에 공헌 하는 것이라 할 수 있다. 대중에게 많이 노출된 영화일수록 더욱 다양한 관객에게 모방의 대상이 되고 급속하게 획일화 되어 패션의 유행을 일으키게 되는 것이다. 1950년대는 전쟁 후 폐허가 된 유럽이 전쟁 복구에 힘을 쓰고 있었고, 전쟁의 피해가 거의 없었던 미국은 경제적 문화적 호황을 맞이하여, 경제적 우위와 함께 그동안 유럽에서 선진문화를 받아들이고 유행하던 것에서 벗어나 미국의 문화가 유럽에 영향을 끼치는 시대를 맞이하였다. 패션에 있어서는 크리스티앙 디올(Christian Dior)이 뉴룩(New Look)을 발표한 이래로 여성스러움이 강조되는 의상이 각광을 받았으며, 여러 영화에서도 여성스럽고 사랑스러운 연기를 보여준 배우들이 각광을 받았다. 본 연구는 영화가 대중에게 의상으로서 많은 파급을 미칠 수 있다는 점과 시대를 초월하여 사랑받는 스타일이 있다는 점에서 착안하여 제2차 세계대전 후 호황기를 맞았던 1950년대 미국의 할리우드에서 활동했던 클래식 무비들의 스크린 스타들의 의상을 살펴봄으로써 이들의 이미지별 의상스타일과 당시대의 주류 패션과의 관계에 관해 알아보았다. 관능적인 이미지의 마릴린 몬로(Marilyn Monroe)와 기존의 사회 관념을 무너뜨리는 반항적 이미지를 보여준 브리짓 바르도(Brigitte Bardot)도, 말괄량이 같은 청순함과 우아한 이미지를 동시에 보여 주었던 오드리 햅번(Audrey Hepburn)을 선정 하여 이들이 영화 속에서 보여준 옷들과 이미지들에 대하여 고찰 해 보았다. 이들은 뚜렷한 개성을 바탕으로 다방면(패션 뿐만 아니라 메이크업과 헤어스타일)에서 선풍을 일으킨 50년대의 대표적인 스크린 스타들이다. 마릴린 몬로는 모델이나 클럽의 가수 역을 맡아서 주로 노출이 많은 스타일의 스트랩리스 드레스와 홀터넥 드레스를 주로 착용하면서 아워글래스 실루엣과 함께 타이트한 실루엣을 많이 보여 주었다. 50년대 이후 여성복식의 기본스타일인 아워글래스 스타일을 가장 충실하게 보여주었다. 브리짓 바르도는 자신의 타고난 몸매를 최대한 드러내면서 관능미를 발산 하였는데 주로 피트 앤 플레어 와 타이트 실루엣을 이용하면서 쉽게 구할 수 있는 아이템을 사용하여 젊은층에 각광을 받았다. 오드리 햅번의 위의 두 배우와는 대조적인 신체로 자신의 볼륨이 부족한 체형을 스트레이트 실루엣과 길고 넓은 플레어스커트를 이용하여 발랄함에 우아함을 더하였다. 또한 여러 영화들을 통해서 50년대 꾸뜨르 의상의 전형을 많이 선보였다. 이들이 보여준 의상은 단순히 극중 역할에 어울리는 창조물이 아니고 당시의 시대를 반영하면서 각자의 개성을 표출한 조형적인 아름다움을 동반한 의상이었다. 이러한 의상은 당시의 많은 관객들에게 감동을 주었으며 많은 사람들이 공감하고 받아들였다. 영화 의상은 단순히 스크린 속에서만 보에 주는 것이 아니고, 대중에게 받아 들여져 모방의 대상이 되었다고 할 수 있다. 영화 의상을 살피는 이유는 여기에 있는 것이다. 영화 속에서 대중에게 노출 되는 의상은 단순히 배우 개인의 개성을 들어내는 것에서 그치지 않고, 대중에게 흡수되고 받아들여지는 사회적인 현상인 것이다. 즉, 일반패션으로 받아들여져 우리의 현실 세계에서 현실로 받아들여져 새로운 의복 형태로 나타나는 것이다.
대중문화가 발달하고 미디어의 팽창과 파급력이 높아진 현대에서 패션의 흐름 또한 빨라진 것이 사실이다. 대중매체는 패션의 빠른 보급에 일조하였으며 영화 또한 큰 요소 중 하나이다. 영화는 20세기에 들어와 가장 큰 발전을 이룬 예술 분야로서 현재까지도 그 기술의 혁신과 전 세계적인 파급은 팽창되어가고 있다. 영화를 형상화하기 위해서는 여러 가지 요소들이 결합하는데, 우선 시나리오가 있어야 하며 배경이 되는 음악, 미술과 영화기술 즉, 편집·촬영·연출·조명·감독·배우·의상 등 여러 전문분야가 합쳐져 비로소 완성된 형태를 갖출 수 있다. 이중 중요한 한 부분을 차지하는 배우는 영화의 내용을 구체적으로 표현하는 역할을 맡는 것은 물론이고, 영화의 대중적 친밀도와 흥행성공의 가능성에 상당한 영향력을 끼칠 수 있다. 즉, 그들은 영화에 맞는 인물의 개성을 보여줄 수 있어야 하고, 숙련된 기술과 예술적 창조력을 지녀야만 한다. 배우의 몸짓, 자세, 태도, 거기에 내면적 감정까지도 포착 할 수 있는 표현 매체인 영화에서 배우가 입는 의상은 중요한 의미를 가질 수밖에 없다. 즉, 영화 의상은 배우가 가지는 개성의 일부분까지도 될 수 있으며, 영화에서의 의상은 단지 현실을 묘사 하는 것뿐만 아니라, 예술의 전체적인 효과에 공헌 하는 것이라 할 수 있다. 대중에게 많이 노출된 영화일수록 더욱 다양한 관객에게 모방의 대상이 되고 급속하게 획일화 되어 패션의 유행을 일으키게 되는 것이다. 1950년대는 전쟁 후 폐허가 된 유럽이 전쟁 복구에 힘을 쓰고 있었고, 전쟁의 피해가 거의 없었던 미국은 경제적 문화적 호황을 맞이하여, 경제적 우위와 함께 그동안 유럽에서 선진문화를 받아들이고 유행하던 것에서 벗어나 미국의 문화가 유럽에 영향을 끼치는 시대를 맞이하였다. 패션에 있어서는 크리스티앙 디올(Christian Dior)이 뉴룩(New Look)을 발표한 이래로 여성스러움이 강조되는 의상이 각광을 받았으며, 여러 영화에서도 여성스럽고 사랑스러운 연기를 보여준 배우들이 각광을 받았다. 본 연구는 영화가 대중에게 의상으로서 많은 파급을 미칠 수 있다는 점과 시대를 초월하여 사랑받는 스타일이 있다는 점에서 착안하여 제2차 세계대전 후 호황기를 맞았던 1950년대 미국의 할리우드에서 활동했던 클래식 무비들의 스크린 스타들의 의상을 살펴봄으로써 이들의 이미지별 의상스타일과 당시대의 주류 패션과의 관계에 관해 알아보았다. 관능적인 이미지의 마릴린 몬로(Marilyn Monroe)와 기존의 사회 관념을 무너뜨리는 반항적 이미지를 보여준 브리짓 바르도(Brigitte Bardot)도, 말괄량이 같은 청순함과 우아한 이미지를 동시에 보여 주었던 오드리 햅번(Audrey Hepburn)을 선정 하여 이들이 영화 속에서 보여준 옷들과 이미지들에 대하여 고찰 해 보았다. 이들은 뚜렷한 개성을 바탕으로 다방면(패션 뿐만 아니라 메이크업과 헤어스타일)에서 선풍을 일으킨 50년대의 대표적인 스크린 스타들이다. 마릴린 몬로는 모델이나 클럽의 가수 역을 맡아서 주로 노출이 많은 스타일의 스트랩리스 드레스와 홀터넥 드레스를 주로 착용하면서 아워글래스 실루엣과 함께 타이트한 실루엣을 많이 보여 주었다. 50년대 이후 여성복식의 기본스타일인 아워글래스 스타일을 가장 충실하게 보여주었다. 브리짓 바르도는 자신의 타고난 몸매를 최대한 드러내면서 관능미를 발산 하였는데 주로 피트 앤 플레어 와 타이트 실루엣을 이용하면서 쉽게 구할 수 있는 아이템을 사용하여 젊은층에 각광을 받았다. 오드리 햅번의 위의 두 배우와는 대조적인 신체로 자신의 볼륨이 부족한 체형을 스트레이트 실루엣과 길고 넓은 플레어스커트를 이용하여 발랄함에 우아함을 더하였다. 또한 여러 영화들을 통해서 50년대 꾸뜨르 의상의 전형을 많이 선보였다. 이들이 보여준 의상은 단순히 극중 역할에 어울리는 창조물이 아니고 당시의 시대를 반영하면서 각자의 개성을 표출한 조형적인 아름다움을 동반한 의상이었다. 이러한 의상은 당시의 많은 관객들에게 감동을 주었으며 많은 사람들이 공감하고 받아들였다. 영화 의상은 단순히 스크린 속에서만 보에 주는 것이 아니고, 대중에게 받아 들여져 모방의 대상이 되었다고 할 수 있다. 영화 의상을 살피는 이유는 여기에 있는 것이다. 영화 속에서 대중에게 노출 되는 의상은 단순히 배우 개인의 개성을 들어내는 것에서 그치지 않고, 대중에게 흡수되고 받아들여지는 사회적인 현상인 것이다. 즉, 일반패션으로 받아들여져 우리의 현실 세계에서 현실로 받아들여져 새로운 의복 형태로 나타나는 것이다.
In the contemporary society that the mass culture is developed and the expansion and spread of mass media is high, the fact is that the stream of fashion is fast rapidly changing. The mass media have contributed to the rapid dissemination of fashion and the film is also one of the greatest elements ...
In the contemporary society that the mass culture is developed and the expansion and spread of mass media is high, the fact is that the stream of fashion is fast rapidly changing. The mass media have contributed to the rapid dissemination of fashion and the film is also one of the greatest elements of contribution to it. The film is the field of arts that has most greatly developed in the 20th century and the innovation of its technology and its worldwide spread have thus far expanded. Several elements are combined to shape the film, and for this purpose there should first of all the scenario. And several fields such as background music, art and film technology, namely editing, shooting, production, lighting, direction, acting, costume and the like combine to form the completed form of film. The actor or actress element of those playing an important role here not only performs a role in making a concrete expression of the contents of the film but can have a considerable effect on popular familiarity with the film and the possibility of success in its audience appeal. That is, actors or actress can demonstrate the personality well-suited to the film and should be armed with proficient techniques and artistic creativity. In the film, one of the media of expression that can capture their gesture, posture and attitude and even their inner feelings, the costume they wear can not but to have an important meaning. That is, the cinema costume can become a part of personality the actor or actress has, and the costume in the cinema can not only portray the reality but contribute to the whole effect of the cinema. The more the cinema exposed to the populace, the more diversely the costume in it becomes the object of imitation by the audience and rapidly uniform. In this process, this phenomenon make the costume fashionable. In the 1950s, the European countries ruined by the war devoted their energies to the restoration but the US that was almost not physically damaged by the war met prosperity in economic and cultural terms. Owning economic advantage, the US departed from the attitude of introducing the advanced culture from Europe and pursuing fashion and came to have a cultural effect on Europe. In fashion, the fashion placing an emphasis on femininity since the presentation of New Look by Christian Dior drew attention from people, and actress playing a feminine and loving role in several cinemas received audience appeal. This study was focused on the terms that costume in the cinema could have a great repercussion on the masses and the fact that it might become the lovable style beyond the times. This study was intended to investigate the relationship between costume style of screen stars of classic movies active in American Hollywood in the 1950s and the mainstream fashion of the same period. For this purpose, it attempted to investigate the costume of screen star in the classic movie active in American Hollywood in the 1950s in which the US became prosperous since the Second World War. To this end, this study selected three actresses such as Marilyn Monroe who had the sexual image, Brigitte Bardot who exhibited the revolting image of collapsing the existing social ideology and Audrey Hepburn who showed the romp-like purity and elegant image. And it sought to investigate the costume they wore in their movies and their images. They were the representative screen stars of the 1950s that created a great sensation in multiple fields(fashion, makeup and hair style) based on their prominent personality. Marilyn Monroe played a role of the model and the singer of the club and so largely wore strapless dress and of great exposure style and hourglass silhouette and tight silhouette. Since the 1950s, she most truly wore the hourglass style, the basic style of female fashion. Brigitte Bardot emitted the sexual beauty while maximally exposing her own inborn proportions and wore the easily available items while using pt and flare and tight silhouette, allowing her to be in the limelight among the younger generation. Audrey Hepburn added to sprightliness and elegance using the long and wide flared skirt and the straight silhouette because she had the body contrasted with the above two actresses and the figure of insufficient volume. The costume they demonstrated was not simply the thing well-suited to the role in the drama but the fashion accompanied by figurative beauty that actresses manifested their own personality while reflecting the picture of their times. These costumes gave a great impression on many people at that times and were sympathized with and accepted by them. The cinema costume was not only shown in the screen but accepted by the masses and became the object of imitation by them. Herein lies the reason for investigation into the cinema costume. The costume exposed to the masses in the cinema does not simply show the personality of the individual actress but is absorbed into and accepted by the masses as the social phenomenon. That is, it is introduced into general fashion, absorbed as the reality into our real world and appears in a form of new fashion.
In the contemporary society that the mass culture is developed and the expansion and spread of mass media is high, the fact is that the stream of fashion is fast rapidly changing. The mass media have contributed to the rapid dissemination of fashion and the film is also one of the greatest elements of contribution to it. The film is the field of arts that has most greatly developed in the 20th century and the innovation of its technology and its worldwide spread have thus far expanded. Several elements are combined to shape the film, and for this purpose there should first of all the scenario. And several fields such as background music, art and film technology, namely editing, shooting, production, lighting, direction, acting, costume and the like combine to form the completed form of film. The actor or actress element of those playing an important role here not only performs a role in making a concrete expression of the contents of the film but can have a considerable effect on popular familiarity with the film and the possibility of success in its audience appeal. That is, actors or actress can demonstrate the personality well-suited to the film and should be armed with proficient techniques and artistic creativity. In the film, one of the media of expression that can capture their gesture, posture and attitude and even their inner feelings, the costume they wear can not but to have an important meaning. That is, the cinema costume can become a part of personality the actor or actress has, and the costume in the cinema can not only portray the reality but contribute to the whole effect of the cinema. The more the cinema exposed to the populace, the more diversely the costume in it becomes the object of imitation by the audience and rapidly uniform. In this process, this phenomenon make the costume fashionable. In the 1950s, the European countries ruined by the war devoted their energies to the restoration but the US that was almost not physically damaged by the war met prosperity in economic and cultural terms. Owning economic advantage, the US departed from the attitude of introducing the advanced culture from Europe and pursuing fashion and came to have a cultural effect on Europe. In fashion, the fashion placing an emphasis on femininity since the presentation of New Look by Christian Dior drew attention from people, and actress playing a feminine and loving role in several cinemas received audience appeal. This study was focused on the terms that costume in the cinema could have a great repercussion on the masses and the fact that it might become the lovable style beyond the times. This study was intended to investigate the relationship between costume style of screen stars of classic movies active in American Hollywood in the 1950s and the mainstream fashion of the same period. For this purpose, it attempted to investigate the costume of screen star in the classic movie active in American Hollywood in the 1950s in which the US became prosperous since the Second World War. To this end, this study selected three actresses such as Marilyn Monroe who had the sexual image, Brigitte Bardot who exhibited the revolting image of collapsing the existing social ideology and Audrey Hepburn who showed the romp-like purity and elegant image. And it sought to investigate the costume they wore in their movies and their images. They were the representative screen stars of the 1950s that created a great sensation in multiple fields(fashion, makeup and hair style) based on their prominent personality. Marilyn Monroe played a role of the model and the singer of the club and so largely wore strapless dress and of great exposure style and hourglass silhouette and tight silhouette. Since the 1950s, she most truly wore the hourglass style, the basic style of female fashion. Brigitte Bardot emitted the sexual beauty while maximally exposing her own inborn proportions and wore the easily available items while using pt and flare and tight silhouette, allowing her to be in the limelight among the younger generation. Audrey Hepburn added to sprightliness and elegance using the long and wide flared skirt and the straight silhouette because she had the body contrasted with the above two actresses and the figure of insufficient volume. The costume they demonstrated was not simply the thing well-suited to the role in the drama but the fashion accompanied by figurative beauty that actresses manifested their own personality while reflecting the picture of their times. These costumes gave a great impression on many people at that times and were sympathized with and accepted by them. The cinema costume was not only shown in the screen but accepted by the masses and became the object of imitation by them. Herein lies the reason for investigation into the cinema costume. The costume exposed to the masses in the cinema does not simply show the personality of the individual actress but is absorbed into and accepted by the masses as the social phenomenon. That is, it is introduced into general fashion, absorbed as the reality into our real world and appears in a form of new fashion.
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