본 연구는 학습자에게 적절한 학습 방법의 제공을 통하여 학습자의 정보탐색 능력을 향상시키는 데에 의의가 있다. 이러한 목적을 위해 다양한 정보 문제 해결 모형중의 하나인‘Big 6 모형’을 적용하여 정보탐색 해결학습을 할 수 있도록 하였다.
이 시스템에서는 정보탐색 과정의 안내만 제시하고 과정에서 이루어지는 모든 작업들을 과제 수행 평가지에 6단계로 작성하도록 하여 학습자가 스스로 결정하고 판단하여 학습에 대한 흥미와 호기심을 유발하여 학습 주도권을 갖도록 설계하였다.
학습자는 다양한 방법으로 자료를 수집하고 궁...
본 연구는 학습자에게 적절한 학습 방법의 제공을 통하여 학습자의 정보탐색 능력을 향상시키는 데에 의의가 있다. 이러한 목적을 위해 다양한 정보 문제 해결 모형중의 하나인‘Big 6 모형’을 적용하여 정보탐색 해결학습을 할 수 있도록 하였다.
이 시스템에서는 정보탐색 과정의 안내만 제시하고 과정에서 이루어지는 모든 작업들을 과제 수행 평가지에 6단계로 작성하도록 하여 학습자가 스스로 결정하고 판단하여 학습에 대한 흥미와 호기심을 유발하여 학습 주도권을 갖도록 설계하였다.
학습자는 다양한 방법으로 자료를 수집하고 궁금한 사항을 질문과 답변을 통하여 교사와 학습자가 상담하고 팀원간에 토론하여 학습의 실마리를 풀 수 있도록 하였다.
모형에서 제시한 과제에 대한 작업요구 사항 등을 파악하여 다양한 정보 자원들 속에서 자신이 해결해야 할 과제에 필요한 정보를 찾기 위해 정보 찾기 도구의 사용 능력, 적합한 정보의 추출, 찾아낸 정보를 종합, 자신의 정보 찾는 과정에 대한 스스로의 평가 능력 등에서 대부분의 학생들은 긍정적인 반응을 보였다.
본 시스템은 모든 학습자의 수준이 최적의 상태로 유지되도록 설계하여 반복적인 피드백을 통하여 학습의 효과를 향상시킬 수 있도록 하였다. 더불어 평가 결과를 토대로 지도교사가 학생의 학습과정을 보다 면밀하게 파악할 수 있어, 결과보다 과정을 중시하는 시스템으로도 이용할 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구는 학습자에게 적절한 학습 방법의 제공을 통하여 학습자의 정보탐색 능력을 향상시키는 데에 의의가 있다. 이러한 목적을 위해 다양한 정보 문제 해결 모형중의 하나인‘Big 6 모형’을 적용하여 정보탐색 해결학습을 할 수 있도록 하였다.
이 시스템에서는 정보탐색 과정의 안내만 제시하고 과정에서 이루어지는 모든 작업들을 과제 수행 평가지에 6단계로 작성하도록 하여 학습자가 스스로 결정하고 판단하여 학습에 대한 흥미와 호기심을 유발하여 학습 주도권을 갖도록 설계하였다.
학습자는 다양한 방법으로 자료를 수집하고 궁금한 사항을 질문과 답변을 통하여 교사와 학습자가 상담하고 팀원간에 토론하여 학습의 실마리를 풀 수 있도록 하였다.
모형에서 제시한 과제에 대한 작업요구 사항 등을 파악하여 다양한 정보 자원들 속에서 자신이 해결해야 할 과제에 필요한 정보를 찾기 위해 정보 찾기 도구의 사용 능력, 적합한 정보의 추출, 찾아낸 정보를 종합, 자신의 정보 찾는 과정에 대한 스스로의 평가 능력 등에서 대부분의 학생들은 긍정적인 반응을 보였다.
본 시스템은 모든 학습자의 수준이 최적의 상태로 유지되도록 설계하여 반복적인 피드백을 통하여 학습의 효과를 향상시킬 수 있도록 하였다. 더불어 평가 결과를 토대로 지도교사가 학생의 학습과정을 보다 면밀하게 파악할 수 있어, 결과보다 과정을 중시하는 시스템으로도 이용할 수 있을 것으로 판단된다.
This thesis has the meaning in improving learner's ability to search information by providing a learner with a proper study method. For this purpose, applying a 'Big 6 model' which is one of the settlement models for various informational problems, a web site is setup for information search settleme...
This thesis has the meaning in improving learner's ability to search information by providing a learner with a proper study method. For this purpose, applying a 'Big 6 model' which is one of the settlement models for various informational problems, a web site is setup for information search settlement study.
This system is designed for learner to have the leadership in study by inducing an interest and curiosity for study, based on his own decision and judgment, as letting the whole works done in the process of information search be drawn up on the task performance assessment paper by six steps, just by presenting the beginning process of information search.
Learners are allowed to collect data with various methods, to consult with teachers about questions and answers, and to discuss with team members to find a clue to study.
Most of the students made positive response, on the ability to use the information search tool, to abstract information, and to evaluate the process related to drawing out proper information, to hunt up information necessary for the subject to be solved from various information resources, as grasping the requirements for the subject presented in the model.
This system is designed for enhancing the effect of study by repetitive feedback, as letting the level of all learners maintain optimal status. In addition, as it is possible for a teacher to closely grasp the study process of a student on the basis of assessment result, it is expected to be used for a system placing higher value on the process than the result.
This thesis has the meaning in improving learner's ability to search information by providing a learner with a proper study method. For this purpose, applying a 'Big 6 model' which is one of the settlement models for various informational problems, a web site is setup for information search settlement study.
This system is designed for learner to have the leadership in study by inducing an interest and curiosity for study, based on his own decision and judgment, as letting the whole works done in the process of information search be drawn up on the task performance assessment paper by six steps, just by presenting the beginning process of information search.
Learners are allowed to collect data with various methods, to consult with teachers about questions and answers, and to discuss with team members to find a clue to study.
Most of the students made positive response, on the ability to use the information search tool, to abstract information, and to evaluate the process related to drawing out proper information, to hunt up information necessary for the subject to be solved from various information resources, as grasping the requirements for the subject presented in the model.
This system is designed for enhancing the effect of study by repetitive feedback, as letting the level of all learners maintain optimal status. In addition, as it is possible for a teacher to closely grasp the study process of a student on the basis of assessment result, it is expected to be used for a system placing higher value on the process than the result.
Keyword
#Big 6 모형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.