학교도서관의 도서관협력수업은 학생들의 정보활용 교육을 위한 교육과정 운영을 위한 필수적인 기관으로 그 중요성이 강조된다. 본 연구에서는 여러 가지 정보 활용 모형 중 전 세계적으로 가장 널리 적용되고, 수준에 따라서 적용할 수 있도록 구분하고 있는 BIG6 모형을 적용한 교과목과 협력 수업을 통해 교수-학습장으로서 학교도서관의 이용을 증진시키고, 학생들 스스로 과제해결의 방법을 찾고, 이를 수업에 잘 적용할 수 있도록 하여 정보활용 능력을 신장시키고자 함에 목적이 있다. 문제해결 모형 BIG6 모형을 적용한 정보활용 수업이 학생들...
학교도서관의 도서관협력수업은 학생들의 정보활용 교육을 위한 교육과정 운영을 위한 필수적인 기관으로 그 중요성이 강조된다. 본 연구에서는 여러 가지 정보 활용 모형 중 전 세계적으로 가장 널리 적용되고, 수준에 따라서 적용할 수 있도록 구분하고 있는 BIG6 모형을 적용한 교과목과 협력 수업을 통해 교수-학습장으로서 학교도서관의 이용을 증진시키고, 학생들 스스로 과제해결의 방법을 찾고, 이를 수업에 잘 적용할 수 있도록 하여 정보활용 능력을 신장시키고자 함에 목적이 있다. 문제해결 모형 BIG6 모형을 적용한 정보활용 수업이 학생들의 정보활용 태도에 미치는 영향을 미치는가를 연구하기 위하여 교수-학습안을 구안하여 수업을 실시한 후, 사전-사후 정보활용태도 검사를 실시하여 중학교 학생들의 정보활용 태도에 미치는 영향에 대하여 검증하였다. 교수-학습안은 중학교 2학년을 대상으로 생활국어를 중심으로 BIG6모형에서 제시하는 문제 해결 과정을 통해 학생들의 자기주도적으로 도서관의 자원을 활용하여 해결할 수 있도록 구안하였으며, 수업 진행은 교과교사와 사서교사간의 협의를 통해 진행되었다. 실험 대상은 중학교 2학년 4개반 154명을 대상으로 하였으며, 한 모둠에 5∼6명씩 협동으로 과제를 해결하고 조합하여 발표를 하는 방식으로 모둠학습을 진행하였다. 이를 통해 학생들의 '정보에 대한 탐색, 접근능력' 및 '정보의 분석, 이해능력', '정보의 종합, 적용 능력', '정보의 표현, 전달 능력', '정보 평가능력'등의 5가지의 정보활용 태도를 정보활용수업의 사전과 사후 설문을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, Big모형을 적용한 정보활용수업은 수업을 실시하기 전보다 수업 후의 학생들의 정보에 대한 탐색, 접근 능력 및'정보에 대한 탐색, 접근능력' 및 '정보의 분석, 이해능력', '정보의 종합, 적용 능력', '정보의 표현, 전달 능력', '정보 평가능력'등이 의미있게 향상된 것으로 학생들의 정보활용 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, Big모형을 적용한 정보활용수업을 실시하기 전보다 수업 후의 도서관의 이용 빈도 및 도서 대출횟수가 늘어나고, 도서관 정보활용수업의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과 BIG6모형을 적용한 정보활용수업이 학생들의 정보활용태도를 향상 시키고, 도서관의 이용 빈도 및 자료이용을 향상시키는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 다음과 같은 연구의 필요성을 제언한다. 첫째, 본 연구의 수업이 단기간 진행되었음에도 불구하고 전반적으로 정보활용태도의 향상이 되었다는 것은 이러한 수업이 장기적으로 이루어졌을 경우의 학생들의 정보활용 태도 및 정보이용 행태에 대한 연구가 계속 필요하다. 둘째, 본 연구에서 BIG6모형 과정을 기반으로 정보활용수업을 수행함으로써 학생들의 다양한 자료를 통한 자기주도적이며 창의적인 과제해결능력 향상 시킴으로써, 정보활용에 있어서 다양한 측면의 연구가 이루어질 필요가 있다.
학교도서관의 도서관협력수업은 학생들의 정보활용 교육을 위한 교육과정 운영을 위한 필수적인 기관으로 그 중요성이 강조된다. 본 연구에서는 여러 가지 정보 활용 모형 중 전 세계적으로 가장 널리 적용되고, 수준에 따라서 적용할 수 있도록 구분하고 있는 BIG6 모형을 적용한 교과목과 협력 수업을 통해 교수-학습장으로서 학교도서관의 이용을 증진시키고, 학생들 스스로 과제해결의 방법을 찾고, 이를 수업에 잘 적용할 수 있도록 하여 정보활용 능력을 신장시키고자 함에 목적이 있다. 문제해결 모형 BIG6 모형을 적용한 정보활용 수업이 학생들의 정보활용 태도에 미치는 영향을 미치는가를 연구하기 위하여 교수-학습안을 구안하여 수업을 실시한 후, 사전-사후 정보활용태도 검사를 실시하여 중학교 학생들의 정보활용 태도에 미치는 영향에 대하여 검증하였다. 교수-학습안은 중학교 2학년을 대상으로 생활국어를 중심으로 BIG6모형에서 제시하는 문제 해결 과정을 통해 학생들의 자기주도적으로 도서관의 자원을 활용하여 해결할 수 있도록 구안하였으며, 수업 진행은 교과교사와 사서교사간의 협의를 통해 진행되었다. 실험 대상은 중학교 2학년 4개반 154명을 대상으로 하였으며, 한 모둠에 5∼6명씩 협동으로 과제를 해결하고 조합하여 발표를 하는 방식으로 모둠학습을 진행하였다. 이를 통해 학생들의 '정보에 대한 탐색, 접근능력' 및 '정보의 분석, 이해능력', '정보의 종합, 적용 능력', '정보의 표현, 전달 능력', '정보 평가능력'등의 5가지의 정보활용 태도를 정보활용수업의 사전과 사후 설문을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, Big모형을 적용한 정보활용수업은 수업을 실시하기 전보다 수업 후의 학생들의 정보에 대한 탐색, 접근 능력 및'정보에 대한 탐색, 접근능력' 및 '정보의 분석, 이해능력', '정보의 종합, 적용 능력', '정보의 표현, 전달 능력', '정보 평가능력'등이 의미있게 향상된 것으로 학생들의 정보활용 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, Big모형을 적용한 정보활용수업을 실시하기 전보다 수업 후의 도서관의 이용 빈도 및 도서 대출횟수가 늘어나고, 도서관 정보활용수업의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과 BIG6모형을 적용한 정보활용수업이 학생들의 정보활용태도를 향상 시키고, 도서관의 이용 빈도 및 자료이용을 향상시키는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 다음과 같은 연구의 필요성을 제언한다. 첫째, 본 연구의 수업이 단기간 진행되었음에도 불구하고 전반적으로 정보활용태도의 향상이 되었다는 것은 이러한 수업이 장기적으로 이루어졌을 경우의 학생들의 정보활용 태도 및 정보이용 행태에 대한 연구가 계속 필요하다. 둘째, 본 연구에서 BIG6모형 과정을 기반으로 정보활용수업을 수행함으로써 학생들의 다양한 자료를 통한 자기주도적이며 창의적인 과제해결능력 향상 시킴으로써, 정보활용에 있어서 다양한 측면의 연구가 이루어질 필요가 있다.
The collaborative instruction in line with school libraries is considered more and more important as an indispensable means of running the curriculum for information literacy. As such, this study aims to improve students' information literacy by encouraging them to use school libraries as a place of...
The collaborative instruction in line with school libraries is considered more and more important as an indispensable means of running the curriculum for information literacy. As such, this study aims to improve students' information literacy by encouraging them to use school libraries as a place of teaching and learning through collaborative instructions and subjects applied with the BIG6 model, which is used more widely than any other information literacy models and classified for level-differentiated application, and to seek ways to deal with assignments for themselves, leading to proper application of the results in class. In order to determine whether the information literacy instruction applied with the problem solving model BIG6 has influence over students' attitude in utilizing information, a teaching-learning plan was developed and applied to an actual class instruction, and pre-post tests on attitudes of information use were conducted to verify the effects on the attitudes of middle schoolers' information literacy. The teaching-learning plan was developed for the 2nd-year students in middle school based on living Korean language so that students can take advantage of resources in school libraries in a self-directed manner to solve problems through the process of problem solving presented in BIG6 model. The class teaching was carried out through discussions between the teacher in charge of the subject and the teacher librarian. Study subjects were 154 students in 4 classes of the 2nd year in middle school. 5∼6 students were made to form a group to perform assignments cooperatively and present results. Then, questionnaire surveys before and after the information literacy class were conducted to analyze 5 aspects of students' information literacy such as 'the ability to search and approach information,' 'the ability to analyze and understand information', 'the ability to integrate and apply information', 'the ability to express and deliver information', and 'the ability to evaluate information. As a result, the following conclusions have been reached through the analyses of the results from the survey. First, the information literacy instruction applied with the Big6 model was found to have influence over students' attitudes of information use by significantly improving the abilities to search, approach, analyze, understand, integrate, apply and evaluate information. Second, after the information literacy instruction applied with the Big6 model was given, frequency of library use and book loans increased, which indicates the instruction influences students' attitudes of information use in the library. Based on the findings in this study, the information literacy instruction applied with the BIG6 model proves to improve students' attitudes of information use and increase the frequency of using library and resources. In that sense, n liteesent sliteemakes the following suggestions for future study efforts: First, on the ground that the information literacy instruction was found to improve overall attitudes of information use, further researches on students' attitudes of information use and information searching behaviors in case such instruction is given over a long period are required. Second, in the sense that the present study has found the Big6-based information literacy instruction raises students' self-directed and creative problem solving abilities through a range of resources, more diversified researches need conducting in regard of information literacy.
The collaborative instruction in line with school libraries is considered more and more important as an indispensable means of running the curriculum for information literacy. As such, this study aims to improve students' information literacy by encouraging them to use school libraries as a place of teaching and learning through collaborative instructions and subjects applied with the BIG6 model, which is used more widely than any other information literacy models and classified for level-differentiated application, and to seek ways to deal with assignments for themselves, leading to proper application of the results in class. In order to determine whether the information literacy instruction applied with the problem solving model BIG6 has influence over students' attitude in utilizing information, a teaching-learning plan was developed and applied to an actual class instruction, and pre-post tests on attitudes of information use were conducted to verify the effects on the attitudes of middle schoolers' information literacy. The teaching-learning plan was developed for the 2nd-year students in middle school based on living Korean language so that students can take advantage of resources in school libraries in a self-directed manner to solve problems through the process of problem solving presented in BIG6 model. The class teaching was carried out through discussions between the teacher in charge of the subject and the teacher librarian. Study subjects were 154 students in 4 classes of the 2nd year in middle school. 5∼6 students were made to form a group to perform assignments cooperatively and present results. Then, questionnaire surveys before and after the information literacy class were conducted to analyze 5 aspects of students' information literacy such as 'the ability to search and approach information,' 'the ability to analyze and understand information', 'the ability to integrate and apply information', 'the ability to express and deliver information', and 'the ability to evaluate information. As a result, the following conclusions have been reached through the analyses of the results from the survey. First, the information literacy instruction applied with the Big6 model was found to have influence over students' attitudes of information use by significantly improving the abilities to search, approach, analyze, understand, integrate, apply and evaluate information. Second, after the information literacy instruction applied with the Big6 model was given, frequency of library use and book loans increased, which indicates the instruction influences students' attitudes of information use in the library. Based on the findings in this study, the information literacy instruction applied with the BIG6 model proves to improve students' attitudes of information use and increase the frequency of using library and resources. In that sense, n liteesent sliteemakes the following suggestions for future study efforts: First, on the ground that the information literacy instruction was found to improve overall attitudes of information use, further researches on students' attitudes of information use and information searching behaviors in case such instruction is given over a long period are required. Second, in the sense that the present study has found the Big6-based information literacy instruction raises students' self-directed and creative problem solving abilities through a range of resources, more diversified researches need conducting in regard of information literacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.