이 연구는 교원들의 정년퇴직준비교육에 대한 인식과 그에 대한 요구, 퇴직준비활동의 유형, 퇴직에 대한 준비 태도가 어떻게 다른지를 알아보고, 정년퇴직 후의 바람직한 삶의 설계를 할 수 있는 지식과 정보에 대한 시사점을 제공하는 데 그 목적을 두었다. 연구목적을 달성하기 위하여 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교원들에게 직면한 정년퇴직문제는 무엇인가? 둘째, 교원들의 정년퇴직준비에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 교원들이 참여하고 있는 정년퇴직준비 활동의 유형은 무엇인가? 표집대상은 전라남도 중․고등학교에 근무하는 ...
이 연구는 교원들의 정년퇴직준비교육에 대한 인식과 그에 대한 요구, 퇴직준비활동의 유형, 퇴직에 대한 준비 태도가 어떻게 다른지를 알아보고, 정년퇴직 후의 바람직한 삶의 설계를 할 수 있는 지식과 정보에 대한 시사점을 제공하는 데 그 목적을 두었다. 연구목적을 달성하기 위하여 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교원들에게 직면한 정년퇴직문제는 무엇인가? 둘째, 교원들의 정년퇴직준비에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 교원들이 참여하고 있는 정년퇴직준비 활동의 유형은 무엇인가? 표집대상은 전라남도 중․고등학교에 근무하는 50-62세의 교원 460명을 대상으로 조사하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체적으로 선생님들은 퇴직 후의 진로나 생활에 대해서 막연하게 생각하거나 현재 계획 중이라고 하였으며, 실제 계획하고 실행에 옮기는 사람은 거의 없는 것으로 나타났다. 둘째, 건강하기 때문에 계속 일하기를 원하고 있으며, 반면 퇴직 후 일하기를 원하지 않는 경우 주된 이유는 여유를 갖고 싶어서라고 한다. 그리고 성별과 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 퇴직에 가까운 연령에 도달한 고령자 순으로 퇴직준비교육의 조기 실시를 원하고 있다. 넷째, 선생님들의 대다수가 퇴직준비교육에 참여의사를 가지고 있으며, 퇴직 후 생활만족을 기대하고 있는 것으로 보인다. 다섯째, 노후생활에 있어서 걱정되는 문제에 대해서는 건강문제를 가장 많이 응답하였고, 경제문제, 배우자와 사별, 이성, 자녀문제 등의 순서로 답하였다. 여섯째, 바람직한 퇴직유형에 대해 ‘정년퇴직’이라고 가장 많이 응답하였고, ‘임의퇴직’, ‘명예퇴직’의 순서로 응답하였다. 그리고 성별과 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 일곱째, 퇴직 후의 노후생활비 마련을 위한 수입원에 대해서는 연금을 가장 많이 꼽았으며, 다음으로 ‘저축 및 보험’에 많이 응답하였다. 연구 결과를 토대로 하여 다음과 같은 몇 가지 시사점을 제시하고자 한다. 첫째, 퇴직 후의 진로나 생활에 대한 생각은 막연히 하고 있으나 실제 계획하고 실행에 옮기는 경우는 거의 없는 실정이고, 퇴직 직전 1주 정도의 사회적응교육은 본인의 희망에 따라 실시하고 있는 실정으로, 고령화 시대에 대비 국가의 인력관리 차원에서 제도적으로 관리가 되어야 할 것으로 사료된다. 둘째, 퇴직 후 사회적응은 사전에 얼마나 준비를 잘해 두었느냐와 자신의 시간을 어떻게 사용하느냐에 달려있다고 할 수 있는데, 교육과 훈련을 받을 수 있는 기회와 지원이 다양하게 제공되어야 하겠다. 셋째, 퇴직자와 지역사회와의 관계를 고려하여 지역발전에 기여가 가능하도록 사회적 조건을 정비하는 일도 연구 검토되었으면 한다.
이 연구는 교원들의 정년퇴직준비교육에 대한 인식과 그에 대한 요구, 퇴직준비활동의 유형, 퇴직에 대한 준비 태도가 어떻게 다른지를 알아보고, 정년퇴직 후의 바람직한 삶의 설계를 할 수 있는 지식과 정보에 대한 시사점을 제공하는 데 그 목적을 두었다. 연구목적을 달성하기 위하여 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교원들에게 직면한 정년퇴직문제는 무엇인가? 둘째, 교원들의 정년퇴직준비에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 교원들이 참여하고 있는 정년퇴직준비 활동의 유형은 무엇인가? 표집대상은 전라남도 중․고등학교에 근무하는 50-62세의 교원 460명을 대상으로 조사하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체적으로 선생님들은 퇴직 후의 진로나 생활에 대해서 막연하게 생각하거나 현재 계획 중이라고 하였으며, 실제 계획하고 실행에 옮기는 사람은 거의 없는 것으로 나타났다. 둘째, 건강하기 때문에 계속 일하기를 원하고 있으며, 반면 퇴직 후 일하기를 원하지 않는 경우 주된 이유는 여유를 갖고 싶어서라고 한다. 그리고 성별과 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 퇴직에 가까운 연령에 도달한 고령자 순으로 퇴직준비교육의 조기 실시를 원하고 있다. 넷째, 선생님들의 대다수가 퇴직준비교육에 참여의사를 가지고 있으며, 퇴직 후 생활만족을 기대하고 있는 것으로 보인다. 다섯째, 노후생활에 있어서 걱정되는 문제에 대해서는 건강문제를 가장 많이 응답하였고, 경제문제, 배우자와 사별, 이성, 자녀문제 등의 순서로 답하였다. 여섯째, 바람직한 퇴직유형에 대해 ‘정년퇴직’이라고 가장 많이 응답하였고, ‘임의퇴직’, ‘명예퇴직’의 순서로 응답하였다. 그리고 성별과 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 일곱째, 퇴직 후의 노후생활비 마련을 위한 수입원에 대해서는 연금을 가장 많이 꼽았으며, 다음으로 ‘저축 및 보험’에 많이 응답하였다. 연구 결과를 토대로 하여 다음과 같은 몇 가지 시사점을 제시하고자 한다. 첫째, 퇴직 후의 진로나 생활에 대한 생각은 막연히 하고 있으나 실제 계획하고 실행에 옮기는 경우는 거의 없는 실정이고, 퇴직 직전 1주 정도의 사회적응교육은 본인의 희망에 따라 실시하고 있는 실정으로, 고령화 시대에 대비 국가의 인력관리 차원에서 제도적으로 관리가 되어야 할 것으로 사료된다. 둘째, 퇴직 후 사회적응은 사전에 얼마나 준비를 잘해 두었느냐와 자신의 시간을 어떻게 사용하느냐에 달려있다고 할 수 있는데, 교육과 훈련을 받을 수 있는 기회와 지원이 다양하게 제공되어야 하겠다. 셋째, 퇴직자와 지역사회와의 관계를 고려하여 지역발전에 기여가 가능하도록 사회적 조건을 정비하는 일도 연구 검토되었으면 한다.
The goal of this study is to analyze the appreciation of teachers on and demand for the education preparing retirement due to the age limit, types of retirement preparation activities, and attitudes preparing retirement, and to provide the knowledge and information needed to plan desirable life afte...
The goal of this study is to analyze the appreciation of teachers on and demand for the education preparing retirement due to the age limit, types of retirement preparation activities, and attitudes preparing retirement, and to provide the knowledge and information needed to plan desirable life after retirement at the mandatory age. Three issues were chosen to accomplish the goal of this study. First, what kind of problem related to retirement are teachers facing? Second, what is required in teachers' retirement preparation? Third, what types of retirement preparation activities in which teachers could participate are there? The sampling frame to be researched and analyzed included 460 teachers aged between 50 and 62 working at middle or high schools in Jeollanam-do. The analysis results are as follows: First, in general the teachers were vague about plans for the course or life after retirement. Even though they said that they were planning, it turned out that they hardly carried out the plans. Second, they said that they wanted to continue to work, as long as they were healthy, and the main reason why they didn't want to work after retirement was because they wanted to take it easier in life. In this regard, each sex and age group appeared to have meaningful differences respectively. Third, people of advanced age closer to the mandatory age wanted early operation of retirement preparation training more. Fourth, majority of the teachers turned out to be likely to participate in retirement preparation training, and expect satisfactory life after retirement. Fifth, as for the most worrisome problems in later years, the most-answered matter was health problems, and others were economic problems, separation from the spouse by death, reason, and children's affairs in the order. Sixth, as for the desirable types of retirement, the most-answered was 'retirement at the mandatory age,' and others were 'arbitrary retirement,' and voluntary resignation in the order. In this regard, each sex and age group appeared to have meaningful differences respectively. Seventh, as for income sources for old-age cost of living, the most-answered was an old age pension, and 'saving or insurance' was the next. Based on the research results, the following suggestions were drawn. First, the teachers were vague about plans for the course or life after retirement, and hardly planned and carried out them. It was revealed that according to his/her own will, they attended a retirement preparation training course one week before retirement, which indicates that institutional arrangement is needed on the level of national management of human resources in preparation for an aging society. Second, it can be said that adjustment to the society after retirement depends on prior preparations and how to use time, which indicates that opportunities and supports to help them receive training should be provided in various ways. Third, considering the relation between retirees and local communities, appropriate improvement and adjustment of social conditions in which the retirees can contribute to regional development need to be examined.
The goal of this study is to analyze the appreciation of teachers on and demand for the education preparing retirement due to the age limit, types of retirement preparation activities, and attitudes preparing retirement, and to provide the knowledge and information needed to plan desirable life after retirement at the mandatory age. Three issues were chosen to accomplish the goal of this study. First, what kind of problem related to retirement are teachers facing? Second, what is required in teachers' retirement preparation? Third, what types of retirement preparation activities in which teachers could participate are there? The sampling frame to be researched and analyzed included 460 teachers aged between 50 and 62 working at middle or high schools in Jeollanam-do. The analysis results are as follows: First, in general the teachers were vague about plans for the course or life after retirement. Even though they said that they were planning, it turned out that they hardly carried out the plans. Second, they said that they wanted to continue to work, as long as they were healthy, and the main reason why they didn't want to work after retirement was because they wanted to take it easier in life. In this regard, each sex and age group appeared to have meaningful differences respectively. Third, people of advanced age closer to the mandatory age wanted early operation of retirement preparation training more. Fourth, majority of the teachers turned out to be likely to participate in retirement preparation training, and expect satisfactory life after retirement. Fifth, as for the most worrisome problems in later years, the most-answered matter was health problems, and others were economic problems, separation from the spouse by death, reason, and children's affairs in the order. Sixth, as for the desirable types of retirement, the most-answered was 'retirement at the mandatory age,' and others were 'arbitrary retirement,' and voluntary resignation in the order. In this regard, each sex and age group appeared to have meaningful differences respectively. Seventh, as for income sources for old-age cost of living, the most-answered was an old age pension, and 'saving or insurance' was the next. Based on the research results, the following suggestions were drawn. First, the teachers were vague about plans for the course or life after retirement, and hardly planned and carried out them. It was revealed that according to his/her own will, they attended a retirement preparation training course one week before retirement, which indicates that institutional arrangement is needed on the level of national management of human resources in preparation for an aging society. Second, it can be said that adjustment to the society after retirement depends on prior preparations and how to use time, which indicates that opportunities and supports to help them receive training should be provided in various ways. Third, considering the relation between retirees and local communities, appropriate improvement and adjustment of social conditions in which the retirees can contribute to regional development need to be examined.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.