이 연구의 목적은 분석의 결과를 토대로 교과서를 구성하고 있는 어휘들이 학생들의 어휘 학습에 효과적이도록 선정되었는지 알아보는 것이다. 또한 이를 바탕으로 외국어 학습 초기에 있는 학생들이 용이하게 어휘를 습득하기위해 고려해야할 사항들을 찾아보고자 한다. 따라서 이 연구에서는 현행 초등학교 영어 교과서의 어휘가 제 7차 교육과정의 기본 어휘를 어느 정도 반영하고 있는지를 알아보고, 각 학년의 교과서에 나타난 단원별 신 어휘수, 어휘의 빈도와 분포, 반복 간격 등을 조사하였다. 이를 위해 초등학교 3, 4학년 각각 8단원, 5, 6...
이 연구의 목적은 분석의 결과를 토대로 교과서를 구성하고 있는 어휘들이 학생들의 어휘 학습에 효과적이도록 선정되었는지 알아보는 것이다. 또한 이를 바탕으로 외국어 학습 초기에 있는 학생들이 용이하게 어휘를 습득하기위해 고려해야할 사항들을 찾아보고자 한다. 따라서 이 연구에서는 현행 초등학교 영어 교과서의 어휘가 제 7차 교육과정의 기본 어휘를 어느 정도 반영하고 있는지를 알아보고, 각 학년의 교과서에 나타난 단원별 신 어휘수, 어휘의 빈도와 분포, 반복 간격 등을 조사하였다. 이를 위해 초등학교 3, 4학년 각각 8단원, 5, 6학년 각각 16단원, 총 48단원을 조사 분석하였다.
이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째는 초등학교 영어 교과서의 학년별 신어휘수로 3학년이 101어, 4학년이 78어, 5학년이 163어, 6학년이 103어이다. 이는 교육부에서 권장한 학년별 어휘수 3, 4학년 80~120어, 5, 6학년 90~130어와 차이를 보이는 수치이다. 기본 어휘 반영률은 3학년은 90.1%, 4학년은 79.5%, 5학년은 71.2%, 6학년은 64.1%로 3, 4학년은 기본 어휘 반영률이 높은 편이나 5, 6학년은 그 비율이 다소 떨어진다. 둘째는 단원별 어휘 학습량으로, 단원마다 제시되는 어휘량의 차이가 커서 초등학교 학생들에게 과중한 학습 부담을 줄 것으로 생각되어진다. 셋째로는 3~6학년 영어 교과서 어휘 중, 빈도수가 5이하인 어휘의 비율이 3학년은 24.8%, 4학년은 56.3%, 5학년은 71.8%, 6학년은 71.8%로 3학년을 제외한 4, 5, 6학년의 신 어휘 빈도가 매우 낮음을 알 수 있다. 넷째로는 3~6학년 전체 어휘의 94.2%가 분포수 1~3의 저분포를 보이고 있어서 어휘습득에 문제가 있다고 여겨진다. 다섯째는 영어 교과서에 나타난 어휘의 반복 간격이 고르나 한번만 출현하는 어휘의 수가 많아서 교사의 체계적인 어휘 학습 지도가 요구된다.
따라서 영어 교과서를 개발할 때, 의사소통 능력의 바탕이 되는 어휘 선정 문제에 대하여 관심을 기울여야하며 학습자들이 교과서에 나오는 어휘를 용이하게 습득할 수 있도록 어휘의 빈도, 분포, 반복 간격 등을 충분히 고려하여 어휘를 선정해야 할 필요가 있다.
이 연구의 목적은 분석의 결과를 토대로 교과서를 구성하고 있는 어휘들이 학생들의 어휘 학습에 효과적이도록 선정되었는지 알아보는 것이다. 또한 이를 바탕으로 외국어 학습 초기에 있는 학생들이 용이하게 어휘를 습득하기위해 고려해야할 사항들을 찾아보고자 한다. 따라서 이 연구에서는 현행 초등학교 영어 교과서의 어휘가 제 7차 교육과정의 기본 어휘를 어느 정도 반영하고 있는지를 알아보고, 각 학년의 교과서에 나타난 단원별 신 어휘수, 어휘의 빈도와 분포, 반복 간격 등을 조사하였다. 이를 위해 초등학교 3, 4학년 각각 8단원, 5, 6학년 각각 16단원, 총 48단원을 조사 분석하였다.
이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째는 초등학교 영어 교과서의 학년별 신어휘수로 3학년이 101어, 4학년이 78어, 5학년이 163어, 6학년이 103어이다. 이는 교육부에서 권장한 학년별 어휘수 3, 4학년 80~120어, 5, 6학년 90~130어와 차이를 보이는 수치이다. 기본 어휘 반영률은 3학년은 90.1%, 4학년은 79.5%, 5학년은 71.2%, 6학년은 64.1%로 3, 4학년은 기본 어휘 반영률이 높은 편이나 5, 6학년은 그 비율이 다소 떨어진다. 둘째는 단원별 어휘 학습량으로, 단원마다 제시되는 어휘량의 차이가 커서 초등학교 학생들에게 과중한 학습 부담을 줄 것으로 생각되어진다. 셋째로는 3~6학년 영어 교과서 어휘 중, 빈도수가 5이하인 어휘의 비율이 3학년은 24.8%, 4학년은 56.3%, 5학년은 71.8%, 6학년은 71.8%로 3학년을 제외한 4, 5, 6학년의 신 어휘 빈도가 매우 낮음을 알 수 있다. 넷째로는 3~6학년 전체 어휘의 94.2%가 분포수 1~3의 저분포를 보이고 있어서 어휘습득에 문제가 있다고 여겨진다. 다섯째는 영어 교과서에 나타난 어휘의 반복 간격이 고르나 한번만 출현하는 어휘의 수가 많아서 교사의 체계적인 어휘 학습 지도가 요구된다.
따라서 영어 교과서를 개발할 때, 의사소통 능력의 바탕이 되는 어휘 선정 문제에 대하여 관심을 기울여야하며 학습자들이 교과서에 나오는 어휘를 용이하게 습득할 수 있도록 어휘의 빈도, 분포, 반복 간격 등을 충분히 고려하여 어휘를 선정해야 할 필요가 있다.
This study analyzed elementary school textbooks that are being used under the 7th Educational Curriculum to see if the vocabulary items appropriate for learning were being used. It focused on the following items: the number of the basic words used; the number of new words for each lesson; the freque...
This study analyzed elementary school textbooks that are being used under the 7th Educational Curriculum to see if the vocabulary items appropriate for learning were being used. It focused on the following items: the number of the basic words used; the number of new words for each lesson; the frequency and distribution rate of each word and intervals in which the same words appear. The results of the analysis were as follows.
First, a total of new 101 words were introduced in the 3rd grade textbook, 78 words in the 4th grade, 163 words in the 5th grade, and 103 words in the 6th grade. In the 5th grade textbook, the number of new words was inconsistent with the number of basic words recommended in the 7th Educational Curriculum. Also, in terms of reflection rate of basic words, 90.1 percent of the vocabulary was used in the 3rd grade, 79.5 percent in the 4th grade, 71.2 percent in the 5th grade, and 64.1 percent in the 6th grade. Therefore, it can be said that the textbooks of 3rd and 4th grades fully cover the basic words whereas the textbooks of 5th and 6th grades fail to reflect them sufficiently. Second, the distribution of new words per lesson was irregular and uneven in all four textbooks, which could cause some difficulties in vocabulary learning. Third, words appearing less than five times in textbooks accounted for 24.8 percent of all vocabulary in the 3rd grade, 56.3 percent in the 4th grade, 71.8 percent in the 5th grade, and 71.8 percent in the 6th grade. This indicates that word frequency is low in all grades except the 3rd grade. Fourth, distribution rates of words under 3 accounted for 94.2 percent in total, suggesting potential problems may appear due to the low distribution rate. Fifth, the intervals of repetition for each word were quite regular, but the vast majority of words were used only once through all texts. These aspects imply that learners might have some difficulties in vocabulary learning, and teachers have to guide learners carefully as a result.
In conclusion, the selection of words in full consideration of frequency, distribution rate, and intervals of appearance can greatly help students to learn a foreign language. As such, textbooks should be published only after careful consideration of these factors.
This study analyzed elementary school textbooks that are being used under the 7th Educational Curriculum to see if the vocabulary items appropriate for learning were being used. It focused on the following items: the number of the basic words used; the number of new words for each lesson; the frequency and distribution rate of each word and intervals in which the same words appear. The results of the analysis were as follows.
First, a total of new 101 words were introduced in the 3rd grade textbook, 78 words in the 4th grade, 163 words in the 5th grade, and 103 words in the 6th grade. In the 5th grade textbook, the number of new words was inconsistent with the number of basic words recommended in the 7th Educational Curriculum. Also, in terms of reflection rate of basic words, 90.1 percent of the vocabulary was used in the 3rd grade, 79.5 percent in the 4th grade, 71.2 percent in the 5th grade, and 64.1 percent in the 6th grade. Therefore, it can be said that the textbooks of 3rd and 4th grades fully cover the basic words whereas the textbooks of 5th and 6th grades fail to reflect them sufficiently. Second, the distribution of new words per lesson was irregular and uneven in all four textbooks, which could cause some difficulties in vocabulary learning. Third, words appearing less than five times in textbooks accounted for 24.8 percent of all vocabulary in the 3rd grade, 56.3 percent in the 4th grade, 71.8 percent in the 5th grade, and 71.8 percent in the 6th grade. This indicates that word frequency is low in all grades except the 3rd grade. Fourth, distribution rates of words under 3 accounted for 94.2 percent in total, suggesting potential problems may appear due to the low distribution rate. Fifth, the intervals of repetition for each word were quite regular, but the vast majority of words were used only once through all texts. These aspects imply that learners might have some difficulties in vocabulary learning, and teachers have to guide learners carefully as a result.
In conclusion, the selection of words in full consideration of frequency, distribution rate, and intervals of appearance can greatly help students to learn a foreign language. As such, textbooks should be published only after careful consideration of these factors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.