교사와 학생간의 인간관계가 학습태도와 학업성취에 미치는 영향 : 경북 지역 중학생들을 중심으로 (A) Study on the Influence of Human Relationship between Teachers and Students on Student's Studying Attitude and Achievement원문보기
본 연구의 목적은 학생이 지각한 교사와 학생간의 인간관계 형성이 학습태도와 학업성취도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴봄으로써, 가정 다음으로 학생들의 지적·정서적 발달에 영향을 주는 학교교육에서 작용하고 있는 인간관계의 중요성을 제시하는 데 있다. 학교환경의 인간관계에 있어 그 무엇보다 중요한 변인은 학급성원간의 인간관계라고 할 수 있다. 학생과 교사와의 인간관계, 학생 상호간의 인간관계 그리고 여기서 발생되는 학급풍토는 학생들의 성장과 발달을 촉진하기도 하고 저해하기도 한다. 학급내의 인간관계 가운데서도 학생이 교사를 어떻게 지각하느냐에 따라 학생의 학습 동기가 유발되기도 하고, 수업의 질이 결정되기도 하므로 결과적으로 교육의 성패를 좌우한다고 할 수 있다. 그러므로 교육의 근간이 될 수 있는 학생 스스로가 지각한 교사와 학생간의 인간관계는 충분히 연구해 볼 가치와 의의가 있다. 이러한 연구 목적에 따라 앞으로 고찰할 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사와 학생간의 인간관계에 대한 다양한 개념들을 고찰한다. 둘째, 중학생들은 지역별·성별에 따라 교사와의 인간관계를 어떻게 지각하고 있는지를 밝힌다. 셋째, 중학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계가 학습태도와 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지를 밝힌다. 본 연구는 경상북도의 시 지역과 읍·면 지역에 소재한 중학교 1·2학년 학생들을 대상으로 하였다. 대상 중학생에게는 유층 표집 방법을 사용하여 질문지 240부를 배부하였으며, 회수된 222부를 분석자료로 이용하였다. 검사지는 박문찬의 논문(1987)을 참고하여 제작하였으며, 학생의 학업성취도는 도 학력고사 내신등급을 이용하였다. 본 연구의 자료처리는 ...
본 연구의 목적은 학생이 지각한 교사와 학생간의 인간관계 형성이 학습태도와 학업성취도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴봄으로써, 가정 다음으로 학생들의 지적·정서적 발달에 영향을 주는 학교교육에서 작용하고 있는 인간관계의 중요성을 제시하는 데 있다. 학교환경의 인간관계에 있어 그 무엇보다 중요한 변인은 학급성원간의 인간관계라고 할 수 있다. 학생과 교사와의 인간관계, 학생 상호간의 인간관계 그리고 여기서 발생되는 학급풍토는 학생들의 성장과 발달을 촉진하기도 하고 저해하기도 한다. 학급내의 인간관계 가운데서도 학생이 교사를 어떻게 지각하느냐에 따라 학생의 학습 동기가 유발되기도 하고, 수업의 질이 결정되기도 하므로 결과적으로 교육의 성패를 좌우한다고 할 수 있다. 그러므로 교육의 근간이 될 수 있는 학생 스스로가 지각한 교사와 학생간의 인간관계는 충분히 연구해 볼 가치와 의의가 있다. 이러한 연구 목적에 따라 앞으로 고찰할 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사와 학생간의 인간관계에 대한 다양한 개념들을 고찰한다. 둘째, 중학생들은 지역별·성별에 따라 교사와의 인간관계를 어떻게 지각하고 있는지를 밝힌다. 셋째, 중학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계가 학습태도와 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지를 밝힌다. 본 연구는 경상북도의 시 지역과 읍·면 지역에 소재한 중학교 1·2학년 학생들을 대상으로 하였다. 대상 중학생에게는 유층 표집 방법을 사용하여 질문지 240부를 배부하였으며, 회수된 222부를 분석자료로 이용하였다. 검사지는 박문찬의 논문(1987)을 참고하여 제작하였으며, 학생의 학업성취도는 도 학력고사 내신등급을 이용하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 10.0 for Window를 이용하여 t검증과 일원변량분석·교차분석을 하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역별 학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계는 시 지역 학생들보다 읍·면 지역의 학생들이 긍정적인 경향을 보여주었으나 유의미한 차이는 없었다. 둘째, 지역별 학생들의 학습태도와 학업성취도를 검증한 결과 학습태도는 읍·면 지역의 학생들이 더 높았지만 학업성취도는 시 지역 학생들이 더 높았다. 셋째, 성별에 따라 학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계를 보면, 여학생이 남학생보다 다소 높았으나 유의미한 차이는 없었다. 넷째, 성별에 따른 학생들의 학습태도와 학업성취도를 검증한 결과 학습태도는 유의미한 차가 없었으며, 학업성취도는 남학생보다 여학생이 다소 높았지만 유의미한 차는 없었다. 다섯째, 학생이 지각한 교사와 학생간의 인간관계와 학습태도 및 학업성취도와의 관계를 검증해 본 결과 교사와 학생간의 인간관계가 긍정적일수록 학습태도와 학업성취도는 높아지는 양상으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 종합하면, 학생 스스로가 지각하고 있는 교사와 학생간의 인간관계 형성 정도는 학생들의 학습태도와 학업성취도에 어느 정도 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 교사와 학생간의 인간관계를 개선하는 일은 대단히 중요하며, 그 개선방안을 계속 연구하고 새롭게 마련해 나가야 한다.
본 연구의 목적은 학생이 지각한 교사와 학생간의 인간관계 형성이 학습태도와 학업성취도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴봄으로써, 가정 다음으로 학생들의 지적·정서적 발달에 영향을 주는 학교교육에서 작용하고 있는 인간관계의 중요성을 제시하는 데 있다. 학교환경의 인간관계에 있어 그 무엇보다 중요한 변인은 학급성원간의 인간관계라고 할 수 있다. 학생과 교사와의 인간관계, 학생 상호간의 인간관계 그리고 여기서 발생되는 학급풍토는 학생들의 성장과 발달을 촉진하기도 하고 저해하기도 한다. 학급내의 인간관계 가운데서도 학생이 교사를 어떻게 지각하느냐에 따라 학생의 학습 동기가 유발되기도 하고, 수업의 질이 결정되기도 하므로 결과적으로 교육의 성패를 좌우한다고 할 수 있다. 그러므로 교육의 근간이 될 수 있는 학생 스스로가 지각한 교사와 학생간의 인간관계는 충분히 연구해 볼 가치와 의의가 있다. 이러한 연구 목적에 따라 앞으로 고찰할 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사와 학생간의 인간관계에 대한 다양한 개념들을 고찰한다. 둘째, 중학생들은 지역별·성별에 따라 교사와의 인간관계를 어떻게 지각하고 있는지를 밝힌다. 셋째, 중학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계가 학습태도와 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지를 밝힌다. 본 연구는 경상북도의 시 지역과 읍·면 지역에 소재한 중학교 1·2학년 학생들을 대상으로 하였다. 대상 중학생에게는 유층 표집 방법을 사용하여 질문지 240부를 배부하였으며, 회수된 222부를 분석자료로 이용하였다. 검사지는 박문찬의 논문(1987)을 참고하여 제작하였으며, 학생의 학업성취도는 도 학력고사 내신등급을 이용하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 10.0 for Window를 이용하여 t검증과 일원변량분석·교차분석을 하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역별 학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계는 시 지역 학생들보다 읍·면 지역의 학생들이 긍정적인 경향을 보여주었으나 유의미한 차이는 없었다. 둘째, 지역별 학생들의 학습태도와 학업성취도를 검증한 결과 학습태도는 읍·면 지역의 학생들이 더 높았지만 학업성취도는 시 지역 학생들이 더 높았다. 셋째, 성별에 따라 학생들이 지각한 교사와 학생간의 인간관계를 보면, 여학생이 남학생보다 다소 높았으나 유의미한 차이는 없었다. 넷째, 성별에 따른 학생들의 학습태도와 학업성취도를 검증한 결과 학습태도는 유의미한 차가 없었으며, 학업성취도는 남학생보다 여학생이 다소 높았지만 유의미한 차는 없었다. 다섯째, 학생이 지각한 교사와 학생간의 인간관계와 학습태도 및 학업성취도와의 관계를 검증해 본 결과 교사와 학생간의 인간관계가 긍정적일수록 학습태도와 학업성취도는 높아지는 양상으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 종합하면, 학생 스스로가 지각하고 있는 교사와 학생간의 인간관계 형성 정도는 학생들의 학습태도와 학업성취도에 어느 정도 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 교사와 학생간의 인간관계를 개선하는 일은 대단히 중요하며, 그 개선방안을 계속 연구하고 새롭게 마련해 나가야 한다.
The purpose of this research is to suggest the importance of human relationship within school education which influence students on their intellectual and emotional development by investigating how the formation of teachers-students human relationship recognized by students influences students on th...
The purpose of this research is to suggest the importance of human relationship within school education which influence students on their intellectual and emotional development by investigating how the formation of teachers-students human relationship recognized by students influences students on their attitude and achievement. In human relationship within school environment, human relationship between classmates is more important than any thing else. Human relationship between teachers and students, among students and classroom climate derived from these will either facilitates or impede the growth and development of students. So we can say that human relationship within classroom environment decides the success or failure of education. Because students' motivation and the quality of teaching are decided by how teachers recognize students. Therefore, it is valuable and worthwhile to investigate the human relationship between a teacher and students recognized by students, which can be the root of education. According to the aim of this research, more concrete points which will be considered further would be as followings. First, I consider various concepts about human relationship between a teacher and their students. Second, I define how middle school students with different regions and sexes recognize their human relationship with the teachers. Third, I make clear that how human relationship between a teacher and students influences students on their attitude and achievement. This survey was focused on the first and second graders of middle school in every Si, Eup, Myeon in Gyeong-buk area. I distributed 240 questionnaires to students by using stratified sampling methods and used 222 questionnaires of them for this survey. The questionnaires were made by referencing Park Moon-chan's thesis(1987) and the achievement of students was derived from the level of school record in the scholastic ability test which was conducted within Gyeong-buk area. Using SPSS10.0 for Window, I did t-test, ANOVA·crosstabulation analysis. And the result is as followings. First, the human relationship recognized by students in Si area shows more affirmative results than that of Eup, Myeon areas. But the difference is not that meaningful. Second, in the aspect of surveying students' studying attitude and achievement, while the studying attitude in Eup, Myeon area shows higher than that of Si area, the achievement result shows the opposite. Third, human relationship between a teacher and students recognized by different sexes shows that girls reveal a little higher result. But the result is not so significant. Fourth, between different sexes, there isn't such a significant difference in their studying attitudes. Though the achievement of boys is higher than girls, the difference is not meaningful. Fifth, the more affirmative the human relationship between a teacher and students is, the higher the attitude and achievement of students will be. In conclusion, the human relationship between a teacher and students recognized by students has some influence on students's attitude and their achievement. Therefore, it is very essential to improve the human relationship between a teacher and students and to keep investigating and making the method of improving the relationship.
The purpose of this research is to suggest the importance of human relationship within school education which influence students on their intellectual and emotional development by investigating how the formation of teachers-students human relationship recognized by students influences students on their attitude and achievement. In human relationship within school environment, human relationship between classmates is more important than any thing else. Human relationship between teachers and students, among students and classroom climate derived from these will either facilitates or impede the growth and development of students. So we can say that human relationship within classroom environment decides the success or failure of education. Because students' motivation and the quality of teaching are decided by how teachers recognize students. Therefore, it is valuable and worthwhile to investigate the human relationship between a teacher and students recognized by students, which can be the root of education. According to the aim of this research, more concrete points which will be considered further would be as followings. First, I consider various concepts about human relationship between a teacher and their students. Second, I define how middle school students with different regions and sexes recognize their human relationship with the teachers. Third, I make clear that how human relationship between a teacher and students influences students on their attitude and achievement. This survey was focused on the first and second graders of middle school in every Si, Eup, Myeon in Gyeong-buk area. I distributed 240 questionnaires to students by using stratified sampling methods and used 222 questionnaires of them for this survey. The questionnaires were made by referencing Park Moon-chan's thesis(1987) and the achievement of students was derived from the level of school record in the scholastic ability test which was conducted within Gyeong-buk area. Using SPSS10.0 for Window, I did t-test, ANOVA·crosstabulation analysis. And the result is as followings. First, the human relationship recognized by students in Si area shows more affirmative results than that of Eup, Myeon areas. But the difference is not that meaningful. Second, in the aspect of surveying students' studying attitude and achievement, while the studying attitude in Eup, Myeon area shows higher than that of Si area, the achievement result shows the opposite. Third, human relationship between a teacher and students recognized by different sexes shows that girls reveal a little higher result. But the result is not so significant. Fourth, between different sexes, there isn't such a significant difference in their studying attitudes. Though the achievement of boys is higher than girls, the difference is not meaningful. Fifth, the more affirmative the human relationship between a teacher and students is, the higher the attitude and achievement of students will be. In conclusion, the human relationship between a teacher and students recognized by students has some influence on students's attitude and their achievement. Therefore, it is very essential to improve the human relationship between a teacher and students and to keep investigating and making the method of improving the relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.